• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Olieniveau vorkpoten

Gilbert Despeghel

3e Versnelling
16 jul 2016
92
37
18
57
Loppem
Type motor
ST1100
Betreft ST1100 - 1999 - zonder ABS.

Ik rij sinds enkele weken met HyperPro veren in de voorvork.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik meer had verwacht van het resultaat...

Alles werd gemonteerd volgens de bijgeleverde voorschriften.

Zijnde :

A- luchtkamer in BEIDE vorkpoten op 100mm

B- de bijgeleverde olie gebruikt

C- de HyperPro veren in omgekeerd richting geplaatst tov de originele veren. De originele veren zitten met de dunne windingen naar onder, volgens de voorschriften van HyperPro, moeten de nieuwe veren met de dunne windingen naar boven.

Toch heb ik het gevoel dat er naaien weinig aan comfort verbeterd is...

Dus ben ik even gaan grasduinen op internet...

Allereerst de originele instellingen volgens het garage handboek.
Dat schrijft :

Linkerpoot luchtkamer 136mm
Rechterpoot luchtkamer 140mm

Waarom ik het meteen van de luchtkamer prefereer wordt hieronder beschreven :

Forget measuring by volume, as you never get all the fluid out unless you totally disassemble the forks.

Deze brave man heeft daarenboven nog volgende aanbeveling mee :

The recommendation I got from a suspension shop tech was to use 7W in the left fork and 10 to 15W in the right, as each fork performs a different function and works better with individual viscosities. Set them both at 5.5 inches from the top of the fork and you won't go wrong.

Omgerekend komt dat in BEIDE vorkpoten op ongeveer 135mm

Om eerlijk te zijn, ik weet het even niet meer...

Moeten de Hyperpro's er écht omgekeerd in...? En waarom...?

Is de luchtkamer-hoeveelheid volgens HyperPro in BEIDE vorkpoten met 100mm correct...?

Waarom zegt de een, eenzelfde luchtkamer in BEIDE vorkpoten een de ander en verschil in luchtkamer...?

Wie heeft hier een sluitend antwoord op...

Alvast bedankt voor alle nuttige info.
 

Ven st1300

3e Versnelling
12 feb 2013
175
53
28
Venray
Type motor
ST1300
Zoals Rimco al schrijft, Ome Noot zal het je haarfijn kunnen vertellen hoe en wat.

Die zit nu waarschijnlijk nog op de motor, terug reis vakantie.

Gr Henk
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.081
862
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
nou , wat te denken van samen,
eerst de basis

De veer zelf draagt het gewicht van je motorfiets en al wat er op zit (static sag) en voor de werking van deze veer maakt het niet uit welke windingen boven of onder zitten
Als ze ingedrukt wordt zal ze weer net zo hard er aan werken om zijn originele positie terug te krijgen.
Wat wel uitmaakt is het zwaarte punt dus wat zwaar is wil je zo laag mogelijk.
De veer voorspanning bepaalt het comfort over een deel van de lengte van de veerweg en dan met name het eerste stukje veerweg dat dus door een hogere voorspanning beperkter wordt

Over de oliedikte,

De demper drukt door het in veren op de olie, waardoor deze olie onder druk komt te staan en hierdoor langzaam door een plaatje met gaatjes weg gedrukt gaat worden om daarmee de overdruk kwijt te raken
dikke olie geeft meer weerstand dan dunne olie echter de dikte van voorvorkolie kan variëren van temperatuur ten gevolge van de druk.
De opgegeven waarde van dikte is volgens SAE norm te beperkt om te vergelijken
Een ISO norm is hier eigenlijk meer op zijn plaats .
hoe warmer hoe dunner en dus hoe soepeler de vering vaak.

De dikte van de olie geeft dus een bepaald karakter aan de wijze waarop de demping plaats vind,
De luchtkamer daarin tegen rem deze weer af omdat de hoeveelheid lucht door het inveren onder druk komt te staan (wordt kleiner) en dus van bovenaf terug drukt

Doordat de linker en rechter poot op een Pan fysiek gekoppeld zijn door de wielas en een brace (spatbord)zullen zij zich als eenheid moete gedragen en daarmee stabiliteit bieden aan de werking van de voorvering.
Verschillende oliediktes zullen dit alleen maar negatief kunnen beïnvloeden immers de ene poot zal sneller willen zaken dan de andere.
en dit is niet wat we willen bereiken.

Het verschillend niveau van olie komt inderdaad voort uit het feit dat er de ene poot wat meer interne delen bevat echter de luchtkamer blijft enig zin gelijk.
Waarom hyperpro kiest voor een luchtkamer van 100 mm is dezelfde vraag stellen waarom zij een andere oliedikte gebruiken.
We mogen aannemen dat zij dit onderzocht hebben om daarmee een ideaal veergedrag te verkrijgen.
Vergelijk met hoe het Honda heeft gedaan is appels met peren te vergelijken.
Of anders gezegd
iemand van 65 kg zal de vering anders ervaren dat iemand van 130 kg

Maar nu de ham vraag

wat bevalt je niet aan de vering van hyperpro want enkel .. ik vind het tegen vallen kun je niet zoveel mee,
 

Gilbert Despeghel

3e Versnelling
16 jul 2016
92
37
18
57
Loppem
Type motor
ST1100
Ik merk eigenlijk weinig of geen verschil in vering met de originele veren.
Kuilen en bulten zijn nog altijd even onaangenaam om over te rijden.
Ik hád meer verwacht van die oh zo anders aanvoelende Hyperpro's...
Of ánders ligt het aan mij...?
 

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
895
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
Merkte bij mij vooral het verschil met ( hard ) remmen.
Met de oude veren dook hij gelijk onderin en met de hyperpro's gaat het veel geleidelijker.

Verder vind ik de hyperpro's juist vrij stug.
En meer voor comfort zorgen in de zin van een stabielere motor als in de zin van rijden op wolken.
 

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.823
1.349
113
Hulst
Type motor
ST1100
Tegen de Belgische staat van de wegen is natuurlijk geen veer gewassen. Een put blijft een put en een bobbel een bobbel. Interessanter is het om te kijken hoe de motor zich gedraagt na zo'n hindernis.
Ik vind de Hyperpro's uitermate veel stabiliteit geven na hobbels en bobbels. Inveren en daarna vast en niet meer nadeinen. Bij lange snelle bochten gaat de achterkant niet wiebelen, de motor blijft netjes strak in het spoor. Ook met een duo-passagier stuurt het veel strakker dan met de originele veren.
Ik rijd er nu een jaar mee en ben uiterst tevreden. :Smile:
Ik ben het helemaal eens met mijn bovenbuurman @DutchMicro.
 
Laatst bewerkt:

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.081
862
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Ik merk eigenlijk weinig of geen verschil in vering met de originele veren.
Kuilen en bulten zijn nog altijd even onaangenaam om over te rijden.
Ik hád meer verwacht van die oh zo anders aanvoelende Hyperpro's...
Of ánders ligt het aan mij...?
De vering van de Pan heeft zijn beperkingen
Zo is deze een standaard veerpoot waaraan weinig aan te passen is.
De standaard veer is vrij zacht en zo niet te licht uitgevoerd waardoor de veerweg maximaal kan worden aangesproken.
Zodra deze veerweg op is neemt de kans op controle af,
Hyperpro heeft daar een product voor dat voor 90 % deze problemen oplost maar het blijft een nood oplossing.
immers aan de demping wordt niet veel verandert anders dan enkel een luchtkamer en oliedikte aan passing.
Zelfs vering specialisten moeten erkennen dat er de laatste 10 jaar heel veel door de motorfiets fabrikanten is verbetert aan vering.
en verbetering hieraan vaak een kostbare zaak kan worden.
want enkel een andere voorvering (poot of een cartridge) heeft de mogelijk heid om voorspanning, ingaande en uitgaande demping in te stellen en dit zelfde verhaal geldt ook voor de achter demper.
je spreekt dan wel over een kostprijs van al snel > €2500
Voor vele een te grootte investering.
In jouw geval denk ik dat je op zoek bent naar een soepele aansprekende voorvering(iets minder voorspanning) die sneller ingaat (dunnere olie gebruiken met een iets ruimere luchtkamer

ik stel voor een luchtkamer van 13o mm en een dunnere olie.

ik weet niet welke olie er standaard gebruikt is maar ik dacht 10
Overigens is de after sales service van hyperpro erg goed en ik ben er zeker van dat er naar je klacht geluisterd kan worden
grootte kans is men in staat om ook voor jouw de juiste aanpassing te bewerkstelligen.

Friends
 

Gilbert Despeghel

3e Versnelling
16 jul 2016
92
37
18
57
Loppem
Type motor
ST1100
By the way...

Volgens HyperPro: 100mm + 20W

Ik ga eens volgende configuratie toepassen:

Luchtkamer 130mm en 10W olie.

