Motor keren op een helling

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Wim st1100

1e Versnelling
22 okt 2017
34
32
18
49
Type motor
ST1100
#1
Hallo forumleden
Zoals de titel al zegt, hoe keer je een motor op een helling??
In het rustieke limburg reed mijn vriendin een doodlopend helend straatje in en moest dus keren, het resultaat is een pijnlijke enkel/voet, afgebroken spiegel en wat lak schade.
O ja en een deuk in het ego.
Nu is mijn vraag heeft iemand tips over het keren op een helling.
Groet Wim
 

Paul_U

Kilometervreter
14 okt 2016
1.574
410
83
40
Apeldoorn
Type motor
ST1100
#3
Heb het laatst ook gehad, niet heel steil gelukkig.
Rustig aan achteruit met de rechterhand aan de rem, voeten aan beide kanten op de grond, en vertrouwen op je evenwichtsgevoel.
Maar vooral rustig aan doen, heel rustig aan.
 

Raaipan

Kilometervreter
15 jul 2016
1.383
445
83
56
Nieuweroord
Type motor
ST1100
#4
Wat Paul_U zegt, maar dan natuurlijk wel naar rechts of links wegsturen, afhankelijk van de ruimte en voor welke kant je het beste gevoel hebt. En inderdaad hééél rustig aan, met controle via de voorrem.
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.887
4.596
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#5
Als je toch wilt/moet keren , ga dan met je bovenlichaam naar de hoge kant van de helling.
Hierdoor houd je de machine recht en kan je zo de draai inzetten.
 

Nick Sax

Kilometervreter
30 sep 2015
1.359
443
83
69
Beverwijk
Type motor
ST1300
#7
Weet geen oplossing. Heb zelf een situatie mee gemaakt in de Ardennen waarbij het hellingspercentage van de weg groter was dan de vrije helling van de Pan.
Pan was dus haaks op de weg niet rechtop te zetten.
ONMOGELIJK te keren, ook mijn broer niet met zijn BMW.
We zijn uiteindelijk door gereden/geleden over een karrenpad en via een weiland om weer op de begaanbare weg te komen.
Droom er nog wel eens over en wordt badend in het zweet wakker.
 

PanPaul

4e Versnelling
19 sep 2016
292
129
43
Houten
www.sleutelclubhouten.nl
Type motor
ST1100
#8
Ook eens gehad met mijn volgepakte WLA. Die heeft voetkoppeling dus heb je op een helling twee voeten VAN de grond nodig om weg te kunnen rijden (links koppeling, rechts achterrem). De helling was zo steil dat het voorwiel begon te glijden als ik alleen de voorrem gebruikte. De enige oplossing die mij overbleef wat de fiets langzaam met de voetrem erbij terug te laten zakken tot er een vlakker stuk kwam (zijstraatje) waar ik heb kunnen keren.
Pffft, gelukkig niet om gegaan maar ik denk er toch nog regelmatig aan (is nu 45 jaar geleden).
 

panmanbos

2e Versnelling
25 jun 2015
74
44
18
69
Schagen
members.quicknet.nl
Type motor
ST1300
#12
ik heb het gehad bij de russian hill in sanfrancisco had een afslag te vroeg genomen en stond met de goldwing op 35 graden helling en ook doodlopend, dochter af laten stappen en met beide voeten op de grond langzaam achteruit laten zakken keren met 400 kg+ leek me geen optie pfff en zweten bij dik 30 graden maar uiteindelijk zonder schade weer beneden.
 

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.504
2.031
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
#13
Let op het échte geheim, helder te zien in de tweede video: KIJKTECHNIEK. Niet naar de grond kijken, kijk waar je heen wilt!
 

Wim st1100

1e Versnelling
22 okt 2017
34
32
18
49
Type motor
ST1100
#15
Kleine update; de "straat" waar in gekeerd moest worden was +- 2.75 meter breed, dus zoals op de filmpjes gaat niet lukken. Neemt niet weg dat het wel voortuigbeheersing is in de filmpjes
 

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
880
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
#16
Met 2,75 meter is je enige optie achteruit rollen.
Dat kan op je voorrem, maar omdat je voorwiel nu het slepend wiel is kan het makkelijk gaan slippen.
Als je met je achterrem remt graaft dat wiel zich als het ware in en krijgt zo meer grip.

Met de allroad training heb ik geleerd de motor stil te laten vallen en op de koppeling terug te rollen, of dat ook met een Pan werkt durf ik niet te zeggen.

Kun je wel keren dan moet je gewoon hetzelfde doen als op het plat.
Wil je op een helling achtjes draaien dan moet je wat extra bijremmen en gasgeven bij stijgen of dalen.

Maar dat is erg makkelijk gezegd want daar is je hoofd het meestal niet mee eens.
Zelfs op plat draaien tussen 2 stoepranden op een weg die breed genoeg is kan al tricky zijn omdat je dan kan focussen op de stoeprand waar je niet heen wil.
Kun je wel raden waar je dan naar toe stuur...
 

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
626
880
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
#17
Tijdje terug hier geoefend, rustige weg op het industrie terrein hier.
10 meter breed dus draaien zou geen enkel probleem moeten zijn.
Maar de combinatie van helling en de twee stoepranden zetten mij regelmatig met een sneller kloppend hart met de neus richting de stoeprand. :p

 

Zeurdoos

Kilometervreter
22 mei 2016
1.468
599
113
37
Bergen op zoom
Type motor
ST1100
#18
Ik heb in de ardene op een doodlopende klimmende smalle weg moeten keren op los grint :p (met volle bagage maar wel eerst even de vrouw laten afstappen) en precies zo gedaan als @panman1100 aan gaf richting de helling leunen kreeg het er wel flink warm van en natte handjes (was best wel ff spannend) maar het was gelukt zonder vallen ;)
 

robm84

4e Versnelling
16 sep 2016
227
101
43
33
nieuwegein
Type motor
ST1100
#19
Jongens geen probleem om te keren op welke helling dan ook :p .

Toch weer 1 van de voordelen van een zijspan!
 

TuinfluiterPan

4e Versnelling
28 okt 2014
392
194
43
59
Zeewolde
Type motor
ST1300
#21
Zweten is steevast een vast onderdeel bij dit soort acties. Halverwege de Stelvio pas moeten keren vanwege weersomslag. Het ging 3 bochten later toch mis bij stijle helling naar beneden juist in haakse bocht die heel schuin overdwars en een camper die de binnenbocht nam. Dan moet je stoppen en in een fractie van een seconde steek je verkeerde been uit....dan ga je over het zwaartepunt heen met vrouw achterop....en dan lig je. Als ik mijn linkerbeen had uitgestoken..was ik niet omgevallen.....de camper zou er dan overheen zijn gereden ...maar dat is dan bijzaak[emoji39][emoji21]

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
 

snorpan

3e Versnelling
14 nov 2012
161
73
28
71
ergens in het noorden N53 (gr) E 006 (gr)
Type motor
ST1300
#23
Afgelopen week een VRO cursus van de KNMV gehad en daar vertelden ze ons, dat je de bocht zeer klein kunt maken door gas te geven en gelijk de achterrem gebruiken
dan krijg je trekkracht en kun je zelfs een beetje scheef gaan hangen, en je hoofd draaien en kijken naar het punt waar je heen wilt en dat vergt enige oefening desnoods je stuur iets naar beneden drukken naar welke richting je wilt, maar naar verloop van tijd kun je vrij korte bochten maken.
Maar het is wel veel oefenen, ik heb er in ieder geval iets van geleerd.
 
Laatst bewerkt:

Horspan

5e Versnelling
4 nov 2012
778
253
63
54
Katwijk
Type motor
Anders
#24
Klopt. Dit gegeven leer je ook nu bij motor rijles. Maar het blijf oefenen. Want je hoofd zegt al gauw eh dit kan niet.
 

GuideDog

5e Versnelling
13 dec 2016
473
92
28
39
Dordrecht
Type motor
ST1100
#25
Bij keren op de weg inderdaad zo geleerd. Kun je door je rem te lossen meer snelheid of trekkracht genereren zonder aan het gas te zitten wat voor stabieler gedrag van de motor zorgt.
 

Marquez93

Kilometervreter
21 dec 2016
1.109
252
83
Roosendaal
Type motor
ST1100
#26
@snorpan : 40 jaar geleden al tijdens lessen geleerd .
Werkt prima, alleen met DCBS niet of in ieder geval een stuk minder. Soms zelfs gevaarlijk want je wilt in een krappe langzame bocht geen blokkerend voorwiel.
Ik doe het uit gewoonte echter nog steeds.
 
Laatst bewerkt: