Ratel bij opschakelen van 1 naar 2

Discussie in 'ST1100' gestart door sander90, 30 okt 2017.

1. sander90

sander90 Motorrijles

Wanneer ik normaal optrek en van de 1 naar de 2 schakel hoor ik vaak kort even een ratel. Als ik de koppeling lang vasthoud - en de toeren helemaal zijn teruggelopen - dan is deze ratel er niet.
    In de overige versnellingen gebeurt dit niet. Is dit normaal? Bak versleten, koppelingsplaten? Of is het iets anders?

• Niet Leuk Niet Leuk x 1
  2. biker

biker 3e Versnelling

kunnen koppelingsplaten zijn ,,te zien hoeveel de motor gelopen heeft
    en de olie hoelang zit die er in,,,en is het de juiste olie die er in zit

3. panman1100

panman1100 VIP Medewerker

Koppelingsvloeistof vervangen
    Slave cilinder (zit op blok) schoonmaken, en eventueel revisiesetje monteren

• Informatief Informatief x 2
    • Leuk Leuk x 1
  4. elmo

elmo Mega Mijlenmaker

Lijkt erop dat de koppeling niet volledig vrijkomt eerst advies opvolgen van panman en dan nog een keer kijken suc7

5. sander90

sander90 Motorrijles

Ok Thanks! Ik ga ermee aan de slag.

6. Ouzil

Ouzil Beginnend Bestuurder

Ik heb hetzelfde probleem, wat is het probleem geweest? Hoe heb je het opgelost?

7. marccc

marccc Kilometervreter

zoals panman1100 schrijft ''''olie ''' wanneer is de koppelingsolie nog vervangen ??

8. waffie

waffie Kilometervreter

shame.. het is geen olie

• Mee eens Mee eens x 1
  9. panman1100

Na de posting van sander90, op 31 okt 2017 , hebben we niks meer gehoord van hem .
    En dat is jammer , zo weet je niet of het probleem is opgelost .

• Mee eens Mee eens x 5
    • Oud Oud x 1
  10. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Zo gaat dat helaas vaak....'slapende' leden die alleen actief zijn als ze een probleem hebben.

• Mee eens Mee eens x 2
  11. Ome Paul

Ome Paul Kilometervreter

Ik denk dat als het probleem niet opgelost was, we het wel gehoord hadden :)

Jammer dat je geen terugkoppeling krijgt in dit geval ;)

• Lol Lol x 2
    • Mee eens Mee eens x 1
  12. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Ja...dan wel!

• Mee eens Mee eens x 1
  13. Horspan

Horspan 5e Versnelling

Bij die van mij heeft hij het ook altijd gedaan. Zeker naarmate hij warmer werd. Ben er nooit achter gekomen. ?

14. Ouzil

Ouzil Beginnend Bestuurder

Ene keer doet ie het wel dan weer niet. Ik denk alle vloeistoffen vervangen kijken wat die dan doet.

• Mee eens Mee eens x 1
  15. tbo

tbo 3e Versnelling

doet de mijne ook. ligt soms aan het aantal toeren wat je maakt bij het schakelen merk ik. Ik vind het inmiddels een beetje bij de motor horen. Ik ga dan ook al eeen beetje naar de 2 ton toe

16. Panniki

Panniki 1e Versnelling

Ik heb hetzelfde. Revisie van master en slave cilinders bracht geen verlichting maar was wel nodig.

17. elmo

elmo Mega Mijlenmaker

Probeer eens anders te schakelen pookje op spanning houden richting 2 en dan alleen de koppeling inknijpen

• Mee eens Mee eens x 2
    • Niet Leuk Niet Leuk x 1
  18. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Zoals je dat ook op menig BMW moet doen:Biggrin

19. Pannert

Pannert 3e Versnelling

mijn Pan heeft ongeveer hetzelfde. als ik normaal, langzaam opschakel gaat het goed. iets sneller opschakelen geeft een kraak en als ik heel snel wil opschakelen, pakt-ie 'm helemaal niet en blijf ik in N hangen. als het weer motorweer wordt (ja, ik weet het, ik ben een mooi-weerrijder), zal ik eens kijken wat-ie doet. (en wat er met mijn balhoofdlager aan de hand is)

• Creatief Creatief x 1
  20. Zonneschijn76

Zonneschijn76 Kilometervreter

• Mee eens Mee eens x 3
    • Leuk Leuk x 1
    • Winnaar Winnaar x 1
  21. sander90

sander90 Motorrijles

Sorry voor het niet teruggeven van een terugkoppeling. Ik heb de motor afgelopen tijd nauwelijks gebruikt ivm het weer. Dus heb eigenlijk ook nog niets gedaan aan het probleem. Het probleem doet zich nu nog af en toe voor. Binnenkort is er een wisseldag (riem) en ik zal er dan ook naar gaan kijken.