Benieuwd naar het resultaat, uiteraard mét de HyperPro veren...
 

Ozzy

Klokje Rondrijder
30 okt 2012
5.227
3.185
572
Type motor
ST1100
Hier staat toch echt dat je een luchtkamer van 150 mm moet hebben.

Dus hoe je bij 100 mm komt is mij even een raadsel.
Ding zal nu behoorlijk stug zijn neem ik aan.

 

Ozzy

Klokje Rondrijder
30 okt 2012
5.227
3.185
572
Type motor
ST1100
Ik vond die van mij toen met deze gegevens iets te slap, toen heb ik de luchtkamer iets kleiner gemaakt en dat bevalt tot op heden prima.
 

Gilbert Despeghel

3e Versnelling
16 jul 2016
92
37
18
57
Loppem
Type motor
ST1100
Even nagekeken en ook bij mij staat inderdaad 150mm.
Dus daar heb twijfel meer over.
Misschien moet ik dan eens 200mm en W10 ipv W20 gebruiken.
Weet iemand trouwens wat het garagehandboek qua luchtkamer voorschrijft...? (non-ABS)
 

Ozzy

Klokje Rondrijder
30 okt 2012
5.227
3.185
572
Type motor
ST1100
Nog minder olie en dunner .... dus nog slapper
 

Pannos

Mega Mijlenmaker
30 mei 2016
1.995
834
113
36
Spijkenisse
www.fordmondeoclub.nl
Type motor
Anders
Probeer eens een set Wilbers, comfortabeler dan Hyperpro en maakt er net zo'n fijne stuurfiets van.

Hyperpro's zijn best aan de harde kant, spreek uit ervaring, heb met beide merken gereden.
 

Gilbert Despeghel

3e Versnelling
16 jul 2016
92
37
18
57
Loppem
Type motor
ST1100
Volgens het garagehandboek wordt op een standaard ST1100 volgende waarden opgegeven :

Luchtkamer links = 187mm
luchtkamer rechts = 190mm

Aanbevolen olie = vorkolie.

Ik ga dit eens uittesten en de bevindingen doorgeven.
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.081
862
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Even nagekeken en ook bij mij staat inderdaad 150mm.
Dus daar heb twijfel meer over.
Misschien moet ik dan eens 200mm en W10 ipv W20 gebruiken.
Weet iemand trouwens wat het garagehandboek qua luchtkamer voorschrijft...? (non-ABS)
Dit moet je niet doen,m

Deze stap is veel te groot
Een aanpassing moet altijd in kleine stappen gebeuren
Ik heb er niets over gemeld maar ook in mijn beleving vind ik hyperpro erg hard in het eerste stuk van de veerweg
wilbers of hagon bieden hier iets meer comfort in maar dat zou in dit geval niets cases moeten zijn.
volg mijn advies eens

dus een luchtkamer van 130 en een oliedikte van iso 15(zie overzicht) en ervaar dit eens
 

Bijlagen

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
895
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
Mijn idee (kenners, verbeter me als ik het fout heb) :

Denk dat jij op zoek ben naar het comfort van een luxe wagen ?

Dan kun je volgens mij aanpassen wat je wilt maar dat gaat je met hyperpro's nooit lukken.
Die veren zijn van zichzelf gewoon te stug en met olie/luchtkamer aanpassingen kun je slechts fijn afstelen, maar het blijven stugge veren.

En als je met extreem dunne olie of grote luchtkamers ga werken om maar die gewenste soepelheid te zoeken maak je de motor alleen maar instabiel.
Denk zelf verkeerde veren voor het doel...
 

Gilbert Despeghel

3e Versnelling
16 jul 2016
92
37
18
57
Loppem
Type motor
ST1100
Dan hebben ze me bij HyperPro de verkeerde informatie gegeven.
Ik had hun uitdrukkelijk gevraagd of ik bij een overstap naar HyperPro een comfortabelere vering zou mogen verwachten, en dat hebben ze ook expliciet bevestigd.
Ik zal als bewijs, het per mail ontvangen antwoord hier straks posten.

Wel spijtig van de misleidende informatie.
 

Gilbert Despeghel

3e Versnelling
16 jul 2016
92
37
18
57
Loppem
Type motor
ST1100
Deze mail werd verzonden naar HyperPro...

Beste,
Ik overweeg om de standaard vorkveren op mijn Pan European ST1100 uit 1999, te vervangen door progressieve veren.
Al weet ik nog altijd niet of dit voor mijn specifiek probleem wel de juiste ingreep zou zijn.
Ik heb namelijk vooral last van een vrij stugge veereigenschap met deze originele veren, vooral op slecht wegdek.
In België hebben we in tegenstelling tot Nederland vaak te maken met abdominale wegen.
Tot voor kort ging ik er dus vanuit dat progressieve veren juist die vervelende oneffenheden op de weg zouden wegwerken, maar nu lees ik ergens het volgende : (zie tekst hieronder)

-Progressieve vering wil zeggen dat de vering stugger wordt naar mate deze verder wordt ingedrukt. Hiermee wordt ongewenst doorslaan van de vering voorkomen.-
Als dus zou blijken dat met de plaatsing van progressieve veren, de veereigenschap eerder stug zou worden, dan heeft dit voor mijn specifieke eisen natuurlijk geen zin.
Wat ik uiteindelijk wens, is dat ik (bijna) geen oneffenheden meer zou gewaar worden.
Bestaat de kans dat ik ergens een oplossing vind..?
Alvast uw reactie afwachtend...
Gilbert Despeghel.
 

Gilbert Despeghel

3e Versnelling
16 jul 2016
92
37
18
57
Loppem
Type motor
ST1100
Dit is het antwoord dat ik ontving :

Ze zijn er juist zeer goed geschikt voor.

Kleine oneffenheden worden snel verwerkt, alleen bij grote gaten wordt de vering stugger naarmate de slag groter wordt.
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.081
862
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Beste gilbert,
Ik vrees dat jij niet helemaal begrijpt wat het doel van de vering zou moeten zijn.
klinkt vreemd maar dit is onder alle omstandigheden het wiel op het wegdek houden zonder na te deinen
dit door voldoende snel de oneffenheden te volgen en de motorfiets daardoor bestuurbaar te houden.
Een boterzachte vering kan dan wel plezierig zijn maar zodra de snelheid van het voertuig omhoog gaat komt de instabiliteit van een dergelijke spreekwoordelijke dweil om de hoek kijken.
met name last wisselingen en snelle bochten incl remmen hebben hun effect op vering
Maar met een dergelijke wens is niets mis, mee maar realiseer deze keuze en zijn effect
Ik denk wel, dat jij meer baat had gehad met een lineaire veer(die ze overigens bij hyperpro ook hebben ) afgestemd op jouw gewicht
Al denk ik weer wel dat juist de veerweg een beperkte factor is.
je zult voor het zachter verwerken meer veerweg moeten hebben.
En wil je dat?
want het blijft een straatfiets
en ligt het dan aan het soort wegdek (kinderkoppem met kuilen erin) of aan de motorfiets
Je kunt ook een ander soort motorfiets overwegen(hoogpoter)
Of toch doen wat ik eerder voorstelde.

een flinke som uitgeven aan aangepaste vering voor een motorfiets volledig op maat voor jou.
Maar dit heeft zijn prijs

simpele oplossingen voor lastige uitdagingen zijn er gewoonweg niet
En dan heb je gelijk..
heeft hyperpro het goed begrepen of heb jj het niet goed uitgelegd
 
Laatst bewerkt:

cjavham

5e Versnelling
30 mei 2016
508
172
43
66
Spijkenisse
Type motor
ST1100
De olie hoeveel heit is verschillend in verband met de antie duik inrichting op je linker poot die aan gestuurd word door je remklauw daar door heb je verschil deze moet je ook hebben de lucht kamers zijn wel gelijk het verschil tussen hypro en standaard veren is dat hypro iets stugger zijn in de aanvang van de veerweg de hard heit kan je beïnvloeden door de olie dikte die je gebruikt meestal word er 10w gebruikt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.245
2.668
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
Sorry hoor dat ik effe inbreek...
Mooie verhalen allemaal.

Inmiddels ben ik met groepsaankoop nummer weet ik veel bezig.
Inmiddels zo'n 130 sets Hyperpro veren door mijn vingers zien gaan en eerlijkheidshalve.. daar zijn ook een aantal sets van doorgestuurd naar steunpunten in het land.
Beste brave Gilbert heeft mij al per PB benaderd en uitleg gekregen op al zijn vragen.
Misschien ben ik nu een beetje lomp hoor, maar jongens... alle info staat gedrukt op het label wat op de doos zit.
In de doos zit een boekje waar ook een label op zit en waar ook precies op staat hoe en wat met betrekking tot rebound van de achterveer, stand van de veerschotel van de achterveer, luchtkamer, stand van de veer... ( pinched side up of down) Hyperpro plakt zelfs stickers op de voorveren met als tekst... This side up.
Het is toch nota bene een gegeven als je logisch nadenkt..
Hoe meer luchtkamer, hoe slapper de veer.
Hoe minder luchtkamer hoe stugger de veer.
Heeft volgens mij met het samendrukkend vermogen van lucht te maken, maar ik ben maar een leek op dat gebied hoor.

