• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

ST1300 Rammelende koffers ST1300

Belliebuster

Motorrijles
1 jul 2018
3
14
3
47
Type motor
ST1300
Ik las een tijdje geleden over rammelende koffers op de St1300. Ik heb er ook last van. Ik weet dat er verschillende mensen last van hadden omdat er naar een oplossing werd gevraagd. Maar die stond er niet bij.
Na een grondige wasbeurt van de motor eens zelf gekeken. Er zitten aan de binnenkant van de koffer (wielzijde) 2 rubber doppen. Een grote en een kleine. De grote steunt tegen het zwarte kunstof achterpatbord en de kleine tegen het frame. Aan de kleine kan je weinig doen, ik heb omdat hij hol is heb ik hem opgevuld met lijm. Bison Max repair of zo. Blijft flexibel, wel eerst uit laten harden natuurlijk. De grote dop kan je losschroeven, zit vast met een redelijk kort schroefje. achter deze dop kun je een opvulring zetten. Let wel, je zal waarschijnlijk wel een iets langer schroefje moeten terug plaatsen. Mijn resultaat? Geen rammelende koffers meer!
Voor degene met rammelende koffer probeer het eens!
Gegroet! :Wavingyellow:

GD MAJK

3e Versnelling
27 aug 2017
89
50
18
Pleinstraat, Alken
Type motor
ST1300
Soms is de zoekfuncties best handig.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
3.020
1.094
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Bij mij heeft de rechterkoffer ook meer speling dan links.
Wel vreemd , hier ook rechts.
Ik heb het voorlopig opgelost door een stukje binnenband van een fiets op het frame te kleven waar de uitsparing van de koffer invalt.
Ik bekijk wel hoelang dit standhoudt.

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
691
293
63
Dalen
Type motor
ST1300
Bij mijn 1300 hadden de koffers een klein beetje zijwaartse speling, maar best wel veel opwaartse speling. Bleek bij de linkerkoffer dat er van het mechanisme wat de koffer aan de bovenkant aandrukt, twee schroeven los zaten. Na die te hebben aangedraaid vond ik de opwaartse speling nog steeds te groot. Heb een rubberen stripje van plm. 4 mm dik op het aandrukgedeelte geplakt en nu zitten ze perfect.

Laatst bewerkt:

MINIBENZ

Klokje Rondrijder
29 okt 2012
3.401
1.029
413
49
Purmerend
Type motor
ST1300
Denk dat het rammelen niet voor niets is. Als alles strak zit is de kans groter dat het eerder kapot is. De Euromast beweegt ook en dat is ook niet voor niks. Maar ik kan het mis hebben hoor, ik hoor graag andere input.

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
691
293
63
Dalen
Type motor
ST1300
Een beetje speling moet er ook wel in blijven zitten. Als het stijf op elkaar zit, krijg je de koffers er ook niet makkelijk meer op. Ik vind dat 'aandrukmechanisme' bij de 1300 niet erg robuust uitgevoerd en vermoed dat door de constante neerwaartse druk die er op wordt uitgeoefend, het materiaal iets vervormt/verbuigt, wat in meer opwaartse speling resulteert. Bij mijn 1100 heb ik ongeveer hetzelfde gedaan als Raaipan. Nooit problemen mee gehad. Heb ooit een artikel in een motorblad gelezen over een KTM die boven de 190 niet meer zo lekker stuurde. Bleek 'm in de ophanging/speling van de koffers te zitten. Hé, misschien hebben we hier wel de oplossing gevonden voor de speedwobble waar (niet alle) 1300s last van hebben?

Bovenaan Onderaan