Pan European STX 1300

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.372
325
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
We kennen de Pan European 1300 als de ST1300.
Maar als ik me niet vergis is het STX 1300.
Vanwaar de X , wie weet hier het antwoord op ?

Sjaak

3e Versnelling
21 sep 2018
120
69
28
67
Wieringerwerf (NH)
Type motor
ST1300
zou het iets te maken kunnen hebben met een ontwerp uit 1999 voor een V6 motor fiets de X-WING ????

Met dank aan Honda, hier is een officiële persfoto (in kleur, in hemelsnaam!) Van het prototype X-Wing sport tourer dat voor het eerst werd besproken door MD op 26 oktober 1999.

Deze fiets, indien in productie genomen door Honda, belooft soepel en snel te zijn - in feite erg soepel en zeer snel!

Honda weet een ding of twee over het bouwen van een V-6-motor. Ooit gehoord van een Acura NSX? De V-6-motor met de hoogste opbrengst en de normale aanzuiging bevindt zich in een NSX. De Accord V-6 van Honda is ook de kleinste, lichtste V-6-motor met zijn capaciteit (3 liter).

Een V-6 aangedreven sport tourer gebaseerd op de X-Wing zal naar verwachting de ST1100 van Honda vervangen. De ST1100 is gedurende vele jaren grotendeels onveranderd gebleven, toch heeft deze een groot aandeel in de markt van sporttoeristen en heeft een zeer loyale groep eigenaars. De speciaal gebouwde V-4 van de ST1100 (die in de lengterichting zit zoals de X-Wing V-6), is een buitengewone motor - soepel en snel (oei, dat zeg ik altijd).

Hoewel Honda zich in het verleden heeft teruggetrokken van gewaagde conceptontwerpen tot veel meer conservatief vormgegeven productiemodellen, heeft de X-wing aantrekkelijke ontwerpelementen die goed overgaan op een productiefiets.Neem een stuk papier en houd het op je computerscherm (zoals ik heb) en bedek alles voor de gastank - de achterkant van de motor doet denken aan het geïntegreerde ontwerp van de PC800 - niet te spannend. Nu (dit is een beetje moeilijker) bedek je de achterste helft van de motor (alles achter de tank) en kijk je naar de voorste helft - veel interessanter, met aangename, vloeiende lijnen getrokken door kuippanelen en koplampen. Het enige bezwaar dat ik heb is met het meest voorwaartse kuipstuk dat zich over het spatbord uitstrekt - bedek het met een post-it note en een altviool! Ik vind de look van de hele motor nu leuk. Deze voorste kuipverlenging zorgt ervoor dat de fiets zwaar lijkt, maar met het paneel verwijderd, ziet de hele fiets er strak en veel wendbaarder uit.

Deze fiets doet het buitengewoon goed - zeker in de VS Veel ouder wordende babyboomers (inclusief motorrijders die kennis hebben gemaakt met het motorrijden op Harley Davidsons en andere cruisers) zijn verslaafd aan motorrijden, maar willen een comfortabelere rit. Ze zijn niet klaar voor een Gouden Wing, maar hun huidige rit verslaat hun oudere lichamen. De ST1100 en zijn opvolger zullen deze oproep heel goed beantwoorden en het hele sporttoerensegment zou om dezelfde redenen moeten blijven groeien.

De keuzes van dit segment blijven zich uitbreiden, van relatief lichte en sportieve fietsen zoals Triumph's Sprint ST en Honda's eigen VFR800, aan het ene uiteinde van het spectrum, aan de ST1100 en Kawasaki Concours aan de andere kant. Wilt u uw nadruk op "sport" of "tourer" - u kunt uw keuze maken.

De op productie gebaseerde X-Wing zal de strijd aangaan aan het einde van deze markt tegen de BMW R1100RT en Kawasaki Concours. Honda staat op het punt de inzet voor deze concurrenten te verhogen.

Komt trouwens Honda de enkelzijdige voorwielophanging en het stuurmechanisme op de X-Wing op de markt brengen? Als de dynamische eigenschappen vergelijkbaar zijn met die van het James Parker-ontwerp op de Yamaha GTS1000, moeten de rij- en ophangprestaties exemplarisch zijn (verminderde voorwaartse vering en anti-duik wanneer op de remmen). Desalniettemin, ik betwijfel of de productiefiets dit systeem om stijlredenen zal gebruiken. Veel mensen dachten dat het uiterlijk van de voorkant van de GTS1000 leidde tot de verkoop van een functioneel superieure motorfiets.Honda is te conservatief om dit risico te nemen.

Jan KoekePan

Kilometervreter
4 sep 2017
1.439
213
113
56
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
De X is toegevoegd voor de Amerikaanse markt.
Daar is de ST1300 bekend als de STX1300.
De rest van het verhaal is verteld als je er een bezit.. :)

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.061
518
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
De ST1300 , (in Europa ook wel "Pan-European" genoemd), werd in 2002 geïntroduceerd in Europa en kwam in 2003 beschikbaar in de VS.
Hier bekend als de st1300 Pan European / stx 1300
ST betekent : Sport Tourer., het type van het model van de st1300 is sc51.
De X staat voor een doorontwikkeling van de originele XT serie ('X' staat voor CROSS, 'T' voor TRAIL) waar vanuit diverse modellen zijn doorontwikkeld
zoals de CTX1300 , een cruiser- motorfiets van Honda gebruik makend van het blok van de 1300 .

E.R.

Beginnend Bestuurder
9 jul 2017
16
10
3
Type motor
ST1300
Smaken verschillen ( gelukkig ), maar ik vind de st1300 mooier.

Jan KoekePan

Kilometervreter
4 sep 2017
1.439
213
113
56
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Als je googelt op CTX1300 noemen ze dat ding een “Bagger”... Hij schijnt wel lekker te rijden..
Zoals @E.R. al zei, smaken verschillen. Ik sluit me aan bij de Engelse spreuk: “Not my cup of tea”...

Ad2002pan

Kilometervreter
4 jan 2013
988
124
113
61
Hendrik Ido Ambacht
Type motor
ST1300
Jammer dat de 1300 gtx de pk heeft van een naaimachine.
de ST1300 heeft er 100 de gtx 64 dacht ik

Ad

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.177
152
113
58
Zaandam
Type motor
Anders
Nou zal ik me als enigste CTX1300 rijder me er maar mee gaan bemoeien?

CTX staat voor Comfort Tour Experiance. 1300 voor het ons bekende V4 blok.
Ja de CTX is een bagger uitvoering van de ST speciaal geënt op de Amerikaanse markt. zo is hij ook gebouwd. voor hele zachte vering en achter haast geen vering en niet de bocht om te krijgen.
Ik heb er dus maar hyperpro veren onder laten maken, zodat hij wel fatsoenlijk een bocht kan nemen. een wereld van verschil.
Daarnaast een Corbin zadel, gewoon omdat ik dat mooi vind en nog comfortabeler zit.
Het vermogen is teruggeschroefd naar 86 pk (helaas bij 200 km/u houdt het op) maar het koppel is fenomenaal. Terugschakelen voor een bocht of rotonde vergeet ik regelmatig.
In Nederland staan er 9 op kenteken waarvan er nog 5 bij een dealer staan. :cry:
Ik vind hem mooi en inmiddels heel lekker rijden. Duh, anders had ik hem niet hè.
Voor de liefhebber hierbij een vergelijk.

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.372
325
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Persoonlijk vind ik het wel iets hebben de CTX maar smaken verschillen .
En het vermogen , ach.
Een leuke berg koppel is ook top.
Het enige nadeel en dat is mijn persoonlijke idee erover is dat de windbescherming veel minder lijkt dan de ST1300.
Ik ben heel tevreden van mijn rode 1300 en het is de beste motorfiets die ik tot hiertoe heb gehad en hij biedt een berg comfort en rust rond mijn hoofd want dat was belangrijk voor me in de zoektocht naar een vervanger van mijn DL 1000.
Zolang mijn Pan het goed blijft doen en ik lees het geregeld dat er zijn met mooie kilometerstanden heb ik een verstandige keuze gemaakt.
Dat er in onze club 5 zijn met een Pan 1300 zegt al wat over de motorfiets zelf en ik ben de enige met een rode.
Maar Tommie ,
hoe beluister je muziek op je luie mannen Pan want dat gaat precies niet zo vanzelf zo te lezen .
Zitten er ook luidsprekers in en klinken ze wat aangenaam ?
19 L tank , hoe ver geraak je daarmee ?
En zijn de spiegels echt zo slecht als ze schrijven ?

Laatst bewerkt:

DuinPan

5e Versnelling
10 dec 2017
547
150
93
57
Eenhoornstraat 1, 2024 RW Haarlem
Type motor
ST1100
Ha @Tommie, ik dacht al waar blijft je reactie? Smaken verschillen, maar als mijn ST1100 het ooit opgeeft (over 20 jaar of zo...), dan ga ik op zoek naar een rode of witte betaalbare tweedehands CTX1300. Ik vind hem zo mooi met het zichtbare motorblok en de chromen uitlaten!

Honda-ctx-1300-c-ABS-1303489_1 (1).jpg

Laatst bewerkt:

Jan KoekePan

Kilometervreter
4 sep 2017
1.439
213
113
56
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Heb het bijgevoegde artikel gelezen. Wat ik heb gelezen klonk niet echt uitnodigend en of lovend.
Sluit wat mij betreft aan bij mijn gevoel van het uiterlijk. Op het eerste oog niet slecht, maar hoe langer ik kijk,
Hoe minder mooi IK 'M VIND... (natuurlijk is dat slechts mijn mening, maar ik loop er niet warm voor....)

Het topic gaat echter over de STX. Die X heeft niets te maken met de X van cross. Dat doet een Pan namelijk niet best.
De CTX is van een heel andere orde dan de ST(X). Uitsluitend het blok komt overeen. De rest is geschiedenis.

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.177
152
113
58
Zaandam
Type motor
Anders
helemaal mee eens Jan. Crossen moet je volgens mij ook niet doen met een st en al helemaal niet met een ctx.
Maar ja die amerikanen doen wel meer rare dingen, misschien bedoelen ze wel cross the States. Da's wel goed te doen met een ST(X).

@Mister Vogezen muziek luister ik lekker via mijn helm. de luidsprekers doen het best hoor, tot 80kmh is het goed te doen; zeker met het hoge scherm zit je goed uit de wind.
Spiegels is een kwestie van goed afstellen van stuur en spiegels. en hij verbruikt evenveel als de Pan 1300 (gek hè) dus met 19 liter kom ik zo'n 300 km op een tank.