1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Nieuw project, carburateur balanceer apparaat

Discussie in 'Overig' gestart door DennisMe, 1 mrt 2017.

1. DennisMe

DennisMe 3e Versnelling

Hoi, ik dacht, laat ik de voorpret vergroten en alvast een leuk project je bedenken voor als ik straks een eigen motor heb.

Ik heb op AliExpress voor een paar tientjes vier MAP sensoren besteld. Meten luchtdruk, beginnend bij heel veel vacuĆ¼m tot aan zeeniveau. Samen met een Arduino en een LCD schermpje, een batterij en nog wat zooi wil ik mijn eigen balanceer apparaatje maken.

Ik heb wel een aardig idee hoe ik het voor me zie. Vier lange analoge balken die automatisch inzoomen naar mate de carbs dichter bij elkaar komen. Dan kun je in 1 oogopslag alles overzien en ook nauwkeurig werken. Daarnaast eventueel een digitale weergave. De demping zal ik in de praktijk moeten afstemmen.

Heeft iemand nog tips voor handige functies die niet mogen ontbreken?

• Leuk Leuk x 6
  2. PanPaul

PanPaul 3e Versnelling

Gaaf idee!

• Leuk Leuk x 1
  3. sven.magnus

sven.magnus 5e Versnelling

4. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Handige functies, zegt-ie . . Rolleyes Off the top of my head:
    • Een peak hold op het display (paar seconden lang blijft het vorige balkje ook nog in beeld zodat jet het verschil kunt zien)?
    • Type presets? Je voert het exacte type in en de display toont de ideale waardes?
    • Een snapshot vooraf - achteraf zodat je de beginwaarden en de eindwaarden kunt vergelijken?
    • Wellicht zelfs een logbook? Kenteken invoeren en vooraf / achteraf waardes opslaan, terugzien wanneer welke fiets voor het laatst onder handen is genomen?

• Leuk Leuk x 5
  5. Manus

Manus 5e Versnelling

Leuk project.
    Ga het hier volgen.
    Let wel; je apparatuur kan nog zo precies zijn.
    De afstelling nauwkeurigheid is afhankelijk van de spullen op je motor met bijbehorende spelingen.

• Oud Oud x 1
  6. Henny

Henny Beginnend Bestuurder

Ik verwacht dat je problemen krijgt met de sampling van de sensoren omdat het drukgolfjes zijn die je meet. Maar mogelijk ben je hier al op bedacht.
    In ieder geval blijf ik je mooie idee volgen. Veel succes.

7. DennisMe

DennisMe 3e Versnelling

Henny, deze sensoren worden ook door het motor management gebruikt bij injectie motoren. Ik heb nog wel snellere samplers liggen als de Arduino niet voldoet. Maar ik zal het signaal wel moeten oppoetsen.

8. Panofiel

Panofiel 3e Versnelling

Mooi idee.
    Ben heel benieuwd, kom je het demonstreren op de TDT? ;)

Ronald

9. webster

webster Administrator Medewerker

Je kan in de slangen een venturi zetten met kleine opening deze vertraagd het pulsen dan voldoende en leuk project

Zelf ook al eens gedaan met een paar sensoren

• Leuk Leuk x 2
  10. DennisMe

DennisMe 3e Versnelling

Als het werkt zal ik het goed documenteren zodat anderen er ook een kunnen maken. Uiteraard wil ik hem dan wel komen demonstreren cq aan deze of gene meegeven om uit te proberen als ik zelf niet kan.

• Leuk Leuk x 2
  11. teacher

teacher 3e Versnelling

Serieus een leuk plan. Eventuele pulsen haal je er softwarematig wel uit.

• Dom Dom x 1
  12. Pathfinder

Pathfinder 3e Versnelling

Het idee is goed, de meeste aan of opmerkingen zijn al geplaatst. Zelf ben ik in het bezit van de Profsync, Door omstandigheden zijn die mannen er mee gestopt, iets met 2 Kapteinen op 1 schip of zo. Wel jammer, het is toch wel een gat in de markt om dit soort apparaat betaalbaar op de markt te brengen.
    de Profsync werk met software op de PC. Als je dat ook gaat doen, dan zou draadloos een hele mooie optie zijn. Maar ik lees dat je het compact wilt houden. Een aanboordplug voor 12 V of een eigen accu zou ook mooi zijn.
    Bij de profsync kan je bv de gegevens opslaan, voor en na.
    Succes met het bouwen.