22. Phaedrus

Phaedrus Motorrijles

Interessant topic!
    De mijne doet dit ook maar ga ook eens testen met de filmtip van Zonneschijn76.

Maar eerst ... een noodzakelijk onderhoud want hij draait blijkbaar maar op 3 cilinders ... (off topic)

23. Tim

Tim 2e Versnelling

Ik heb mijn dot4 vloeistof en slave cilinder vervangen maar doet het nog steeds zonder regelmaat en als je dan (zoals het filmpje) zonder koppelingshevel wilt schakelen gaat dat niet. ik hinder me er niet meer aan maar bij een motor wissel (vrienden die ook eens op een tour motor willen rijden) krijg ik dat toch wel steeds terug
    ik beantwoord de klacht altijd "tja dat is de nieuwigheid'

maar dot vloeistof en slave cilinder revisie gaat het probleem niet verhelpen

24. Dennis

Dennis The Preacher

De shifter smeren.
    Bestaat uit 2 bewegende delen, soort van kogelgewrichten. Zit een zwart rubber overheen. Doe daar wat vet tussen.

@Lucky Luc herkenbare oplossing voor als je niet verder komt dan de 3e versnelling
    @Rimconator

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Mee eens Mee eens x 1
    • Lol Lol x 1
  25. Haakie

Haakie 3e Versnelling

Waarmee kan die het beste gesmeerd worden? Dunne machineolie?

26. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Vet!

• Mee eens Mee eens x 2
  27. Rimconator

Rimconator Klokje Rondrijder

@Dennis: is inderdaad heel herkenbaar! ;)

Mooi plaatje overigens, handig.

28. Dennis

Dennis The Preacher

Bij de riemwisseldagen in Houten heb ik alle shifters gesmeerd.
    Iedereen was van mening dat de Pan lekkerder schakelde. Ook sommige geluiden waren verdwenen.
    (Let wel: dit is niet DE oplossing voor alle schakelproblemen)

Als je de shifter smeert, let er goed op dat je de rubbers niet kapot trekt.
    Sommige rubbers zijn keihard en dus zou je deze kunnen vervangen. (Goed de wentelingen tellen die de shifter maakt om los te komen bij de rubbers)
    Die scheuren des te sneller. Vuil heeft dan alle ruimte om te zorgen dat het kogelgewricht vast gaat zitten.

• Informatief Informatief x 4
    • Leuk Leuk x 1
  29. Haakie

Haakie 3e Versnelling

Gewoon lithiumvet (kogellagervet)?

• Mee eens Mee eens x 1
  30. Dennis

Dennis The Preacher

Jep

31. elmo

elmo Mega Mijlenmaker

gewoon wat Honda voorschrijft :Biggrin en erg goed bestand tegen water

Bijgevoegde bestanden:

• silli.png
      silli.png
      Bestandsgrootte:
      130,9 KB
      Weergaven:
      37
    • Mee eens Mee eens x 1
  32. Rimconator

Dus geen Praxix Prutsers spul.....

• Lol Lol x 1
  33. Ome Noot

Ome Noot Moderator Medewerker

Afgelopen zomer mijn schakelmechanisme ook maar eens onder handen genomen.
    Ik kreeg de tip om dit met een oliewissel te doen. Oliefilter ligt er dan toch af wat de bereikbaarheid bevordert.
    Gewoon heel goed schoonmaken en de bewegende delen eerst goed reinigen met bijvoorbeeld remmenreiniger zodat alle oude smeermiddelen er uit zijn.
    Daarna lekker in het lagervet zetten en een stevig aantal keren bewegen om het vet te verdelen.
    Ik kan je vertellen.. er gaat een schakelwereld voor je open

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  34. Rimconator

35. Dennis

Dennis The Preacher

@Rimconator je kan opeens naar zijn 4

• Leuk Leuk x 1
    • Lol Lol x 1
  36. Rimconator

• Leuk Leuk x 2
  37. sander90

sander90 Motorrijles

Gisteren tijdens die wisseldag heeft Dennis de pakking van het koppelingshuis vervangen. Deze lekte olie. Na het openen van het koppelingshuis zat deze vol met gore troep, koek en andere rotzooi. Alles is schoongemaakt, het huis opnieuw gestraald (zag er weer als nieuw uit). Op de weg terug naar huis (welliswaar een kort ritje) merkte ik een enorm verschil in het schakelen. Rateltje is zo goed als verdwenen. @Dennis: enorm bedankt!!!

• Leuk Leuk x 4
  38. Dennis

Dennis The Preacher

39. Digi

Digi Motorrijles

Nou Mannen,

Heel fijn om dit allemaal te kunnen lezen. Zins half april heb ik een Pan. Ik had al heel lang niet (kunnen) motorrijden maar het is weer top, wat een fiets. Jullie toppic lezend lijkt mij dat bij mijn fiets het luide "klak" bij het inschakelen van de eerste versn. wel eens een plakkende koppeling zou kunnen zijn. Overigens niet altijd maar vooral als het blok op temperatuur is. Zo meteen, vanwege garantie, maar even langs Co Snoek om dit voor te leggen. Hebben jullie nog wat tips?

40. Dennis

Dennis The Preacher

@Digi Je hoort eigenlijk alle pannen naar de eerste versnelling gaan.
    En of dit luid is? Voor iedereen is “luid” anders.
    Zou gewoon schakelpookje in vet zetten.
    Vraag me ook af of Snoek überhaupt iets gaat doen aan de 1100. Want er zijn geen gekke dingen aan de hand, zoals ik jouw stuk lees.

• Mee eens Mee eens x 1
  41. Martell

Martell 2e Versnelling

Technisch gezien is DOT 4, en familie, wel een olie.
    Normaliter spreekt men van remvloeistof.
    En in de volksmond is het weer remolie (of koppelingsolie).

Wel is het van belang om bij de aanduiding 'olie' aan te geven welke bedoeld wordt. Er zitten meerdere soorten olie, op meerdere plekken in een motor, ook een ST.

• Oneens Oneens x 1
  42. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Het is niet gebaseerd op petroleum maar een glycolether....dus geen olie.

• Leuk Leuk x 1
  43. panman1100

De meeste remvloeistoffen zijn gebaseerd op glycolethers.
    Naast remvloeistoffen die gebaseerd zijn op polyglycerol zijn er ook remvloeistoffen die samengesteld zijn uit siliconen.
    Hieraan voegt men additieven toe waardoor de eigenschappen van de remvloeistof worden verbetert.

• Mee eens Mee eens x 1
  44. Pannos

Pannos Mega Mijlenmaker

Maakt het nog geen olie;)

45. Haakie

Haakie 3e Versnelling

Maar we hadden het over schakelen. Ga binnenkort dan ook mijn mechanisme er maar eens doorsmeren dan. Maar hoe krijg je het vet in die kogeltjes? Vetspuit?

46. Dennis

Dennis The Preacher

Rubber terugduwen. Dan zie de je het kogelgewricht. Schoonmaken met remmenreiniger. Dan vet erop, rubber terug duwen en klaar.
    Je ziet dat ook op de afbeelding die ik
    Gepost heb.

• Top Top x 2
    • Leuk Leuk x 1
    • Informatief Informatief x 1
  47. Digi

Digi Motorrijles

Ok Dennis, inmiddels bij Snoek vernomen dat idd bij de Pan 1300 het wel met wat een behoorlijke "klak" kan gaan. Wordt dus niets aan gedaan dus ik ga het even aankijken. Er wordt door Thomas in de werkplaats aangeraden gewoon niet voorzichtig zijn 1 in te zetten maar gewoon hup inzetten.Juist te voorzichtig heeft een averechts effect. En idd, inschakelen een beetje ferm gaat redelijk maar ben nog niet echt over te spreken.

• Mee eens Mee eens x 1
  48. Dennis

Dennis The Preacher

Zou een keer afspreken met iemand die ook een 1300 heeft.
    Zou zomaar kunnen dat jouw fiets niet ok is, of juist wel ok is.

• Mee eens Mee eens x 1
  49. pmponer

pmponer 4e Versnelling

Dus eignelijk is het een simpel klusje waar je heel veel voor terug krijgt, super tip!

• Leuk Leuk x 1

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie