Op de bok of zijstandaard?

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Ray_308

1e Versnelling
29 okt 2018
39
16
8
46
Heemskerk
Type motor
ST1100
#1
Ik vroeg me iets af,

Als je je motor parkeerd, is dan de zijstandaard of de bok een betere/ stevigere optie? (Op een vlakke ondergrond)

Ray
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.213
589
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
#2
Als ik hem voor een langere tijd parkeer ( bijv winterstop ) dan op de middenb zodat het achterwiel los van de grond staat.
Onder het voorwiel een paddockstand zodat dat wiel ook van de grond is.
Bij het kuisen doe ik juist hetzelfde om de wielen gemakkelijk te kunnen draaien.
Voor kortere tijd gewoon de jiffy van zondag tot zondag.
Beide zijn sterk genoeg , ik heb nog nooit gehoord dat een motor door zijn jiffy is gezakt.
Ik zet hem wel in 1e als hij op de jiffy staat en je motor zodanig parkeren dat je gemakkelijk weg kan.
Niemand wilt 300 kg op een beetje helling naar boven duwen.
 

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
423
374
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
#3
Ik zet hem bijna altijd op de middenbok omdat ik dat er mooier uit vindt zien en omdat de motor zo iets minder ruimte inneemt.

Op de jiffy met de rechterkant naar de wind als er veel wind staat en op de jiffy op het gras, met een plaatje er onder om wegzakken te voorkomen.
 

Henk2511

3e Versnelling
8 sep 2018
119
70
28
56
Gieten
Type motor
ST1100
#5
ik ook altijd op de bok in de garage, ik vind hem dan steviger staan, maar dat is volgens mij een gevoelskwestie, en minder ruimte !!
postings automatisch samengevoegd:

@Mister Vogezen op de jiffy neemt hij méér ruimte in beslag !!:Biggrin
 

Nick Sax

Kilometervreter
30 sep 2015
1.399
456
83
69
Beverwijk
Type motor
ST1300
#6
In verband met de geringere ruimte welke de motor inneemt staat de motor in de garage op de bok. Onderweg bij stops altijd op de jiffy, omdat ik er niet meer af stap zonder zij steun.
Afhankelijk van de ondergrond eventueel daarna op de midden bok of met plaatje onder de jiffy.
 

ruudb

Kilometervreter
10 feb 2017
820
185
43
52
Anna Paulowna
Type motor
ST1300
#7
@Nick Sax ik stap ook altijd op als de motor op zijn zijsteun staat, paar keer oei momentjes gehad met opstappen zonder.
Verder staat hij alleen op de middenbok met poetsen of langere stilstanden maar die komen niet zo vaak voor :)
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
967
723
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#8
:angel:er zijn teveel variabele om zo simpel te bepalen wanneer de motor het meest stevig staat.
Alles begint met de stevigheid van de ondergrond en de status van gewicht verdeling ten aanzien van de motorfiets zelf.
Met volle koffers (heavy stuff) heb ik hem wel eens zien vallen)
En dan letterlijk over de jiffy heen


De vloer:
Voor de meeste gevallen kunnen we stellen dat deze stabiel en stevig genoeg is (betonvloer als voorbeeld)
Als ze binnen staat zal het niet veel uitmaken maar beiden methoden gebruiken verschillende plaats behoefte.

Maar als ze buiten staat is de ondergrond haast nooit vlak (afschot van de weg ) en het is ook nog maar de vraag of ze stabiel is en vooral blijft

immers regen kan zomaar de ondergrond verzwakken
Het zal ook verschil maken waar de wind vandaan komt en hoe hard het waait
maar als alles normaal is en blijft is het meer een keuze die op dat moment het beste past
 

DonCorleo

Sponsor light
7 nov 2012
329
187
43
46
Glanerbridge
www.digiwacht.nl
#9
Is een gevoelskwestie. Mijn Triumph Trophy 1200 van weleer kreeg last van lekkage aan de vorkpoten. Nu had ik die motor altijd op de jiffy, want die engelse meuk krijg ik niet opgebokt en dat was de oorzaak zeiden hullie en zullie. En daarnaast, tja, engelse meuk... no offense, maar ik heb niet voor niets een Honda.

Nee, alle gekheid op een stokje. Ik bok aan het einde van de dag op. Gedurende de dag staat ie op de jiffy.
 

Jan KoekePan

Kilometervreter
4 sep 2017
1.324
495
83
56
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
#10
Is niet echt aan regels gebonden.. Gewoon lekker je gevoel volgen en ervaring opbouwen.
Omvallen ziet er køt uit, maar meer dan egoschade en wat krassen op de valbeugelkappen levert het niet op!
 

cees pan euro

4e Versnelling
16 nov 2012
296
100
43
#11
overdag op de zijstandaard, wanneer ie niet gebruikt wordt in de garage op d'n bok !
 

Ray_308

1e Versnelling
29 okt 2018
39
16
8
46
Heemskerk
Type motor
ST1100
#12
Dank voor alle reacties, wat is het een geweldig aktief forum!

Ik kwam er op, omdat mijn vorige motor een cbr600F4 alleen een jiffy had, echter had ik een keer een lekke band (terwijl deze binnen stond) door deze lekke band is de motor naar de rechterkant omgevallen, omdat met een lege band de motor meer naar rechts dan naar links ging hangen.
 

Ieniemienie

Kilometervreter
24 jun 2015
1.102
1.373
113
53
Zaandam
Type motor
ST1300
#13
De mijne bok ik ook op in de garage want Tommie zijn lazy Pan moet er ook nog naast staan. Onderweg op de jiffy voor een snelle stop. Als Tommie en ik onderweg zijn dan hangt het ervan af hoe we de lazy en muis aan elkaar kunnen knopen zodat ze niet zo makkelijk pootjes krijgen (wieltjes hebben ze al). En als ik alleen weg ben en ik ben ergens anders dan hangt het ervan af hoe ik de fiets aan de ketting op slot kan zetten.
 

W. Boom

1e Versnelling
23 mei 2018
36
18
8
39
Rotterdam
Type motor
ST1100
#16
Doorgaans gooi ik m op de jiffy, gewoon omdat het makkelijker is. Daarnaast is de kans op omwaaien zo kleiner. En ja, dat is spannend, mijn Pan heeft dit jaar niet meer dan een uurtje of 2 binnen gestaan, voor een nieuw bandje...
 

Duckati

Beginnend Bestuurder
14 nov 2018
11
10
3
44
Haren
Type motor
ST1100
#17
In de garage neemt ie op de bok minder ruimte in. De Duc op de paddock-stand, aangezien daar alleen een gammele zelf inklappende satéprikker als jiffy onder zit.
Duidelijk is dat ik weer wat moet wennen aan de degelijkheid van een Japanse motor.
 

Sjaak

1e Versnelling
21 sep 2018
35
17
8
67
Wieringerwerf (NH)
Type motor
ST1300
#18
Ik zou hem het liefste de winterslaap laten doen op de bok. Maar ik krijg hem er bijna niet meer op. (nog een tijdje revalideren en dan lukt het vast wel weer)
Nu stal ik hem op de jiffy maar schuif er wel 2 plankjes van 18 mm onder, dan neemt hij een stukje minder ruimte in
 

DuinPan

5e Versnelling
10 dec 2017
488
523
93
57
Eenhoornstraat 1, 2024 RW Haarlem
Type motor
ST1100
#20
Mijn Pan staat in alle seizoenen buiten. Ik zet mijn Pan altijd op zijn zijstandaard, maar wel met de zijstandaard aan de loefzijde van de wind. Dit is meestal het oosten omdat de wind bijna altijd uit het westen komt. Ik heb dit door schade en schande geleerd: mijn motor is één keer met zijn dekzeil eromheen omgewaaid in een harde westenwind en de zijstandaard naar het westen. Goddank stond hij vlak naast een hekje die hem schuin maar wel overeen hield... Als het heel hard waait, haal ik tegenwoordig het dekzeil eraf: liever een natte en vieze motor die overeind is blijven staan, dan een droge omgevallen motor... Ik zet mijn Pan eigenlijk alleen maar op zijn middenbok als ik het oliepeil wil controleren of als hij ergens op een wat smallere stoep moet staan en de voetgangers er ook langs moeten kunnen