Bijgevoegde bestanden:

13. DennisMe

DennisMe 3e Versnelling

Mooi zeg! Ik zal het idee van zo'n mooie grafiek om te analyseren meenemen. Een plaatje zegt meer als duizend woorden tenslotte. Ik heb zelf veel spul liggen en zou dit wel kunnen maken, maar ik begin graag klein en breid het dan liever stapsgewijs uit. Dan heb je tenminste al snel iets wat werkt, in plaats van een eeuwig durende belofte die misschien alsnog strandt op tijd en energie.

14. Hansepansje

Hansepansje Kilometervreter

Leuk project @DennisMe!
    'k Heb zelf al e.e.a. geknutseld met Arduino/Digispark, maar nog niet met druksensoren.
    Dus ik ben wel benieuwd naar meer details - en wil evt. ook verder meedenken.
    Succes ermee!

Groets, Hans

15. DennisMe

DennisMe 3e Versnelling

Het kan even duren voor de sensoren binnen zijn. Dan zet ik de ideeen op een rij en kijk ik hoe ik het wil gaan aanpakken, en welke processor cq dev board daar dan weer bij past.
    Het makkelijkste is een simpele arduino mega kloon van een paar euro. Wellicht dat mijn eerste experimenten daar mee werken omdat dat zo makkelijk vanuit de luie stoel kan.

• Leuk Leuk x 1
  16. webster

webster Administrator Medewerker

@DennisMe

Je kan de esp8266 mee nemen in je verhaal

Dan heb je een wifi verbinding

Kan je serieel aansturen de esp kan zelf een web pagina hosten

17. DennisMe

DennisMe 3e Versnelling

Ja, ik ken ze. Erg handig. Ik stuur er mijn aquarium lampen mee aan..

18. Pathfinder

Ik zou het zaterdag kunnen meenemen als je dat leuk zou vinden. Wellicht ook werkend op een Pan te laten zien.

19. Pathfinder

20. DennisMe

DennisMe 3e Versnelling

Ik heb hem nog niet gebouwd, als ik mijn Pan heb dan kom ik hem wel showen.

21. Mister Vogezen

Mister Vogezen 5e Versnelling

22. Henny

Hallo DennisMe,

Heb je de sensoren al mogen ontvangen en/of al vorderingen gemaakt met de software ?
    Of komt het er niet meer van nu het weer, weer beter wordt ? (bekend probleem)
    Ik ben zeer benieuwd, omdat ik steeds meer het gevoel krijg dat de mijne aan de "monitor" moet.
    De motor loopt niet zo mooi meer rond als die gedaan heeft, en pakt het gas ook niet lekker op vanuit een laag toerental.

Gr,
    Henny.

23. DennisMe

DennisMe 3e Versnelling

Ja, de sensoren zijn binnen. Een eerste hardware ontwerp heb ik ook al. Een tweede variant wil ik ook proberen. Ik kan het ontwerp pas afmaken als ik het op mijn eigen Pan kan testen. Ik ben praktisch ingesteld, je kunt nog zo veel aan zo'n ontwerp rekenen, de praktijk is toch altijd net even anders... Het zal dus nog wel even duren.

• Leuk Leuk x 2
  24. RRR

RRR 4e Versnelling

High Tech versus old school.
    Deze heb ik zelf gemaakt. Heb eerst gesynchroniseerd met een geleende Carbtune Pro en daarna deze eraan gehangen. Geen afwijkingen, dus het werkt. Kostte iets van 10,- euries voor de slangetjes en verbindingsstukjes.

