ST1100 motortrillingen in het stuur

magnamaniac

4e Versnelling
12 mei 2019
275
242
43
Land van Maas en Waal
www.rataplan-ratbikeclub.nl
Type motor
ST1100
Geen idee of ik deze vraag het beste hier of onder het ST1100 deel kan plaatsten, maar als het verkeerd staat, verplaats het maar.
Eigenlijk zo ongeveer al zolang ik de Pan heb (me dit jaar) heb ik er last van, maar het begint me steeds meer te storen: trillingen in vooral het stuur die toerental-afhankelijk zijn. Ze beginnen vooral echt irritant te worden vanaf ca. 4000Tpm, maar zijn daaronder ook wel aanwezig. Na een half uurtje begin ik last te krijgen van slapende vingers, vooral rechts, omdat je deze zijde het stevigste vast hebt natuurlijk.
Naar mijn mening zouden deze V4's daar amper last van moeten hebben. Ik heb nog geen andere Pan gereden om te vergelijken, maar heb wel voldoende ervaring met oudere V4's (VF11000C, VF700C, VF750F), welke als een naaimachientje lopen.
Wat is er sinds aanschaf aan gedaan? Bougies vervangen, vloeistoffen en filters vervangen, klepspeling gecontroleerd--> binnen specs, carburateurs verwijderd, gecontroleerd en met reiniger voor de zekerheid doorgespoten, er was nergens zichtbare verstopping/aanslag, daarom niet ultrasoon laten reinigen) vacuumrubbers ook in prima staat.
Remmen gedemonteerd en gereinigd, nieuwe blokken en leidingen, voorvork nieuwe vloeistof.
Dit voorgaande alles in het kader van gewoon onderhoud na aanschaf met onbekende onderhoudshistorie.
Verder nog de riem vervangen bij de laatste riemwisseldag en @Dennis de carbs laten synchroniseren. ik hoopte dat dat laatste verschil zou uitmaken, maar helaas.
Ik wilde de compressie nog meten, om iig de 4 cilinders met elkaar te kunnen vergelijken, maar ik heb niet de juiste adapter op m'n meter.
Ik zou nog Forté II en motoflush kunnen proberen, maar eerlijk gezegd heb ik minder vertrouwen in het nut/effect van dergelijke middeltjes.
Is er een van dd meer ervaren ST1100-techneuten een keer naar willen kijken en een mening over willen geven? Ik vind het niet erg om er een stuk voor te moeten rijden.

• Niet Leuk
Reactions: fred

fred

Mega Mijlenmaker
27 sep 2015
1.865
1.029
113
67
Oldenzaal Twente
www.twentetransport.nl
Type motor
ST1300
trillingen, , Balanceren van je banden en wielen is nodig als het stuur gaat trillen. (aandrijfas onbalans zou ook nog kunnen ).
Vraag, trilt de motor ook als je hem onbelast toeren laat draaien.

magnamaniac

4e Versnelling
12 mei 2019
275
242
43
Land van Maas en Waal
Type motor
ST1100
Als ik bv 120 rijd en gas los laat/koppeling in zijn de trillingen vrijwel weg. Geef ik dan gas, zonder de koppeling los te laten (dus in principe onbelast) dan komen de trillingen (in iets mindere mate) terug. trillingen zijn of in nu bij bv 60km/u in 2 4000tpm draai of bij bv 120km/u in 5 (toerental bij snelheid is ff een schatting uit m'n hoofd, gaat om het idee)

magnamaniac

4e Versnelling
12 mei 2019
275
242
43
Land van Maas en Waal
Type motor
ST1100
Ik kan de komende week waarschijnlijk nog niet beginnen aan de klus, maar moet ik de complete achterbrug verwijderen, of kan ik er al bij door het achterwiel en de cardanklok te verwijderen? Over weer juist monteren van de cardanklok heb ik geloof ik al wat posts gezien.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.304
1.270
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Laat iemand anders eens op je motorfiets rijden......?
want voor jouw is de motorfiets vrij recent met enkel de ervaring dat er iets trilt.

iedere verbranding motor geeft trillingen en als 1 ding gaat trillen komt uiteindelijk alles in trilling tenzij je dit ergens kunt absorberen of neutraliseren.

een aandrijflijn die in onbalans is (trilt= onbalans) blijft dat doen en neemt ook toe als deze in snelheid toeneemt .

misschien heeft panman gelijk maar de as zit ook ergens in (cardan klok en in de overbrenging bij het motorblok
Nu is een andere as niet zo'n probleem maar wat ga je verder doen als dat het toch niet is.

ik ken ook gevallen waarbij de rijder zo krampachtig in zijn handvaten zat te knijpen dat hij er erg moe van werd (slapende vingers)

stop op tijd met tijd en energie te stoppen in het oplossen van een probleem wat zeer lastig kan zijn.

misschien zijn een paar andere handvaten (schuimrubber ) al de oplossing

Cire

Kilometervreter
17 mei 2017
1.027
219
63
56
Hoofddorp
Type motor
ST1100
Ik had na het vervangen van de uitlaatbochten en de collector plotseling ook last van trillen. Wat bleek was dat de middenbok tegen de collector kwam en de collector zelf niet helemaal lekker opgehangen was.
Een en ander weer wat meer speling gegeven en de trillingen waren weg.
Misschien een idee om daar naar te kijken voor je de aandrijving uit elkaar gaat halen :)

• Leuk
  • Mee eens
Reactions: panman1100 en elmo