ST1100 Motor start niet meer ????

Werner

1e Versnelling
28 mrt 2017
36
7
8
55
Julianadorp (NH)
Type motor
ST1100
Hallo best MKT en andere Panners.

Wie kan mij helpen. met dit startprobleem?

In november mn Pan (die ik vorig jaar gekocht heb met 102000 km) na het dagelijkse ritje Amsterdam-Julianadorp 's avonds na een flinke regenbui met een volle tank benzine weggezet en in de maandagochtendkou daarop weer geprobeerd te starten. Startmotor draaide wel, motor sloeg niet aan, accu na een paar startpoginen leeggestart. Dan maar de auto gepakt.

Enfin, de accu ( gel accu, 5 maandjes oud) weer opgeladen (13+V) en maar even opnieuw geprobeerd. Ik dacht misschien heb ik hem destijds verzopen, dus eerste startpoging alleen choke: niets
Accu weer opgeladen, nu dan starten zonder choke en gashendel vol open : niets
Een van de bougies rechts gecontroleerd of die vies was, maar was nieuw en zag er gewoon goed koffierbuin en droog uit.
Geluisterd bij de benzinepomp en die zoemde ook bij het op contact zetten.
Met opnieuw opgeladen accu en veel hoop toch nog even geprobeerd te starten, maar nee.

Wat kan ik nog meer controleren en in welke volgorde? Ben erg benieuwd want ik weet het zo niet meer.

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken.

Groeten Werner

Werner

1e Versnelling
28 mrt 2017
36
7
8
55
Julianadorp (NH)
Type motor
ST1100
Hoi Henk & Henk en Henry,

Bedankt. Sorry ik was vergeten dat ik de kill button al gecheckt had en meerdere keren aan en uit gezet had, maar ik had hem nog niet opengemaakt om te checken en evt. te reinigen. Ga ik checken en laat het weten.

@Henk2511, vacuüm benzinekraan? Hoe kan ik dat het beste checken? Bedoel je het membraan dat dat evt. lek is? Zou het anders ook kunnen zijn dat het brandstoffilter van het ene op het andere moment zegt zonder vooraf mindere prestaties "ik ben er even niet meer" ?

Alvast bedankt.

Groeten Werner

Bart D

1e Versnelling
1 sep 2017
37
20
8
56
Leusden
Type motor
ST1100
Komt er wel bezine in het bezine filter.
Bij mij was het zaterdag dat er een verstopping zat tussen de pomp en het bezine filter. Na een toertocht van 140km begon de motor te pruttelen en viel stil
Er was genoeg benzine, de pomp deed het maar er kwam maar weinig bezine uit de slang. ANWB heeft met perslucht de druk in de benzine tank verhoogd waar door de vervuiling er uit gepomp werdt

Werner

1e Versnelling
28 mrt 2017
36
7
8
55
Julianadorp (NH)
Type motor
ST1100
Bedankt iedereen. De noodstop was niet vervuild, maar hoewel de startmotor wel gewoon draait en dat dus niet het probleem kan zijn van het niet starten is het toch goed om even gecheckt te hebben voor een volgende keer. @piet, bedankt voor de tips.

Ik ga straks even een nieuw benzinefilter halen en de benzinekraan checken voor het membraan. Omdat de startmotor wel draait, maar de motor niet opgepakt wordt en aanslaat sla ik de jiffy even over, maar wel goed om hem alvast te checken voor toekomstige uitval problemen als ie bij het in zn 1e versnelling zetten afslaat. We modderen even verder. Andere ideeën/oplossingen hoor ik graag. Altijd weer erg leerzaam.

Alvast bedankt iedereen en een fijne dag.

Groeten Werner

Henk2511

Mega Mijlenmaker
8 sep 2018
1.911
2.303
113
58
Gieten
Type motor
ST1100
@Werner Ik verdenk het filter niet, eerder het membraam, maar het filter vervangen is natuurlijk altijd goed.
heb je ook gechekt of je ook wel een vonk op de bougies hebt, zekeringen nagekeken, vooral die achter de accu ?
zekeringshouders , kabelbreuk ed ?

Werner

1e Versnelling
28 mrt 2017
36
7
8
55
Julianadorp (NH)
Type motor
ST1100
Misschien nog een idee hoe ik de vonk kan testen? Kan ik gewoon een bougie er uit halen en in de dop tegen het blok aanhouden om te zien of die bij het starten een goede vonk geeft, of heb ik dan kans dat ik opeens een flink afro kapsel krijg :Extinguishflame:

• Grappig
Reactions: Nosegear

Werner

1e Versnelling
28 mrt 2017
36
7
8
55
Julianadorp (NH)
Type motor
ST1100
Hoi Henk2511. Bedankt, ik zal de draden ook nog even nalopen. Maar als het membraan stuk is, hoort er dan geen benzine te lekken uit de benzinekraan? Er lekt namelijk geen benzine bij het starten. Ik ga hem hoe dan ook even openmaken.

De zekeringen in het zekeringenkastje rechts van de accu bedoel je toch? Ik had daarvan alleen de zekering van de ignition gecheckt, omdat de andere dacht ik alleen voor de claxon en andere niet relevante gebruikers waren, of zie ik iets over het hoofd daarbij?

Henk2511

Mega Mijlenmaker
8 sep 2018
1.911
2.303
113
58
Gieten
Type motor
ST1100
@Werner kijk gewoon eens alles goed na aan de linkerkant, corrosie is een raar ding, ook zit daar jou spanningsregelaar willen de pootjes ook wel van kapot,
ik roep ook maar van alles hoor !! Pleasantry

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.984
3.082
413
53
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Het membraam in de benzinekraan is volledig inwendig; als het scheurt lekt er geen benzine. Het is puur bedoeld om de benzinekraan 'open te draaien' als er onderdruk op het membraam staat (uit de inlaat). Dus een draaiende motor houdt zelf z'n benzinekraan open; zet je de motor af dan verdwijnt de onderdruk en gaat die kraan dicht.

• Leuk
  • Mee eens
Reactions: Dennis en Henk2511

Werner

1e Versnelling
28 mrt 2017
36
7
8
55
Julianadorp (NH)
Type motor
ST1100
Membraan net opengemaakt en gecheckt. Ik heb het membraan er niet uitgehaald om hem niet te beschadigen, maar het zag er goed en zonder scheurtjes uit dus dat lijkt eigenlijk OK
@ Henk2511, bedankt ik zal de contacten en dergelijke ook even checken op corrosie. Ennuh alle ideëen zijn zeer welkom

@ Dennis. Bedankt, ik had de zekering daarvan al nagekeken. Alleen bedacht ik mij later dat de startmotor wel gewoon draait, maar alleen de motor wordt niet opgepakt. Dan ligt het toch niet aan het startrelais of misschien zie ik iets over het hoofd en belemmert ie wel een of ander circuit verderop in het startproces? In ieder geval was de zekering van het startrelais OK.

Werner

1e Versnelling
28 mrt 2017
36
7
8
55
Julianadorp (NH)
Type motor
ST1100
Hoi Henk. Ik moet nog van alles checken van het hierboven genoemde. Net thuisgekomen met een brandstoffilter. Brandstof pomp gecheckt of er voldoende benzine uit komt en dat ziet er goed uit. Nieuwe brandstoffilter er op gezet en met het laatste beetje prik op de accu weer geprobeerd te starten, maar niks. Startmotor draait mooi rond, maar de motor wordt nog niet opgepakt. Nu de accu weer op de lader en in de tussentijd de rest maar nalopen op de genoemde mogelijke oorzaken.... Ik laat de uitkomst weten Unknw

Werner

1e Versnelling
28 mrt 2017
36
7
8
55
Julianadorp (NH)
Type motor
ST1100
Hoi Piet en Dennis. Bedankt voor de tip. De motor is niet omgevallen dus ik hou dat dan even als laattse optie om te checken. In ieder geval goed om te weten.

pmponer

5e Versnelling
3 mrt 2015
496
372
63
43
Type motor
ST1100
Waarom moet die accu de hele tijd aan de lader?
Wat gebeurt er met een starthulp?

• Mee eens
Reactions: Henk2511

MdB

3e Versnelling
20 apr 2020
107
109
43
Type motor
ST1100
In het verleden heb ik een Suzuki gehad en was mn chokekabel losgeschoten, omdat ie sowieso al zwaar ging (hendel) viel het me nauwelijks op. Als je hem dan warm hebt weggezet en koud wil starten en je gaat ervan uit dat je choke openstaat... Slaat ie wel aan met half gas?

Eventueel kun je hem ook tijdelijk even starten op ether (starthulpspray) het kan dan zijn dat ie hem daarna weer oppakt. Bij onze Pontiac was het destijds zo dat de bougies wel vonkten, maar de kabels toch ouderdomsverschijnselen vertoonden (kleine scheurtjes en vocht) waardoor de vonk niet sterk genoeg was (te hoge weerstand), in de auto’s kun je proberen de kabels te weren tegen vocht met haarspray, maar bij een motorfiets werkt dit minder (opspattend water)

Bij Duc’s is de massa van de startmotor vaak een probleem, door corrosie tussen de stekker en blok draait hij niet vlot genoeg rond en is het erg moeizaam starten (net of je accu leeg is, terwijl hij vol is).

Tot slot, je hebt er geen alarm op gehad met startonderbreker? Dealers “schakelen” dit vaak uit als een alarm begint te storen. Ipv dat ze hem netjes uitbouwen en alles netjes opnieuw aansluiten en afwerken met zelf vulkaniserende krimpkous, worden draadjes aan elkaar gesoldeerd, gewoon krimpje erom en klaar, na verloop van jaren oxideert het en kan het zijn dat je storingen krijgt. Je kunt dit vaak zien als er nog ergens een ledje zit of als je natuurlijk weet of het erop heeft gezeten. Bij mn Duc ben ik destijds een dag bezig geweest om de kabelboom netjes te herstellen.

Hopend dat je snel je probleem kunt oplossen.

Werner

1e Versnelling
28 mrt 2017
36
7
8
55
Julianadorp (NH)
Type motor
ST1100
Ik denk dat ie voldoende stroom heeft. De accu heb ik vorig jaar juni gekocht. Gel accu. Na opladen geeft ie 13+ volt aan. Met het probleem van het niet aanslaan is na 5 á6 keer langdurig doorstarten de prik er wel flink af, dus moet ie weer aan even opgeladen worden. Voor het laden is ie dan van 13+ V gedaald naar zo'n 12V. Met een nieuwe accu zal denk ik hetzelfde hebben. Gewoon starten en direct aanslaan dat zal deze accu wel zonder opladen tig keer kunnen starten. En om starthulp met kabels van de auto te geven zou kennelijk de accu een opdonder geven had ik gelezen dus durf ik niet aan. Morgen maar weer verder kijken.

Werner

1e Versnelling
28 mrt 2017
36
7
8
55
Julianadorp (NH)
Type motor
ST1100
@ MdB. Bedankt voor de tips. Alleen de startmotor draait, maar de motorj slaat niet aan. Niet met alleen choke en geen gas, niet zonder choke en beetje gas en ook niet zonder choke en gas vol open. Ik zag op de tv trouwens dat ze ook wel eens remmenreiniger gebruiken als starthulp.

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
979
525
93
Poortugaal
Type motor
ST1300
Heb je een multimeter en kan je op de bobine aansluitingen meten?
Met contact aan moeten alle 4 (2 bobines*2) aansluitingen 12-13V geven tov massa/frame (bijvoorbeeld de bevestigingsbout van de bobine).
Als die spanning er niet is, krijg je zeker geen vonk.
Als de accu met 5-6 maal starten leeg is, is deze zeker aan vervanging toe. Dit kan ook de oorzaak zijn, omdat dan tijdens starten de spanning te laag is en de boordcomputer daardoor geen vonk laat opwekken.
Hulpstartkabels via accu van de auto? Doen! Niet met draaiende automotor.

Martin

cavemans

Motorrijles
6 mei 2020
3
6
3
42
Type motor
ST1100
Heb je al de bougies op vonk gecontroleerd, als ze niet vonken kan dat de bobine's zijn, maar ook de krukaspositiesensor.
De cdi heeft die sensor nodig om te weten wanneer hij een signaal op de desbetreffende bobine moet geven.

Werner

1e Versnelling
28 mrt 2017
36
7
8
55
Julianadorp (NH)
Type motor
ST1100
Even een update.

Zo, nu de rug weer gangbaar gemaakt is toch weer verder gegaan. De bougies vonkten (nauwelijks te zien bij daglicht), maar toch beide bobines vervangen voor 2 jongere (wat een gepruts om die er uit te krijgen, maar nu lukt t me geblindoekt), nieuwe accu, brandstoffilter en bougies. Daarna alle stekkertjes gereinigd waar nodig en starten maar. Op de nieuwe accu lukte het niet om de motor rond te draaien, dus een startjumper op de plus en motorblok geplaatst en na een stuk of 1- pogingen uiteindelijk met veel tegenzin aan de praat gekregen. Leek eerst op 2 of 3 poten te lopen, daarna geleidelijk aan wat beter, maar waarschijnlijk moeten de carbs gesynct worden en klein werk. Enfin hij loopt gelukkig weer.

Wat het nu dus was? Ik heb geen idee, misschien een slecht contact.

Iedereen bedankt voor alle tips.

(Is er misschien iemand die weet waar ik de carbs tegen een vergoeding zou kunnen laten syncen dat ie wat beter loopt ? )

Groeten,
Werner