Project voor in het Coronatijdperk

Animal

3e Versnelling
26 jun 2014
176
193
43
51
Breda (Princenhage)
Type motor
ST1100
Vandaag een knutselproject gekocht
Honda VF1100 65 Sabre

De 121 pk versie.

Staat al twee stil en problemen met 2e versnelling.
Nou er is wel meer aan de hand, maar goed eerst maar eens zorgen dat ik het blok aan de gang krijg.

Hier wat foto’s om een indruk te krijgen .

140DC018-D01B-4E3B-A0D8-A52A5BAE2C6C.jpeg5C08E808-DE42-4B93-9FD9-21AE93BC64CB.jpegF2349D21-2975-498C-A571-FBEDC795876C.jpegA5F29CA9-3C28-4F1E-B256-F2CA97E759DB.jpegFE2B2786-13F5-48A4-85CB-60E9024C7EA7.jpeg0B1F2F27-7A63-4B22-AAB0-171DC25AE6DE.jpegCA56477E-41E2-4EEE-B65F-E9217567198B.jpeg

De komende tijd veel in mijn garage aan het werk denk
:rolleyes:
 

magnamaniac

4e Versnelling
12 mei 2019
267
226
43
Land van Maas en Waal
www.rataplan-ratbikeclub.nl
Type motor
ST1100
Als je bij deze blokken (VF1100) problemen hebt met de 2 e versnelling (ik neem aan het probleem van eruit springen?) moet de bak eruit, dus blok compleet splitsen. de "dogs", zoals ze in het engels heten, oftewel de nokken aan de zijkant van het tandwiel van de 2e/5e versnelling zijn dan rond afgesleten.
Zover ik weet zijn ze nieuw allang niet meer leverbaar.
 
  • verrast
  • Informatief
Reactions: Cabby en Animal

Henk2511

Mega Mijlenmaker
8 sep 2018
1.793
2.152
113
57
Gieten
Type motor
ST1100
@Animal heb jij in je vloer een smeerkelder oid ?
omdat er traanplaat op de vloer ligt en underlaymentplaat.
 
  • Like
Reactions: Cabby

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
848
473
63
Dalen
Type motor
ST1300
Dit blok is in meerdere modellen van Honda toegepast en vast dus nog wel ergens op de sloop te vinden. Als het niet in Nederland is, dan wel in de VS aangezien de Sabre oorspronkelijk voor de Amerikaanse markt bedoeld was, geloof ik.
 

Cooperke

3e Versnelling
9 feb 2019
147
121
43
53
Type motor
ST1300
Dat wordt een leuke klus ! De voldoening is achteraf natuurlijk des te groter. Succes met je restauratie.
 
  • Like
Reactions: Cabby en Animal

Animal

3e Versnelling
26 jun 2014
176
193
43
51
Breda (Princenhage)
Type motor
ST1100
@Henk2511 heb een paar jaar geleden een heftafel ingebouwd zie dit draadje
https://st1100-1300.eu/threads/een-heftafel.3652/post-129499

De traanplaat is geen traanplaat maar foam verkrijgbaar bij hbm: https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/overige/hbm-4-delige-foam-vloertegel-set-voor-vloerbescherming
Een paar weken terug aan het puzzelen geweest, resultaat is super, zacht geen koude optrek meer van de betonnenvloer, en als er iets valt stuitert het niet gelijk door heel de garage.
 
  • Leuk
Reactions: Cabby en Henk2511

magnamaniac

4e Versnelling
12 mei 2019
267
226
43
Land van Maas en Waal
www.rataplan-ratbikeclub.nl
Type motor
ST1100
Dit blok is in meerdere modellen van Honda toegepast en vast dus nog wel ergens op de sloop te vinden. Als het niet in Nederland is, dan wel in de VS aangezien de Sabre oorspronkelijk voor de Amerikaanse markt bedoeld was, geloof ik.
Is gebruikt in de VF1100C en VF1100S, van '83 tot ,86 en zijn inderdaad uitwisselbaar, het enige verschil dat ik ooit heb gemerkt is de ophangpunten aan de achterste cilinderkop. Bij de sabre worden deze niet gebruikt en zijn dan ook massief, bij de magna zitten hier ophangrubbers in. Zelf heb ik een keer een S blok in een C gebouwd.
De blokken en onderdelen zijn nog wel 2ehands te vinden, maar het is een regelmatig voorkomend probleem, veroorzaakt door de combinatie van onnauwkeurig/gehaast schakelen, het behoorlijke vermogen (het is heeeeeerlijk met zo'n monster hard op te trekken) en een hardingsproces van mindere kwaliteit.
Voor je er geld in gaat steken, controleer ook eerst de nokkenassen en slepers, deze hebben zo ook hun problemen en hebben veel meer dan gemiddeld last van pitting.
De carburateurs zijn krengen om in/uit te bouwen.
Als je besluit er toch mee aan de gang te gaan en je hebt vragen, ik ken deze blokken vrij goed.
O, de achterschokbreker is waarschijnlijk ook dood, niet reviseerbaar en een fatsoenlijke is 2e hands vrijwel onvindbaar.
 

Animal

3e Versnelling
26 jun 2014
176
193
43
51
Breda (Princenhage)
Type motor
ST1100
Dankjewel voor het aanbod @magnamaniac , ik ga eerst eens kijken of ik spanning op het geheel krijg er is nogal aan gerommeld. Stap voor stap. Zit ook veel niet origineel spul op.
Net de koplamp er af gehaald, zat niet eens aangesloten, maar ja niet zeuren was een (kleine) investering in een impulsaankoop:bad idea:.
 
  • Leuk
Reactions: Cabby

Animal

3e Versnelling
26 jun 2014
176
193
43
51
Breda (Princenhage)
Type motor
ST1100
Ff een update voor de volgers, voor wat het waard is :rolleyes:

Heb de motor aan de gang, dwz hij loopt en niet eens zo slecht naar mijn mening.
Heeft in het verleden niet veel liefde gehad trouwens, bedrading behoeft wat aandacht.

Nu verder met de koppeling, pomp stond bijna helemaal leeg en zwarte prut er in. Schoongemaakt en nu de slave uit elkaar gehaald. Wil hem eigenlijk ultrasoon reinigen, maar weet niet of dat een goed idee is ( iemand tips?).

Dan kan ik kijken of de koppeling werkt en de versnellingsbak. Schakelpookje is overigens afgebroken dus dat eerst ook (tijdelijk) oplossen.

Zo gaan we stap voor stap verder. Mocht de versnellingsbak echt stuk zijn dan gaat hij weer in de verkoop, wil/durf daar ook niet goed aan te beginnen en wil ik ook niet teveel geld insteken.

Oh ja achterrem ook een zuiger vast dus ook die gaat in de revisie.

Tot zover weer.
 

Cabby

5e Versnelling
26 aug 2019
411
822
93
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
Hallo Toppic-volgers,
hier de status update van mijn corona-project:
AMF Harley Davidson SXT125, uit 1975.

Zó was hij..... :eek:

20140612_154459.jpg

20140612_154514.jpg

20200503_183803.jpg

.......en zo is hij nu dan :good:

20200503_155910.jpg

20200503_160122.jpg

20200503_183554.jpg

Nu nog enkele kleine pakkingen, alle vloeistoffen erin en wachten op de gaskabel uit The States.
Dan kan hij, na dik 10 jaar in de regen te hebben gelegen(!), weer eens gestart worden. Hij heeft 6.000 km gereden.
Ben benieuwd....
Ik houd jullie op de hoogte!

Groet, Maarten. :vroem:
 
Laatst bewerkt: