1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Garmin GPS Nieuw: Garmin 396 LMT-S

Discussie in 'GPS, Alarm, Intercom en aftermarket electronica' gestart door MrGPS, 11 apr 2018.

1. MrGPS

MrGPS 3e Versnelling

Garmin lanceerde vandaag een nieuw toestel: de Zūmo 396 LMT-S. Met, in mijn ogen, als belangrijkste vernieuwing de mogelijkheid om via de smartphone routes te laden.

Zie de uitgebreide review hier.

Laatst bewerkt door een moderator: 11 apr 2018
  2. Tukkerpanman

Tukkerpanman 5e Versnelling

3. MrGPS

MrGPS 3e Versnelling

Ik zie het. Jullie hebben té slimme forumsoftware die automatisch puntjes op de 'u' zet... Ik krijg ze met geen mogelijkheid weg! Maar als je in de link de ü wijzigt in de u werkt hij wel (en kun je ook het promotor-artikel lezen.

4. dakkie

dakkie 5e Versnelling

Ik heb het ook gevonden

• Winnaar Winnaar x 1
  5. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

We zijn best wel heel blij over het algemeen met deze forumsoftware, maar URLs zou-ie met rust moeten laten inderdaad! ;)

6. Dennis

Dennis The Preacher

En dan te bedenken dat je voor TomTom geen instructie video nodig hebt.
    Zei ik dat hardop

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

• Oneens Oneens x 1
    • Lol Lol x 1
  7. Polleke

Polleke 3e Versnelling

Daarom dat op een treffen niemand weet hoe die TomTom werkt,en wij dat weer moeten gaan uitleggen,het enige wat ze weten is als je op kronkelroutes drukt heb je een route die dan ook nog mooi zou moeten zijn

• Leuk Leuk x 1
    • Lol Lol x 1
  8. MrGPS

MrGPS 3e Versnelling

Yep. Maar daar staat weer tegenover dat de Rider rijder inderdaad zonder studie meteen veel plezier van z'n apparaat heeft (want die 'spannende route' functioneert echt prima).

Tip: attendeer deelnemers met een rider tevoren even op
    View: https://youtu.be/2IOILi4cD-o
    - dat scheelt een hoop uitleg.

9. Dennis

Dennis The Preacher

Jij praat dan met de verkeerde mensen. Ik ben vaker bij de TDT geweest en als je ooit meer uitleg wilt, in 1 minuut (want dan weet je alles over een TomTom), wil ik die minuut graag aan je besteden

• Leuk Leuk x 1
    • Lol Lol x 1
    • Informatief Informatief x 1
  10. Polleke

Polleke 3e Versnelling

Hans ik weet van tevoren niet wie op een treffen komt,de laatste keer(vorige week) waren dat er 700,en je moet dan routes inladen,en de meeste met een nieuwe TomTom weten niet wat te doen en die denken dan dat wij daar tijd voor hebben,en het moet ook nog eens in twee talen
    En op voorhand uitgeven van de route is niet aan de orde,dat mag niet van de Bond.

En dat van die kronkelroutes is eigenlijk iets wat mij totaal niet interesseert ,heb door het GPS toestel nog nooit een route zelf laten uittekenen,ik maak mijn routes altijd thuis op de PC,
    Je gaat dat namelijk beu worden ,door de tijd ga je altijd dezelfde routes rijden,en dezelfde wegen gaan telkens terug komen,in begin zal dat wel fijn zijn ,maar naargelang je meer gaat rijden,kom je dezelfde wegen terug tegen,want die zijn ook niet onbeperkt.

• Mee eens Mee eens x 3
    Laatst bewerkt: 12 apr 2018
  11. Polleke

Polleke 3e Versnelling

Als jij alleen maar praat met de juiste mensen,dan zijn er geen problemen,maar die zijn er wel degelijk,maar je moet het willen toegeven.

En 1 minuut laat me niet lachen,je bent al een half uur bezig om uit te leggen hoe je een stomme GSM en een headset moet koppelen,en die dan nog eens gekoppeld blijft,telkens je de GPS hebt uitgezet en daarna terug wil gaan rijden.

Zoek maar eens een route die ze ingeladen hebben,en niet dadelijk hebt importeert,ben je wel even zoet mee

12. Rimconator

Rimconator Mega Mijlenmaker

Ben het helemaal eens met @Polleke. We hebben bij open ritten van onze club 3 mensen die de GPS-en opladen.

Het uploaden van een route kost weinig tijd, maar de uitleg hoe een en ander werkt. Sommige mensen gebruiken dat ding 1 of 2 keer per jaar en weten echt niet hoe dat ding werkt. Verder ook al een keer de vraag gekregen of we even een kaartupdate wilden doen.....

13. Dennis

Dennis The Preacher

@Rimconator wij moeten praten. Ergens in het donker. Je herkent mij aan mijn bivakmuts en honkbalknuppel.

• Lol Lol x 2
  14. Rimconator

Rimconator Mega Mijlenmaker

@Dennis: ik ben niet bang, maar kan wel hard lopen...

en nu terug on topic....

• Lol Lol x 2
    • Leuk Leuk x 1
  15. Dennis

Dennis The Preacher

• Leuk Leuk x 1
    • Lol Lol x 1
  16. Tukkerpanman

Tukkerpanman 5e Versnelling

Mensen waar gaat dit over ...voor de één is de Garmin Zūmo en de voor andere de TomTom de juiste navi
    het is een persoonlijke kwestie keuze, mijn voorkeur gaat naar de Garmin Zūmo.die heeft voor mij meer mogelijkheden
    ook de keuze van routes maken in welk softwareprogramma (myroute/basecamp/mapsource/) is persoonlijk
    ik maak de routes altijd (nu nog steeds) in mapsource en dat doe ik al meer dan 10 jaar en dat bevalt mij prima
    natuurlijk hou ik de markt in de gaten wat de mogelijkheden zijn van de nieuwste navi-technieken

ik ben wel mee eens wat er wordt geschreven over het probleem van motorrijders die af en toe de navi gebruiken
    heb dat zelf ervaren met verschillende toertochten (Tukkertochten).. je krijgt een hoop kritiek dat de route niet goed is
    dan vraag mag ik je navi ff zien en blijkt vaak dat deze niet de juiste nieuwste/kaart software heeft en de navi verkeerd is ingesteld
    dan hoor je moet dat dan!!..maar ik weet niet hoe het moet...ik verwijs ze dan naar de site van Mrgps om eens een filmpje te kijken
    van hoe het moet ..maar dan hoor je.. heb ik geen zin in en tijd voor want dat begrijp ik toch niet

ik heb verschillende groepsreizen georganiseerd naar Duitsland met routes,(Harz,Eifel,Zwartewoud,Vogelsberg)
    en daar had je ook motorrijders met het probleem instellingen... maar dat wordt dan opgelost door de groep zelf
    met een leermoment.. is ook wel eens leuk..kun je zien hoe ze verschillend denken/doen met de navi

17. Nosegear

Grappig ook om te zien hoe verschillende groepen er anders instaan. Voor veel automobilisten en motorrijders moet een GPS uit de doos meteen helemaal helder zijn en perfect doen wat ze willen. In de luchtvaart ga je maar zo twee dagen bijstuderen als er een nieuwe navigatietool wordt geïnstalleerd. En langer dan twee dagen is beslist niet zeldzaam.

Als je er wat uit wilt halen zul je er eerst wat in moeten stoppen - even studeren dus als je meer wilt dan een adres intypen en achter de paarse lijn aanjakkeren. En met de GPSjes zoals wij die met z'n allen gebruiken is dat echt niet veel meer dan een uurtje of wat van je kostbare tijd . .

• Mee eens Mee eens x 5
  18. Polleke

Polleke 3e Versnelling

Het gaat er mij om als het een Garmin is wordt onmiddellijk door de TomTom liefhebbers,gereageerd ,dat is brol, want die heeft geen knopje met kronkelroutes,maar dat ene knopje dat is het,het knopje wat misschien 10% van de motorrijders gebruikt.

Voor de rest als ik een Garmin uit de doos haal en wil van A naar B kan ik dat zonder enige vorm van instructies,want dat werkt hetzelfde als eender welk GPS toestel

• Mee eens Mee eens x 1
  19. Jur

Jur Mega Mijlenmaker

Vaak is het probleem dat er teveel functies op een toestel zitten.
    En ja Plug & Play kan, maar er is dus meer.
    Uitleggen is 1, luisteren 2, begrijpen 3 en kennis vasthouden is 1100/1300
    Ik heb gewoonweg de tijd niet om de kennis eigen te maken en vast te houden.
    Want zodra ik het kan, verwaterd het weer omdat ik het te weinig gebruik. Kan trouwens ook de leeftijd zijn realiseer ik mij net.:Banghead:
    Maar welk systeem je ook gebruikt....doe je voorbereidingen ruimschoots op tijd en niet de avond of zelfs ochtend voor vertrek. Das KANSLOOS.
    En met al die technische hulpmiddelen vergeten we ff te genieten van de omgeving en weten we niet eens meer waar we zijn geweest of hoe we gereden zijn.
    Vraag een gemiddelde toerist maar eens welke route gereden is? Weten ze niet.

Maar wel een tof dingetje, om maar eens on-topic te komen.

