• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Problemen met stationair en onregelmatig lopen

Sjoerd.P

Motorrijles
21 jul 2019
9
5
3
52
Type motor
ST1100
Mijn naam is Sjoerd, en ik heb 2 weken geleden naar lang zoeken een Pan European ST1100 -1998 - km stand 51000, gekocht. Vorig jaar heb ik mijn R1150GS verkocht, ik wilde toch weer terug naar een 4 cylinder en een Honda, Ik heb voor de BMW ook nog een Varadero gehad. De Pan die ik nu heb gekocht heeft een tijd stil gestaan, en daardoor blijf hij niet stationair lopen, en loopt hij niet regelmatig. Ik heb het luchtfilter, benzinefilter en de bougies al vervangen, maar er treed geen verbetering op. Ik denk dat de carburateurs smerig zijn. Nu weet ik dat ultrasone reinigen de beste manier is, maar heeft er ook iemand ervaring met carburateur reiniger spray, en kan ik dat ongestraft in de aanzuigslangen van de luchtfilters spuiten ? Want dit zou mij veel tijd besparen.

Henry W

4e Versnelling
12 aug 2016
262
265
63
55
Den Haag Leidschenveen
Type motor
ST1100
Maat van met zijn Honda dit toegevoegd
Op halve tank
( op gebruiksaanwijzing staat 20 liter)
Maar 1e keer extra kan geen kwaad)
Dan tank zo leeg mogelijk rijden, en echt hoge toeren laten maken)
Daarna even duurdere benzine ( is een rijkere smering )
En dat werkt perfect,

Spul is te koop ook bij Praxix
En goede automateriaal of motorzaak ( Praxis is de goedkoopste )

Succes
Henry
:biker:

Bijlagen

magnamaniac

2e Versnelling
12 mei 2019
70
33
18
Land van Maas en Waal
www.rataplan-ratbikeclub.nl
Type motor
ST1100
carburateurreiniger in de aanzuigslang spuiten heeft geen enkele zin, omdat dit niet door de sproeiers gaat. Heb je met de stelschroef onder de klep van de bezinedop het stationair al wat hoger proberen te stellen?
Dan tank zo leeg mogelijk rijden, en echt hoge toeren laten maken)
Het is vaak juist vooral het stationair circuit wat het meeste last heeft van vervuiling--> de kleinste kanaaltjes.
En als het spul zou werken (daar is niet iedereen het over eens, ik heb het nooit gebruikt en er derhalve geen mening over) wil je juist al je sproeiers zoveel mogelijk "spoelen", dus juist vbeel verschillende gasstanden gebruiken.
Daarna even duurdere benzine ( is een rijkere smering )
Dit is nou complete bulllshit, Benzine smeert niet en duurdere benzine geeft ook op geen enkele manier een rijker mengsel. Verschil zit 'm in een hoger octaan GETAL, tegen pingelen bij hogere compressies (hebben we geen last van bij de ST) en andere/extra dopes die iig volgens de fabrikanten zuiniger rijden en/of schoner verbranden.

• Oneens
Reactions: panman1100

Sjoerd.P

Motorrijles
21 jul 2019
9
5
3
52
Type motor
ST1100
Goedenavond Henry,
Bedankt voor de tip, ik ga het proberen.
postings automatisch samengevoegd:

Goedenavond magnamaniac,
Het is niet alleen het stationair lopen, zo nu en dan loopt hij bij een hoger toerental niet regelmatig en hoor ik een tweecylinder geluid ipv 4.
En heeft het dan wel zin om het stationaire toerental om hoog te schroeven ?

Laatst bewerkt:

magnamaniac

2e Versnelling
12 mei 2019
70
33
18
Land van Maas en Waal
Type motor
ST1100
@Sjoerd.P Dat gaf je niet aan in je eerste post ;) Daar heeft het stationair toerental opschroeven idd geen invloed op. Wat is je stationair toerental uberhaupt?
Een goede schoonmaakbeurt en afstellen van de carburateurs zal zeker geen kwaad kunnen bij slecht draaien, al kan het probleem net zo goed in de ontsteking zitten, daar is op afstand niet over te oordelen. Maar bij langdurige stilstand (hoe lang was het in dit geval?) is vervuiling van carburateurs wel een eerste verdachte.

@panman1100 : wil je ook nog uitleg geven met welk deel je het oneens bent en waarom?

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.499
5.262
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Je kent het spul niet en hebt het nooit gebruikt en je hebt er derhalve geen mening over.

Carburateur reiniger kun je gewoon gebruiken en doe de juiste hoeveelheid in de brandstoftank (bv met Forte 1)

De carburateur reiniger zorgt ervoor dat de sproeier, vlotter etc schoongemaakt worden.
Daarnaast laat het product een klein oliefilmpje achter.
De vlotter dicht daardoor goed af en zorgt dat de sproeier voldoende open kan en niet blijft hangen door gomvorming van ongelode benzine.

Het effect? Een verbeterde respons op het gashandel. De motor draait soepeler en mooier.
Regelmatig gebruik van deze benzinereiniger zorgt ervoor dat de carburateur schoon blijft en niet uitdroogt.

Carburateur reiniger tast geen plastic of rubber pakkingen aan.

De motor na het leegrijden van de benzinetank weer voorzien van verse benzine
en dmv een carbtune de motor hierna goed controleren/afstellen.

Ultrasone reinigen van de carburateurs is natuurlijk het beste .

• Mee eens
  • Leuk
Reactions: fred en Henry W

magnamaniac

2e Versnelling
12 mei 2019
70
33
18
Land van Maas en Waal
Type motor
ST1100
Dan nog snap ik je "oneens" reactie niet, ik geef nergens aan dat het spul niet werkt, enkel dat het geen zin heeft om zoveel mogelijk hoge toeren te draaien, omdat het dan geen effect zal hebben op o.a. je stationair circuit, omdat dit circuit dan simplelweg niet/amper in gebruik is. Maar om juist gaswisselingen te doen om alle circuits te gebruiken/reinigen.

Henry W

4e Versnelling
12 aug 2016
262
265
63
55
Den Haag Leidschenveen
Type motor
ST1100
Ha Sjoerd
op zeker zijn er meer mensen met veel meer verstand van motor techniek als ik,
Ik gaf alleen aan met de tips die ik kreeg voor een Honda die het zelfde probleem had,
En gedaan zoals ik omschreven heb,
En dat werkte goed
Hou je vast aan het verhaal van Henk ( Panman1100)

Ent de tip die kreeg voor de toeren is om sproeier en carburateurs zo veel mogelijk te belasten ( alleen voor reiniger door de sproeiers te jagen )
Dat je het beste resultaat hebt ( je hoeft niet hard te rijden alleen zo nu en dan echt hoog in toeren )

Succes,
Ik blijf vanaf nu wel meelezen,
Laat nog wel je werkzaamheden en resultaat terug lezen
Henry:biker:

Sjoerd.P

Motorrijles
21 jul 2019
9
5
3
52
Type motor
ST1100
Bedankt voor jullie reacties, ik ga eerst aan de gang met de reiniger in de tank, en mocht dat niet helpen, dan demonteer ik de carburateur en ga hem ultrasoon reinigen. Ik bericht de resultaten.

• Leuk
Reactions: panman1100

Sjoerd.P

Motorrijles
21 jul 2019
9
5
3
52
Type motor
ST1100
Ondertussen is het 10 augustus, en de motor loopt weer stationair en blijft lopen zonder dat ik hem op de choke hoef te zetten.
Ik heb alleen nog het idee dat hij niet goed loopt, en het gas blijft zo nu en dan wat hangen. Maar hij loopt al veel beter dan voorheen, voor dat ik de cleaners heb gebruikt.
Ik heb het volgende gedaan, de tank bijna helemaal leeg gemaakt, heb er een flesje Wynn's injector+plus+cleaner in gegoten, en toen heb ik een stuk gereden, de motor veel heen en weer geslingerd en veel op klinkerwegen gereden, zodat de reiniger kon mengen met de resterende benzine, hierna
heb ik de motor een nacht laten staan. De volgende dag heb ik weer op diverse klinkerwegen gereden, en heb de motor goed op toeren gebracht,
daarna heb ik er 5 liter benzine in de tank gegoten plus een flesje Starbrite , startron brandstof behandeling en heb dit weer een nacht laten staan,
2 dagen later ben ik gaan rijden en toen bleef de motor weer stationair lopen.
Ik wil het nu even afwachten en nog wat langere afstanden gaan rijden, mocht er geen verbetering optreden, dan ga ik toch de carburateurs ultrasone reinigen.
Mocht er nog iemand een anders idee hebben, dan hoor ik het graag.

Sjoerd.P

Motorrijles
21 jul 2019
9
5
3
52
Type motor
ST1100
Bedankt voor je reactie, heb je met de Shell V power betere ervaringen dan met de BP Ultimate Ongelood 98, dit heb ik namelijk de laatste keer getankt.

Sjoerd.P

Motorrijles
21 jul 2019
9
5
3
52
Type motor
ST1100
Ik kan de volgende tankbeurt altijd Shell V power tanken, en dan maar afwachten.

• Leuk
Reactions: fred

Andreas

4e Versnelling
3 aug 2016
255
144
43
46
STADTLOHN
Type motor
ST1300
Als je hem los had gehaald was je sneller en goedkoper klaar geweest.
Meteen goed doen ben je ook klaar

cjavham

5e Versnelling
30 mei 2016
508
172
43
66
Spijkenisse
Type motor
ST1100
FLESJE FORTE 1 OP EEN VOLLE TANK bijna leeg rijden daarna flesje forte 2 er in weer vol tanken je zal zien dat hij dan wel goed loopt eventueel daar na carb tune doen eff alle 4 gelijk zetten

Bovenaan Onderaan