Rem/koppelingsvloeistof

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.824
4.540
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#1
Rem/koppelingsvloeistof

Remvloeistof
(behalve DOT 5) is hygroscopisch, dat wil zeggen dat het water opneemt uit de lucht.
Door de aanwezigheid van water wordt het kookpunt lager en kan er roestschade in het hydraulische systeem optreden.
Er bestaat ook niet-hygroscopische (hydrofobe) remvloeistof die gebaseerd is op siliconen.
Deze DOT 5 remvloeistof tast de lak niet aan maar heeft wel als nadeel dat eventueel toch aanwezig water niet oplost en zich kan verzamelen en daardoor zou kunnen bevriezen of verdampen.
Overigens mogen beide typen remvloeistof nooit door elkaar gebruikt worden - ook niet (of althans: niet zomaar) bij vervanging.

Functie remvloeistof

Wanneer je op de rem trapt of je voorrem in knijpt zorgt de remvloeistof ervoor dat de kracht op het rempedaal wordt doorgegeven aan de wielremcilinders.
Hier is een vloeistof voor nodig omdat vloeistoffen niet samendrukbaar zijn; elke samendrukkende kracht wordt daardoor direct doorgegeven.
Daarnaast is remvloeistof erg dun waardoor ze zich makkelijk door nauwe leidingen en doorgangen kan verplaatsen. Erg belangrijk is tot slot dat remvloeistof een hoog kookpunt heeft.

Hoge temperaturen
De bescheiden hoeveelheid remvloeistof in je motor moet namelijk de zeer hoge temperaturen die tijdens het remmen ontstaan kunnen verdragen.
Deze temperaturen kunnen oplopen tot wel 500 graden.
Je wilt niet dat de remvloeistof aan de kook gaat, want dan heb je de poppen aan het dansen.

Vapour-lock
Als remvloeistof gaat koken, ontstaan er dampbellen.
In tegenstelling tot vloeistof zijn deze dampbellen samendrukbaar.
Gevolg: er kan minder druk opgebouwd worden in het remsysteem en de prestaties van de remmen gaan drastisch achteruit - hetgeen, dat hoeven we je natuurlijk niet uit te leggen, gevaarlijk situaties kan opleveren.
Daarnaast veroorzaakt water corrosie aan het systeem.
Het is dus heel belangrijk om de remvloeistof zo nu en dan te vervangen.
De richtlijn is eens in de twee jaar.

Kookpunt
Om malheur aan je remsysteem te voorkomen, dient remvloeistof dus een hoog kookpunt te hebben.
Remvloeistof heeft twee soorten kookpunt: droog (het kookpunt van nieuwe, nog verpakte remvloeistof) en nat (het kookpunt na de opname van ongeveer 3,2% water).
Voorts zijn er vier verschillende soorten remvloeistof, aangeduid met een DOT (Department of Transport) nummer. Hoe hoger dit nummer, hoe hoger het kookpunt van de betreffende remolie.

DOT 3, DOT 4, DOT 5 en DOT 5.1

DOT 3, DOT 4 en DOT 5.1 zijn remvloeistoffen die zijn geformuleerd op basis van polyglycerol
(DOT 5 heeft het hoogste kookpunt (260/210 ,ook hoger dus dan 5.1) en is geformuleerd op basis van silicium)

Voor de andere nummers geldt het volgende:
DOT 3 heeft een droog kookpunt van 190 °C en een nat kookpunt van 140 °C.
DOT 4 (205/155), DOT 5.1 (230/180)
Wanneer weet je nou welke DOT je moet nemen voor je ?
Het is heel simpel: hoe zwaarder je remmen doorgaans belast worden, hoe hoger het kookpunt dat je nodig hebt. Zware voertuigen en sportieve voertuigen hebben dus baat bij een remvloeistof met een hoog kookpunt.
Maar kijk eens in de gebruikers handleiding , daar staat het advies van de fabrikant.

Remvloeistof tast verflagen aan en moet daarom bij eventueel contact met lak direct met water worden afgespoeld - droogwrijven is niet voldoende.
Remvloeistof is brandbaar.
 

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.241
877
113
Hulst
Type motor
ST1100
#3
Zijn die DOTten uitwisselbaar? Ik bedoel kan je DOT 4 aanvullen met 5 of 5.1 Of DOT5.1 mengen met DOT 4 (bij gebrek aan 5.1)??? :Questionmarks:
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
945
711
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#4
beste Roelof,

Remvloeistof zoals dot 4, super dot 4 en 5.1 kunnen gemengd worden maar raad ik en zeker panman1100 niet aan.
Het gemengde product zal dan een gemiddelde zijn .
En gangbaar hoef je nooit bij te vullen.
Als je met nieuwe remblokjes bent begonnen en het vloeistofpeil staat of stond dan op max zal dit ook nog voldoende moeten zijn als de remblokjes op zijn.
Juist door het dalende niveau heb je een beeld van slijtage.(of lekkage)
Dat remmen heet worden is wel te verklaren en dat daarmee ook de warmte wordt doorgegeven aan de remvloeistof is ook duidelijk.
Maar ondanks dat zelfs een ebc dot 4 racing fluid 306 graden kan weer staan(zelfs meer dan een volgens dot 5.1kwaliteit) heb je in de praktijk nooit met dat soort hoge temperaturen van doen.
Zelfs de remklauwen(body) in de formule 1 halen de 250 graden celsius niet.
Je zou dan namelijke andere constructieve problemen krijgen
Honda gebruikt dus origineel een metalen plaatje om deze warmte doorgifte te beperken(koelere remvloeistof) en andere gebruiken een keramisch materiaal op de achterzijde van de remblok zelf.( de betere oplossing maar duurder voor een fabrikant)
beiden dienen het zelfde doel.
Mijn advies is het product te gebruiken wat ook op het deksel zelf staat.. namelijk dot 4
dan is de kans op verwarring het kleinst.
en heb je een goede balans tussen kostprijs en performance.
Wil je meer dan kun je dus een racing vloeistof gebruiken zoals RBF 660 of Castrol srf (zelfs deze dot 4 heeft een droog kookpunt van 320 graden !)
Deze hebben wel vaak de opm NHW(not for highway use)
maar of je als gebruiker je hieraan gaat storen..lijkt mij niet
voor een ieder wat wils dus
het belangrijkste is gewoon,
vervang de vloeistof tijdig en voorkom daarmee problemen,
 

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.241
877
113
Hulst
Type motor
ST1100
#5
Hoi Ad, dank je wel voor deze uitgebreide info. Dat het een gemiddelde zou worden als je twee verschillende nummers mengt is logisch. Mijn vraag kwam meer voort uit het idee dat het mogelijk klontjes o.i.d. zou gaan vormen. Leek hè. :Smile:
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.824
4.540
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#6
PanEuRoel en alle anderen natuurlijk ook :)

Een kleine aanvulling ter verduidelijking
Een DOT 5.1-remvloeistof is gebaseerd op polyethyleen glycol, net als DOT 3- en DOT 4-remvloeistoffen.
Wie bekend is met remvloeistoffen, weet dat die niet te combineren zijn met de op siliconen gebaseerde DOT 5-remvloeistoffen, die wel in klassiekers en een deel van de Harley-Davidsons gebruikt worden.

DOT 5 is anders
Het verschil: de op polyethyleen glycol gebaseerde remvloeistoffen zijn hygroscopisch, ze trekken water aan.
Dat water lost op in de remvloeistof en verlaagt het kookpunt.
De (paarse) op siliconen gebaseerde DOT 5-remvloeistof trekt geen water aan.
Komt er toch water in zo’n systeem, bijvoorbeeld tijdens het vullen, dan lost dat water niet op.
Dat zorgt dan voor corrosie in het remsysteem en vroegtijdig falen door het lage kookpunt van water.
Voordeel van DOT 5 is wel dat het niet giftig is, bij knoeien de lak niet beschadigd en de viscositeit ook bij extreme temperaturen stabiel blijft.

Glycol en siliconen niet mengen!

Kortom, de Universal DOT 5.1 ESP gaat prima samen met DOT 3 en DOT 4, maar niet met DOT 5.
Wie dat toch probeert, merkt dat de combinatie van polyethyleen glycol en siliconen een sludge vormt die het hydraulische systeem verstopt.
Overstappen van het een op het ander kan alleen na intensief spoelen met een bijvoorbeeld een remmenreiniger die geen residu nalaat.