ST1300 Remblokken achter ST1300 van 2004

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cooperke

4e Versnelling
9 feb 2019
217
163
43
54
Type motor
ST1300
Weet niet of het hier eigenlijk op z'n plaats staat. Ik ben op zoek naar een setje remblokken voor m'n Pan. Ebay staat vol maar neem ik nu best gesinterde (denk het niet), carbon of remblokken zonder specifieke toegevoegde vermeldingen? Prijs gaat van 20€/set tot 80€/set incl verzending. Ik weet het effe niet meer.

Guyke

Kilometervreter
18 nov 2015
1.288
696
113
Heindonk
Type motor
ST1300
€20 voor set is goedkoop
€80 voor set is duur.
Denk dat ik er nog genoeg heb liggen voor model 2004..

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.304
1.270
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Als je een voertuig in beweging wil vertragen gebeurt dit door door wrijving te creëren en dus de bewegingsenergie om te zetten in warmte
dit gebeurt bij motorfietsen door 2 materialen met elkaar in weerstand te brengen waarbij de slijtage voornamelijk op 1 materiaal zal plaatsvinden ( de remvoering)
Meer weerstand geeft meer warmte en daarmee meer vertraging tot het punt waarop de banden deze vertraging niet meer kunnen verwerken en er slip gaat ontstaan
Dit is het punt waarop het ABS zal ingrijpen.
de keuze van de remvoering ( carbon half of full gesinterd) bepaald meer de wijze waarop de vertraging wordt opgebouwd
Zo zijn gesinterd remblokken meer progressief in de opbouw van de vertraging (minder inspanning geeft max vertraging) waar de carbon remblokken juist een lineaire remvertraging geven (harder knijpen geeft meer vertraging
Je zou kunnen stellen dat bij een schrikreactie,het zogenaamde eronderuit remmen eerder kan gebeuren met gesinterde als met carbon remblokken
Let op : dit is een aanname
Door contact tussen frictie materiaal en remschijf ontstaat op beiden slijtage.
het soort frictie materiaal is wel bepalend voor de snelheid waarmee dit gebeurt
De fabrikant van de motorfiets heeft bij zijn keuze een afweging gemaakt tussen performance en slijtage van onder andere de remschijf

welke je nu moet nemen is voor een deel afhankelijk van welk rem gedrag jou het beste past.
in alle gevallen zal je met alle tuv/abe geschikte remblokken de vertraging in m/sec gewoon halen dus daar hoef je zeker geen zorgen bij te hebben.

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
1.059
505
113
60
koersel ( België)
Type motor
ST1300
ik gebruik op mijn en andere motoren al 40 jaar EBC en nog nooit problemen mee gehad . levensduur is te vergelijken met orginele blokken maar de prijs is de helft.
orginele blokken bij davidsilver

Status
Niet open voor verdere reacties.