• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Motor op de veerboot

RickOn2Wheels

Beginnend Bestuurder
24 dec 2017
11
4
3
31
Type motor
ST1100
Goedenavond allen.

2 Juni vertrek ik vanaf Duitsland met de boot naar Finland, om vanaf daar mijn reis naar de Noordkaap te rijden en via de Noors fjorden terug.

Hebben jullie tips om de motor vast te zetten op de boot? Ik heb voldoende spanbanden bij me, het gaat meer om waar kan ik deze het beste bevestigen? Misschien zoek ik verkeerd op het forum maar kreeg geen hits op mijn zoektermen.

Ik hoor graag van jullie!

mvg Rick

• Like
Reactions: Marquez93

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
1.828
837
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Je moet m inderdaad zelf vastmeubelen.
Gebruik de sterkste punten.
Met logisch piekeren kom je er wel uit.
Pas op met het stuur van een st1300.
Die zijn van giet-aluminium en hier niet voor bedoeld...

Paul_U

Mega Mijlenmaker
14 okt 2016
1.604
454
83
41
Apeldoorn
Type motor
ST1100
Ik meende tips te lezen over afspannen over de kroonplaat, dus inderdaad niet zoals Jan ook al aan gaf aan je stuur, die zegt krak.
Maar verder zou ik het eerlijk niet weten, geen ervaring mee.

DuinPan

Kilometervreter
10 dec 2017
914
891
93
58
Eenhoornstraat 1, 2024 RW Haarlem
Type motor
ST1100
Dag Rick, ik ga in juni naar Noorwegen en steek over vanaf de kop van Denemarken. Ik heb ergens op het forum (Toertochten / Reisverslagen) of misschien toch gewoon op het internet gelezen dat de meeste motorrijders er voor kiezen om de motor op de zijstandaard te zetten en een spanband over het zadel heen te spannen met iets ertussen om het materiaal van het zadel te beschermen (dat ga ik doen). Ik heb ergens ook gelezen om hiervoor de ogen van de valbeugels te gebruiken, met of zonder het eerst verwijderen van de valbeugelsierkappen (bij de 1100 kan je er volgens mij zo bij). De meeste veerboten hebben sjorbanden aan boord. Maar ik neem ze ook maar mee. Beter mee als om verlegen.

Laatst bewerkt:

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
4.279
1.838
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Er staan diverse video's op het internet betreffende dit onderwerp.

Ik ga in juni met mijn broertje naar Wales, dus ook met de boot over. Spanbanden zijn er volgens mij genoeg aan boord. Vraag is inderdaad of we iets mee moeten nemen voor het zadel te beschermen....

Raaipan

Mega Mijlenmaker
15 jul 2016
1.814
725
113
57
Nieuweroord
Type motor
ST1300
Motor op de zijstandaard plaatsen, met spanbanden over zadel en aan valbeugels aan alle zijden wat spanning aanbrengen, handdoek onder spanband over zadel en er gebeurt niets met de motor. Die grote boten liggen zo stabiel, geen enkel probleem! Meerdere keren zo gedaan!

Haakie

3e Versnelling
15 feb 2018
195
38
28
38
Borne
Type motor
ST1100
Ik heb een tire-fix. Dat is een spanbandsysteem voor om het achterwiel. Kost wat maar werk super.

ijskonijn

5e Versnelling
30 mei 2016
476
256
63
68
Type motor
ST1100
Persoonlijk zet ik altijd de motor zelf vast met eigen spanband inderdaad op de zij standaard en in de versnelling.
Het voordeel van eigen span banden is dat je niet hoeft te wachten op het personeel van de redeij ,en als je aan de overkant ben haal je zelf de spanbanden weg ook met het oog van beschadigingen ,wand als je schade hebt zie het maar te claimen.
Het is nu stukken beter in het verleden kwamen zij met dikke touwen waar je haast een olifant mee vast zet.
Ben er ook een keer geweest is mij goed bevallen,ook de lofoten .
Heel veel plezier geniet er van.
ijskonijn
Yahoo:

Jan Pan

Moderator
Medewerker
14 feb 2013
1.390
907
413
53
Gorinchem
Type motor
ST1300
Ik had voor de zekerheid toch een paar handschoenen tussen de koffers en spanbanden gedaan, minder scherpe lijnen in je zadel wel net zo prettig.

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
4.279
1.838
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Jan, bedankt voor de info. Inderdaad slim idee.

Ook je eigen banden mee of gewoon gebruikt op de ferry?

Haakie

3e Versnelling
15 feb 2018
195
38
28
38
Borne
Type motor
ST1100
Ik had voor de zekerheid toch een paar handschoenen tussen de koffers en spanbanden gedaan, minder scherpe lijnen in je zadel wel net zo prettig.
Ik heb een setje gordelbeschermers gehaald bij de automaterialenzaak. Werkt ook goed. Kijk even of ze een zachte afwerking hebben.

Horspan

Kilometervreter
4 nov 2012
804
241
63
55
Katwijk
Type motor
Anders
Vorig jaar vanaf Frankrijk naar Engeland geweest. Op de boot op zij standaard en in versnelling. Spanbanden waren aanwezig. Personeel doet dit dagelijks. Geen probleem gaat prima

RickOn2Wheels

Beginnend Bestuurder
24 dec 2017
11
4
3
31
Type motor
ST1100
Bedankt allemaal, gaat goed komen!

Anderhalve dag op een schip heb ik hem liever goed staan, en dat moet lukken met jullie tips!!

Iedereen veel rij plezier!!!

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
691
293
63
Dalen
Type motor
ST1300
M'n zwager gaat al jááren met de motor naar Schotland. Motor op de zijstandaard en spanband over het zadel. Werkt prima.

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
691
293
63
Dalen
Type motor
ST1300
Op de zijstandaard en spanband over het zadel is ook zoals de 'sjorders' van de ferry het blijkbaar doen. Die zullen er wel verstand van hebben, neem ik aan.

cotton

3e Versnelling
17 jul 2016
185
201
43
62
Emmen
Type motor
ST1300
ik zag op de boot van Calais naar Dover dat inrij klemmen gebruikt werden. het voorwiel erin en de motor staat al goed vast, meen me zelf te herinneren dat de motor helemaal niet verder vast gezet werd....

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
4.279
1.838
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Op verschillende filmpjes is te zien dat men inderdaad de motor in de 1e versnelling op de zijstandaard zet. Daarna iets ter bescherming op het zadel en daarna er een spanband overheen en klaar is Rimco.

Gaat ook snel, dus die mensen aan boord hebben het eerder gedaan. Het geeft mij in ieder geval een veilig gevoel als ik straks in juni richting Wales ga.

GooST

1e Versnelling
11 jan 2016
32
19
8
Type motor
Anders
Ik ga al jaren naar Engeland en Schotland en heb alle maatschappijen wel gehad.
Ik neem 3 spanbanden mee en zet de Pan altijd op zijstandaard.

De 1e spanband gaat over zadel (met handdoek ertussen). Kliksysteem aan zijstandaard-kant om Pan goed in de veren te trekken.
Ik heb ook een stuurstrop, die ik vastzet met de overige 2 (ingekorte) spanbanden. Noot: eerst over het zadel vastzetten, daarna de stuurstrop. Nog belangrijker is het loshalen de volgende ochtend: eerst het stuur, daarna pas het zadel!!!
Verder zet ik de Pan in zn vrij en borg met een twinnyload-bandje die om de remhendel en de gashandel zit (kan ook met een tyrap).

Bovenaan Onderaan