Op de bok of zijstandaard?

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Ray_308

1e Versnelling
29 okt 2018
30
12
8
46
Heemskerk
Type motor
ST1100
Ik vroeg me iets af,

Als je je motor parkeerd, is dan de zijstandaard of de bok een betere/ stevigere optie? (Op een vlakke ondergrond)

Ray

27 sep 2016
2.202
585
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Als ik hem voor een langere tijd parkeer ( bijv winterstop ) dan op de middenb zodat het achterwiel los van de grond staat.
Onder het voorwiel een paddockstand zodat dat wiel ook van de grond is.
Bij het kuisen doe ik juist hetzelfde om de wielen gemakkelijk te kunnen draaien.
Voor kortere tijd gewoon de jiffy van zondag tot zondag.
Beide zijn sterk genoeg , ik heb nog nooit gehoord dat een motor door zijn jiffy is gezakt.
Ik zet hem wel in 1e als hij op de jiffy staat en je motor zodanig parkeren dat je gemakkelijk weg kan.
Niemand wilt 300 kg op een beetje helling naar boven duwen.

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
419
371
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
Ik zet hem bijna altijd op de middenbok omdat ik dat er mooier uit vindt zien en omdat de motor zo iets minder ruimte inneemt.

Op de jiffy met de rechterkant naar de wind als er veel wind staat en op de jiffy op het gras, met een plaatje er onder om wegzakken te voorkomen.

Henk2511

3e Versnelling
8 sep 2018
102
65
28
56
Gieten
Type motor
ST1100
ik ook altijd op de bok in de garage, ik vind hem dan steviger staan, maar dat is volgens mij een gevoelskwestie, en minder ruimte !!
postings automatisch samengevoegd:

@Mister Vogezen op de jiffy neemt hij méér ruimte in beslag !!:Biggrin

Nick Sax

Kilometervreter
30 sep 2015
1.390
453
83
69
Beverwijk
Type motor
ST1300
In verband met de geringere ruimte welke de motor inneemt staat de motor in de garage op de bok. Onderweg bij stops altijd op de jiffy, omdat ik er niet meer af stap zonder zij steun.
Afhankelijk van de ondergrond eventueel daarna op de midden bok of met plaatje onder de jiffy.

ruudb

Kilometervreter
10 feb 2017
807
184
43
52
Anna Paulowna
Type motor
ST1300
@Nick Sax ik stap ook altijd op als de motor op zijn zijsteun staat, paar keer oei momentjes gehad met opstappen zonder.
Verder staat hij alleen op de middenbok met poetsen of langere stilstanden maar die komen niet zo vaak voor :)

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
965
719
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
:angel:er zijn teveel variabele om zo simpel te bepalen wanneer de motor het meest stevig staat.
Alles begint met de stevigheid van de ondergrond en de status van gewicht verdeling ten aanzien van de motorfiets zelf.
Met volle koffers (heavy stuff) heb ik hem wel eens zien vallen)
En dan letterlijk over de jiffy heen

De vloer:
Voor de meeste gevallen kunnen we stellen dat deze stabiel en stevig genoeg is (betonvloer als voorbeeld)
Als ze binnen staat zal het niet veel uitmaken maar beiden methoden gebruiken verschillende plaats behoefte.

Maar als ze buiten staat is de ondergrond haast nooit vlak (afschot van de weg ) en het is ook nog maar de vraag of ze stabiel is en vooral blijft

immers regen kan zomaar de ondergrond verzwakken
Het zal ook verschil maken waar de wind vandaan komt en hoe hard het waait
maar als alles normaal is en blijft is het meer een keuze die op dat moment het beste past

7 nov 2012
329
187
43
46
Glanerbridge
www.digiwacht.nl
Is een gevoelskwestie. Mijn Triumph Trophy 1200 van weleer kreeg last van lekkage aan de vorkpoten. Nu had ik die motor altijd op de jiffy, want die engelse meuk krijg ik niet opgebokt en dat was de oorzaak zeiden hullie en zullie. En daarnaast, tja, engelse meuk... no offense, maar ik heb niet voor niets een Honda.

Nee, alle gekheid op een stokje. Ik bok aan het einde van de dag op. Gedurende de dag staat ie op de jiffy.

Ray_308

1e Versnelling
29 okt 2018
30
12
8
46
Heemskerk
Type motor
ST1100
Dank voor alle reacties, wat is het een geweldig aktief forum!

Ik kwam er op, omdat mijn vorige motor een cbr600F4 alleen een jiffy had, echter had ik een keer een lekke band (terwijl deze binnen stond) door deze lekke band is de motor naar de rechterkant omgevallen, omdat met een lege band de motor meer naar rechts dan naar links ging hangen.

24 jun 2015
1.102
1.372
113
53
Zaandam
Type motor
ST1300
De mijne bok ik ook op in de garage want Tommie zijn lazy Pan moet er ook nog naast staan. Onderweg op de jiffy voor een snelle stop. Als Tommie en ik onderweg zijn dan hangt het ervan af hoe we de lazy en muis aan elkaar kunnen knopen zodat ze niet zo makkelijk pootjes krijgen (wieltjes hebben ze al). En als ik alleen weg ben en ik ben ergens anders dan hangt het ervan af hoe ik de fiets aan de ketting op slot kan zetten.