Motorolie

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.886
4.595
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Wat doet motorolie?

Het zorgt voor zo min mogelijk wrijving tussen de verschillende onderdelen van de motor. Dit zorgt ervoor dat er minder energie (en dus brandstof) nodig is om deze te laten draaien.
Beperkte slijtage onderdelen
Warmte afvoer, en werkt dus mee aan de koeling
Reinigt en beschermt tegen corrosie
Zorgt voor maximale compressie door de ruimte tussen de cilinderwand en zuiger te dichten.

Welke typen motorolie heb je ?

Naast gewone minerale olie (gewonnen uit aardolie) is er ook chemische (petrochemisch gewonnen) synthetische olie.
De synthetische olie levert minder weerstand en daardoor ook minder energieverlies.
Daarnaast is semi-synthetische olie weer een mix van minerale en synthetische olie , die de voordelen van synthetische olie geeft tegen een lagere prijs.

Minerale olie

Minerale olie :is verkregen door raffinage van aardolie en is voornamelijk een mengsel van koolwaterstoffen.

Half-synthetische olie

Half-synthetische olie : Zoals de naam al zegt is deze variant met als basis minerale olie, echter wordt onder hoge druk en op hoge temperatuur de olie ontdaan van oververzadigde koolwaterstoffen door waterstof en andere katalysatoren.
Hieruit ontstaat een stabielere olie die beter bestand is tegen hoge temperaturen en met een betere viscositeit .
Deze variant heeft als voordeel dat de nadelen van minerale olie nagenoeg zijn verdwenen.

Synthetische olie

Synthetische olie : Is daarentegen niet meer gebaseerd op aardolie maar op alternatieve fossiele energiebronnen zoals gas , steenkool , bruinkool en teerzand .
Het kan zelfs van verschillende planten worden gemaakt , dit maakt dat synthetische olie een vervanger van de traditionele aardolie is .

Welke classificaties heeft motorolie:

Kwaliteit van motorolie wordt op verschillende manieren geklassificeerd :
JASO Japanse norm
API classificatie (American Petroleum Institute)
CCMC classificatie (Committee of Common Market automobile Constructors).
Deze classificatie is in 1997 vervangen door de ACEA.
MIL
-specification classificatie (Military Specification)

De API heeft betrekking op kwaliteits-classificering voor benzinemotoren:

SA: Voor motoren die onder lichte omstandigheden werken , de enige toegevoegde additieven zijn stolpunt verlagende additief en een antischuimmiddel.
SB: Voor motoren die onder lichte bedrijfsomstandigheden werken waarbij alleen een minimale bescherming tegen slijtage , oxidatie en lagercorrosie noodzakelijk is.
SC: Olie met dope tegen slijtage , roestvorming , lagercorrosie en sludgevorming ( = drabvorming in de motor) bij hoge en lage temperatuur .
SD: Geeft een betere bescherming op dezelfde punten als de SC olie .
SE: Deze olie geeft meer bescherming tegen olie-oxidatie , lagercorrosie en roestvorming en tevens een verbeterde bescherming tegen sludgevorming bij hoge temperatuur.
SF: Een olie met verder verbeterde eigenschappen tegen slijtage , oxidatie , roestvorming , drab- en lakvormige afzettingen en met verbeterde oxidatie-stabiliteit .
SG: Olie voor benzinemotoren tot 1990 .
SH: Olie voor moderne benzinemotoren . Deze variant is gericht op brandstofbesparing

In het instructie boekje van de Pan staat : gebruik een motor olie van goede kwaliteit met een sterk reinigende werking.
De olie moet voldoen of beter zijn dan de gecontroleerde kwaliteit API, classificatie SE, SF of SG.

Wat schrijft Honda voor :

Gebruik Honda GN4 4-takt olie of gelijkwaardige olie met API kwalificatie SF of SG .
Viscositeit : SAE 10 W - 40 .

Martell

2e Versnelling
2 mrt 2018
48
14
8
44
Turnhout
Type motor
ST1100
JASO is voornamer dan API, bij motorfietsen waar de koppelingsplaten in dezelfde olie lopen als het blok.

JASO MA is zo ongeveer de norm. Koop je 'motorfietsolie' dan voldoet dat altijd wel aan die eis.

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
957
715
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
beste Martell

Ik deel je visie niet volledig
Indien er geen JASO certificeringsnummer op de verpakking aanwezig is wil dit beslist niet zeggen dat het smeer middel niet geschikt zou zijn voor de natte platen koppeling
Het is enkel een kwaliteit normalisatie volgens de richtlijn van de Japanse motorfiets industrie aansluitend op de milieu en brandstofbesparende eisen die toepassing zijn.
Er is ook voldoende keuze in smeermiddel beschikbaar die nog steeds volgens API in SG en SH is ingedeeld
Deze zie je met name in gebruik op het race circuit en mogen op papier ook enkel voor dat gebruik verkocht worden in de EU
Ze zijn extreem goed in het werk waarvoor ze bedoelt maar bevatten hulpstoffen die de EU niet langer prefereert zoals zink en phosfer

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
415
276
63
53
Waspik
Type motor
ST1300
Welke afkorting er op zo'n flesje staat, boeit me niet Wacko. Ik ga naar een motorzaak en pak daar een fles motorolie. Zolang er maar 10W40 op staat, vindt ik het best.... Friends

JohanS

Beginnend Bestuurder
1 apr 2018
17
9
3
57
Malaga, Spanje
Type motor
ST1100
Ik woon in een gebied waar het vrijwel altijd 20C of meer is, in de zomer kan het tot boven de 40C worden. Mij werd aangeraden (niet via dit forum) om 20W50 te gebruiken, omdat deze wat dikker blijft onder hoge temperaturen en dus beter hecht aan de diverse onderdelen en daardoor beter smeert. Mijn vraag aan jullie, is dit waar en zo ja, gebruik ik dan beter mineraal, synthetisch of half synthetisch. Dit met het oog op de koppelingsplaten.

JohanS

Beginnend Bestuurder
1 apr 2018
17
9
3
57
Malaga, Spanje
Type motor
ST1100
Bedankt Dennis!
Ik kreeg ook info dat je om de koppelingsplaten goed te laten aangrijpen speciale 4-takt motorfietsolie zou moeten gebruiken, i.p.v. gewone, algemene olie van een goed merk, die voor auto´s en motoren gebruikt kan worden. Is dat zo?
En maakt mineraal/half-, of volsynth nog uit?

Ik weet niet hoe gevoelig de St1100 is voor het type olie en wil niet het risico lopen dat ik mijn koppeling verpest.

Guyke

5e Versnelling
18 nov 2015
729
519
93
59
Heindonk
Type motor
ST1300
Bus van 30 liter olie gekregen, is deze goed voor de Pan of beter niet?

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.886
4.595
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
In het instructie boekje van de Pan staat :
gebruik een motor olie van goede kwaliteit met een sterk reinigende werking.
De olie moet voldoen of beter zijn dan de gecontroleerde kwaliteit API, classificatie SE, SF of SG.
Dus deze olie is niet geschikt voor de natte platen koppeling die in de Pan zit.

Guyke

5e Versnelling
18 nov 2015
729
519
93
59
Heindonk
Type motor
ST1300
Dacht het wel.
Zal de 2 auto's ermee laten rondrijden.