Even terug naar de standaardvering..
Daar wordt in de boeken geschreven over het aantal cc's olie plus en min 2,5 cc
Als je dat na gaat meten, blijkt dit voor beide poten een luchtkamer te zijn van 12,5 centimeter.
Effe hardop denken...
De poot met binnendemper 375 cc plm 2,5 en de andere poot 425 cc plm 2,5 cc.
Dat betekent dus dat de demper in de poot de ruimte inneemt van 50 cc olie....

Tip van Ome Noot.
Als je nou zelf je hyperpro voorveren gaat plaatsen... hou je dan gewoon aan de voorschriften van hyperpro... ook wat betreft de olie.
Die gasten leveren toch niet voor jan joker de bijpassende olie?

Geloof me.. Van die 130 sets die inmiddels de revue hebben gepasseerd bij mij thuis heb ik er tot op heden iets van 116 zelf geplaatst.
Slechts één keer heb ik een klacht gehad dat de eigenaar ze achteraf toch te stug vond, en dit is naar tevredenheid van de klant opgelost doos een standaardset te bestellen en te plaatsen... Zijn heavy duty veren zijn naar een ander gegaan en die beleeft er ook heel veel plezier aan.

En heb je nog vragen.... schroom niet om me te bellen of te pb-en....
 
  • Like
Reactions: Ome Paul

cjavham

5e Versnelling
30 mei 2016
508
172
43
66
Spijkenisse
Type motor
ST1100
En zo is het noot lucht kamer grote en olie dikte bepalen de de stijf heid


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

Fats

Motorrijles
1 jul 2018
3
0
1
46
Type motor
ST1100
Pan ST1100 van '90 heb ik en daar bij is luchtkamers niet van toepassing, alleen vork olie.
 

Fats

Motorrijles
1 jul 2018
3
0
1
46
Type motor
ST1100
Hallo allemaal, even een vraag.
Ik heb progressieve vork vering en heb gisteren de olie vervangen en dat was nodig, ik heb hem juni 08 gekocht. Wat me opviel is dat de linker poot geweldig onder spanning staat maar recht totaal niet, er zit zelfs speling op als hij uit de vork is en hij blijft ook lekken. Volgens mij is dat niet de bedoeling. Ik sleutel altijd zelf al zo'n 25 jaar, kan iemand vertellen wat er niet klopt op basis van mijn verhaal. Ik zie namelijk veel wijsheid hier dus ik vraag het maar.
postings automatisch samengevoegd:

@Pannos, daar heb ik nog naar gevraagt bij m'n maat die 25 jaar motor garage runt. Was niet nodig zei hij.
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.510
5.268
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Dat werd hoog tijd om de olie te vervangen, de dempende en smerende werking van de vorkolie is dan totaal uitgewerkt

Heb je bij het vervangen van de vorkolie ook gelet of de geleidebussen die op de binnenpoot zitten nog goed zijn ?
En is alles wel goed gemonteerd ?

Als de juiste hoeveelheid vorkolie erin is gegaan , dan moet de luchtkamer volgens de opgegeven waarde zijn.

Hoeveelheid vorkolie standaard model
R = 385 cc
L = 435 cc
Luchtkamer
R = 190 mm
L = 187 mm
 

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.520
1.876
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Probeer eens een set Wilbers, comfortabeler dan Hyperpro en maakt er net zo'n fijne stuurfiets van.

Hyperpro's zijn best aan de harde kant, spreek uit ervaring, heb met beide merken gereden.
Ben, dit is een broodje aap verhaal, de voorveren van Wilbers én van Hyperpro komen namelijk uit dezelfde fabriek én hebben de zelfde spec's. Die maken ze namelijk niet zelf! En dat hoef je van mij niet aan te nemen hoor, bel Paul maar even bij Hyperpro, die zal het bevestigen. Het verschil zit erin of je een heavy duty of een gewone monteert.
 

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.520
1.876
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Kan best, maar het gaat hier in het verhaal over de voorveren....... Overigens hebben ze de achterveer ook in gewoon en heavy duty.
 
Bovenaan Onderaan