data-csrf="1566420073,09f85b82ac79211a4aea75bc81979cbc" Motor slaat bijna af bij stoppen | ST1100-1300.eu

Motor slaat bijna af bij stoppen

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Ray_308

4e Versnelling
29 okt 2018
377
299
63
47
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
Als ik aan kom rijden bij bijvoorbeeld een verkeerslicht, met ingeknepen koppeling, slaat de motor bijna uit, ik moet heel even gas geven waarna het toerental weer gewoon op 1000/1050 toeren komt te lopen. Het toerental blijft dan gewoon gelijk.

Het is ook niet elke keer, maar af en toe, ik kan het dus lastig reproduceren.
Het enige wat er is gebeurd is dat er een Forte 1 is ingegaan. (In een volle tank) kan het zijn dat er af en toe wat vuil loskomt, waardoor dit gebeurd?

Het reinigen van de carbs is ten behoeve van een carb tune.

Stekel

Verwijderd account
19 mei 2016
450
314
63
Type motor
Geen
Heb ik ook gehad. Pilotschroeven eruit gehaald, alles schoongemaakt, opnieuw erin en carbtune gedaan.
Opgelost.

Ray_308

4e Versnelling
29 okt 2018
377
299
63
47
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
Carbs waren mooi schoon, alleen loopt de motor nu voor geen meter... slaat niet meer af, dat gaat nu wel goed.
Heeft iemand zin om bij mijn motor een carbtune te doen?

Laatst bewerkt:

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.520
1.876
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Heb je de pilotscrews eruit gehad? Heb je genoteerd hoeveel slagen ze uitgedraaid waren? Indien niet, welk type heb je, dan zal ik je de fabrieksinstelling geven.

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
693
609
93
44
Amersfoort
Type motor
ST1100
Luc heeft mijn carbs ook volledig gereviseerd en in het begin moest ik m'n stationair nog telkens wat "bijstellen".
Als "simpele ziel" denk ik dan: Alles is helemaal schoon, gewoonlijk hield het vuil alle "instellingen" op z'n plek...

Van "effe in een ultrasoonbadje doen" is geen sprake hoor! :Biggrin

Na het toevoegen van Forté I+II had ik ook even dezelfde verschijnselen als Raymond...
Na een rit van een half uur, stoplicht, olielampje knipperend, 500 toeren...

Beetje gas... En dan weer gewoon 1100-1150 (Is beter voor de dynamo, meerdere bronnen, Rex, Luc, Dennis, etc.).

Dan verdenk je (ik) inderdaad ook de Forté, maar wat is er eigenlijk werkelijk aan de hand bij deze verschijnselen?

Ray_308

4e Versnelling
29 okt 2018
377
299
63
47
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
Herkenbaar @Sancho Panza Alles weer in elkaar gezet idd, nu ploft de motor, loopt gewoon niet lekker. Ook leuk, hij loopt nu 1100 toeren, maar dat is het minimum, kan niet verder terug. Dus eerst maar even de boel syncen, @Dennis is er zondag even.

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
693
609
93
44
Amersfoort
Type motor
ST1100
We wachten in spanning het vervolg van dit verhaal af... Niet schrikken van Dennis, hij LIJKT alleen maar zo... :Biggrin

Ray_308

4e Versnelling
29 okt 2018
377
299
63
47
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
Carbs zijn getuned, loopt weer als een zonnetje. Om Dennis na te praten.. dit is de op één na mooiste Pan die ik heb gezien met de slechtste carb afstelling ooit. ;) (Voor hij begon met afstellen uiteraard)

• Like
Reactions: Guardian

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
693
609
93
44
Amersfoort
Type motor
ST1100
Vanmorgen had ik het weer! Na een ritje van een half uur... Bij een stoplicht stilstaan.
500-600 toeren, motorlampje knippert omdat ie uit wil vallen...

Dan stel ik m'n stationair (bij de tankdop) weer bij en staat het weer (even?) goed.

Ook heb ik heel soms tijdens de rit een beetje "backfire". Spannend, nooit eerder gehad...

Maar wat voor natuurverschijnselen spelen zich hier af? @Lucky Luc (Van hem neem ik alles aan namelijk...)
Ik kom uiteraard gráág weer een weekendje langs om alles te fine-tunen hoor! :Biggrin

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
693
609
93
44
Amersfoort
Type motor
ST1100
2563325634
Een knallende uitlaat heet gewoon knallende uitlaat... Backfire is inderdaad iets anders. :good:
Niet te verwarren met: Bekfire... Dat is als je niet gewend bent aan whiskey van 65%

Maar ik denk wel vergelijkbaar met bovenstaand plaatjes... Moet ik me nu zorgen maken?
Als ik me snel omdraai zijn de vlammen ook ineens weer weg... :Biggrin

Maar we dwalen af, terwijl ik WEL serieus ben. Met mijn vraag dan.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Henk2511

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.386
1.769
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
dat is als er onverbrande benzine in de uitlaat komt dit kan oa door verkeerde kleptiming komen ,kan ook zijn dat dat je een lekke demper hebt en dat door de zuurstof het onverbrande mengsel ontbrand. distributie staat zeker weten op tijd?.
lekkende vlotters misschien?

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
693
609
93
44
Amersfoort
Type motor
ST1100
@elmo: Met jou kan ik praten, komen we een stapje verder, word ik wijzer van...

Verkeerde kleptiming? Kan... Achteraf denk ik absoluut wel eens: Dat had ik beter NIET kunnen of HOEVEN zeggen. :Biggrin
Lekke demper? Is een redelijk nieuwe van RVS, dat zou dan de pakking kunnen zijn.
Distributie staat zeker weten op tijd? Denk het wel... Was bij Dennis op de Camping. Dus Zomertijd? Ga ik navragen... :good:
Lekkende vlotters misschien? Allemaal nieuwe pakkingen en m'n verbruik ging van 1:13 naar 1:16, dus geen benzineverlies.

Na het verdraaien van mijn stationair vanmorgen heb ik hem 's middags weer ietsje teruggedraaid, stond op 1200.
Moeten zaken zich soms nog (steeds) "settelen"? Verdraaien er nog instellingen door trillingen ofzo?

Precieze anatomiewerking van de carbs nog niet geheel helder, komt vanzelf.

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
693
609
93
44
Amersfoort
Type motor
ST1100
Vlotte afstelling zit in m'n rechterpols! :Biggrin Vlotterafstelling goeie tip 1.
Benzine membraam is meteen preventief vervangen! Halve slag dop goeie tip 2.

Wordt er alleen maar slimmer van, interessant. En daar draait het me om.
Heb "Loekie" altijd nog achter de hand en dat is zó heerlijk onbezorgd leven... Serene rust, komt ALTIJD goed. Yahoo:

• Like
Reactions: Henk2511

Stekel

Verwijderd account
19 mei 2016
450
314
63
Type motor
Geen
Als de kleptiming op tijd staat bij de distributieriem is het nog niet gezegd dat de nokkenassen goed staan.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.386
1.769
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Dat is idd een waarheid maar dan zou de tandriempulley los geweest zijn en niét goéd teruggeplaatst.

Stekel

Verwijderd account
19 mei 2016
450
314
63
Type motor
Geen
Poeli hoeft niet los te zijn geweest.
Wel de nokkenas bij klepstellen.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.386
1.769
113
45
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Juist wel want hij staat keurig op tijd, staat de nokken as verkeerd kan dat alleen als deze los is geweest

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.520
1.876
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Backfire is het terugslaan van de ontsteking in de carburateurs, meestal ligt dan meteen je luchtfilter eraf, komt door verkeerde afstelling van de ontsteking eventueel in combinatie met een verkeerde inlaatklep afstelling. Als je de vlammen uit de uitlaat krijgt is dat een afterburner (niet te verwarren met een jet....).
De vlotters zijn met de carburator revisie en schoonmaken nagekeken en waren allemaal prima in orde, de hoogte ook.
Wat ik er van begrijp is dat je "geroffel" in je uitlaten hebt bij gas dicht draaien, kan komen door slechte afstelling van de uitlaatkleppen, lekkage van de inlaatrubbers of een gaatje in de uitlaat.
Omdat je toerental ook nogal blijft variëren heb ik het vermoeden dat er een inlaatrubber problemen geeft. (lekkage) Die hadden we volgens mij niet vervangen omdat je er niet genoeg had, klopt dat? Daar zou ik eerst eens naar kijken. Kunt het controleren door een beetje startpilot of remmenreiniger rond je inlaatrubbers te spuiten, als het toerental meteen omhoog gaat zit er een lekkage.

Stekel

Verwijderd account
19 mei 2016
450
314
63
Type motor
Geen
@elmo,
Dit heb je mis.
Als je nokkenassen verwijdert om kleppen te stellen blijven de poelies gewoon zitten omdat de poelies niet op de nokkenassen zelf zitten.
In ieder geval wél bij een 1100, 1300 weet ik niks van.

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
693
609
93
44
Amersfoort
Type motor
ST1100
Bedankt voor (al) jullie reacties... :good:
Die knalletjes zijn maar sporadisch hoor... En de inlaatrubbers zou best kunnen, ik heb ze nu wél op voorraad.
Maar ik zeg gewoon dat ik 2 linkerhanden heb... Maak het bed dus maar vast op! Véél gezelliger, wordt vervolgd. :Biggrin

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.627
2.332
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Een reden voor een backfire die ik geloof ik nog niet heb gehoord: een te rijk mengsel. Ruikt de uitlaat bij stationair draaiende en opgewarmde motor naar peut?

Stekel

Verwijderd account
19 mei 2016
450
314
63
Type motor
Geen
Elmo, als je nou je riem vernieuwd zoals het hoort, dus alles op de merktekens en je gaat kleppen stellen, nokkenassen eruit en er weer in en je legt ze bijvoorbeeld 2 tandjes verkeerd, dan klopt je kleptiming niet meer maar je blok loopt nog best wel netjes.
Maar als jij denkt dat het anders is, mij best;)

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.520
1.876
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Weer een mooi voorbeeld van "langs elkaar heen lullen" jullie willen, met andere woorden, hetzelfde zeggen maar zitten zo vast in het eigen denkstramien dat je niet meer kunt snappen wat de ander bedoeld. En die bedoeld dus eigenlijk precies hetzelfde. Waaruit blijkt dat goed lezen toch een kunst is Wink: