Plakken velg striping

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Allereerste velg goed schoonmaken en ontvetten. Als fanatiek hobby-spuiter kan ik iedereen zeggen dat wasbenzine en terpentine, en zelfs thinner uit de bouwmarkt gewoon ronduit vet zijn. Beste is speciale spuit-verfverdunner, maar remreiniger werkt ook prima.

Bij voorkeur niet op een koude of natte velg plakken. In de volle zon plakt het mooist.

Voorwiel 18" en achter 17". De striping is universeel maar de radius is makkelijk bij te sturen door de velg rand te volgen met je vinger.
De een plakt de letters en verdeelt de strepen gelijkmatig over het overgebleven deel. Dit resulteert erin dat de tussenruimte op de achtervelg kleiner is dan voor, die heeft immers een kleinere omtrek. Als je dit geen probleem vindt is dat ook goed natuurlijk, het is een kwestie van smaak. Ikzelf doe het iets anders omdat ik dit minder mooi vind.
Ik plak eerst de letters t.h.v. het ventiel (makkelijk referentiepunt en nadien vind je je ventiel in een oogopslag) en als je het ventiel in het midden houdt tussen het woord "Honda" en "Pan European" heb je de striping links en rechts ook mooi gelijk.
Dan komt op de 18" voor velg de tussenruimte tussen letters en strepen onderling op 33 mm (4x dus). Dan komt het redelijk goed uit, verschilt hooguit enkele mm door meetfout (lastig op ronde velg). Makkelijkste vind ik om daarbij een schuifmaat te gebruiken.

Achter 17" velg, plak ik ook eerst de letters, weer t.h.v. het ventiel. Dan de eerste streep met kortste zijde eerst op 33 mm. Dan verder onderling op 9 mm. Als alles zit, meet je op de 9 mm tussenruimten, 33 mm vanaf elke kortste zijde en snijd van de langste van de volgende streep en stukje af. Dan zijn de tussenruimten achter ook 33 mm en zijn voor en achter gelijk. Niet helemaal natuurlijk, de langste streep is dan iets korter als op de voorvelg, maar dat zie je echt alleen als je het nameet.

3 Strepen per velg per kant. Dus je hebt een volledige streep extra als het onverhoopt met een mis gaat. LET WEL OP DAT JE LINKSE EN RECHTSE STREPEN HEBT!!
Welke je waar gebruikt (kortste streepje naar voren gericht of naar achteren) is eigen smaak maar wel allemaal dezelfde aan een zijde. Anders ga je het geheid zien.

Plak je de strepen zonder de letters "Honda-Pan European" is de plakwijze identiek aan hier boven omschreven, echter zijde tussenruimten dan als volgt:
18" velg: 96 mm
17" velg: 68,6 mm

Tenslotte:
Omdat retroreflecterende folie bestaat uit een reflectielaag met daaroverheen een gekleurd laminaat laagje, kan deze door het snijden een ruw randje krijgen en kunnen beide lagen op den duur wat van elkaar los raken. Dit kun je voorkomen door na het plakken de striping met een verfstripper of föhn even goed te verwarmen en voorzichtig met een vinger, wrijvend, aan te drukken. Hierdoor versmelten beide lagen weer met elkaar en warmte komt de hechting ten goede. Het zit er bij mij reeds sinds 2012 op zonder enige beschadiging, ondanks vele wasbeurten.

Succes met plakken!

Laatst bewerkt:

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
4.463
1.992
113
51
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Duidelijk verhaal, dank je wel!

Met deze handleiding moet het zeker lukken, het is zelfs mij gelukt.[emoji6]

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.203
2.061
113
48
Barendrecht
Type motor
ST1300
@Mike6728, duidelijk verhaal maar toch één kleine opmerking.
Op de foto's is te zien dat je het woord Honda voor Pan European geplakt hebt, en is ook wel logisch gezien de symmetrie.
Maar dit ontbreekt echter in het verhaal.

• Like
Reactions: Coppens Geert

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Zo goed Marcel? Het is één sticker, beide woorden (en wing embleem) dus in de praktijk had zich dit vanzelf uitgewezen maar je hebt gelijk, voor de volledigheid is dit netter.

• Like
Reactions: Fredv50