Probleem koplampen

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden
30 mei 2015
119
11
28
43
Almere
Type motor
ST1100
#1
Dit weekend ben ik weg geweest met de motor. Ineens viel mij op dat mijn koplampen niet branden.
Thuis nieuwe lampen erin gezet, zekeringen gecontroleerd. Allemaal in orde. Het grote licht doet het wel (high beam) en de schakelaar lijkt het ook te doen want de achterlichten kan ik gewoon bedienen.
Maar het gewone licht, groot gedimd licht heet het geloof ik, doet het dus niet. Ik zag overigens dat de koplampen doorgelust zijn. Wellicht dat dat er mee te maken heeft. Iemand een idee?

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
 

Jan KoekePan

Kilometervreter
4 sep 2017
1.517
273
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
#2
Balen! Deed hij het daarvoor wel? Heb je veranderingen aangebracht in het doorlussen, of was het spontane uitval?
 
30 mei 2015
119
11
28
43
Almere
Type motor
ST1100
#3
Ik heb m niet doorgelust, zo heb ik m gekocht. 5 jaar geleden. Inderdaad spontaan uitgevallen.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
 

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
2.142
286
113
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
#4
Zekering gecontroleerd?

groeten, Lucky Luc, verstuurd vanaf mijn striekfeun
 

Raaipan

Kilometervreter
15 jul 2016
1.503
192
83
57
Nieuweroord
Type motor
ST1100
#6
Kijk eens naar de schakelaar, vuil of corrosie misschien.
Ik had namelijk eens dat bij schakelen van groot naar dimlicht, ik een seconde lang in het donker reed en dat is even schrikken kan ik je zeggen!
Bleek corrosie in de schakelaar de oorzaak te zijn.
 

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
2.142
286
113
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
#7
Meet je schakelaar eens door..... En kijk of alle stekkers goed vast zitten. Ook de Massadraad.

groeten, Lucky Luc, verstuurd vanaf mijn striekfeun
 

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
2.142
286
113
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
#8
Dat was zo goed als gelijk Bert.

groeten, Lucky Luc, verstuurd vanaf mijn striekfeun
 

Paul_U

Mega Mijlenmaker
14 okt 2016
1.605
64
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#9
Mijn 1100 had er ook af en toe last van, rottigheid in de grootlicht schakelaar.
Paar keer met groot licht schakelen (dus niet de passeerknop voorop het handvat, maar de grote schakelaar bovenop om groot licht echt aan te zetten) aan en uit zetten, en alles deed het weer.
In de anderhalf jaar dat ik hem had, twee keer gebeurd.
 

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.188
236
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#12
idd zoals panman al zegt check het relais nog niet zo lang geleden het zelfde gehad en relais verwijderd en tada deed het weer
 

Rdebruijne

3e Versnelling
22 mei 2017
102
16
28
33
Hellevoetsluis
Type motor
ST1100
#15
Welk relais is het precies? 1 vd 2 aan de rechterkant? (Gezien vanaf zit positie)
 

W. Boom

2e Versnelling
23 mei 2018
68
40
18
39
Rotterdam
Type motor
ST1100
#16
Oudere 1100 hebben wel een relais voor grootlicht (2x 55w) maar niet voor dimlicht, omdat dit maar 1x 55w is. Lus je de lampen door dan kan de schakelaar in de linker stuurschakelaar letterlijk verbranden en deels smelten. Dat kán deze klacht veroorzaken.
Later heeft Honda wel een 2e relais aangebracht.
Ik zou eens beginnen met kijken of dit relais aanwezig is. de verlichtingsrealais zit(ten) gemonteerd op het kuipframe, net voor de spiegel.
Als je groot licht aanzet (dat werkt nog zei je) hoor je het bijbehorende relais tikken. Het dimlicht relais zit er, indien aanwezig, direct naast en ziet er hetzelfde uit.
 
Laatst bewerkt:
30 mei 2015
119
11
28
43
Almere
Type motor
ST1100
#17
Oké, bedankt voor deze waardevolle info. Ik ga er mee aan de slag

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
 

W. Boom

2e Versnelling
23 mei 2018
68
40
18
39
Rotterdam
Type motor
ST1100
#18
Dat de achterlichten wel werken staat helemaal los hiervan. Deze schakelen mee met het stadslicht, en staan dus los van zowel de linker stuurschakelaar als een eventueel dimlicht relais.

Succes met de zoektocht!
 
30 mei 2015
119
11
28
43
Almere
Type motor
ST1100
#19
Het probleem lijkt zich inderdaad in de 'high beam' schakelaar te bevinden. Ik heb de schakelaar open gemaakt en ingespoten met contactspray. Overigens zag ik geen beschadigingen of verbranding. Met een beetje manipulatie doet het gewone licht het weer maar als ik hard op de knop druk dan weer niet. Ik denk dat de contactpunten in de schakelaar niet zo goed meer zijn. Ik heb wel de draad van het doorlussen van de koplampen doorgeknipt. Uit vorig commentaar begreep ik dat het doorlussen toch ook wel voor problemen kan zorgen. Vandaar. Nu maar even kijken of ik een nieuwe schakelaar kan vinden.

Verstuurd vanaf mijn TA-1033 met Tapatalk
 

Lucky Luc

Mega Mijlenmaker
14 nov 2012
2.142
286
113
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
#20
Doorlussen zorgt niet voor problemen, als je het maar goed doet, dus via een relais.

groeten, Lucky Luc, verstuurd vanaf mijn striekfeun
 

Rdebruijne

3e Versnelling
22 mei 2017
102
16
28
33
Hellevoetsluis
Type motor
ST1100
#22
Ik had ook dat mn dimlicht het niet meer deed. Lag aan een losse(lees gesmolten) connectie aan de high/low beam schakelaar. Meteen maar hele nieuwe schakelaar aan gezet. Zal later wel fotos maken nog. Ben ook meteen aan de linkerkant bezig om te vernieuwen.

Daarna meteen led erin.
 

Ray_308

3e Versnelling
29 okt 2018
158
135
43
47
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
#23
Welk relais heb je hiervoor nodig Dennis? Ik heb ze wel doorgelust, maar zonder relais ertussen. Zit te wachten op mijn led lampen, dan is het niet meer nodig dus ivm de lagere wattage?