data-csrf="1558550188,749c2dd0563de5d29506d15eb6561319" Nu een goede accu | ST1100-1300.eu

Nu een goede accu

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

securitydogs

1e Versnelling
13 jun 2013
25
5
3
52
Emmen
Ik ben op zoek naar een goede accu voor mijn ST1100 (1994).
Heb nu 2 gehad, VMF CTX14-BS (12 ampere) en een Yuasa YTX14-BS (12 ampere).
De VMF is overleden en geeft nog 6,5 volt aan, de Yuasa geeft nog maximaal 12,8 volt aan.

Wat is een goede accu en kan ik beter een accu nemen met meer ampere dan 12 (en een ander type misschien).
Las dat de Yuasa ook een High Performance accu 14 ampere heeft, zou ik deze beter kunnen nemen dan de standaard van 12 volt !!.
Beide accu's waren droog met een losse zuurpakket.
Heb niet veel accesoires op de motor, enkel 2 sigaretteaansteker-aansluitingen, maar de Garmin Zūmo 660 wel rechtstreeks aangesloten op de accu.
 
Laatst bewerkt:

Ozzy

Klokje Rondrijder
30 okt 2012
5.227
3.186
572
Type motor
ST1100
In welk tijdsbestek??
En hoe laad je dynamo bij ??

Hier gebruiken we beide types wel die je noemt. En voor die paar euro hoeven ze voor mij ook geen 5 jaar mee te gaan hoor.

Stuur @Ad2002pan eens een berichtje.
 
Laatst bewerkt:

securitydogs

1e Versnelling
13 jun 2013
25
5
3
52
Emmen
Ozzy, bedankt voor de info.
Heb de dynamo nog niet doorgemeten.
Heb de accu al langere tijd (paar weken) aan de druppellader staan, maximaal geeft hij nog 12,8 volt aan.
 

Ozzy

Klokje Rondrijder
30 okt 2012
5.227
3.186
572
Type motor
ST1100
Na hoeveel uren/dagen/weken/maanden/jaren is je accu nu stuk?
 

securitydogs

1e Versnelling
13 jun 2013
25
5
3
52
Emmen
Geeft die 12,8 volt aan bij een draaiende motor (5000 toeren) of bij stilstand?
Laadspanning ligt tussen de 12.6 - 15.0 volt BJ tot 1995 en vanaf 1996 14.2 - 14.8 volt
Heb net gemeten: bij een draaiende motor zonderverlichting aan en 5000 toeren = 14,22.
bij een draaiende motor met verlichting aan en 5000 toren = 12,79.
 

securitydogs

1e Versnelling
13 jun 2013
25
5
3
52
Emmen
Na hoeveel uren/dagen/weken/maanden/jaren is je accu nu stuk?
Ozzy, heb de accu ongeveer 2 a 3 jaar. Afgelopen jaar de motor weinig gebruikt.
Accu niet verwijderd omdat het plan was om bij goed weer ook in de winter te blijven rijden.
 

Ozzy

Klokje Rondrijder
30 okt 2012
5.227
3.186
572
Type motor
ST1100
Wel aan de druppel lader gehad in de tijd dat ie stil stond?

Zo niet dan is het niet vreemd dat ie nu niet best meer is.
 
  • Like
Reactions: Stekel

securitydogs

1e Versnelling
13 jun 2013
25
5
3
52
Emmen
Onnodige quote verwijderd



Lange tijd in de schuur gehad, maar niet aan de lader, dus nu maar een ander erop en op het eind van het jaar van de motor af.
 
  • Like
Reactions: Stekel

Ozzy

Klokje Rondrijder
30 okt 2012
5.227
3.186
572
Type motor
ST1100
Mijn vmf zit er nu denk ik drie jaar in. Altijd buiten en aan de lader.
 

D.bouwhuis

5e Versnelling
16 nov 2013
430
314
63
42
enschede
Type motor
ST1100
Rare dingen die accu's, de mijne staat nu ondertussen bij wijze van test s'winters niet aan de druppellader, is zeker meer dan 8 jaar oud (exide accu).
Tot nu toe absoluut geen problemen gehad met starten, laadspanning wel netjes 14,4v.

