Wat doet motorolie?
Het zorgt voor zo min mogelijk wrijving tussen de verschillende onderdelen van de motor. Dit zorgt ervoor dat er minder energie (en dus brandstof) nodig is om deze te laten draaien.
Beperkte slijtage onderdelen
Warmte afvoer, en werkt dus mee aan de koeling
Reinigt en beschermt tegen corrosie
Zorgt voor maximale compressie door de ruimte tussen de cilinderwand en zuiger te dichten.
Welke typen motorolie heb je ?
Naast gewone minerale olie (gewonnen uit aardolie) is er ook chemische (petrochemisch gewonnen) synthetische olie.
De synthetische olie levert minder weerstand en daardoor ook minder energieverlies.
Daarnaast is semi-synthetische olie weer een mix van minerale en synthetische olie , die de voordelen van synthetische olie geeft tegen een lagere prijs.
Minerale olie
Minerale olie :is verkregen door raffinage van aardolie en is voornamelijk een mengsel van koolwaterstoffen.
Half-synthetische olie
Half-synthetische olie : Zoals de naam al zegt is deze variant met als basis minerale olie, echter wordt onder hoge druk en op hoge temperatuur de olie ontdaan van oververzadigde koolwaterstoffen door waterstof en andere katalysatoren.
Hieruit ontstaat een stabielere olie die beter bestand is tegen hoge temperaturen en met een betere viscositeit .
Deze variant heeft als voordeel dat de nadelen van minerale olie nagenoeg zijn verdwenen.
Synthetische olie
Synthetische olie : Is daarentegen niet meer gebaseerd op aardolie maar op alternatieve fossiele energiebronnen zoals gas , steenkool , bruinkool en teerzand .
Het kan zelfs van verschillende planten worden gemaakt , dit maakt dat synthetische olie een vervanger van de traditionele aardolie is .
Welke classificaties heeft motorolie:
Kwaliteit van motorolie wordt op verschillende manieren geklassificeerd :
JASO Japanse norm
API classificatie (American Petroleum Institute)
CCMC classificatie (Committee of Common Market automobile Constructors).
Deze classificatie is in 1997 vervangen door de ACEA.
MIL-specification classificatie (Military Specification)
De API heeft betrekking op kwaliteits-classificering voor benzinemotoren:
SA: Voor motoren die onder lichte omstandigheden werken , de enige toegevoegde additieven zijn stolpunt verlagende additief en een antischuimmiddel.
SB: Voor motoren die onder lichte bedrijfsomstandigheden werken waarbij alleen een minimale bescherming tegen slijtage , oxidatie en lagercorrosie noodzakelijk is.
SC: Olie met dope tegen slijtage , roestvorming , lagercorrosie en sludgevorming ( = drabvorming in de motor) bij hoge en lage temperatuur .
SD: Geeft een betere bescherming op dezelfde punten als de SC olie .
SE: Deze olie geeft meer bescherming tegen olie-oxidatie , lagercorrosie en roestvorming en tevens een verbeterde bescherming tegen sludgevorming bij hoge temperatuur.
SF: Een olie met verder verbeterde eigenschappen tegen slijtage , oxidatie , roestvorming , drab- en lakvormige afzettingen en met verbeterde oxidatie-stabiliteit .
SG: Olie voor benzinemotoren tot 1990 .
SH: Olie voor moderne benzinemotoren . Deze variant is gericht op brandstofbesparing
In het instructie boekje van de Pan staat : gebruik een motor olie van goede kwaliteit met een sterk reinigende werking.
De olie moet voldoen of beter zijn dan de gecontroleerde kwaliteit API, classificatie SE, SF of SG.
Wat schrijft Honda voor :
Gebruik Honda GN4 4-takt olie of gelijkwaardige olie met API kwalificatie SF of SG .
Viscositeit : SAE 10 W - 40 .
Het zorgt voor zo min mogelijk wrijving tussen de verschillende onderdelen van de motor. Dit zorgt ervoor dat er minder energie (en dus brandstof) nodig is om deze te laten draaien.
Beperkte slijtage onderdelen
Warmte afvoer, en werkt dus mee aan de koeling
Reinigt en beschermt tegen corrosie
Zorgt voor maximale compressie door de ruimte tussen de cilinderwand en zuiger te dichten.
Welke typen motorolie heb je ?
Naast gewone minerale olie (gewonnen uit aardolie) is er ook chemische (petrochemisch gewonnen) synthetische olie.
De synthetische olie levert minder weerstand en daardoor ook minder energieverlies.
Daarnaast is semi-synthetische olie weer een mix van minerale en synthetische olie , die de voordelen van synthetische olie geeft tegen een lagere prijs.
Minerale olie
Minerale olie :is verkregen door raffinage van aardolie en is voornamelijk een mengsel van koolwaterstoffen.
Half-synthetische olie
Half-synthetische olie : Zoals de naam al zegt is deze variant met als basis minerale olie, echter wordt onder hoge druk en op hoge temperatuur de olie ontdaan van oververzadigde koolwaterstoffen door waterstof en andere katalysatoren.
Hieruit ontstaat een stabielere olie die beter bestand is tegen hoge temperaturen en met een betere viscositeit .
Deze variant heeft als voordeel dat de nadelen van minerale olie nagenoeg zijn verdwenen.
Synthetische olie
Synthetische olie : Is daarentegen niet meer gebaseerd op aardolie maar op alternatieve fossiele energiebronnen zoals gas , steenkool , bruinkool en teerzand .
Het kan zelfs van verschillende planten worden gemaakt , dit maakt dat synthetische olie een vervanger van de traditionele aardolie is .
Welke classificaties heeft motorolie:
Kwaliteit van motorolie wordt op verschillende manieren geklassificeerd :
JASO Japanse norm
API classificatie (American Petroleum Institute)
CCMC classificatie (Committee of Common Market automobile Constructors).
Deze classificatie is in 1997 vervangen door de ACEA.
MIL-specification classificatie (Military Specification)
De API heeft betrekking op kwaliteits-classificering voor benzinemotoren:
SA: Voor motoren die onder lichte omstandigheden werken , de enige toegevoegde additieven zijn stolpunt verlagende additief en een antischuimmiddel.
SB: Voor motoren die onder lichte bedrijfsomstandigheden werken waarbij alleen een minimale bescherming tegen slijtage , oxidatie en lagercorrosie noodzakelijk is.
SC: Olie met dope tegen slijtage , roestvorming , lagercorrosie en sludgevorming ( = drabvorming in de motor) bij hoge en lage temperatuur .
SD: Geeft een betere bescherming op dezelfde punten als de SC olie .
SE: Deze olie geeft meer bescherming tegen olie-oxidatie , lagercorrosie en roestvorming en tevens een verbeterde bescherming tegen sludgevorming bij hoge temperatuur.
SF: Een olie met verder verbeterde eigenschappen tegen slijtage , oxidatie , roestvorming , drab- en lakvormige afzettingen en met verbeterde oxidatie-stabiliteit .
SG: Olie voor benzinemotoren tot 1990 .
SH: Olie voor moderne benzinemotoren . Deze variant is gericht op brandstofbesparing
In het instructie boekje van de Pan staat : gebruik een motor olie van goede kwaliteit met een sterk reinigende werking.
De olie moet voldoen of beter zijn dan de gecontroleerde kwaliteit API, classificatie SE, SF of SG.
Wat schrijft Honda voor :
Gebruik Honda GN4 4-takt olie of gelijkwaardige olie met API kwalificatie SF of SG .
Viscositeit : SAE 10 W - 40 .
-
3
-
1
- Alles weergeven