Motorbanden Geschiedenis: van Toen tot Nu

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.955
4.668
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#1
Motorbanden Geschiedenis: van Toen tot Nu

Motorbanden zijn meer dan eenvoudige zwarte rubberen hoepels die voorkomen dat het wiel het wegdek bekrast.
Motorbanden bieden niet alleen tractie om te versnellen, remmen en te sturen, maar dienen ook voor het absorberen van schokken.
Ze vangen de eersten stoten op –nog voordat de schokbreker begint te werken, en moeten uitstekend blijven presteren onder extreme condities zoals hitte, vorst en regen.

De geschiedenis
Het basisconcept lijkt hetzelfde te zijn gebleven sinds de uitvinding van de opblaasbare rubber band in 1887 door de Schot John Dunlop (1840-1921): er wordt een luchtkussen geplaatst in de vorm van de band tussen de motor en de grond zodat de band zich aan het oppervlakte kan aanpassen en hobbels opvangen.
Dit was een grote vooruitgang op de solide rubberen band waarvan Goodyear in 1835 de rechten had gekocht.
De commerciële bandenproductie begon kort daarna in 1890 te Belfast- Ierland, waar Dunlop samen met investeerders de Dunlop Pneumatic Tyre Company oprichtte.
Zijn basisontwerp is al meer dan 125 jaar in gebruik over de hele wereld.
Het werd gebruikt op de eerste productie motorfiets, de Hildebrand & Wolfmüller uit 1894, en sindsdien heeft de technologie die erachter zit een spectaculaire ontwikkeling doorgemaakt.



De geschiedenis van de motorband toont een duidelijke vooruitgang in de stabiliteit van de grip, waardoor betere versnelling, rem en draai mogelijk is, samen met verbeterd comfort, veiligheid, duurzaamheid en betrouwbaarheid.
De vroege wielen waren houten of metalen spaakwielen en gebruikten binnenbanden om lucht vast te houden.
Deze motorbanden waren gemaakt van natuurrubber- tegenwoordig zijn vrijwel alle motorbanden vervaardigd uit synthetisch rubber, dat een mengsel is van aardolie met chemicaliën zoals zwavel, carbon black (zwartsel) en siliconen.
Spaakwielen bleven standaard tot in de jaren zeventig tot de komst van meer geavanceerde wielen, waardoor lichtere motor banden zonder binnenband mogelijk werden.

De vooruitgang heeft in de regel een constante toename van de bandbreedte en band kwaliteit betekent, en samen met geavanceerde technieken en verscheidenheid aan rubber verbindingen en loopvlak patronen werden de opties verder uitgebreid.
Een belangrijke ontwikkeling was de uitvinding van de radiaalband in 1916, die bekendheid verkreeg onder patent van Michelin in 1946, maar doordat deze bandsoort vervormt tijdens het nemen van bochten werd de eerste bruikbare toepassing voor motoren pas in 1983 op de markt gebracht door Pirelli.



Het aanbod in motorbanden
Al deze ontwikkelingen hebben tot een verscheidenheid in het motorbanden aanbod van nu geleid, dat grofweg in vier categorieën kan worden ingedeeld:
  • De touring motorband: gemaakt van hard rubber en met een diep profiel is deze motorband bestemd voor het reguliere (nat of droog) wegdek en heeft een lange levensduur;
  • Circuit motorband: een motorband met minder profiel en dus minder grip. De meest bekende zijn de slick racebanden die geen profiel, en dus alleen grip op een droog wegdek, hebben;
  • Sport motorband: deze motorband is gemaakt van zacht rubber en weinig profiel en heeft dus een minder lange levensduur;
  • Allroad Motorband: deze motorband heeft een grof profiel met grote noppen en mag niet op de gewone weg gebruikt worden.

Tip
Controleer uw motorbanden voor eropuit te trekken: 1,5 mm dikte loopvlak voor het geval dat het onverwacht gaat regenen, en de juiste bandenspanning- zoals door de fabrikant aangegeven.

Auteur: OPONEO.NL
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.955
4.668
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#4
We hebben het hier heel vaak over banden , maar welk merk je ook kiest maakt niet uit.
Ik vond het wel eens leuk om de geschiedenis van de band te vermelden.

Ben geen bandenboer/specialist en heb deze info op de site van oponeo.nl gevonden.
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
966
722
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#5
beste,
En zonder henk af te vallen,

(die man zit vol met goede dingen)

Er staan in de tekst wel een paar foutjes ..

maar voor de liefhebber die nog meer wilt...
 

Bijlagen

Peerke57

4e Versnelling
13 mrt 2013
204
29
28
61
Hendrik Ido Ambacht
#6
Mooi verhaal. Zal nog een leuke keus voor mij gaan worden in het voorjaar. Gelukkig heeft Ad er genoeg ervaring mee. [emoji1]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

PanEuRoel

Mega Mijlenmaker
15 jan 2015
2.358
942
113
Hulst
Type motor
ST1100
#8
Henk,
Misschien nog een vervolg in verschillen in profielen in de laatste 40-50 jaar? Ook daar is heel veel in veranderd. En dan bedoel ik alleen de banden voor op de normale weg.
@waffie?
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.955
4.668
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#9
Beste waffie ,
Er staan in de tekst wel een paar foutjes ..
Ik ben gewoon een motorrijder die graag mijn kennis en dingen die mij interesseren hier op het forum plaats,
indien er fouten inzitten ,wat kan (ben geen banden specialist), laat het dan weten welke fouten ,
zodat de juiste informatie hier geplaatst kan worden en een ieder hier van notie kan krijgen.

Ik heb het stuk overgenomen van oponeo.nl zoals eerder vermeld en komt dus niet van mijn hand.
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
966
722
93
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
#12
De opm foutjes dekt niet de lading, het gaat om enkele feiten waar het art niet volledig beeld geeft maar beslist hebben bijgedragen aan dat gene waar we het nu mee moeten doen,

Het eerste patent op de luchtband dateert al uit 1845
Dunlop heeft daarom enkel het patent op het ventiel(fiets ventiel) verkregen echter ze werd wel de grootste fabrikant van luchtbanden in de begin jaren
Daar in tegen was het juist aan charles :good:year te danken dat we rubberbanden wisten te maken, hij ontdekte het vulcaniseren in 1839 (rubber + zwavel en warmte )
De gebroeders Michelin hadden de eerste echt verwijder bare band .
Daarvoor was de band vaak een semi geheel met het wiel
en kwamen deze in 1946 met de eerste radiaal band voor auto's
Het meest gebruikte ventiel (auto ventiel) is een schrader ventiel en heeft een patent sinds 1893

Ik vind ook de beschrijvingen van de tour banden, sport tourbanden etc onjuist
woorden als hard rubber en zacht rubber, all road banden
Dit geeft een verkeerd beeld van de huidige eigenschappen en hoe deze tot stand zijn gekomen,

Ik wil best veel vertellen maar
te veel info draagt in mijn ogen niet bij tot duidelijkheid richting gebruiker maar roept enkel meer vragen op.
ik hoef ook niet te weten waaruit de vulling van mijn tand bestaat, daar heb ik een tandarts voor want voordat je het weet gaan we de tandarts vertellen hoe het moet
 
Laatst bewerkt:

PanST1100Black

5e Versnelling
25 aug 2016
694
351
63
57
Leiden
Type motor
ST1100
#13
Voor een ieder die het betreft .....

Wilde al eerder maar het kwam er niet van.
Maar goed net de bandenspanning van de Dunlops op mijn Pannetje zwart laten checken ....

Was 2.0 voor en 2.2 achter ....

Moest zijn 2.7 voor en 2.9 achter !!!

Dacht eerst dat vanwege de weersomstandigheden de wegligging minder werd.
Ben blij dat ik het heb laten checken, rij kleine stukken woon-werkverkeer het gehele jaar door, soms wat extra maar in de omgeving zijn alle stikstof bandenspanningspompen verdwenen.

Voordat mijn achterband wederom ter ziele gaat aan te lage spanning ...
Dus bij deze een reminder, voor mezelf en een ieder die het betreft ...

Fijn weekend allemaal
 
Laatst bewerkt:

Marcel Zeist

3e Versnelling
15 aug 2015
104
29
28
54
Zeist
Type motor
ST1300
#14
ik check de bandenspanning voor elke rit (nou ja, de Garmin geeft het aan) en regelmatig (3-4 weken) moet er toch .2 bij, vooral bij de achterzijde.
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.955
4.668
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#16
Of een bandenspanningsmeter kopen .

8718451008262_Image1jpg_2.jpeg hou je nog wat centen over . Wink:
 

Jan KoekePan

Kilometervreter
4 sep 2017
1.317
490
83
56
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
#18
o_O Wat een verhaal! Goed gewerkt hoor, alle lof, maar voor mij teveel info.
Goeie rubbers er onder (adviesbron: Forum, dealer, specialist)
Voor het rijden spanning testen en evt op spanning brengen.
(Eenvoudige bandenspanningsmeter voldoet daarvoor prima)
Rijden, genieten en klaar; "Eenvoud is niet simpel!"

:vroem:
 

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
991
285
63
overveen
Type motor
ST1300
#20
Moeten we alles via electronica regelen?kom op, eens in de week je banden controleren,goed voor de beweging en eventueel lucht bij drukken,ook goed voor de fitheid.
 

Jur

Mega Mijlenmaker
16 aug 2013
2.089
755
113
52
Steenwijkerland
Type motor
ST1100
#21
Ik check de druk voor vertrek of in iedergeval iedere twee weken bij veel gebruik.
Blijkt dat er een afwijking zit in mijn drukmetertje op de pomp. Omdat ik de vulslang erop moet draaien geeft dat verlies. Dus maar een verloopnippel aangeschaft via Ali, zodat het aansluiten en verwijderen sneller ( dus met minder verlies) kan. Kost wel wat hoor, €0,85. Maar die investering heb ik er dus rap uit.:good:
 

Marcel Zeist

3e Versnelling
15 aug 2015
104
29
28
54
Zeist
Type motor
ST1300
#22
Tijdens tripje Z-Frankrijk afgelopen oktober had ik in de iets van 3500 km 2 x een lekke achterband. Beide keren kon ik, omdat de Zūmo het direct aangaf, nog voor de band te leeg was bij een bandenboer / pompstation zijn. Verder geeft het mij een veiliger gevoel, te weten dat een band zacht wordt terwijl ik op de snelweg of door de haarspeldbochten rijd.. Daarbij hou ik wel van een beetje electronica @Fred-A :)