• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Onderhoud startmotor

swollie

Beginnend Bestuurder
30 okt 2017
13
16
3
66
Type motor
ST1300
Beste forum luitjes, eerst wil ik jullie het allerbeste wensen voor 2018.
De afgelopen week, heb ik de balhoofdlagers en de keerringen vervangen, en de motor voorzien van hyperpro vering
Dankzij het Forum en het wphb waar ik veel informatie heb weggehaald, is dit allemaal goed gelukt. ( proefrit moet nog plaatsvinden.)
Nu dient zich het volgende aan, de startmotor
Op het Forum lees ik niets over onderhoud of problemen met de startmotor.
met 130000km op de teller vraag ik mij af, moet ik hier nog aandacht aan schenken.
In het verleden voorbeeld Honda Magna waren na 90.000 km de koolborstels versleten.
Doordat je moeilijk bij de startmotor kunt komen, ( brandstof tanks verwijderen ) zou het fijn zijn als de startmotor geen onderhoud behoeft.

Swollie.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
3.020
1.094
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Bedankt voor je beste wensen swollie.
Ook voor je mijn beste wensen voor 2018.
Volgens mij , als een onderdeel kan bewegen heeft het onderhoud nodig.
Smering van een onderdeel of onderdelen en koolborstels hebben ook niet het eeuwige leven.
Er zullen wel leden zijn die je iets meer kunnen vertellen over die borstels.

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.499
5.262
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Borstelset kun je eventueel gewoon kopen bij diverse zaken > msp,of bij pols motoren bv.

31201-MR6-008
31201MR6008.jpg kost zo rond de 25 euro. Nr 4 op tekening

CE_40434_1.JPG

swollie

Beginnend Bestuurder
30 okt 2017
13
16
3
66
Type motor
ST1300
hallo Erwin
dank voor je reactie , naar mijn mening is er ook onderhoud nodig ,maar het onderhoudsschema van Honda geeft ook niets aan .wie heeft daadwekelijk onderhoud laten plegen aan de startmotor,
zo ja ,bij welke km stand (interval) .dat het een grijs gebied is wel duidelijk !
er zijn Pan rijders die enkele tonnen op de teller hebben staan? hoe is daar de onderhoud historie van !
met vr gr swollie

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
3.020
1.094
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Dit zit niet in een onderhoudsbeurt .
Preventief kan je het doen en als je pech hebt sta je op een keer langs de kant.
Maar zoals Werner 1 schrijft draait je startmotor niet constant.

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
317
154
43
Amersfoort
Type motor
Anders
In de dertig jaar dat ik motor rijd heb ik nog nooit wat aan een startmotor gedaan.
En dat is niet omdat ik altijd nieuwe motoren heb: de jongste motor die ik ooit heb gehad was tien jaar oud.

Ja je kan problemen krijgen en ja de koolborstels kunnen verslijten en bij bijvoorbeeld BMW K's (heb ik twee gehad) staan ze erom bekend om voor hele rare spookklachten in het electrische systeem te kunnen zorgen, maar ik heb het nog nooit meegemaakt.

Wat niet wil zeggen dat dat voor iedereen zo is (zeker niet) en dat het niet goed is om er onderhoud aan te doen, maar persoonlijk zou ik me richten op vaker voorkomende zaken.

Maar als je er toch wel wat aan wil doen dan kun je hem openmaken, schoonmaken (stof van de koolborstels) en de koolborstels vervangen en dan kan de startmotor er weer zo 2 - 3 ton tegenaan.

Als je het doet worden foto's van de operatie altijd zeer gewaardeerd !

Bovenaan Onderaan