ST1100 Motor verliest vermogen

KoekePan

1e Versnelling
14 nov 2012
40
1
8
Veldhoven
Hallo tech guru’s;
Vorige maand , op de terugweg van het begeleiden van de overleden Trucker Daisy naar haar laatste rustplaats (EMS motards), kwam ik stil te staan op de snelweg. Alweer! En ja ik rijdt nog steeds die st1100 uit 1992..:D

symptomen;
-op de snelweg (130kmh) verlies van vermogen, gas geven had steeds minder effect totdat het niets meer deed. Motor liep nog wel maar viel uiteindelijk al rijdend ook uit.
-na 5 min nog eens geprobeerd, motor start weer maar paar km verder, zelfde probleem
-op telefonisch advies van mijn garage “laat maar hierheen brengen, dat is zeer waarschijnlijk je vacuümpomp”. Op mij aangeven dat die pomp 2 jaar geleden vervangen is: "hmmm dan is het denk ik de filter van de vacuum pomp"....
- De ANWB man die kwam, stelde voor om de tank af te toppen ("meer benzine druk") en evt de tankdop af en toe open te draaien. Ik ben zelf binnendoor naar huis gereden, met een volle tank en de de tankdop deels los, deels vast. (50 km afstand, 60kmh), geen probleem meer....
-Mijn motor-klussende zwager opperde nog "verstopte brandstof lucht aanvoer"..

Ik overweeg om er binnenkort eens de zijpanelen af te halen en met hem op onderzoek uit te gaan. Ik overweeg overigens ook om een andere motor aan te schaffen....

Wat denken jullie, adhv deze gebrekkige informatie, dat de oorzaak zou kunnen zijn ?
Is het een gekend ST1100 probleem?

Dank voor het meedenken en alvast een goed uiteinde!

Henk

Laatst bewerkt:

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
767
413
63
Type motor
Geen
Bij mij, in het verleden na een check van de carburateurs ook een soortgelijk probleem. Nieuw membraan (met dank aan Arno en Henk) en probleem was verholpen.

KoekePan

1e Versnelling
14 nov 2012
40
1
8
Veldhoven
Dank je wel !

we gaan ermee aan de slag. Heeft er iemand een linkje uit de eigenaars manual met een plaatje van ‘het membraam’? We hebben het over de membraam van de .....?

gr Henk

magnamaniac

4e Versnelling
12 mei 2019
275
243
43
Land van Maas en Waal
www.rataplan-ratbikeclub.nl
Type motor
ST1100
het membraan in de benzinekraan. Tankcoiver verwijderen en je ziet de benzinekraan rechtsachter aan het luchtfilter zitten. Daaronder hangt ook nog het benzinefilter, controleer deze ook even. deze mag/moet eens in de x kilometers ook vervangen worden. (staat bij mij op m'n to-do list, gisteren besteld bij de lokale motorzaak)

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
979
525
93
Poortugaal
Type motor
ST1300
‘N membraan kan Na 15-25 jaar de geest geven. Genoeg ervaring op dit forum.
kleine reparatie, groot genoegen.
gezien de symptomen en reacties eerste optie.
wees niet eigenwijs. Je vraagt advies..
Volg het op ...

martin.