Opgezwollen O-Ringen.

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
[RESULTAAT:]
Opgezwollen O-Ringen.

-----------------

Heb een tijdje terug de carburateurs van mijn CBR gereviseerd en besloten na 2 maanden een checkup te doen of alles nog in orde was.

Dit was niet het geval, de gasschuiven gingen met veel moeite omhoog en omlaag.
Dit bleek na wat verder onderzoek te komen door de O-Ringen van de naald houder die helemaal opgezwollen waren, hierdoor kon er bijna geen lucht meer langs.

(Video) Links een van de schuiven met de opgezwollen ring en rechts met een originele O-Ring

View: https://www.youtube.com/watch?v=k_JTn9MQdQw

Het is natuurlijk makkelijk gelijk de leverancier de schuld te geven van het leveren van slechte kwaliteit O-Ringen, maar nu vroeg ik mij af, wat is nu eigenlijk de reden van dit opzwellen.

Dus ben een test gestart, en die wou ik graag delen:

Als de opgezwollen ringen in de open lucht liggen slinken ze weer.
Zit nu op een controle maat van 13,5mm
Heb nu een O-ring in een flesje V-Power, en een in de motorolie.

Aangezien dit de enige twee dingen zijn die bij deze O-Ringen kan komen.
(Motorolie(damp) via de carterventilatie.)

Wat opvallend was is dat de O-Ring die erg opgezwollen was wel kromp in de verse V-Power, maar niet naar de maat van 13,5.
De O-Ring in de olie deed dat wel.

Heb nu de O-Ringen gewisseld en kijken wat er dan gebeurt.
Zal het ook goed documenteren.

Ben benieuwd of ik iets kan vinden, om zo in de toekomst problemen te voorkomen.

Laatst bewerkt:

Werner1

3e Versnelling
13 dec 2016
186
86
28
50
Wijnegem
Type motor
ST1100
Heeft dit niet te maken met de nieuwe 95 E10 benzine ? Te veel bio-ethanol ?

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
@Werner1
V-Power zou juist geen Ethanol moeten bevatten.

@Jan KoekePan
Was ook mijn eerste idee.
Maar toen ik het al opgezwollen rubber in de V-power had gedaan is deze toch wat geslonken.
Al is het niet zo ver als die in olie die weer terug naar de standaard maat is gekrompen.

Daarom heb ik nu de ring uit de olie en uit de benzine gewisseld van fles.
Zien we de opgezwollen ring uit de benzine nu slinken, en de ring uit de olie juist groeien dan moet het waarschijnlijk toch in de benzine ( in combinatie met dit soort rubber ) gezocht worden.

De rubbers hebben 2 maanden in de carburateur gezeten dus het kan zijn dat het een langzaam proces is.
Heb inmiddels de oude (originele) rubbers terug in de carburateurs gezet en ook dit zal ik periodiek testen of er problemen optreden.
( Gelukkig niet zo moeilijk op een naked bike. )

robm84

4e Versnelling
16 sep 2016
226
101
43
33
nieuwegein
Type motor
ST1100
Rubber is voor mij geen materiaalsoort.

De meest gang baren oring materialen zijn

Epdm deze kan slecht tegen olie en vetten
Nbr kan al beter tegen olie en vetten maar kan nog steeds werken. Dit is wel de meest gebruikte soort oring.
Siliconen dit is een goede middenmoot maar lost wel een soort van op in ontvetter.
Viton is kwalitatief en goede oring is vaak harder maar ook veel duurder.

Een dan zijn er nog meer materialen maar dan kom je al snel in de exotische materialen.

Het is dus wel slim om appels met appels te vergelijken.

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
Interessant resultaat op dag 2.

Na de test van dag 1 de o-ringen verwisseld van flesje.
De opgezwollen benzine ring in de olie, en de ring uit de olie in de benzine.

En het resultaat is dat de ring uit de benzine weer is geslonken en die uit de olie is opgezwollen.
Het moet dus in de benzine gezocht worden.
( Even los van of het de juiste kwaliteit O-Ringen zijn. )

Dus tijd voor nog een test er bij.
Extra flesje met Shell FuelSafe ( normale euro 95 ) en kijken wat dat gaat doen.

robm84

4e Versnelling
16 sep 2016
226
101
43
33
nieuwegein
Type motor
ST1100
Ik zou eerder is en flesje bij de tinq of iets dergelijks vullen!

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
Zou mooi zijn als ik overal een flesje kon halen, maar kan helaas niet per ml tanken.
En om nou overal een rest klutsje uit de slangen te gaan halen vind ik ook zo wat...

Dit is nu vooral om het verschil tussen V-power en gewoon te testen.
En wat ik in de garage voorhanden heb.

Mocht dit hetzelfde resultaat hebben kan ik altijd nog eens kijken om een kannetje te vullen met goedkopere benzine en kijken wat dat doet.
Durf die goedkope meuk wel in de Pan te gooien, die is niet zo kieskeurig.

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.558
405
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Varieert bij mij altijd wat ik tegen kom, maar geregeld Tinq/Tango.
Heb nog geen problemen gemerkt inderdaad.

