Omtrent bandenspanning.

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.424
1.606
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Mijn bandenspanning is standaard voor 2.7 en achter 2.9 bar.
Als ik zou rijden met 2 volgeladen zijkoffers en in de topkoffer klein spul + mijn laarzen maar zonder passagier kan ik misschien de bandenspanning verhogen.
Maar met hoeveel dan ?
In het achterhoofd dat de banden opwarmen en de bandenspanning in de banden ook wat stijgt.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.759
2.555
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Niet of nauwelijks zou ik zeggen. Zoveel gewicht mag er niet in de koffers dat je daarop de bandenspanning aan zou moeten passen. Negen kilogram per koffer max, zo uit m'n hoofd, dus 27 kilogram totaal. Dan nog eventueel twee keer twee kilo in je kuipvakjes - ik zou die bandenspanning laten voor wat hij is.

Als je structureel met een passagier rijdt zou je 0.1 à 0.2 bar per band erbij kunnen doen, beetje afhankelijk van zijn/haar gewicht. Meer effect sorteer je denk ik door in dat geval de achterdemper iets harder te zetten!

• Like
Reactions: Mister Vogezen

Dirk

2e Versnelling
10 mrt 2017
51
35
18
53
Type motor
ST1300
Ik heb ze ook standaard op 2.9 bar.
Als ze ook maar iets lager staan gaat ie veel moeizamer door de bochten. Dus ik heb ze liever iets te hard dan te zacht.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.148
976
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
De fabrikant van de motorfiets heeft tijdens het test rijden bepaald welke bandenspanning het beste past bij de prestaties van de motorfiets tav de performance en handling,
echter dit is bepaald op basis van de banden zoals omschreven in de homologatie.
De luchtdruk is het enige medium dat de band draagkracht geeft.
te veel en de fingerprint van de band wordt kleiner (minder grip) en te weinig geeft te veel grip dus weerstand
maar iedere band heeft ook zijn eigen demping en dat kan voor iedere band en merk anders zijn.
tav van de veiligheid kunnen we beter met een te hoge spanning rijden ( de constructieve max staat op de band) dan met een te lage.
omdat de draagkracht van de band dan fors afneemt en de vering op de wangen van de band gaat plaatsvinden
de band loopt dan serieus de kans om te verbranden en uiteindelijk uit elkaar te vallen (klapband)
de richtlijn van de motorfiets fabrikant is uiteindelijk de enige juiste, echter de aftekening van de slijtage aan de band vertelt het werkelijke verhaal.

We moeten ook weten dat de juiste manier van oppompen begint met een goede meting en het liefst waarbij de temp 20 graden is
de meting is namelijk afhankelijk bij welke temp.
En de banden moeten koud zijn (liefst die 20 graden)
mogelijk moeten we dus bij andere temp gaan compenseren
Maar banden op werk temp mogen nooit afgelaten worden ter compensatie van een meting

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
1.981
970
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
@waffie, bedankt voor andermaal een duidelijke uitleg.
Ik lees hier zoveel verschillende dingen en meningen.
Ongetwijfeld zijn die allemaal goed bedoeld hoor..
Ik ga uit van jouw bewezen kennis op dit gebied, bedankt!!!

Jan.

honda1300

Kilometervreter
1 jun 2013
821
564
93
52
Almelo
Type motor
ST1300
Helemaal duidelijk Waffie.