20. Polleke

Polleke 3e Versnelling

En nu maar weer ontopic,
    Wat ik graag op de nieuwe toestellen zou willen zien zowel op Garmin als TomTom,is dat je routes kan laden via een USB stick,dus geen PC nodig,Tripy heeft dat en geloof me dat is gemakkelijk,ik heb 5 Tripy's geladen terwijl ik maar 1 Garmin of TomTom geladen heb.
    Want dat draadloos gedoe vindt ik maar niets,je hebt trouwens niet in iedere zaal internet beschikbaar.

• Winnaar Winnaar x 1
  21. Dennis

Dennis The Preacher

Je wilt dus de route via een USB op
    Een GPS apparaat zetten, omdat je geen pc wilt gebruiken.
    Hoe ga je de gegevens op de USB stick plaatsen?
    Dat is Garmin logica

22. Polleke

Polleke 3e Versnelling

Ik wil routes laden op een treffen,heb daarvoor 5 tot 20 Pc's nodig naargelang de grote van het treffen,dat varieert van 300 to 2000 deelnemers.
    en routes laden met een Pc kost veel tijd,het toestel moet eerst herkend worden door de Pc en dan pas kan ik die routes laden of dat nu een Garmin of een TomTom is.
    Door met USB sticks te werken zoals de Tripy heb ik enkele kabeltjes nodig met USB sticks,en ze kunnen zelf hun routes laden,fluitje van een cent

Maar daar moet je wel logisch voor kunnen nadenken om dat te begrijpen,en ieder mens met een beetje verstand weet dat je die routes eerst op een stick moet zetten met behulp van een PC

23. Nosegear

Ach, die Garmin vs. TomTom strijd, Ajax vs. Feyenoord, hunnie vs. wullie, who cares. ;) Er is nog nooit een kok gevonden die koken kon naar alle monden zullen we maar weer stellen. Iedereen moet dat masjien kopen waar hij een goed gevoel bij heeft . .

Een stick aansluiten wordt 'm niet bij de meeste apparaten, maar een SD kaartje vreten ze allemaal volgens mij wel. Zet je de route daarop. Die zijn ook tussen TomTom en Garmin uitwisselbaar (want gewoon FAT32, en gewoon .gpx). Beide systemen zijn er niet echt op uitgerust om rap routes uit te wisselen; wellicht ligt hier nog een leuke kans voor de fabrikanten.

Helemaal op het eind zou je kunnen zeggen: "Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan". Zet die routes een dag van tevoren online en laat iedereen 'm zelf fijn erop zetten . . Kan wel niet het beleid zijn, maar misschien moet het beleid worden bijgesteld. De enkele digibeet die dat niet voor elkaar krijgt mag alsnog in de rij aansluiten om geholpen te worden op de dag zelf . .

• Mee eens Mee eens x 1
  24. Polleke

Polleke 3e Versnelling

Nee, een stick aansluiten zal ik wel van kunnen dromen,maar Tripy heeft dat ,en het is het gemakkelijkste wat er is.
    Met een sd kaartje werken is hopeloos,probeer maar eens het sd kaartje uit een TomTom rider4xx te halen, ,nee het systeem van de Zūmo 550 is nog altijd het beste wat ze ooit gemaakt hebben,kan je makkelijk met een sd kaartje laden want heb je er zo in en uit.waarom ze van dat geweldig systeem zijn afgestapt begrijp ik niet.
    Routes zullen nooit op voorhand online komen,
    nu het werkt we doen dat al jaren zo,maar het kan gemakkelijker,en gelukkig komen er veel tripy's

25. Dennis

Dennis The Preacher

@Polleke ik had geen problemen met het sd kaartje.
    Was de TomTom wel goed waar je het kaartje uit wilde halen?

26. Polleke

Polleke 3e Versnelling

Dan heb jij toch maar hele kleine vingertjes,met een pincet en vergrootglas gaat het nog

27. MrGPS

MrGPS 3e Versnelling

Volgens mij blijven we zo een beetje offtopic.

USB stick is in mijn ogen geen logische koers. Zo'n grote connector maken, alleen om dit probleem op te lossen? Draadloos is veel handiger; en daar heb je helemaal geen internet voor nodig.

Zowel bij de actuele modellen van Garmin als TomTom kun je via bluetooth eenvoudig van toestel naar toestel routes overzetten. Zorg dat er van beiden één 'basis toestel' aanwezig is en vervolgens kan men via een soort van 'piramide-laden' elkaars toestel voorzien. Wil ik wel een wedstrijdje doen met de tripy's ;)

Verder vind ik het persoonlijk (!) ontzettende onzin dat een club routes niet tevoren beschikbaar zou stellen. Vanwege die enkele lummel die zwart zou rijden? Kom nou toch, we zijn toch geen kleine kinderen.