View: https://www.youtube.com/watch?v=QHPoNUu73As

• Leuk Leuk x 1
  25. elmo

elmo Mega Mijlenmaker

Ik heb dit gedaan met mijn vorige motor de fj1200 stond toen ook een topic over het werkt wel maar was in mijn geval niet zo precies als de carbtune.

En ik had die T stukjes er niet in misschien maakt dat wel het verschil

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

26. DennisMe

DennisMe 3e Versnelling

Die truuk met de vier slangetjes ken ik wel. Is zeker de goedkoopste oplossing, maar ik vind het knutselen zo leuk..

Carb_balancer_schem.png
    Dit is mijn eerste ongeteste ontwerp. Voor deze keer wilde ik eens iets anders uit proberen, dat is de Fritzing software. Het was evene wennen en ik had geen zin om custom componenten te tekenen. Vandaar de foute labels op de MAP sensoren. EEPROM en RAM zijn optioneel maar ik begin er mee om opties te hebben. Meer mogelijkheden voor het analyseren van data etc. De LCD wordt aangestuurd via SPI om pinnetjes te sparen op de chip. Die kunnen dan weer gebruikt worden voor helderheid en contrast, knoppen e.d.

• Leuk Leuk x 3
  27. Klapvandemolen

Klapvandemolen 4e Versnelling

Met slangen en vloeistof afstellen gaat ook goed. Project van Dennis is gewoon leuk. Niet omdat het echt nodig is, maar omdat het kan. Er is niets mooiers als iets bedenken wat handig is, het dan maken en verbeteren en uitdenken tot het klaar is.

• Mee eens Mee eens x 1
  28. RRR

RRR 4e Versnelling

Wordt al duizelig als ik er naar kijk :Questionmarks:. Als het meer dan vier draadjes heeft, haak ik af. Maar alle rspect voor DennisMe hoor! Ben erg benieuwd hoe het gaat uitpakken :bravo:.

• Leuk Leuk x 2
    • Mee eens Mee eens x 1
  29. Ome Noot

Ome Noot Moderator Medewerker

hahahaha dat heb ik al bij twee draadjes.,,
    Dat soort dingen besteed ik met alle liefde uit

• Leuk Leuk x 1
  30. PanEuRoel

PanEuRoel Kilometervreter

Dat is niet waar. Je hebt mijn Stebeltje netjes aangesloten. Waren meer dan twee draadjes en nog een zekering en nog een plekje zoeken. Valt best mee dan. :Smile:

• Oud Oud x 1
  31. DennisMe

DennisMe 3e Versnelling

Als ie klaar is steken er hopelijk geen draadjes uit, dus dat lijkt me goed nieuws!

32. DennisMe

DennisMe 3e Versnelling

Hij doet het!

carbsyncer_proto.jpg

Ik heb er af en aan een hele tijd aan geklust en vandaag was het dan eindelijk zo ver. Ik kon het prototype aansluiten en aan de slag. Ik had al eens voorzichting een slangetje aangesloten waar ik makkelijk bij kon.
    Vorige week was poging 1 maar dat was niet geslaagd omdat mijn schroevedraaier te kort was. Ik heb er toen een gemaakt van 6mm ronde staaf maar die was weer te dik. Toen bleek ook dat ik echt de sensoren moest calibreren, er zaten toch wel afwijkingen tussen. Afgelopen week heb ik dat in enkele avonden voor elkaar gekregen.

Nu, gewapend met een goede schroevendraaier en een gecalibreerd apparaatje was het een klusje van 10 minuten, exclusief kappen er af en er op. Ik heb ondertussen ook nog een vaste vertakking aan carbureteur nummer 3 gemaakt zodat ik de benzine afsluiter voortaan kan laten zitten.

In het begin waren de verschillen groot. Ik heb steeds de opvallendste piek er uit getrimd met de lange schroevendraaier tot de verschillen klein werden. Hoe klein precies kan ik nu nog niet zeggen omdat ik de absolute druk nog moet uitrekenen. Ik schat in minder dan 25mbar. Het scheelt in ieder geval factor 10 ten opzichte van de eerste metingen. Ofwel, deze was een tijd niet gebalanceerd. Vooral cylinder 1 liep achter.

Het apparaat werkt nu met ruwe data van de sensoren. Omrekenen zal ik in een latere versie doen, maar voor deze meting die alleen maar gaat om de relatieve verschillen tussen de inlaten is dat niet erg van belang.

Om er nog iets meer uit te persen zal ik de 'demping' regelbaar maken zodat ik op het laatst niet met een sterk ingezoomd en wild in het rond springend schermpje over blijf...

Verder heb ik nog geen data download of sample geheugen toegevoegd. Ik twijfel of ik dat nodig heb, aangezien dit zo ook al prima was. Als ik dedemping regelbaar heb en er nog wat aan heb geklust zal ik de oefening wel herhalen om te kijken hoe makkelijk ik het kan maken.

Al met al ben ik een blij man. Het harde knutselwerk heeft me een heel mooi bruikbaar en handig apparaatje opgeleverd dat zowaar nog werkt ook!

Ik merkte dat de toeren omlaag waren gegaan maar dat hij rond de 750 nog lekker loopt, dus laat ik dat even zo. Tijdens de proefrit bleek de motor iets rauwer te klinken, minder verzadigd als het ware. het opvallendst was de temperatuur, die een stuk lager lijkt. Nu waaide het behoorlijk dus ik hou het in de gaten. Aan power geen gebrek, ik zal toch de teller in de gaten moeten blijven houden. De toekomstige tankbeurten moeten uitwijzen of de motor nu ook zuiniger loopt. Ik zit volgens de statistieken op 6,3 l /100km. Niet slecht, maar ik vermoed dat het beter kan. Ik ben benieuwd...

• Leuk Leuk x 6
    • Winnaar Winnaar x 3
    • Top Top x 1
  33. Henny

Ziet er goed uit.
    Ik neem aan dat de foto je calibratie opstelling is. Zit er inderdaad goed naast.

Gr,
    Henny.

34. DennisMe

DennisMe 3e Versnelling

Ja, dat is de calibratie opstelling, een buis met vertakkingen zodat ik alle sensoren tegelijk kan aanzuigen. Als je dat een paar keer doet heeft hij genoeg meetpunten verzameld om nauwkeurig te werken.

De aflezing is trouwens anders dan de meeste apparaten. De drie bovenste balkjes zijn de af te stellen carbs, de onderste is de vaste.

Bij de vaste onderaan staat de gemeten druk (luchtdruk op +/- zeenivo in de foto). Maar, zoals gezegd ben ik nog eens van plan om dat nog naar mbar omrekenen. De bovenste balkjes tonen hun afwijking ten opzichte van de vaste carb (4). De nauwkeurigheid is ongeveer 1mbar, dus die waarden schommelen na calibratie rond de nul.

35. Henny

Zou je dan niet de vaste op een 50% bar schaal uitzetten?
    Dan zie je van elke sensor (inlaat) of die hoger of lager zit dan de "referentie" inlaat.
    Ook bij het kalibreren moet dan alles netjes op 50% van de bar schaal blijven staan.
    De absolute waarde is toch minder van belang. Het gaat om de verschillen.

36. DennisMe

DennisMe 3e Versnelling

Ja, de volgende versie ga ik dat ook doen. Nu zie je op het laatst niet makkelijk de omslag van minder naar meer druk dan de referentie.

Sent from my MI 2S using Tapatalk

37. Hansepansje

Hansepansje Kilometervreter

Gaaf Dennis!! Chapeau dat het je gelukt is. Good
    Ben wel benieuwd naar je documentatie.

Groets, Hans

38. DennisMe

DennisMe 3e Versnelling

Als het klaar is zet ik alles on-line. Dan kan iedereen zelf zo'n ding knutselen.

Sent from my MI 2S using Tapatalk

• Leuk Leuk x 2
  39. Ome Paul

Ome Paul 5e Versnelling

Leuk Dennis!

Ik vind het erg leuk om te zien dat je zoveel schik hebt met de beste hobby die er bestaat ;)

• Leuk Leuk x 1

Deel Deze Pagina