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
Weer een mooi resultaat op dag 3.
De ring in de FuelSave is inmiddels al gegroeid tot 14,7mm waar die in V-Power nog steeds 14,3mm is.
De FuelSave ring voelt ook zachter aan als de andere.

Even ter verduidelijking.
Dit betreft hoogst waarschijnlijk gewoon verkeerd materiaal ringen voor de klus.
Maar het is interessant om het resultaat van verschillende type vloeistof er op te zien.

Nick Sax

Kilometervreter
30 sep 2015
1.328
436
83
69
Beverwijk
Type motor
ST1300
Iedere keer als ik "gezwollen O-ringen" op het forum voorbij zie komen denk ik aan een nog niet bekende ernstige ziekte.
Kan dat idee niet uitschakelen.
Desondanks volg ik het wel.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.088
1.436
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
luisterd pannekoek eeeeeh pannos hij met de goeie proev bezig en al voor de driede keer ,hij kump er wel
leuk verslag btwGood

Pannos

Mega Mijlenmaker
30 mei 2016
1.859
705
113
35
Spijkenisse
www.fordmondeoclub.nl
Type motor
Anders
Dat wel n'tuurlijk:Lol:

Wist niet dat je brabo was, dan heb ik niets gezegd.....:D

Ik zie het Bèrrege, Krabbegat....daar heb ik van mijn 14e tot mijn 20e gewoond!

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
De uitslag van vandaag:
Fuelsave ring is nog steeds aan het groeien:
( Heb inmiddels de "e" ook achter "control" weg gehaald om het allemaal een beetje één taal te houden, komen er wel. :p )

Laatst bewerkt:

PanPaul

4e Versnelling
19 sep 2016
291
129
43
Houten
www.sleutelclubhouten.nl
Type motor
ST1100
In je allereerste post zeg je dat je de carbs, gereviseerd hebt. Heb je daarbij misschien ontvettervloeistof (bv van HBM) gebruikt? Dit zorgt er namelijk ook voor dat rubberen delen gaan opzwellen/uitlubberen. Een door schade en schande wijs geworden sleutelaar.

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
@PanPaul
Heb de carburateurs helemaal uit elkaar gehaald en alleen de metalen onderdelen met ontvetter gereinigd.
En naderhand goed schoon/droog gemaakt.

Vervolgens zijn er nieuwe revisie sets in gegaan.
De rubbers zijn gemonteerd met wat hulp van een dun laagje zuurvrije vaseline.
Los daar van hebben ze niets anders dan benzine ( en misschien wat olie damp via de carterventilatie ) gezien.

Vandaag deze test.
Begonnen met ringen die 13,5mm van diameter waren en de mogelijke oorzaak gezocht.

Het partoon is nu:
-Dat de O Ring niet opzwelt door de olie.
-Dat de O Ring in de Shell V-Power wel opzwelt, maar op een waarde van 14,3mm blijft hangen.
-Dat de O Ring in Shell Fuel Save ( gewone Euro95 ) opzwelt en tot nu toe blijft zwellen.

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
Bovenstaande gezegd hebbende, de fuel save ring lijkt nu ook een stabiele maat bereikt te hebben:

En even voor het idee, de controle ring en de fuel save ring naast elkaar:

Er is ondertussen ook een mailtje uit naar de verkoper van de carburateur reparatie sets met deze info.
Om problemen bij anderen te voorkomen.

Laatst bewerkt:

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
Alles lijkt nu op een stabiele waarde te blijven dus tijd om het nog een andere draai te geven.

Heb de ringen in de 2 soorten benzine verwisseld.
En dan met name om te kijken of de V-Power de groei van de Fuel Save ring vast houd.

In het begin heeft deze motor nog even op Fireplace benzine gelopen met de nieuwe ringen.
Maar de motor liep zo slecht op die (paar maanden oude) benzine dat ik al snel de tank heb leeggegooid in de Pan en de CBR gevuld heb met V-Power.
De Pan is tenslotte niet zo kieskeurig.

Ik ga er voor het gemak even van uit dat die Fireplace benzine de ringen ook heeft laten zwellen en wil nu kijken of de V-Power die groei heeft vastgehouden in plaats van te krimpen naar de 14,3mm in de V-Power test.

Omdat Ethanol vaak als boosdoener genoemd word ( ook al zit deze niet in V-Power als ik shell mag geloven ) heb ik besloten de olie test te beëindigen en deze in de 95% Ethanol te leggen.
Dit is natuurlijk veel meer als de 5 tot 10% in benzine, maar dat zou het effect alleen maar moeten versterken.
Mocht dit geen effect hebben dan wil ik een flesje benzine een Ethanol boost geven om de combinatie van benzine en (extra) ethanol te testen.

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
Daar is hij dan, dag 10.

Experiment kort samengevat:

Deze O-Ringen zwellen op in benzine.
In V-Power 0,7mm dan in Fuel Save.
In 95% Ethanol geen zwelling.

Heb nu de Fuel Save een goede scheut Ethanol bij gegeven om te kijken of dat iets doet met de grote van de ring.