data-csrf="1566417313,c3d92da0992365c67c1f4608b0fed43a" Probleem voorvork poten na vervangen keerringen + olie | ST1100-1300.eu

Probleem voorvork poten na vervangen keerringen + olie

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Didier

Motorrijles
16 jun 2017
2
0
1
41
Type motor
ST1100
Ik heb sinds vorige jaar een st1100 van 2001 met ABS. De motor had wat achterstallig onderhoud, dus ben nu zelf eea in orde aan het maken.
Gisteren heb ik de keerringen en de olie van de voorvork vervangen. Alles normaal verlopen, maar nu merk ik achteraf een groot verschil in reactie tussen de 2 poten.

De linker poot (met veer op stang) reageert volgens mij zoals het hoort. Wanneer ik hem met de hand stevig indruk voel ik hem gecontroleerd terug naar boven komen. De rechter poot (met losse veer en ABS) springt gelijk terug naar boven wanneer ik hem indruk. Dit lijkt me niet de normale reactie of is het normaal dat ze anders reageren? Indien niet, aan welk onderdeel kan dit liggen? Kan het aan de olie liggen? Niveau? Zit nu SAE 15 op. Links 373ml, rechts 418ml. Op internet vond ik voor een model met ABS ook volgende waarden: links 468ml, rechts 533ml. Kunnen jullie bevestigen wat voor mijn motor de juiste hoeveelheid is?

BTW, poten zitten bij mij andersom dan in de manual. Links poot met vaste veer, rechts losse veer met anti duik systeem. Model Showa MAJ-G41

Alvast bedankt voor het mee denken :)
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.508
5.267
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
De hoeveelheid olie in de vorkpoten voor de st1100 ABS/CBS/TCS :

linker vorkpoot : 483,.5 - 488.5 cc Vorkolie hoogte : 136 mm

Rechter
vorkpoot : 530.5 - 535.5 cc Vorkolie hoogte : 140 mm

Vorkolie hoogte wordt gemeten vanaf de top van de binnenpoot , zonder de veer en de veerpoot is volledig gecompresseerd.
 
  • Leuk
Reactions: marccc

Didier

Motorrijles
16 jun 2017
2
0
1
41
Type motor
ST1100
Dank je wel Henk! Dan ga ik starten met de olie bij te vullen...

Kan je me ook iets zeggen over het andere veergedrag van de rechter poot? Lijkt me niet normaal dat die na manueel indrukken onmiddellijk terug op springt
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.508
5.267
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Uitleg is simpel , de juiste hoeveelheid en de luchtkamer zijn belangrijk.
De rechter veerpoot is anders dan de linker wat betreft het binnenwerk.
( heeft een afstandsbus en de anti-dive + de hoeveelheid olie is hierdoor ook anders dan de andere).

CE_32780_1.JPG

Na het afvullen en montage van de veerpoten is de werking nu goed.