Het kan dus ook zeker lang goed gaan met een accu



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
  • Like
Reactions: Barry070

PanST1100Black

5e Versnelling
25 aug 2016
700
354
63
57
Leiden
Type motor
ST1100
image.jpeg @securitydogs , heb zelf gekozen voor een accu van Motobatt;

motobatt mbtx12u

Afgezien van je mogelijke laadproblemen etc. Waar techneuten van ons forum vast een idee en oplossing voor hebben, is de Motobatt accu mij tot nu heel goed bevallen. Vooral de hoge start kracht is voor mij een extra positieve optie die mij deed besluiten tot aankoop, heb deze accu nu circa ruim twee jaar en met Optimate hulp als de mijn Pannetje zwart wat langer stil staat. Rij inprincipe het gehele jaar door ... succes bij jouw keuze securitydogs ...
 
H

Honda

Guest
Voor de Honda CBX zes cilinder gebruik ik de Motobatt 24 amp, om ZES zuigers op en neer te krijgen en dat werkt perfect.

Weet je waar de meeste accu's kapot van gaan......................dat is aan de druppellader leggen en niet naar het accuwater niveau te kijken, zodat de accu droog staat te koken. Dus af en toe bij vullen met Gedemineraliseerd water.
 

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.245
2.666
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
Er zijn diverse mogelijkheden en ook diverse goed accu's.
De VMF van Ad is een prima accu. Enig nadeel... je moet niet verwachten dat je er tien jaar mee doet, maar hee daar is de prijs ook naar.
Koop dan een Yuasa of weet ik veel wat waar je dan vijf jaar mee doet.
De leeftijd van een accu is mede bepalend door het onderhoud...
Vloeistofniveau, Schone accupolen enzovoort
 

cees pan euro

4e Versnelling
16 nov 2012
300
102
43
niet naar het accuwater niveau te kijken, zodat de accu droog staat te koken
we hebben toch onderhoudsvrije accu's ?

ik heb in de afgelopen pakweg 8 een paar Yuasa YTX14-BS versleten/misbruikt.......
nu een gel-accu, maar ook die trok het niet de afgelopen winter door..... te laat aan de druppellader ( stom van mij.... maar die was te re-animeren ! )

dus een echt goede accu : bestaat die wel ? NEE, gewoon een lader gebruiken als je je brommerd een tietje niet gebruukt ( tip van Cees )
 

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
838
332
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
Als je de motor niet gebruikt de druppellader 1 dag per week aansluiten is voldoende.
Een accu van Ad kost evenveel als 1 tank benzine. Dus waar praat je over.
Gewoon in geval van twijfel vervangen.
Als ik na 2 jaar twijfel aan de accu, dan gaat er een verse in. Druppellader gebruik ik niet. Motor staat max 2-3 dagen stil. (Ik heb in minder dan 4 jaar meer dan 140k weg....)
Gebruik m dagelijks voor ww verkeer dus ben gebaat bij betrouwbaarheid. DUS Honda. [emoji6]
Martin
 

fred

Kilometervreter
27 sep 2015
1.344
621
113
66
Oldenzaal Twente
www.twentetransport.nl
Type motor
ST1300
druppellader niet langer dan 24 uur- aan het infuus (accu) dat moet de accu dit zeker 6 weken kunnen volhouden maar pas op het klokje gebruikt wel stroom. (Honda) en soms ook het ABS, en dan weer 24 uur. enz
Ik doe dit al jaren en het gaat goed. Maar elke accu wordt met de jaren minder , ik vervang hem zo rond 4 a 6 jaar.

Honda Zoals al gezegd is druppelladers maken de boel stuk, dat is ook mijn ervaring.
 

Jan European

3e Versnelling
16 nov 2012
121
93
28
63
Schagen
www.zweden.com
Type motor
ST1100
Zoals al gezegd is druppelladers maken de boel stuk, dat is ook mijn ervaring.
Ik heb mijn ST1100 in juli 2008 gebruikt gekocht. Ik weet niet hoe lang de accu er toen al in zat. Diezelfde accu zit er nu (minimaal 9 jaar) nog steeds in en werkt nog steeds prima. Mijn motor staat gaat thuis altijd (dag en nacht, zomer en winter) aan de druppellader (Optimate 4) zo gauw ik hem in de garage zet. Hetzelfde geldt voor de CBF 600 van mijn vrouw. Ook die staat al sinds 2008 altijd aan de druppellader en die accu is ook nog perfect. Het verhaal dat druppelladers de boel stuk maken lijkt mij dus niet (altijd) correct.
 

panpeter

4e Versnelling
14 nov 2012
371
164
43
51
yerseke
Type motor
Anders
De optimate 4 maakt geen accu's stuk sterker nog hij maakt slechte accu's beter[emoji16]
 
H

Honda

Guest
@Jan European en @panpeter.

Een droge batterij (of accu) is volledig gesloten en onderhoudsvrij. Of je de batterij nu recht of ondersteboven houdt, zij levert altijd energie. Een natte batterij (of accu) daarentegen bevat een vloeistof (elektrolyt) die uitloopt als je de batterij niet in een kaarsrechte positie houdt. Vaak zijn deze batterijen niet volledig gesloten en niet geheel onderhoudsvrij. Als je dus een NATTE accu constant onder een acculader zet, dan moet je op zijn tijd Gedemineraliseerd water bij vullen.
 
H

Honda

Guest
De 1300 heeft vanuit de fabriek een gesloten Accu YTZ14S (gel)Kun je ook niet bij vullen met gedemineraliseerd.
OK Piet dat is mij wel bekend, maar als je een oudere motor hebt (oldtimer) met een "natte "accu zal je het vloeistof niveau in de gaten moeten houden.
 

ijskonijn

5e Versnelling
30 mei 2016
447
239
43
68
Type motor
ST1100
Zelf neem ik geen risico en vernieuw de accu na een aantal jaren de kosten over een aan tal jaren zijn het niet.
Als de accu overlijd gebeurd het vaak op vacantie en dan kost het meer.
gr ijskonijn
 

S-Tsw-1300

Mega Mijlenmaker
3 nov 2013
1.885
858
113
Zeewolde
Type motor
ST1300
Ik heb een druppellader van de Lidl. Deze werkt fantastisch en de 1100 staat de hele winter er op aangesloten. Na de winter starten en lopen. Na het laden gaat hij in een soort controlestand. Druppelladen en zonodig ontladen en weer laden. Hij heeft ook een revitaliseringstand maar die heb ik nooit nodig gehad. En dat voor nog geen 2 tientjes.
 
  • Like
Reactions: Barry070

Jan European

3e Versnelling
16 nov 2012
121
93
28
63
Schagen
www.zweden.com
Type motor
ST1100
Tja, schrijven dat de Optimate mijn accu al minimaal 9 jaar in topconditie houd is natuurlijk de goden verzoeken. Gisteravond gaf de Optimate na de spanningsbehoudtest niet alleen de groen led maar ook de gele led. Dat geeft aan dat de accu wat minder begint te worden. Dat wil zeggen dat de spanning niet langer groter dan 12,6 Volt is, maar ergens tussen de 12,4 en 12,6 Volt ligt. Volgens de Optimate documentatie moet de accu dan binnenkort vervangen worden. Vanochtend maar meteen een nieuwe accu gekocht van hetzelfde merk en type (Yuasa YTX14-BS).

Boven op de oude accu staat 120600LC. Internet is er niet erg duidelijk over, maar zou dit betekenen dat de accu op 12 juni 2000 geproduceerd is? Bijna 17 jaar lijkt mij (ondanks het vertroetelen met de Optimate 4) een hele leeftijd voor een accu. Wie weet of dit de productiedatum is? Zo niet, hoe is dan de ouderdom van een accu te bepalen?

Op de oude accu staat behalve Yuasa ook het originele Honda logo.