Op en afbokken st.

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Ger

3e Versnelling
14 mrt 2019
159
73
28
52
Bergen op zoom
Type motor
ST1300
Hoe doen jullie t. Wie heeft de gouden tip voor t gemakkelijker te maken. Bedankt voor de reacties.
 

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.203
2.061
113
48
Barendrecht
Type motor
ST1300
Afstappen aan linkerzijde
Linkerhand aan stuur houden
Bok tegen de grond zetten met rechtervoet
Zorgen dat beide poten de grond goed raken
Hendel uitklappen met rechterhand
Gewicht op de bok zetten met rechtervoet (ik ben ruim onder 100 kg)
Automatisch kijk je nu naar voren
Nu zal er geen of weinig kracht nodig zijn op de hendel en/of stuur om over het dode punt te komen.
 

Henk2511

Kilometervreter
8 sep 2018
1.056
971
113
57
Gieten
Type motor
ST1100
je gebruikt de hoge bok als hefboom, als je die goed doortrapt met je rechtervoet en een beetje de hendel gebruikt, trap je hem zo op de bok.
maar wel echt alle kracht met je voet zetten EN doortrappen!!!
 

W. Boom

3e Versnelling
23 mei 2018
114
78
28
40
Rotterdam
Type motor
ST1100
Zorg er voor dat je fiets recht staat, of met het achterwiel iets lager dan het voorwiel. Andersom lukt het mij met m'n 75 kg echt niet.
 
  • Mee eens
Reactions: Tiesemans

Dirk

2e Versnelling
10 mrt 2017
51
35
18
53
Type motor
ST1300
Je moet niet denken, je moet niet hopen, je moet het willen.
Dan lukt het ook.
 

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
583
246
43
Type motor
Geen
Ik loop af en toe ook te vechten met de motor tijdens het opbokken. Lijkt zo gemakkelijk op zo'n filmpje :Biggrin
 

Ray_308

5e Versnelling
29 okt 2018
445
417
63
47
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
Ik weeg maar 70kg en bok 'm in een zucht (st1100) het is net even de handigheid. Gewoon oefenen.


Afstappen -> linker handvat vasthouden -> klaphandvat in rechterhand -> bok naar beneden tot op straat/grond -> even wiebelen, zodat je zeker weet dat beide pootjes op de grond staan -> vooruit kijken, dus niet naar je zadel enz. -> met recht rug en gestrekt rechterbeen in een keer gaan staan. Dan is er geen kunst aan.
 
Laatst bewerkt:

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.772
5.763
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Als het opbokken niet lukt (vermoeid , of wat voor reden ook) kun je ook de zijstandaard gebruiken.

Na mijn heupoperatie merkte ik dat het opbokken mij soms meer moeite kost dan voorheen ,vooral na een lange rit, ( ja ik weet het , ben een ouwe ......)
maar de aanhouder wint .
 

GerritH

2e Versnelling
8 jan 2019
67
53
18
68
Type motor
ST1100
In ieder geval dank voor de troost dat ik niet de enige ben en dat ik nu weet waar die hendel voor is...….. Wie weet lukt het nu, met twee vingers maar dan in de neus!
 

Edi

5e Versnelling
18 jul 2017
778
381
63
46
Oegstgeest
Type motor
ST1300
@Lucky Luc
Vrouwen hoeven niet perse op te bokken met rijlessen (in Nederland).
Daarbij hebben de meeste lesmotoren geen middenbok (meer) naar ik heb vernomen.
 

Ger

3e Versnelling
14 mrt 2019
159
73
28
52
Bergen op zoom
Type motor
ST1300
Ik weet het niet hoor, maar 45 jaar geleden leerde je dat al bij je motorrijlessen........
Heb nog les gehad op een Honda xl,daar zat volgens mij geen middenbok onder. Maar bedankt voor de tips allemaal. Heb 3x spit gehad in me onderrug,vandaar dat ik de beste en lichtste manier vroeg.
 

Ray_308

5e Versnelling
29 okt 2018
445
417
63
47
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
@Rimconator dat klopt helemaal, echter ik heb zelf in 2007 mijn rijbewijs gehaald en op die lesmotor zat geen bok. En dan hoeft het dus weer niet
postings automatisch samengevoegd:

@Ger ik heb drie hernias, dat zegt niet zoveel. Als je techniek onder de knie hebt kost het geen kracht, de massa van de motor het werk laten doen.

Overigens geld dat ook als je fiets op z’n kant ligt. Express of per ongeluk. Kost geen kracht. Mijn zoon van 12 (38kg) zet mijn st1100 zo overeind.

Met andere woorden het is de techniek. Anders een keer op een bijeenkomst even aankaarten Ger, dan doen we het met liefde even voor.
 

honda1300

Kilometervreter
1 jun 2013
821
564
93
52
Almelo
Type motor
ST1300
Cluster 1
Achteruit parkeren
Het eerste cluster bestaat uit de oefening achteruit parkeren. In deze verplichte oefening loop je aan de rechterzijde van de rijbaan met de motor aan de hand. Daarna parkeer je de motor achteruit in een denkbeeldig parkeervak en zet je de motor op de standaard. Vervolgens haal je de motor weer van de standaard en loop je naar rechts het parkeervak uit.



Middenbok is niet (meer) verplicht op het examen.
 

Ray_308

5e Versnelling
29 okt 2018
445
417
63
47
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
@Henk2511 dat doe ik dus echt als ik een andere motor heb, op een dekentje in de garage. Gewoon omdat ik dan, mocht het op straat gebeuren, weet hoe ik de motor weer rechtop krijg. Dat doe ik met bokken ook zo overigens.
postings automatisch samengevoegd:

Bekijk bijlage 978A17C9-200B-476A-9DC8-80B04B53B730.MOV
postings automatisch samengevoegd:

Ik heb het even op filmpje gezet, geluid is beetje ruk
 
  • Leuk
Reactions: panman1100

Henk2511

Kilometervreter
8 sep 2018
1.056
971
113
57
Gieten
Type motor
ST1100
@Ray_308 als je hem op de bok zet, waarom doe je dan de jiffy in, die laat ik dus ook expres uitgeklapt staan, als ik hem dan van de bok haal, laat ik hem daar weer op rusten.
Viel me op dat jij hem inklapt.
 

Ray_308

5e Versnelling
29 okt 2018
445
417
63
47
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
Als je de motor van de bok afhaald en je laat de jiffy uit, kan het voorkomen dat de plek waar je “land” ongelijk is, waardoor je motor op zijn jiffy land.

Als dat goed mis gaat lig je rechtsom op de grond, met de fiets nog tussen de benen. (Uit eigen ervaring helaas)
 
  • Leuk
Reactions: Henk2511

Ger

3e Versnelling
14 mrt 2019
159
73
28
52
Bergen op zoom
Type motor
ST1300
Wat een reacties en hulp allemaal op me vraag.Nu weer een filmpje erover. Topforum hoor.
 

Duckati

4e Versnelling
14 nov 2018
235
172
43
45
Haren
Type motor
ST1100
Gewoon bokkie omlaag, stuurtje vast houden en de bagagedrager. Heb nog nooit die hendel gebruikt.
Ik gebruik nu ook dat handvat i.p.v. die hendel onder het zadel, deze manier gaat een stuk makkelijker.
 

ruudb

Kilometervreter
10 feb 2017
1.294
453
83
53
Anna Paulowna
Type motor
ST1300
Ik gebruik altijd de handel, wel is mijn ervaring dat je niet omhoog maar naar achteren moet trekken terwijl je er je voet naar beneden trap.
 

GD MAJK

3e Versnelling
27 aug 2017
132
117
43
55
Pleinstraat, Alken
Type motor
ST1300
Ieder zijn ding, maak ik laat de zijstandaard alleszins uitstaan bij het op- en afbokken. Ook op de motormover.
Dat de zijstandaard iets fout zou raken bij het afbokken is geheel ondergeschikt aan het comfort dat je de motor bij het afbokken in evenwicht of naar je toe kan houden, en onmiddellijk op de zijstandaard kan laten rusten. SLechts mijn mening uiteraard.
 

GD MAJK

3e Versnelling
27 aug 2017
132
117
43
55
Pleinstraat, Alken
Type motor
ST1300
Dat laatste is een interessant standpunt. Ik weeg 75 kg, maar ik krijg de motor niet afgebokt als ik erop zit.
Recent nog een opleiding gevolgd waar de instructeur dat met zijn RT1100 gezwind deed, maar op mijn Pan lukte het hem ook niet.
Kan dat verschillen van de ene ST1300 op de andere?
 
Laatst bewerkt:

Ray_308

5e Versnelling
29 okt 2018
445
417
63
47
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
Ik weeg ook nog geen 75 kg en kan eigenlijk op de bok niet met mijn voeten bij de grond (1.72m) dus ik wiebel ‘m naar voren en dan komt ie van de bok af.
 
  • Like
Reactions: Cabby

Speurneus

Beginnend Bestuurder
9 apr 2019
18
9
3
61
Type motor
ST1300
Ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die het opbokken lastig vinden. Het van je afduwen van de motor om er voor te zorgen dat hij met beide poten op de grond komt is best vreemd als je dat niet weet of regelmatig doet.

Mijn tip, zet hem op je zijstandaard, druk je bok met de voet tegen de grond en druk je motor van je af. Ik zet het gewicht op mn rechter been en druk met linker knie de motor rustig van me af. Met linker hand het stuur en de rechter de handel. Dan voel je dat hij rechtop op beide pootjes komt te staan. In evenwicht zeg maar. Zet dan je gewicht op de bok en hij wipt er zo op. Desnoods gebruik je de handel om te liften.

FF oefenen met van je afduwen en voelen dat hij recht staat, dat voelt vreemd, alsof hij omvalt naar de andere kant. Vraag anders of er iemand aan de andere kant vd motor gaat staan en oefen een paar keer. Als je het beheerst zet je hem er zo op.

Zelfs ik kan het....

Haha.. succes!
 
  • Mee eens
  • Leuk
Reactions: GD MAJK en Henk2511

Ieniemienie

Kilometervreter
24 jun 2015
1.100
1.414
113
54
Zaandam
Type motor
ST1300
ik bok de fiets ook zelf op- en af. alleen nu ff niet. ik heb de fiets ook al neergelegd en weer alleen overeind gezet. zowel links- als rechtsom. op- en afbokken geleerd bij motorrijles en dat was iets wat je moest kunnen bij je bijzondere verrichtingen. ik laat mijn jiffy ook uit staan bij het op- en afbokken voor het geval dat...
ik denk dat het een kwestie van gewoon doen is. het gaat niet om kracht maar om techniek.
 
  • Winnaar
  • Mee eens
Reactions: Lucky Luc en ruudb

Cabby

3e Versnelling
26 aug 2019
81
94
18
Heerlen
serilence.com
Type motor
ST1300
Ik denk dat het niet voor iedereen hetzelfde is, maar is inderdaad de techniek er van en gewoon het vaker doen.
Ik heb voor mijn ST alleen maar GL's gereden en wat mij opviel is dat zelfs de GL1800 gemakkelijker op de midden standaard ging dan mijn ST1300 nu, beiden met lege koffers.
Misschien is de middenbok van een ST meer naar voren geplaatst, waardoor het gewicht erachter meer is? Misschien 'rolt' de middenbok van een GL meer aan de onderzijde? Ik heb geen antwoord hier op.
Ik weet wél dat leeftijd en korte benen óók een rol speelt, in mijn geval tenminste, want ik schrik soms van mezelf hoe zwaar ik mijn motor vaker vind, óók met lege koffers. Maakt mij óók wel eens onzeker bij het 'opbokken' en het verplaatsen, en zeker als ik op kiezel sta. Eerlijk is eerlijk.
Maar, ik ga daarom níet meer terug naar een GL, de ST is en blijft een super motor!!
 
Laatst bewerkt: