Nazicht van mijn ST1300

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.689
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Terug een Pan aangeschaft die door een Honda dealer is onderhouden met onderhoudsboekje, maar met zéér weinig km. Achteraf is gebleken dat het nazicht niet hoefde, maar je weet maar nooit , dus het zekere voor het onzekere genomen.
De bordeaux is mijn nieuwste aanwinst.

Eerst de kuipdelen maar verwijderen.

De koelvloeistof mag er ook af.

Het thermostaathuis.

Zo word de thermostaat geplaatst met de openings gaatje naar boven en niet anders.
Tja, we moeten streng zijn hé.

Dit is de thermostaat die er uit komt, die OK is.

De thermostaat kan je testen in een potje met water en azijn er in, zodat deze ook gereinigd word. En neem een duidelijke afleesbare thermometer zo dat je goed kan volgen dat de thermostaat bij +/- 82° langzaam open gaat, en nadien terug dicht gaat bij daling van temperatuur, dus bij +/- 82° moet deze terug gesloten staan. Anders een nieuwe steken

Met deze thermometer kan je duidelijk volgen dat de thermostaat op+/- 82° langzaam op gaat en daarna terug sluit bij het dalen van de temperatuur onder de 82°

Hopla nu met zijn allen de jacuzzi in.
En nu eens een test met zijn drieën nadat al goed gereinigd waren, wel mooi om te kunnen volgen al deze beginnen open te gaan en te sluiten, kan je zowat vergelijken met kuikentjes die in een legbatterij uit hun ei komen.

Luchtfilter eens nakijken desnoods uitblazen, dit doe je best van buiten naar binnen, anders blaas je het stof vaster er in.

De koppelingsvloeistof maar eens verversen, deze trek ik vacuüm aan de ontluchtingsnippel onderaan.

Het koppeling vloeistofpotje gevuld met dot4 tot op het max. Is bovenaan een verdikkingsrand aanwezig die het max gedeelte aanduid.

Op de beide cilinderkoppen vind je deze bulten, ook de moeite om eens een beurd te geven.

Bij het verwijderen van het kapje kom je deze plaatjes tegen.

Deze zijn net proper gemaakt.

Laatst bewerkt:

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.203
2.061
113
48
Barendrecht
Type motor
ST1300
Grondig beetgepakt dus en niet weggelegd voor iedere sleutelaar.

Vooral de emmer valt onder het hoofdstuk "speciaal gereedschap"

• Like
Reactions: Mootje1300

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.689
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
http://www.**.nl/images/smilies/icon_redface.gif klopt ik bedoelde het goed, maar met al die drukte de laatste tijd, schreef ik het gewoon anders om.
Is aangepast. http://www.**.nl/images/smilies/icon_wink.gif

Panman 1100 zei, Nee echt niet , van binnen naar buiten blazen .

Bij de ST1300 werkt de luchtfilter van binnen naar buiten.

• Like
Reactions: PRS

SThom

3e Versnelling
17 nov 2012
200
96
43
57
Leimuiden
Type motor
ST1300
Marc..... Als je nog eens wat tijd over hebt....... Ik heb nog een 1300 die ook wel eens zo een beurt wil ondergaan, helaas ik heb er de ruimte handigheid en het gereedschap niet voor..... Maar wil het wel graag leren.....

• Like
Reactions: marc pan

Mans

5e Versnelling
28 jun 2013
618
466
93
Almelo
Type motor
ST1100
Even voor mijn beeldvorming.... Simpel dompelpompje in water met allesreiniger of een ander soort schoonmaakmiddel?

• Like

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.689
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Mijn Pan is wel grotendeels nagezien, maar ik had gisteren te weinig tijd om het beste en het leerzaamste voor de forum leden te plaatsen, was wat moe van al het gedoe de laatste weken. Maar nu weet ik niet goed om het vervolg hier verder te plaatsen, waar ik gestopt ben als dat gaat, of verder te posten op een nieuw topic te openen. En anders het er hier gewoon bij laten en er mee ophouden, waar sommigen het niet erg zouden vinden.

Laatst bewerkt:

Mans

5e Versnelling
28 jun 2013
618
466
93
Almelo
Type motor
ST1100
Doel van dit forum is om van elkaar te leren en het plezier van het sleutelen en rijden te delen. Als je het er naar hebt ga je toch gewoon hier verder. En ik ben nog steeds benieuwd naar welk spoelmiddel jij hebt gebruikt Unknw

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.203
2.061
113
48
Barendrecht
Type motor
ST1300
Marc, gewoon hier verder gaan of upload anders een pdf in het forum downloads. Dan kunnen mensen dat ook downloaden en jij kan het elke keer bijwerken en weer uploaden.

• Like

Michael

2e Versnelling
22 jun 2015
76
47
18
40
Hasselt
Type motor
ST1100
Goed geklust Marc! Geeft altijd een goed gevoel van zekerheid dat alles in orde is. Ik zou het verslag ook afmaken, erg leerzaam.

