1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Poor man's cruise control

Discussie in 'ST1100' gestart door DuinPan, 28 apr 2018.

1. DuinPan

DuinPan 4e Versnelling

Vandaag een poor man's cruise control gemaakt. Het is te simpel en te goedkoop voor woorden. Alles wat je nodig hebt is een gereedschapsklem (of bezemsteelklem) van 28,5 mm diameter, een M3 boutje van minimaal 6,5 cm lengte en één moertje, ter waarde van niet eens €5. De knijpkracht van de klem om de gashendel heen is net genoeg om de gashendel in een bepaalde stand te houden en heel gemakkelijk te overrulen met handkracht als er minder gas moet worden gegeven. Zo simpel en het werkt als een tierelier. Laat die honderden kilometers Deutsche Autobahnen nu maar komen!

DSC_0068.JPG
    DSC_0069.JPG

• Leuk Leuk x 8
    Laatst bewerkt: 28 apr 2018
  2. Alex1976

Alex1976 3e Versnelling

ajeto buurman!Slim bedacht en voor weinig:bravo:

• Leuk Leuk x 1
  3. honda1300

honda1300 5e Versnelling

Nog even een breed elastiekje om de rem handle te hoogte van het stuk draadeind en er komen geen krassen. :good:

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  4. DuinPan

DuinPan 4e Versnelling

Het mooist is om nog een hulsje om de M3 schroefdraad heen te maken. Ziet er beter uit en dan komen er iid geen krasjes op je remhendel!

• Leuk Leuk x 1
  5. MarcQ

MarcQ 3e Versnelling

upload_2018-4-28_17-6-14.png Heb er eentje gemaakt vorige week, een boutje van M6 met een plastic darmpje erover, werkt perfect

• Leuk Leuk x 4
  6. Tommie

Tommie Kilometervreter

beetje krimpkous over het schroefdraad werkt ook heel mooi

• Mee eens Mee eens x 2
    • Leuk Leuk x 1
  7. fred

fred Kilometervreter

• Mee eens Mee eens x 3
  8. Wonka

Wonka Mega Mijlenmaker

9. Marcel W.

Marcel W. Mega Mijlenmaker

Als je eventueel toch de "hele" constructie uit elkaar haalt voor het upgraden met een buisje, zou ik voor de finishing touch de twee moertjes weglaten en vervangen door een dopmoer met loctite. Maakt het net even wat strakker.

• Leuk Leuk x 1
    Laatst bewerkt: 29 apr 2018
  10. Gibbel

Gibbel 5e Versnelling

Super simpel en effectief,,, Soms ontdekt men het ei van columbus toch meerdere malen.

• Leuk Leuk x 1
  11. MarcQ

MarcQ 3e Versnelling

ja, maar ik heb het idee wel van dit forum gehaald ergens, leek me leuk om is te proberen, met goed resultaat :)

• Leuk Leuk x 1
  12. marccc

marccc Kilometervreter

krimpkousje over de draad

• Mee eens Mee eens x 1
  13. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Of een eindje benzineslang, past precies.

• Leuk Leuk x 1
  14. Winovani

Winovani Beginnend Bestuurder

FA62C477-990E-4358-A031-C249D911D7E6.jpeg 1C38D060-BBEB-4EC8-B2DE-CB313DAF3847.jpeg Bedankt voor de tip!
    Gisteren gemaakt en vandaag getest, voldoet prima om de rechterhand even te ontlasten!

• Leuk Leuk x 2
  15. Jan KoekePan

Jan KoekePan Kilometervreter

image.jpeg

• Leuk Leuk x 1
    • Mee eens Mee eens x 1
  16. Guardian

Guardian 3e Versnelling

Dit is een leuke maar vooral een goedkope oplossing. Zoekende naar een cruise control zag ik er een van €125. Ga eerst dit eens proberen;)

17. DuinPan

DuinPan 4e Versnelling

Wat voor één ga je kopen? Welke ik zelf wel mooi vind is de Kaoko cruise control, die is iets meer als €100. Ooit wil ik die wel!

koake cruis control.jpg

Laatst bewerkt: 20 mei 2018
  18. RRR

RRR 5e Versnelling

19. Guardian

Guardian 3e Versnelling

DuinPan, deze staat (stond) op mijn verlanglijstje. Kost inderdaad €125

20. Nosegear

Ik heb die Throttlemeister erop zitten, maar ik moet eerlijk zeggen dat er betere oplossingen zijn hoor. Draaien aan dat ding maar niet aan je gashendel is niet heel simpel . . Afstellen is best een gefriemel, en de frictiering waar dat ding op aangrijpt moet in je handvatrubber komen. Zeker met verwarmde handvaten is dat ook best een gefriemel.

Het ouderwetse klik-gevalletje (VistaCruise) op m'n 1100 vond ik een stuk meer ergonomisch verantwoord. Kostte een tiende van zo'n Throttlemeister . .

• Mee eens Mee eens x 2
    • Leuk Leuk x 1
  21. Guardian

Guardian 3e Versnelling

Ik ga er eens naar kijken. € 125 kan ik ook voor andere zaken gebruiken Blush
    Thanks

• Mee eens Mee eens x 1
  22. Sancho Panza

Sancho Panza 5e Versnelling

Heb zelf ook de Vista Cruise, zat er al op, kost blijkbaar zo'n 25 euro.

upload_2018-5-23_8-20-34.png

Heb momenteel een "LeenPan" en merkte in het begin dat ik een afwijking met m'n duimpje had.
    Wilde het gas vastklikken... Zit dus al helemaal in m'n geest ingebakken. :)

• Leuk Leuk x 2
    • Winnaar Winnaar x 1
  23. Nosegear

Fantastisch ding!

• Mee eens Mee eens x 1
  24. Guardian

Guardian 3e Versnelling

Ik heb inderdaad zo'n ding gevonden. Prijs is veel leuker dus ga er zo een bestellen.

25. Haakie

Haakie 3e Versnelling

Waar heb je die gevonden? Lijkt mij ook wel wat.

26. MarcQ

MarcQ 3e Versnelling

• Leuk Leuk x 3
  27. Guardian

Guardian 3e Versnelling

Zojuist besteld. ben benieuwd. Net even naar mijn motor gekeken en hoop wel dat ie past? Zoveel ruimte heb ik niet bij de gashendel !

Laatst bewerkt: 24 mei 2018
  28. RRR

RRR 5e Versnelling

Vista cruise had ik op m'n Yamaha zitten. Werkt super.

29. Nosegear

Er rijden bakjes met 1100's rond met die VistaCruise, dus dat zou jou roch ook moeten lukken!

• Leuk Leuk x 1
    • Informatief Informatief x 1
  30. Guardian

Guardian 3e Versnelling

Zojuist gemonteerd maart toch het e.e.a aangepast. Op de Pan had ik net te weinig ruimte tussen de gashevelhuis en het rubberen handvat. Geen tijd om te testen vandaag maar dat lukt morgen wel.

31. Nosegear

Als ik het me goed herinner heb ik op de 1100 het rubberen handvat iets naar buiten / rechts opgeschoven. Heel misschien heb ik zelfs de opstaande rubber rand aan de rechterkant eraf gesneden om ruimte te maken.

32. Guardian

Guardian 3e Versnelling

Ja klopt. Rechts iets afgesneden. Werkt goed bij de eerste test vandaag. Belemmerd wel een beetje bij het starten en het aanschakelen verlichting maar ben tevreden.

33. Nosegear

Dat-ie voor de startknop zit heb ik nooit als een bezwaar ervaren. Kun je er ook niet per ongeluk op duwen! ;)

• Mee eens Mee eens x 1
  34. Hansepansje

Hansepansje Kilometervreter

Dat heb ik ook gedaan. Om te voorkomen dat het handvat klem kwam te zitten tegen het stuurgewicht, heb ik hier een extra moer tussen gedaan (aan beide kanten een helft iets ingevijld). Daardoor draait de boel weer soepel (tenminste als de VistaCruise 'los' is).
    Nu de volgende uitdaging: Ik heb nog een politielichtschakelaar liggen, maar die is nog wat breder dan de standaard schakelaar. Misschien moet het rubber handvat er dan toch maar een stukje aan geloven. Maar eerst wachten tot m'n verhoogde stuur klaar is.

Groets, Hans

• Leuk Leuk x 1

Deel Deze Pagina