1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Oh, daar is die zijstandaard voor?

Discussie in 'Koffiecorner' gestart door Ome Paul, 12 jan 2018 om 08:00.

1. Ome Paul

Ome Paul Kilometervreter

Van de week heb ik iets meegemaakt wat ik graag wil delen.

Maandagochtend vertrok ik met een half slapend hoofd voor het eerst in weken weer eens met mijn motorfiets naar mijn werk.
    Toen ik aankwam bij mijn werk stond een fiets op de plek waar ik mijn motorfiets altijd parkeer.
    Ik sta even stil om te overwegen wat te doen.
    Omdat ik weet dat de eigenaar van de fiets het niet erg vind als ik de fiets even verplaats, besluit ik mijn motor te laten draaien terwijl ik even af stap om de fiets aan de kant te zetten.

Normaal heb je altijd zo'n routine wanneer je je motor parkeert, toch? Iedereen heeft zijn eigen volgorde van handelingen wanneer hij dit doet. Ik draai altijd eerst mijn contact uit en klap daarna mijn zijstandaard uit.
    Doordat ik stap 1 (contact uit zetten) nu oversloeg, vergat ik stap 2 (mijn zijstandaard uit klappen).

Dus ik stap af en leg met zinloos geweld mijn motor op z'n kant op de grond :Lol:

Ik maak een spectaculaire zijwaartse koprol en sta even versteld van mijn eigen domheid.
    De afgelopen jaren heb verschillende bijna-omval-ervaringen gehad, maar nog nooit heeft iets anders dan het rubber van mijn motor het asfalt geraakt. En nu krijg ik het voor de eerste keer voor elkaar op de meest domme manier die ik maar kan verzinnen!

Gelukkig kwam net een collega aanrijden die het zag gebeuren. Samen hebben we er om kunnen lachen en hij hielp mij met het overeind halen van de motor.

Maar toen startte hij niet meer.

Ik heb toen ANWB @webster ge-appt met de vraag wat het zou kunnen zijn. Hij vermoedde dat de omvalsensor vast zit. Rond 17:00-en zou hij toevallig langs Sliedrecht (het dorp waar ik werk) rijden. Als ik dan zorg dat het windscherm en het voorste kuipdeel gedemonteerd was, dan zou hij even kijken wat hij kan doen.

Zo gezegd zo gedaan. Iets voor 17:00 kwam @webster aangereden.
    Stapte uit met een schroevendraaien en een sleutel.
    Liep naar mijn motor.
    Legde de sleutel op de omvalsensor.
    Gaf een klein subtiel tikje met de schroevendraaier op de sleutel.
    En de motor startte weer!

Wat heb ik geleerd van dit verhaal:
    - Ik heb geleerd waar de zijstandaard voor dient.
    - Dat als je al een paar weken niet gereden hebt, je zelfs dan al weer even moet wennen hoe alles werkt. Niet voor niets dat bij de start van het motorseizoen ineens veel ongelukken zijn.
    - Dat ons forum vol van behulpzame mensen zit (ok, dat wist ik eigenlijk al)

Houd allen de mooie kant boven!

• Lol Lol x 14
    • Leuk Leuk x 2
    • Handig Handig x 1
    Laatst bewerkt: 12 jan 2018 om 12:09
  2. Mootje1300

Mootje1300 5e Versnelling

@Paul, je hebt in ieder geval geleerd hoe je zijwaarts in moet parkeren

Maar je zegt wel domheid. Ik weet wel zeker dat dit bij vele eens gebeurd is. Jij bent de man die het durft te vertellen terwijl de andere er zicht voor schamen:Sorry:

• Mee eens Mee eens x 4
    • Lol Lol x 3
    • Leuk Leuk x 2
  3. Paul_U

Paul_U Kilometervreter

Ik moest stiekem wel even lachen, vooral vanwege de manier waarop je het hier neer zet...
    Hopelijk niet te veel schade van het op zijn kant leggen?
    Maar inderdaad verder fijn dat er zo veel behulpzame forumleden zijn hier.

• Leuk Leuk x 1
  4. Tante Anita

Tante Anita 5e Versnelling

Gevalletje 'leg 'm daar maar neer' dus...

• Leuk Leuk x 1
  5. Pannos

Pannos Kilometervreter

Haha, geweldig verwoord:Lol:

Ik hoop dat je geen verdere schade hebt.....?

Mooi opgelost door @webster!

Een vergelijkbaar iets ook een keer gehad met mijn vroegere FJR omdat m'n voetje weggleed:gek:

En met de RT natuurlijk....maar da's weer een ander verhaal.

• Leuk Leuk x 1
  6. Ome Paul

Ome Paul Kilometervreter

Ohja, de schade.

Die valt erg mee. Alleen de kap van valbeugel heeft aan de onderkant nu wat deukjes en schaafwondjes.

Je ziet het niet als er niet naar op zoek gaat.

• Leuk Leuk x 3
  7. GotTheSunInMyFace

GotTheSunInMyFace 3e Versnelling

Leg hem daar maar neer. Heb ik zelf ook een keer gehad maar dan met het, aan de hand, achteruit parkeren van mijn vorige motor (Honda Firestorm). Als hij dan van je af valt, dan kan je trekken wat je wilt maar ga je gezellig samen naar de vlakte. Snel om me heen kijken of niemand het gezien heeft want het voelde oliedom. Ging niet hard maar wel de remhendel verbogen en de uitlaat beschadigd.

• Leuk Leuk x 2
  8. Pannos

Pannos Kilometervreter

• Leuk Leuk x 1
  9. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

There's those who have, and those who will . . Ik hoor ook bij die eerste groep hoor. En je voelt je inderdaad knap stom, maar je doet er niks aan. Als-ie gaat dan gaat-ie!

• Mee eens Mee eens x 2
    • Leuk Leuk x 1
  10. GuideDog

GuideDog 4e Versnelling

gelukkig valt de schade mee en kon je er zelf hartelijk om lachen!:)

• Leuk Leuk x 2
  11. RRR

RRR 4e Versnelling

Is mij ook ooit overkomen met m'n XJ700. Gedachten ergens anders en daar ging 'ie..... Blush

12. Hunter

Hunter 3e Versnelling

Leuk verhaal, minder leuk gegeven...
    gelukkig stond je stil en kon je zo de schade beperken...

13. Mister Vogezen

Mister Vogezen Kilometervreter

En Ome Paul wat hebben wij geleerd ?
    ANWB@Webster appen.
    Good.
    Goed gedaan van Webster .

• Leuk Leuk x 2
  14. Wonka

Wonka Kilometervreter

Ach, mij is dat ook wel eens gebeurd bij een veerpont.
    Alleen een verstuikte enkel aan overgehouden.

15. Pannos

Pannos Kilometervreter

Heb jij geluk dat je niet van de veerstoep gegleden bent....

16. Hansepansje

Hansepansje Kilometervreter

Die zijstandaard is dus een zeer belangrijk onderdeel, een soort van 'Pan-point-of-no-return-passing-prevention-tool'. Rolleyes
    De omval sensor is dan een 'Pan-point-of-no-return-passing-reporting-tool'. En bij @Ome Paul was de memory function ervan geactiveerd (terwijl zijn eigen memory wat kuren vertoonde ;)).
    Gelukkig wist Webster raad en kon hij de boel fixen met zijn 'Pan-point-of-no-return-passing-reporting-tool-memory-reset-tools'. Chapeau voor @webster! Good

Groets, Hans

• Lol Lol x 6
    • Leuk Leuk x 1
  17. S-Tsw-1300

S-Tsw-1300 Mega Mijlenmaker

Ja Paul, ook ik. Gelukkig schermde de helm het schaamrood op de kaken af Blush

• Lol Lol x 2
  18. DutchMicro

DutchMicro 5e Versnelling

Kan altijd gebeuren.
    Heb mijzelf aangeleerd even de standaard naar achteren over de grond te schrapen zodat ik zeker weet dat hij goed staat.

Klopt wel van die rituelen.
    Bij wegrijden is het bij mij altijd met een hakje de standaard naar achteren schoppen en in versnelling trappen.
    Werkt perfect, tot je op een motor zit waar de standaard rechts zit... :p

View: https://www.youtube.com/watch?v=vNKBJvrDqy4

• Leuk Leuk x 1
    • Lol Lol x 1
  19. GD MAJK

GD MAJK Beginnend Bestuurder

Leuk verhaal en het is de meeste wel eens overkomen. Laatst bij mij ook, met oefenen van kleine rondje, en boem. De Pan zag het effe niet meer zitten en ging liggen. Wat help tegen de schaamte: op 10 seconden heb je die weer recht gezet, en wie je gezien heeft zal meer bewondering hebben voor de techniek van het rechtzetten, dan de slipper van het neerleggen.

• Leuk Leuk x 2
    • Mee eens Mee eens x 1
    • Winnaar Winnaar x 1
  20. Ton en Hennie

Ton en Hennie 3e Versnelling

Leuk verhaal. In ons geval kom je op een leeftijd dat je de schaamte voorbij bent. Een geluk dus bij een vorderende leeftijd

• Leuk Leuk x 1
  21. Pannos

Pannos Kilometervreter

Bescheidenheid siert de mensch;)

• Leuk Leuk x 1
  22. Timbo

Timbo Moderator Medewerker

Gelukkig goed afgelopen Paul. Good

• Leuk Leuk x 1
  23. sven.magnus

sven.magnus 5e Versnelling

Leuk verteld!

• Leuk Leuk x 1
  24. Mister Vogezen

Mister Vogezen Kilometervreter

Ik heb het eens meegemaakt in de garagebox , op z'n rechterzijkant dan.
    Pootje weggeduwd en dan achteruit duwen en ik verloor mijn evenwicht en de motor helde over naar de rechterzijde, ik liep naast de motor aan de linkse zijde.
    Kan je niet tegenhouden , no way.
    Dan maar laten gaan :-(.
    Heel toevallig zaten die zwarte vleugeltjes er niet op en was er enkel kleine verfschade aan de beugel waarop deze gemonteerd zitten.
    Je hart slaat enkele keren over als je dit ziet gaan , we kunnen er allemaal over meespreken.

Verleden jaar , een warme dag aan een benzinestation en gelukkig weinig volk daar .
    Ik parkeer aan de pomp , pootje uit en ik leg mijn handschoenen op de duozit.
    Volgooien en bla bla .... terug starten pootje wegduwen en ik wil naar een parkeerplaats rijden daar en die handschoenen schuiven eraf.
    Wat is je eerste reactie ?
    Juist.
    Hij helde over , pfffffff .
    Ik kon hem amper overeind houden , de stoom kwam uit mijn oren , mijn sluitspier was plots niet meer zo gesloten en mijn lichaamstemperatuur was door het warme weer plots een heel stuk hoger.
    Zweten als een rund !
    Wat leer ik hier uit ?
    Nooit je handschoenen leggen op je zadel als je vertrekt en schuiven ze er toch af , laten schuiven.
    thXH02YDE0.jpg

• Leuk Leuk x 5

Deel Deze Pagina