• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Over tellerstanden en schadefietsen...

teacher

4e Versnelling
31 mei 2015
264
304
63
Type motor
ST1300
Een tijdje geleden postte ik een stukje van een column van erik van lent. Hierin werd specifiek een topic van dit forum genoemd. Dat topic is vanwege de inhoud verdwenen, dus het "vervolg" uit promotor 7 post ik maar even hier:
image.jpeg
Ook de "ex-van-mootje" komt er nog in voor. Prima stuk toch?
(Geplaatst met toestemming van erik van lent)

ThunderSTreak

Mega Mijlenmaker
12 okt 2013
2.107
2.746
113
Omgeving Breda
Een prima reactie van Eric van Lent en goed dat het hier geplaatst is. Misschien even verplaatsen als verlengde in het originele topic.

Overigens is het bij vervanging van een motorblok niet noodzakelijk om de tellerstand van de motorfiets aan te passen. Een sluitende documentatie van wat je doet bij elke kilometerstand is voldoende. Ook van je ruilblok is de kilometerstand in je onderhoudsandministratie mee te nemen. Bij het ruilblok van mijn FJR zat een verklaring van de sloper met foto's van de KM-stand van de motor waar het blok vandaan kwam (14.800 km). Verder heb ik een factuur van de dealer die het ruilblok heeft ingebouwd met daarop het oude bloknummer en het nieuwe bloknummer en de KM-stand (98.000) waarbij de wissel heeft plaatsgevonden. Dat is weer handig als je eens staande gehouden wordt en er vragen komen waarom framenummer en motorbloknummer niet overeenkomen.

Nu met 110.000 km op de teller heeft het rijwielgedeelte die afstand echt afgelegd, maar staat het blok pas op 25.000 km.

Een sluitende administratie dus waardoor nu en straks bij verkoop er geen gezeik kan ontstaan.

En de verjonging van mijn motor gaat verder. Komende week komt er een ruilgasklephuis in mijn motor en een nieuwe TPS. Ik heb het oorspronkelijke gasklephuis van het ruilblok weten op te sporen (ook weer gedocumenteerd) en die gaat straks verder met het ruilblok in mijn motor (gasklephuis en motor zijn dan weer verenigd). Dat het oude gasklephuis defect is duidelijk. Er was al een nieuwe analoge TPS geplaatst die de loop van de motor slechts weinig verbeterde. Vermoedelijk zij er injectoren defect en zit er speling op lagers waar de gaskleppen in rusten hetgeen met een vervangende gasklephuis nu wordt opgelost.

ThunderSTreak

Mega Mijlenmaker
12 okt 2013
2.107
2.746
113
Omgeving Breda
De FJR 110.00km met het gasklephuis............................dat gaat bij een Honda langer mee!;)
Gasklephuis heeft waarschijnlijk redelijk op zijn donder gehad (temperatuur) door de verbande inlaatkleppen op het oude blok. Daar is zeker 10.000 km mee gereden namelijk

teacher

4e Versnelling
31 mei 2015
264
304
63
Type motor
ST1300
Hij stijgt weer een stukje in m'n achting - want hij was na z'n vorige column best van z'n voetstuk gedonderd bij mij!
Dat is het voordeel van columns, die mogen "schuren". Dat deze keer dit forum en een gewaardeerd forum lid aan de ontvangende kant stonden is wellicht voor ons vervelend, maar dat maakt de discussie hierover niet minder waardevol lijkt me.

• Like
Reactions: Lucky Luc

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.628
2.332
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Columns mogen best prikkelend zijn, maar er moet te allen tijde hoor en wederhoor plaatsvinden, en dáár is hij in gebreke gebleven . . Niet een hele community over één kam scheren zonder eerst even hun zijde te horen. Hopelijk is hij in latere columns iets verstandiger.

Bovenaan Onderaan