• Like

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.689
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Zo net een erg positief telefoontje gedaan, en heb goed nieuws voor de leden die het onderwerp interessant vinden.
Het is namelijk zo dat ik van mijn eigen dacht dat ik aan het overdrijven was met de foto's te plaatsen, zo dat ik de bandruimte van dit forum te snel op aan het vullen was. Daar had ik het mis, de pc en het moderne gedoe er rond zijn niet zo bepaald mijn vrienden, dus ieder zijn eigen vak zou ik zeggen. dit topic zal aangevuld worden door nog extra foto's en met een Belgische uitleg.Drinks

MINIBENZ

Klokje Rondrijder
29 okt 2012
3.412
1.041
413
49
Purmerend
Type motor
ST1300
Je kunt eventueel ook een link plaatsen die ons doorverwijst naar een door jou aangemaakte map op een image hosting site zoals bijvoorbeeld Picasa.

• Like

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.757
2.553
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Nadeel daarvan zie je met ImageShack: als de policy van zo'n externe foto-hoster verandert is opeens je halve forum onherstelbaar leeg, how-to's stuk, handleidingen onbruikbaar! Als er voldoende lokale diskspace op de server is (en die is er, heb ik me laten vertellen) dan heeft het sterk de voorkeur om foto's hier op het forum te plaatsen.

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.689
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Marcel & Marcel,Pleasantry :D
tof dat jullie met mij zo begaan zijn en willen helpen, maar zo als ik hier al te voren vermelde "ik en dat moderne gedoe van Link dit Link Dat" Dat kan je vergelijken dat ik subiet tegen nen Chinees in het Chinees begin.:gek: :Questionmarks:

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.203
2.061
113
48
Barendrecht
Type motor
ST1300
Vandaar (van 3e Marcel) het idee om het te schrijven in een programma zoals b.v. Word en dan te printen naar een PDF.
Deze PDF kan je dan weer via de knop rechts onder (Upload bestand) toevoegen aan je post.

• Like

PanfanRik

Kilometervreter
30 sep 2015
855
208
43
66
Maaseik
Type motor
ST1300
Marc, ik had niet de indruk dat iemand verveeld was met uw 'expositie' Ik vind het alleszins prachtig. Zoals ik eerder al zei (schreef), begin ik er zelf niet zo direct aan, maar heb het net als Eddy toch opgeslagen, want je weet " In geval van nood mag en moet je...."
Alvast bedankt.

gr.

Rik

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.689
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Lap zeg, ben nu 2uur bezig geweest om het vervolg te geven, dan op de verkeerde knop getoetst, en lap alles weg.
Deze avond terug proberen.

H

Honda

Guest
Lap zeg, ben nu 2uur bezig geweest om het vervolg te geven, dan op de verkeerde knop getoetst, en lap alles weg.
Deze avond terug proberen.
Wink:Ach het is buiten kloten weer en dan heb je wat leuks te doen.

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.689
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Zo één fotoke plaatsen vind ik wel leuk, maar zo'n heel een gedoe is voor mij toch stress, en dan oeps alles weg.
Dan had ik nog een half uurke over en dacht, terug een beetje doen en telkens er op kloppen" ach ja dat heet opslaan zeker":D kreeg de PC via postimage de foto's niet meer gevonden. Ik ben is kerieus ga er zo meteen aan beginnen.:Sorry:

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.689
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Het vervolg nazicht van mijn ST1300, vanwege het bestand te groot werd kon ik niet verder foto's plaatsen.

Nu gaan we eens het motorblok een reiniging geven, waar na jaren gebruik nog veel vuil in blijft zitten na het aflaten van de koelvloeistof, die problemen kan veroorzaken bij de thermostaat en de radiateur.Hier is een filter voor zien in de spoelingbak.
De spoelbak met pomp.

Emmer geperforeerd.

Hier komt filterdoek rond.

De spoeling van het koelsysteem in werking.

De aansluitpunten op het motorblik.

Dan maar naspoelen voor de bijtende producten er uit te krijgen.

Dit heb ik ook gedaan met de radiateur.

En nu ga ik eerst eens eten tot subiet.Tease
Een groot onderhoud van het raammechanisme.

Demonteren maar.

Een propere en een vuile geleider.

Deze worden gewassen met naft, allé benzine voor de Noorderburen.:D

de kabelbeschermers zeker ook niet vergeten.

Alles terug invetten met teflonvet, behalve de geleider die boven het blauwe bakje op de foto te zien was, zeker niet. Mag je lichtjes met silicone spray inspuiten.

Nu zien dat je kabels goed afstelt of anders is alles naar de kl..te.

En testen maar.

Laatst bewerkt:

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.689
2.158
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Hopelijk derde keer goede keer, ik heb hier net nog een vervolg gegeven nazicht aan mijn ST1300, en terwijl ik op plaats Reactie aanklik word er mij aangegeven dat ik eerst moet ingelost moet zijn .
De Pan was nog niet voorzien van een stuurverhoger, dus dan maar een Helibar.

Word ook voorzien van een slijkslap, allé voor onze Noorderburen spatbord.:Biggrin

Word vastgemaakt met poprevetten.Geeft veel bescherming voor de radiateur.

De motorolie en oliefiter te samen verversen, in een zelf ontworpen opvangbakje zonder gesmos, zoals op de foto's te zien is.

De cardanolie aflaten, word ook met de meeste pans te weinig gedaan.
Deze laat je af door de onderste bout te verwijderen, en vul hem terug links schuin boven tot dat ie er gewoon terug uitloopt. en draai je de stop er terug op.

Ik heb twee kabels waarvan de + een extra doorschijnende geïsoleerde mantel heeft als veiligheid, is rechtstreeks aan de accu bevestigt met een vrouwelijke bananenstekkers, vind het persoonlijk zeer gemakkelijk.
Zodat je aan de accu moet zijn het zijpaneel niet hoeft te demonteren.

Bied vele mogelijkheden, opladen accu, je kan een compressortje van 12V op aansluiten,
Panneke ermee starten. Hier zie je ook mijn 12V compressortje die zijn kuipdelen mist.

De zelfgemaakte startkabels van 6mm²die er oppassen.

Die kan je terug vinden onder het zadel.

Laatst bewerkt:

bpsw

5e Versnelling
26 jan 2013
691
426
63
60
Schiedam
Type motor
ST1300
Marc
ze kunnen niet zeggen dat er geen aardedraad op je motor zit, alles zier er zeer netjes uitGood

gr
Bas

• Like

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.203
2.061
113
48
Barendrecht
Type motor
ST1300
Marc, :bravo:,

Toch zeer duidelijke foto's en duidelijk verhaal.
Eigenlijk mis ik op het eerst gezicht alleen de instructie wat dan belangrijk is bij het afstellen van de kabels van het windscherm.
Voor de rest weer een topic om op te slaan.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Dennis en marc pan

johancox128

3e Versnelling
26 aug 2015
82
70
18
58
Marc....geweldige uitleg en fotografie. Unne topper zijt gij. Helaas rij ik de ST1100 . maar soms is er wel overlap met de 1300...toch.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9195 met Tapatalk

• Like

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.235
2.680
413
57
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
Wisten jullie nog niet, maar Marc heet eigenlijk Haynes van zijn achternaam.
En jullie maar denken dat ie Pan heet.... niet dus...
Hij heeft ook nog een broer..die heet Clymer Haynes... hahahahah

Zier er allemaal kek uit LambiekGoodGoodGoodGood

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.829
2.905
113
46
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Hopla nu met zijn allen de jacuzzi in.
Hai Marc, ik wil je graag meenemen in mijn denkwijze. Ik denk ik beelden. Ik denk als het gaat om "waterpret" aan Dries Roelvink.
Als ik aan Dries Roelvink denk, zie ik hem in zijn gele speedo.
Als ik dan lees dat je met zijn alleen de jacuzzi in wil, zie ik jou voor me in de gele speedo van Dries Roelvink.
Dit zijn beelden die ik moeilijk van mijn netvlies kan krijgen. Wil je hier rekening mee houden?

En nu eens een test met zijn drieën nadat al goed gereinigd waren, wel mooi om te kunnen volgen al deze beginnen open te gaan en te sluiten, kan je zowat vergelijken met kuikentjes die in een legbatterij uit hun ei komen.
Oke, dus als je je thermostaat gereinigd hebt, gaat de vergelijking op met kuikentjes die uit in een legbatterij uit een ei komen.
Een legbatterij is geen fokplaats voor kippies. Daar worden geen kuikentjes geboren.
Dat even terzijde.

Voor meer info over legbatterijen, klik op de motorchick:

Stel je voor dat er in legbatterijen allemaal kuikentjes worden geboren.
En ik sta daar te kijken en terwijl er een kuikentje uit zijn schaal komt zeg ik: Amai, dat zie eruit als een thermostaat die bij 82 graden opengaat.
De kans dat men mij vanaf dat moment ziet als iemand die je niet serieus moet nemen, soort van Dries Roelvink, is het meest waarschijnlijke scenario.

Hier wat meer info over eieren en kippetjus:
Klik maar op de "marc thermostaat"

Maar serieus: het is weer een mooi apparaat dat ge hebt!
En ik moet zeggen dat je uitleg duidelijk is en vooral ook weer prikkel voor diegene die een motor gekocht hebben.
Alles wat je na kan lopen, nalopen. Alles wat je na kan kijken, nakijken.
Kost je misschien een dag werk, maar kan je voor een hoop problemen behoeden.

Soms, heel soms denk ik: Toch maar een 1300..............????????

Chapeau Marc!