ST1300 Radiator te repareren?

Gertjan_ST1300

3e Versnelling
8 dec 2018
104
95
28
56
Woerden
Type motor
ST1300
Hallo ST-klusexperts,

Ik heb een gaatje in de radiator (en weet dus nu waar en waarom mijn koelwater verdwijnt....).
Kan dat gerepareerd worden?

Hebben jullie ervaring met aluminium solderen? Ik zie op YouTube verschillende filmpjes waarin een gaatje in de radiator wordt dichtgesoldeerd. Bij de Praxis hebben ze bijvoorbeeld dit soldeermateriaal.

Weer dank voor jullie advies!
Groeten, Gertjan

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.813
2.500
113
46
biddinghuizen
Type motor
ST1100
mijn mening.......als je een tijdje moet overbruggen prima maar als definitieve oplossing zou ik een andere of alu plaatsen.
ik heb het in het verleden met een koperen radiateur wel eens gedaan en dat ging monsterlijk.maar met alu zelf geen ervaring.

• Like
Reactions: Gertjan_ST1300

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.378
2.869
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Een radiator is een kwetsbaar onmisbaar onderdeel.
Het kan wel hersteld worden volgens mij maar misschien hangt het ervan af waar de beschadiging is ?
Zelf heb ik hier geen ervaring mee maar op het forum zal wel iemand zijn die hier ervaring mee heeft .
Of eventueel naar een bedrijf gaan die autoradiatoren herstellen ?
Wat je wel kan doen is na de herstelling een radiator afdekking ervoor plaatsen.
Op het forum zijn wel een paar topics hierover.
Dit bijv .
https://st1100-1300.eu/threads/radiator.3009/#post-70856

• Like
Reactions: Gertjan_ST1300

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.304
1.270
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
in welke mate wil je iets repareren.
Een radiator is niets anders dan dunne pijpjes met lamellen er tussen.
en pas na demontage kun je deze schade beter beoordelen,
want vaak heeft corrosie het aluminium flink al aangetast .
En dan is een ander exemplaar of een nieuw middenstuk beter
IK kom graag bij de radiatoren fabriek in breda (oranjeboom)

Gertjan_ST1300

3e Versnelling
8 dec 2018
104
95
28
56
Woerden
Type motor
ST1300
Waarmee heb je de hals gesoldeerd? (en waar gekocht)?

Ik heb een gaatje in een dun pijpje, er is een voorwerp tegen de radiator gekomen. Het pijpje en enkele lamellen zijn daardoor vervormd.

• Like
Reactions: robm84

robm84

4e Versnelling
16 sep 2016
254
119
43
35
nieuwegein
Type motor
ST1100
De buitenhuizen zijn wel te lassen of solderen!

De binnen delen zijn niet goed te repareren behalve vervangen! Zoals waffie al aangaf.

Wil je een beun oplossing, dan straal je de plek voorzichtig schoon waar het lek zit met glasparel rondom de lamellen, en gebruik je een vloeibaar metaal genaamd devcon F2 vloeibaar aluminium.
(Dit spul gebruiken we ook bij de tuning van b.v. een 4 takt inlaat kanalen in de cilinderkop en bij een 2 takt de spoelpoorten in de carters. Dus het is serieus goed spul! )

Smeer dit er goed mee in en het kan heel lang weer goed blijven, maar het kan ook weer ergens anders gaan lekke ! Want het middenstuk van een radiateur is eigenlijk gewoon een slijtagedeel.

Gertjan_ST1300

3e Versnelling
8 dec 2018
104
95
28
56
Woerden
Type motor
ST1300
Update: het dichtsolderen van het gaatje is gelukt! Met een setje soldeermateriaal van Welco (zie foto, was met kortingsbonnetje €10,- bij de Praxis). Was wel ff oefenen: met een RVS staafje (meegeleverd) moet je tijdens het solderen het oxidelaagje verwijderen, zodat het goed hecht.

Nu afwachten of het ook dicht blijft.IMG_7421.JPG