Niet meer toegestaan led lampen per jun 2019

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
523
266
63
60
Flevoland
Type motor
ST1300
Oeps... Europese wetgeving en Nederlandse wetgeving... dit topic gaat wat comments geven.
Waar gaat het om - Alle H fitting lampen dienen een E keurmerk te hebben. vanaf 20-5-2018 en is aangescherpt in de wegenverkeerswet van jul 2019. Maw. een led lamp moet een e keurmerk hebben. Anders afkeur bij APK... ahhh voor motoren nog niet. Maar als je aangehouden wordt zou het dus mogelijk zijn dat meneer met de blauwe pet moeilijk kan gaan doen. Dus voor auto ook ombouwen van de oude H4 of H1 lamp naar led... niet doen is mijn advies hoe krom het ook is.
Artikel 4.2

• 1 Het is verboden een nieuw onderdeel dat of een nieuwe technische eenheid die bedoeld is om deel uit te maken van een voertuig van de voertuigcategorieën, genoemd in artikel 4.1, te verkopen of in het verkeer te brengen, indien dat onderdeel of die technische eenheid:
    • a. niet voldoet aan de voorschriften van de relevante EU-richtlijnen en EU-verordeningen opgenomen in bijlage IV of XI van richtlijn 2007/46/EG, bijlage I van verordening (EU) 167/2013, en bijlage II en V tot en met VIII van verordening (EU) 168/2013, of de relevante VN/ECE-reglementen; of
    • b. niet is voorzien van het krachtens de relevante EU-richtlijn of EU-verordening, of krachtens het relevante VN/ECE-reglement vereiste typegoedkeuringsmerk.
  • 2 Het eerste lid is niet van toepassing op onderdelen of technische eenheden die:
    • a. speciaal worden gebouwd of ontworpen voor nieuwe voertuigen die niet vallen onder de richtlijnen en verordeningen, bedoeld in het eerste lid;
    • b. zijn bedoeld voor montage op voertuigen voor speciale doeleinden van de voertuigcategorieën M, N en O waarvoor uit hoofde van de artikel 3.2, tweede lid, typegoedkeuringen zijn verleend die betrekking hebben op het desbetreffende onderdeel of de desbetreffende technische eenheid;
    • c. zijn bedoeld voor montage op voertuigen van de voertuigcategorieën L, M, N, O, T, C, R en S waarvoor uit hoofde van onderscheidenlijk de artikelen 3.2, derde lid, 3.3 en 3.4 typegoedkeuringen zijn verleend die betrekking hebben op het desbetreffende onderdeel of de desbetreffende technische eenheid; of
    • d. zijn bedoeld voor montage op voertuigen van de voertuigcategorieën L, M, N, O, T, C, R en S waarvoor uit hoofde van artikel 3.7 individuele goedkeuringen zijn verleend.

• Wow
Reactions: kcools en Nosegear

teacher

4e Versnelling
31 mei 2015
270
314
63
Type motor
ST1300
Deze tekst uit regeling voertuigen bestaat al een tijdje. Het enige wat aangepast is, gaat over bijzondere bromfietsen.
Daarbij komt nog dat de APK eisen hierin niet zijn gewijzigd; de keurmeester controleert op uiterlijke staat verlichting, kleur en evt verblinding. Demontage en controle van lampjes is vooralsnog geen sprake van.

De verkoop is echter wel verboden, maar daar heeft aliexpress geen boodschap aan ;)

leesvoer: https://www.amt.nl/ondernemen/nieuws/2019/10/controle-door-ilt-op-voertuigverlichting-10163965

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.735
2.501
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Ik trek ze er voorlopig niet uit; dat ledlicht bevalt me echt stukken beter dan halogeen. Geen gloeidraadje op die hele fiets meer te vinden en dat houd ik ook zo! :Biggrin Maar ik heb wel gezien dat er ledlampen en ledlampen zijn. Sommige geven een bak strooilicht waar je lasogen van krijgt! Ik denk dat oom agent langs de weg echt niet opeens sommeren zal je lampen er ter plekke uit te rukken - tenzij je zo'n inferieur setje erin hebt zitten en HIJ er lasogen van kreeg!

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
556
237
43
Type motor
Geen
Laten we wel zijn! Wanneer was de laatste keer dat je aan de kant gezet werd door een diender. Ik lange tijd niet meer! En ga je aan de kant dan was daar waarschijnlijk een oorzaak toe? Inderdaad iets met soep :p

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.281
1.480
113
58
Zaandam
Type motor
Anders
Heb met mijn auto een apk keuring gehad MET ali ledlampen. (HIR2)
Lichtbeeld kwam overeen dus goedgekeurd.

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.281
1.480
113
58
Zaandam
Type motor
Anders
Als ze bij een controle willen kijken of er een "E" keurmerk op de lamp staat moet deze eerst gedemonteerd worden.
Pan European ? Succes. daar heb je heeeele lenige handen voor nodig.
Ik gok dat de gemiddelde controle medewerker het wel geloofd.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.735
2.501
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Bij een grootschalige algemene controle ga je dan nat. Dat witte licht is duidelijk géén halogeenlicht, en de Pan werd nimmer af fabriek met ledverlichting geleverd. Waarschijnlijk mag je óf zelf de lampjes er dan uithalen en laten zien, óf je motor krijgt een WOK-status (Wacht Op Keuring) bij het RDW. Een techneut van RDW zal dan je lampjes uitbouwen en inspecteren . .

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.735
2.501
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Oh, ik maak me er ook niet druk om hoor. Ik jakker nu zo'n 35 jaar over 's Heeren wegen zonder ooit zo'n controle ingereden te zijn. Wilde alleen maar even aangeven dat het in voorkomend geval niet af zal ketsen omdat de controlerend ambtenaar het teveel werk vindt zoals Tommie suggereerde. ;)

• Mee eens
Reactions: Timbo en Rimconator

ijskonijn

5e Versnelling
30 mei 2016
516
294
63
69
Type motor
ST1100
Als je wordt aan gehouden gelijk de agent een hand geven,sta je met 1 nul voor en denken krijg maar d$%^&.
En dan stom kijken en niet begrijpen en geef de agent dan gelijk. Winnen doe je toch nooit.

Pleasantry Pleasantry Pleasantry Pleasantry

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.735
2.501
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Helemaal gelijk. Nooit met gestrekt been zo'n gesprek ingaan! En het is me over de jaren toch wel een paar keer gelukt om alleen een waarschuwing te krijgen na een staandehouding.

• grappig
Reactions: elmo

Sumon

Beginnend Bestuurder
7 apr 2019
19
13
3
64
Type motor
ST1300
Bij de TDT bleek het linker stadslichtje stuk te zijn.
Dus afgelopen weekend dacht ik maar eens op led over te stappen ...
Niet gelukt, kreeg de lampjes niet los.
Ik heb wel het rechter stadslichtje losgekoppeld.
'Tis wat treurig, maar wel legaal voorlopig 20191027_120524.jpg

kcools

3e Versnelling
27 jun 2018
93
126
33
53
Eindhoven
Type motor
ST1100
Er bestaan halogeen lampen met wit licht zoals Philips Halogeenlamp WhiteVision H4 60/55 W 12 V.
Daar is de Pan ook niet af fabriek mee uitgevoerd, maar dit is wel een lamp met e-keur.
Dus dit zou wel mogen ? Ik ben sterk aan het overwegen om de leds te laten vervallen, ik heb geen zin in gezeur onderweg.

Ik weet dat er strengere eisen zijn met betrekking tot de primaire verlichting, de boetes zullen ook hoger zijn verwacht ik.
Maar hoe zit het met bijvoorbeeld de drl of dual switchback lampen? niet standaard op de Pan, maar mag dit wel?
Formeel mag een drl niet branden als het dimlicht of grootlicht is ingeschakeld. Gaan we daar straks ook allemaal mogelijk problemen mee krijgen als je onderweg wordt aangehouden ?

En hoe zit het dan met de led verlichting aan de achterzijde ?
Ik snap ook dat zolang je anderen niet tot last bent met je verlichting er wel mogelijkheden zijn, maar dan is het maar net hoe de pet van oom agent staat op dat moment. Mijn ledverlichting aan de achterzijde (rode leds) geeft dermate veel licht dat ik er voor gekozen heb om een extra witte (led) kentekenplaat verlichting op te monteren.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.735
2.501
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
De witte switchbacks zijn dan ook geen dagrijverlichting, maar onderdeel van je stadslicht. Probleem opgelost, de Regeling Voertuigen (voorheen het Voertuigreglement) stelt nergens dat stadslicht beperkt is tot max twee lampjes. Helemaal formeel kán het niet eens dagrijverlichting zijn want "Het dagrijlicht wordt niet tegelijk met enig ander licht aan de voorzijde van het voertuig gevoerd." zegt lid 1 van Art 41 RVV.

Ik denk dat de kans op juridisch gezeur onderweg minimaal is (maar niet nul). Vooralsnog pieker ik er niet over om de leds eruit te trekken, want de voordelen wegen me veel zwaarder dan het nadeel: ik zie beter, ik word beter gezien, ik heb minder kans op storing en tenslotte ook nog een lager energieverbruik want minder warmteontwikkeling. Je moet er uiteraard niemand mee lastigvallen / verblinden maar dat geldt voor alle verlichting.

Ik verlicht m'n kentekenplaat met rood licht, van de achterlichtled. Dat mag formeel inderdaad niet, maar je moet goed opletten wil je het zien. De omgeving (ST1300) is zwart, en de kentekenplaat is geel met zwart; het enige wat je ziet is dat het geel wat meer oranje lijkt in het donker.

ruudb

Kilometervreter
10 feb 2017
1.274
449
83
53
Anna Paulowna
Type motor
ST1300
[QUOTE="Tommie, post: 215525,
Pan European ? Succes. daar heb je heeeele lenige handen voor nodig.

Blij dat jij dan geen agent ben @Tommie

• Mee eens
Reactions: Tommie

berghs koen

3e Versnelling
17 okt 2016
122
84
28
57
Holsbeek
www.60d.be
Type motor
ST1300
Waar trekt men de lijn ? Mijn Pan had 'af fabriek' geen Battlax banden en ik denk dat de remblokken ook niet van dezelfde kwaliteit zijn als de originele ?

Als het veiliger kan , gewoon doen vind ik .

Koen

fred

Kilometervreter
27 sep 2015
1.446
689
113
66
Oldenzaal Twente
www.twentetransport.nl
Type motor
ST1300
En ik ga voor het origineel, zoals af fabriek, heb je ook geen problemen. hier niet en ook in het buitenland niet.
Rem blokken worden gekeurd, led lampen uit ... vaak niet.
remblokken daar zit een keur merk op.

voorbeeld
Zoals Brembo het doet.

Brembo biedt meer dan 1.500 ECE R 90-typegoedgekeurde referenties in haar assortiment remblokken. De ECE R 90-certificering maakt deel uit van de richtlijn 98/12/EEG, , die wordt toegepast en verleend voor de gehele Europese markt. Gecertificeerde remblokken zijn voorzien van een merkteken (E1, E2, E4...) dat afhankelijk is van het land dat de certificering heeft afgegeven. De certificering geldt in alle landen van Europa.