Reisje naar de overburen van Italië in 2019.

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
627
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
De motorfietsproducenten hebben hun nieuwe modellen of wijzigingen aan bestaande modellen voor 2019 al kenbaar gemaakt.
Als motorliefhebber en motorreiziger pur sang zal mijn vakantie van 2019 ook weer dit jaar in september vallen ( als ze wordt goedgekeurd ) .
Mijn eerste idee was het Reuzengebergte in Tsjechië.
Heel mooi en leuk.
Maar het kriebelde om verder te rijden en warmere oorden op te zoeken in die periode .
Dan moet je zuidwaarts tuffen mijn gedacht.
Dus kwam Griekenland in zicht.
Is wel een eindje rijden maar best te doen als je tijd hebt en dus zo gezegd , zo gedaan wat betreft de planning en het maken van de routes.
Vertrek zoals steeds aan de voordeur en terug eindigen aan de voordeur.
Be , Lu , Fr , Zw , It , Gr , Alb , Mont , B&H , Kro , It , Austr , Du , Fr , Lu , Be.
Leuke rit , dik 7000 km en een lijstje gemaakt met dingen die ik onderweg zal bezichtigen van forten , museums tot kloosters en een archeologisch terrein en het kanaal van Korinte

Morteau ( Fr ) - Sint Bernhardpas.
Zwitserland.PNG
Aosta - Genova.
Aosta - Genova.PNG
Genova - Brindisi ( ferry )
Genova - Brindisi..PNG
Griekenland , starten aan de rode lijn.
griekenland.PNG
De onderste afbeelding in gedachten naar rechts schuiven.
griekenalnd.PNG

Albanië.
Route door Albanië.PNG
Montengro.
Route door Montenegro.PNG
Kroatië , Bosnië & H , Kroatië.
Kroatië.PNG
Trieste - Timmelsjoch.
Trieste - Timmelsjoch.PNG
Timmelsjoch - Vogezen.
Timmelsjoch - Vogezen.PNG

Kheb er zin !

Laatst bewerkt:

Edi

5e Versnelling
18 jul 2017
544
238
43
45
Alblasserwaard
www.edistuut.nl
Type motor
ST1300
Wow, complimenten hoor., een dergelijke reis alleen doen. En de voorbereiding, wat een werk. Hoe heb je de routes uitgezocht? Ik bedoel, neem aan dat je niet alles via de snelweg wil doen, maar wel leuk van plaats naar plaats. :Shrug:

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
627
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Hoe begin je eraan ?
Ik maak ook gebruik van https://kurviger.de/en om routes uit te stippelen
Een bestemming zoeken ( Griekenland ) en dan starten met de vraag doe ik alles over de weg of neem ik een stukje de boot ?
Dit jaar Noord Italië gedaan en volgend jaar dan het Zuiden van Italië met als hoogtepunt de Apennijnen die zich bijna over de gehele schacht van de laars uitstrekken.
Het leek me wel leuk om naar Griekenland te reizen via Italië en langs de overzijde van de Adriatische zee terug te rijden.
Griekenland heeft een schat aan historische forten , gebouwen , oudheden zoals Delfi en andere bezienswaardigheden, de kloosters van Meteora.
monastery-of-varlaam.jpg
Mooie badsteden en bergachtig en maar liefst bijna 15 000 km kustlijn en het warme klimaat.
Grote steden zoals Athene en Thessaloniki laat ik links liggen.
Ik ga meer voor de kleinere plaatsen en pitoreske baantjes , al zijn deze baantjes niet altijd in goede staat .
Reizen via Albanië , Montenegro ( al valt er nog wel wat uit te zoeken voor deze 2 landen ) , Kroatië levert geen problemen op heb ik al veelvuldig gelezen ( je identiteitskaart en rijbewijs zijn daar ook geldig ) en als je terugkomt via de Adriatische kust is het mooi rijden.
De baai van Kotor in Montenegro is geweldig mooi en die moet je helemaal rond rijden om in Kroatië te geraken want er is geen brug maar eventueel wel een ferry.
Wat autostrade betreft , al zeker in België om hier snel weg te zijn en zeker tot in Nancy en dan binnendoor naar de Franse - Zwitserse grens ( Morteau ).
Voor de rest geen autostrade tijdens de reis gepland.
De bootreis van Brindisi ( It ) naar de haven van Igoumenitsa ( Gr ) duurt ongeveer een 9 u.

Laatst bewerkt:

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.010
292
83
overveen
Type motor
ST1300
al een keer of negen ln vm jugo geweest fantasties om te rijden ,volgend jaar alleen naar albanie,lijkt me boeiend.
mr vogezen stuk langs de adriatic is om te smullen.
mag ik je een tip geven als je uit albanie komt ga dan direct naar de kust naar ulcinje,en via bar, budva naar kotor en dubrovnik en dan naar boven zoals je route loopt.

Laatst bewerkt:

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
986
737
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Ik doe een suggestie,

tenzij je graag overItalie naar de punt van de laars wilt gaan zou ik zeker een overtocht vanuit venetie of ancona overwegen

de prijs is nagenoeg gelijk aan een vertrek van uit de punt.
je wint enkele dagen op je heen reis

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
627
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Suggesties zijn altijd welkom maar ,
met de boot vanaf Ventië naar Igoumenitsa is 28 u varen en van Ancona naar Igoumenitsa is 15 u varen.
Dit is erg lang .
postings automatisch samengevoegd:

Je zou eerder langs de kust rijden in Montenegro naar Kotor dan wat ik in gedachten heb ?

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.010
292
83
overveen
Type motor
ST1300
jazeker,vanaf Skohder naar de grens dan na de grens ga jij ra langs het meer, op de krt een geel weggetje en ik zou la gaan naar Ulcinje en dan naar kotor,maar bij Bar kun je een bergweg nemen naar Virzipar aan de bocht van Kotor.
bestudeer het maar eens,groet
heb je de route op kurviger gezet dan kan ik het wel voor je tekenen.maar zo'n motorrijder als jij kan dat zelf,waar bemoei ik me mee.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
986
737
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Beste mr.. Vog.ezen

dat je langer moet varen is natuurlijk waar maar met een avond vertrek ben je er de volgende dag(middag)
zoals gezegd

geen onnodige banden slijtage
minder plaatselijke overnachtingen
geen brandstof
motorrijden is natuurlijk fantastisch maar hoeveel tijd heb je en waar wil je die tijd het liefste spenderen
griekenland is erg mooi maar dat zijn al die andere landen ook

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
627
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Je hebt natuurlijk een punt Ad.
Gelukkig hoef ik tegen morgen niet te beslissen.
Bedoel je eerder dat Italië mooi is omdat het over een bootreis gaat van Italië naar Griekenland ?
postings automatisch samengevoegd:

Ik heb heel de maand september vakantie aangevraagd Sven en nog niet zitten uitrekenen bij benadering hoelang ik onderweg zal zijn.

Laatst bewerkt:

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
986
737
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Ik vind Italië erg mooi (en groot) maar dat vind ik ook van Frankrijk,Spanje, etc etc echter dit afgelopen jaar werd ik ook aangenaam verrast door Slovenie.
Maar als ik over jouw plan nadenk gaat het misschien toch iets krijgen van een speed trip
4 weken lijkt dan wel veel maar ze zijn voorbij in een zucht.
En dat zou ik eigenlijk wel jammer vinden dus bepaal vooraf waar je speerpunt gaat liggen.
ieder land dat je doorkruist heeft genoeg te bieden
Neem jouw maand september
De dagen gaan dan al snel korter en vochtiger worden
Je spreekt over cultuur meepakken maar ook motorrijden en mijn ruwe schatting is al gauw ca 6000 km die je totaal zult moeten wegschrijven
Toch een gemiddelde van iedere dag 200 km.
En op de kleine weggetjes betekend dit toch al gauw 6-8 uur op de motor en dat iedere dag.

maar ik ben er zeker van dat je er over na gaat denken

Het zijn zomaar mijn gedachten

:vroem:

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.010
292
83
overveen
Type motor
ST1300
mijn gedachten zijn:4 weken, een makkie hou je nog tijd over.gewoon doen niets van aantrekken.jij rijdt en jij weet wat je kan, dat kan een ander niet voor je inschatten.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
627
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Klopt Fred - A ,
ondertussen heb ik toch eens wat rekenwerk gedaan.
Ik had een lijstje met bezienswaardigheden opgemaakt die ik wil bezoeken in Griekenland en Montenegro.

Montenegro .
Kotor , Fort Gorazda .
Kotor , Fort Vrmac .
Kotor , Castle Of San Giovanni .

Griekenland .
Thessalië .
Kalampaka , Het klooster Agios Stefanos
Kalampaka , Drievuldigheidsklooster.
Kalampaka , Rousanouklooster .
Kalampaka , Varlaäm-klooster .
Kalampaka , Mega Meteoronklooster .
Kalampaka , Agios Nikolaos Anapafsas klooster .

Korinthe .
Kanaal van Korinthe.

Centraal-Griekenland .
Delphi , archeologische site .
Nafpaktos , The Venetian Castle of Nafpaktos .

Peloponnese .
Nafplio , Palamidi Castle .
Monemvasia , Monemvasia castle .
Methoni , Methoni Castle .
Pylos , Niokastro: Pylos Castle .
Koroni , Koroni Castle .

Eperius .
Ioannina , Ioannina Castle .
Parga , Venetian Castle of Parga .

Zwitserland .
Standbeeld F Mercury .
Place du Marché, Montreux .

Een flinke lijst.
Nog eens alles opgeteld en ik kom op een totaal van 7400 km.
Naar de 1e overnachting is 700 km en vanaf de laatste overnachting naar huis is 500 km en dat zijn 2 dagen.
7400 - 1200 = 6200km over binnenwegen.
6200 : 300 km gemiddeld per dag = 20.6 dagen.
Dan nog de ferry aftrekken als ik vanaf Brindisi oversteek , 1 dag .
Dit is gerekend zonder iets te bezoeken , dan is zelfs 1 maand te krap met mijn lijstje.
En sept 2019 telt 30 dagen en dat is al heel wat maar toch gaat het vlug zoals Waffie opmerkt.
Neem nu de kloosters in Kampala , 6 stuks 2 per dag dat maakt al 3 dagen ter plaatse .

Een goede barometer voor me was mijn reis in de alpen dit jaar.
Soms zat ik op 250 , 300 en heel uitzonderlijk op 350 km per dag.
Je kan ook opteren om meer km per dag te malen maar als ik een uurtje of 8 heb gereden is het voldoende voor me.
Tenslotte is het vakantie en hoef ik er geen race van te maken.
Ik ga dit toch nog eens goed bekijken en in Griekenland wil ik bezoeken wat ik van plan ben en dat vraagt tijd.
Suggesties zijn altijd welkom , graag zelfs en samen ouwehoeren over vakantie is leuk en de éne geeft een andere invalshoek dan de andere en daar dient het forum voor.
Blijf schrijven !

Laatst bewerkt:

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
766
351
63
52
Maastricht
Type motor
ST1300
Sjiek plan Erwin, mijn complimenten voor je inzet om er een geslaagde reis van te maken.
Wij houden wel van dit soort reizen, dit doe je dan ook niet zomaar 1,2,3.
Buiten de planning, de tijd die je erin steekt kost zijn reis ook nog twee handjes vol met euro's. Maar goed sparen helpt, ik zou het er ook voor over hebben.
In de berekeningen van dit soort vakantie's mag je natuurlijk niet vergeten dat je wel eens een tol weg tegen komt.
Of een of meerdere vignetten nodig zal hebben.
Veel Italiaanse autowegen hebben tol, en de benzine is er duur ! Soms wel 2 euro per liter.
De oversteek zal ook meer kosten dan een rondvaartje op de maas, en dan alle overnachtingen. Ga je met de tent of iedere dag op de gok een pension, Hotel, hostel, Zimmer frei, B&B, Chambre D'Hotes etc.
In de Balkan landen vraagt men vaak het paspoort, en soms krijg je het meteen terug en soms pas de dag erna. Houd daar rekening mee dat het kan gebeuren.
Natuurlijk verstandig om met vers rubber van thuis te vertrekken, en jouw Pan is en blijft voor de rest bijna in nieuwstaat door je preventief onderhoud. Dus dat zit wel snor.
Zorg voor een reserve optie mocht de navigatie het begeven, heeft jouw navigatie de kaarten van de landen waardoor je reist ? En natuurlijk wat landkaarten meenemen voor het geval dat...
Mocht je bepaalde medicijnen nodig hebben vraag dan eventueel bij jouw apotheek een medicijn paspoort. Ik heb het helaas nodig gehad.
Zwitserland zou ik overslaan, of alleen te gebruiken om te door kruisen. (Gaat makkelijk op 1 dag) Zwitserland is duur en daarbij nogal kortbij, Montreux kan je makkelijk in een andere vakantie steken, daar Griekenland het einddoel is.
Als je het goed vind blijf ik ook zo nu en dan schrijven, veel plezier met het ontdekken van....

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
627
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Hoi Andréas , zeker schrijven :).
Tolwegen vermijd ik , ik maak mijn route zodanig dat ik ze niet hoef te gebruiken en in " principe" geen vignetten .
De enige tolweg ( brug ) zal de oversteek van de Rion - Antirrion brug zijn en die kost nog geen 2 euro voor een motorfiets.
https://www.google.be/maps/place/Ri...1a625ba4f9e17c3!8m2!3d38.3205907!4d21.7737109

Zwitserland zal inderdaad zijn om te kruisen met als enige stop Montreux om een kiekje te nemen van Freddy.
Trouwens mijn doorgang in het land van de koeienbellen is maar een goede 200 km .
Van Zwitserland naar Italië neem ik de grote Sint Bernhardpas i.p.v. de toltunnel en Montreux ligt dan op mijn reisweg.
Mooier en leuker dan door een buis te rijden.
Overnachtingen doe ik in een hotel of B&B of zo en steeds zo goedkoop mogelijk en de éne keer heb je een kamer met ontbijt voor 45 euro en de andere keer kost het 60 euro.
Het is een beetje geven en nemen maar dat is dan toch zowat de max om uit te geven voor me.
In Griekenland overnachten is wat voordeliger als ik zowat zoek in mijn prijsklasse dan Italië , Frankrijk.
Wat mijn bandjes betreft , geen herhaling van de Alpentrip en ineens nieuw erop voor vertrek.
Landkaarten heb ik steeds bij me voor back up als mijn electronische vriendin geen zin meer heeft.
Ik heb van die Geplastificeerde kaarten van verschillende delen van landen en daar teken ik met stift mijn route op, is zeer handig en nadien alles eraf met een vochtige doek.
Een medisch paspoort heb ik voorlopig niet nodig .
Goedkoop is het allemaal niet en je hebt bepaalde vaste kosten zoals benzine, ferry en eten en slapen dat maak je zo duur als je zelf wilt.
Maar het is nog veraf en er komen vast nog wel wat goede tips en suggesties hier voorbij waaien.
Bedankt voor je verhaal Andréas , leuk .
Kheb er zin in !

Laatst bewerkt:

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.010
292
83
overveen
Type motor
ST1300
tip voor Meteora je noemt 6 kloosters als je er een bezoekt heb je ze allemaal gezien aangezien ze nogal sterk op elkaar lijken,ik wilde ze ook allemaal doen maar na 2 dacht je dat had ik al gezien enige verschil is de locatie, die tegen de wand geplakt zitten zijn wel spectaculair,
kan van korinthie op de brug afstappen foto en wegwezen,fantastisch.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
627
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Wie heeft de ferry vanuit een haven in Italië naar Griekenland ( Igoumenitsa ) al eens genomen ?
Zijn op die ferry's spanbanden , een bescherming om over je zadel te leggen aanwezig en maak jezelf je motor vast ?
Staan de motorfietsen gewoon tussen de auto's , vrachtwagens of ergens op een aparte plaats ?
Staan de motorfietsen vooraan op de boot zodat je er als eerste af rijdt als hij aanmeert ?

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.010
292
83
overveen
Type motor
ST1300
ik denk dat je je niet zoveel zorgen moet maken ik ga altijd uit van het principe ,we zien wel,maar mijn ervaring bij een zo grote ferry is dat bijna altijd alles aanwezig is,wat ik wel bij me heb zijn spanbanden voor het geval dat,en voor de rest als je vooraan staat dan prima zoniet dan kun je daar toch niets aan veranderen want op boten gaat het zoals de bootslieden het willen hebben.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
986
737
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
ga er vanuit dat je niets meer in je handen krijgt dan een stuk touw
en het is mijn ervaring dat je de motorfiets ergens aan de zijkant van het schip kunt parkeren

DuinPan

5e Versnelling
10 dec 2017
508
545
93
57
Eenhoornstraat 1, 2024 RW Haarlem
Type motor
ST1100
20180530_202000.JPG
Veerboot Denemarken - Noorwegen: aparte plek met spanbanden
20180531_155900.JPG
Lokale veerboot Noorwegen: motoren vooraan, los op de zijstandaard tegen de klep parkeren
20181111 1649 Veerboot Texel.jpg
Lokale veerboot naar Texel: gewoon tussen de auto's, los op zijn zijstandaard...

Kortom, alles is mogelijk. Neem iig een spanband mee. Ik stop mijn handschoenen tussen mijn zadel en de spanband.

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.754
1.532
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Erwin, dat ziet er weer geweldig uit! Mooi man.

Weer te volgen via Polarsteps?

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
627
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Hoi Rimco ,

ten tijden van ziekteverlof gebeuren er rare dingen in mijn hoofd en stippel je zo'n reisjes uit.
Ja via Polarsteps , dat is toch de bedoeling.
Ik heb wel mijn bedenkingen over de werking ervan in de landen tegenover Italië want zelfs in Italië dit jaar werkte het niet altijd.
Maar goed , het is wat het is.
Verslag volgt natuurlijk elke dag als dat mogelijk is.
Hier en daar wat bijvijlen qua route maar het ziet er super uit.
Alleen is het nog zoooooooooo…………….. ver af.
:Sorry:.

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.754
1.532
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Erwin,

Polarsteps heeft inderdaad zijn beperkingen, heb ik ook gemerkt bij de reis naar Wales en Pyreneeen.

Er zijn mensen die https://www.relive.cc/ gebruiken, misschien ook iets voor jou?

De voorpret is begonnen, daar gaat het om!

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
627
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Als Polar problemen heeft met ontvangst van GPS signalen zullen ze het allemaal wel hebben.
Relive gaat meer over video's .

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.754
1.532
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Klopt Erwin, maar heeft blijkbaar betere ontvangst. En ook de reis te zien via een soort van Google map.

Ga het eens even bekijken, je hoort ervan.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.290
627
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Basis woordjes ,

Koffie met melk.