On topic: wat er in dit kader dus nieuw is bij de zumo396 is dat je niet alleen via bluetooth (of SD kaartje - soort van USB stick, maar dan kleiner) maar ook via de smartphone de route kunt laden. Zet 'm bij de start van de route op een downloadlocatie en iedereen kan z'n gang gaan. Maar inderdaad: als dat alleen ter plekke kan en mag moet je wel internettoegang hebben.

Als club zou je ook kunnen kijken naar mogelijkheden van bijv MRA: daar is het mogelijk gpx bestanden alleen beschikbaar te stellen zodra iemand aangemeld is. Ik heb daar in Promotor eens een verhaaltje over geschreven..

• Mee eens Mee eens x 1
  28. Polleke

Polleke 3e Versnelling

Die connector is al aanwezig namelijk de mini USB,daar heb je een kabeltje bij waar de USB stick in komt

En ik wilde met die USB stick en kabel een dockingstation maken,waar je 20 kabels aanhangt en iedereen zelf zijn toestel kan laden,geen GPS tafel meer nodig ,zoals Tripy dat doet in de rally Service

Dat met bluetooth hebben we geprobeerd,hopeloos,ieder GSM toestel/haedset dat bleutooth heeft aanstaan stoort,en ze kunnen elkaar niet vinden,en dat wedstijdje met Tripy verlies je

Nee het gaat om competitie ritten,en dan zouden ze de controle punten weten op voorhand

Het is al moeilijk genoeg met de de gewone progamma's en niet iedereen heeft MRA,zeker de walen niet,met Tripy is dit ook mogelijk,kan je zelfs de dag alleen de route laten gebruiken

29. Dennis

Dennis The Preacher

Hele bluetooth verhaal snap ik niet.
    Daar kan weinig aan misgaan.
    Dan ligt het toch echt aan tripy.

30. Polleke

Polleke 3e Versnelling

Nee,Tripy heeft geen bleutooth.(en geen problemen)
    Als er meerdere bleutooth toestellen aanwezig zijn, GSM's/headsets/andere GPS toestelen,heb je veel problemen om met bleutooth routes uit te wisselen omdat de apparaten die je wil connecten,dus het moeder toestel en het toestel dat geladen moet worden,elkaar moeilijk tot niet vinden omdat er teveel stoorsignalen zijn van die andere bleutooth toestellen

31. Polleke

Polleke 3e Versnelling

En als je het echt zo goed kan,zaterdag en zondag(14/15/april), hebben we en rondrit in Wommelgem,in de Boomgaard Luitenant karel Caluwaertstraat 41(N051 12.172/O004 31.174
    als je om 7.30 daar bent mag je eens mee aan de GPS tafel komen zitten,want hulp kunnen we altijd gebruiken
    We verwachten tussen de 1000 en 1500 deelnemers

Ik ben enkel zaterdag daar omdat ik zondag in Floreffe een rondrit heb

Laatst bewerkt: 13 apr 2018
  32. Polleke

Polleke 3e Versnelling

Kunnen we dit niet verplaatsen en daar een nieuw topic van maken(routes uitwisselen op een treffen ,bv),want eigenlijk gaat het om een nieuw Toestel,straks durft niemand het nog te kopen.

33. MrGPS

MrGPS 3e Versnelling

Ik moet toegeven: heb in dergelijke situatie nog niet met Bluetooth getest. Specfiek bij de Rider verwacht ik hier echter geen probleem: die is pas zichtbaat als je op het toestel eerst op 'mijn routes' hebt getikt. ik vermoed eerder dat men dat vergeten is? En anders heb je nog de micro SD als goedwerken alternatief. Is wat klein, ik weet. Maar neem voor het gemak een pincetje mee en het werkt prima. Zorg in ieder geval dat je een gpx-track gebruikt.

34. Polleke

Polleke 3e Versnelling

Ik heb geen problemen met laden van de rondritten, doe dat wekelijks,maar het kon gemakkelijker/sneller ,zoals met een USB stick.
    Met een sd kaartje moet je ook nog steeds volk hebben,(want als je ze laat liggen ben je ze kwijt)en als ik een docking station kon maken dan heb je maar twee man nodig,om eventueel,een ouder toestel of iemand die het niet kan te helpen(maar dat zal een droom blijven)
    We hebben bleutooth getest met een 590,maar is niet te doen,
    we zorgen dus voor genoeg PC,
    ,En als de mensen eens meer moeite deden om hun toestel te leren kennen,zowel TomTom als Garmin of Tripy,er wordt ook veel tijd verloren daardoor ,
    en ik ben van mening dat iedereen geholpen moet worden,dus help ik hun daarbij.
    En het zijn juist die ,die zo hard roepen van je moet niets leren ,die daar dan staan om een beetje uitleg te krijgen.

Laatst bewerkt: 14 apr 2018 om 19:39
  35. MrGPS

MrGPS 3e Versnelling

Ok. Als er geen probleem is is er geen probleem.. ;)

Deel Deze Pagina