1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Motor keren op een helling

Discussie in 'Tips, Trucs en Wetenswaardigheden' gestart door Wim st1100, 6 mei 2018.

1. Wim st1100

Wim st1100 1e Versnelling

Hallo forumleden
    Zoals de titel al zegt, hoe keer je een motor op een helling??
    In het rustieke limburg reed mijn vriendin een doodlopend helend straatje in en moest dus keren, het resultaat is een pijnlijke enkel/voet, afgebroken spiegel en wat lak schade.
    O ja en een deuk in het ego.
    Nu is mijn vraag heeft iemand tips over het keren op een helling.
    Groet Wim

2. Mister Vogezen

Mister Vogezen Mega Mijlenmaker

Geen tips van mijn zijde maar dit lijkt me zeer moeilijk.
    Ik denk techniek en durf.

3. Paul_U

Paul_U Kilometervreter

Heb het laatst ook gehad, niet heel steil gelukkig.
    Rustig aan achteruit met de rechterhand aan de rem, voeten aan beide kanten op de grond, en vertrouwen op je evenwichtsgevoel.
    Maar vooral rustig aan doen, heel rustig aan.

• Mee eens Mee eens x 2
  4. Raaipan

Raaipan Kilometervreter

Wat Paul_U zegt, maar dan natuurlijk wel naar rechts of links wegsturen, afhankelijk van de ruimte en voor welke kant je het beste gevoel hebt. En inderdaad hééél rustig aan, met controle via de voorrem.

5. panman1100

panman1100 VIP Medewerker

Als je toch wilt/moet keren , ga dan met je bovenlichaam naar de hoge kant van de helling.
    Hierdoor houd je de machine recht en kan je zo de draai inzetten.

• Mee eens Mee eens x 3
    • Informatief Informatief x 2
  6. Mister Vogezen

Dat zou ik liever doen met een GS 500 dan een Pan 1300.

• Mee eens Mee eens x 2
  7. Nick Sax

Nick Sax Kilometervreter

Weet geen oplossing. Heb zelf een situatie mee gemaakt in de Ardennen waarbij het hellingspercentage van de weg groter was dan de vrije helling van de Pan.
    Pan was dus haaks op de weg niet rechtop te zetten.
    ONMOGELIJK te keren, ook mijn broer niet met zijn BMW.
    We zijn uiteindelijk door gereden/geleden over een karrenpad en via een weiland om weer op de begaanbare weg te komen.
    Droom er nog wel eens over en wordt badend in het zweet wakker.

• Creatief Creatief x 1
  8. PanPaul

PanPaul 4e Versnelling

Ook eens gehad met mijn volgepakte WLA. Die heeft voetkoppeling dus heb je op een helling twee voeten VAN de grond nodig om weg te kunnen rijden (links koppeling, rechts achterrem). De helling was zo steil dat het voorwiel begon te glijden als ik alleen de voorrem gebruikte. De enige oplossing die mij overbleef wat de fiets langzaam met de voetrem erbij terug te laten zakken tot er een vlakker stuk kwam (zijstraatje) waar ik heb kunnen keren.
    Pffft, gelukkig niet om gegaan maar ik denk er toch nog regelmatig aan (is nu 45 jaar geleden).

9. Mister Vogezen

Sommige dingen blijven wel eens hangen , gewoonlijk de niet zo prettige ervaringen.

• Mee eens Mee eens x 1
  10. Polleke

Polleke 3e Versnelling

11. Mister Vogezen

Als je die 2 agenten bezig ziet is het alsof het amper iets voorstelt.

12. panmanbos

panmanbos 2e Versnelling

ik heb het gehad bij de russian hill in sanfrancisco had een afslag te vroeg genomen en stond met de goldwing op 35 graden helling en ook doodlopend, dochter af laten stappen en met beide voeten op de grond langzaam achteruit laten zakken keren met 400 kg+ leek me geen optie pfff en zweten bij dik 30 graden maar uiteindelijk zonder schade weer beneden.

• Winnaar Winnaar x 1
  13. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Let op het échte geheim, helder te zien in de tweede video: KIJKTECHNIEK. Niet naar de grond kijken, kijk waar je heen wilt!

• Mee eens Mee eens x 1
  14. PanPaul

PanPaul 4e Versnelling

Niet voor iedereen even makkelijk gedaan als gezegd ;)

15. Wim st1100

Wim st1100 1e Versnelling

Kleine update; de "straat" waar in gekeerd moest worden was +- 2.75 meter breed, dus zoals op de filmpjes gaat niet lukken. Neemt niet weg dat het wel voortuigbeheersing is in de filmpjes

• Mee eens Mee eens x 1
  16. DutchMicro

DutchMicro 5e Versnelling

Met 2,75 meter is je enige optie achteruit rollen.
    Dat kan op je voorrem, maar omdat je voorwiel nu het slepend wiel is kan het makkelijk gaan slippen.
    Als je met je achterrem remt graaft dat wiel zich als het ware in en krijgt zo meer grip.

Met de allroad training heb ik geleerd de motor stil te laten vallen en op de koppeling terug te rollen, of dat ook met een Pan werkt durf ik niet te zeggen.

Kun je wel keren dan moet je gewoon hetzelfde doen als op het plat.
    Wil je op een helling achtjes draaien dan moet je wat extra bijremmen en gasgeven bij stijgen of dalen.

Maar dat is erg makkelijk gezegd want daar is je hoofd het meestal niet mee eens.
    Zelfs op plat draaien tussen 2 stoepranden op een weg die breed genoeg is kan al tricky zijn omdat je dan kan focussen op de stoeprand waar je niet heen wil.
    Kun je wel raden waar je dan naar toe stuur...

• Leuk Leuk x 1
  17. DutchMicro

DutchMicro 5e Versnelling

Tijdje terug hier geoefend, rustige weg op het industrie terrein hier.
    10 meter breed dus draaien zou geen enkel probleem moeten zijn.
    Maar de combinatie van helling en de twee stoepranden zetten mij regelmatig met een sneller kloppend hart met de neus richting de stoeprand. :p

• Leuk Leuk x 1
  18. Zeurdoos

Zeurdoos Kilometervreter

Ik heb in de ardene op een doodlopende klimmende smalle weg moeten keren op los grint :p (met volle bagage maar wel eerst even de vrouw laten afstappen) en precies zo gedaan als @panman1100 aan gaf richting de helling leunen kreeg het er wel flink warm van en natte handjes (was best wel ff spannend) maar het was gelukt zonder vallen ;)

• Winnaar Winnaar x 1
  19. robm84

robm84 4e Versnelling

Jongens geen probleem om te keren op welke helling dan ook :p .

Toch weer 1 van de voordelen van een zijspan!

• Leuk Leuk x 2
  20. Nosegear

Nosegear Administrator Medewerker

Kan je zelfs een bochtje achteruit mee doen! :D

• Leuk Leuk x 1
  21. TuinfluiterPan

TuinfluiterPan 4e Versnelling

Zweten is steevast een vast onderdeel bij dit soort acties. Halverwege de Stelvio pas moeten keren vanwege weersomslag. Het ging 3 bochten later toch mis bij stijle helling naar beneden juist in haakse bocht die heel schuin overdwars en een camper die de binnenbocht nam. Dan moet je stoppen en in een fractie van een seconde steek je verkeerde been uit....dan ga je over het zwaartepunt heen met vrouw achterop....en dan lig je. Als ik mijn linkerbeen had uitgestoken..was ik niet omgevallen.....de camper zou er dan overheen zijn gereden ...maar dat is dan bijzaak

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

22. Jan KoekePan

Jan KoekePan Kilometervreter

Zwaartekracht is hierbij je vriend, die vriendschap kan je echter ook zomaar in de steek laten...

23. snorpan

snorpan 3e Versnelling

Afgelopen week een VRO cursus van de KNMV gehad en daar vertelden ze ons, dat je de bocht zeer klein kunt maken door gas te geven en gelijk de achterrem gebruiken
    dan krijg je trekkracht en kun je zelfs een beetje scheef gaan hangen, en je hoofd draaien en kijken naar het punt waar je heen wilt en dat vergt enige oefening desnoods je stuur iets naar beneden drukken naar welke richting je wilt, maar naar verloop van tijd kun je vrij korte bochten maken.
    Maar het is wel veel oefenen, ik heb er in ieder geval iets van geleerd.

• Mee eens Mee eens x 2
    • Informatief Informatief x 1
    Laatst bewerkt: 11 mei 2018
  24. Horspan

Horspan 5e Versnelling

Klopt. Dit gegeven leer je ook nu bij motor rijles. Maar het blijf oefenen. Want je hoofd zegt al gauw eh dit kan niet.

25. GuideDog

GuideDog 5e Versnelling

Bij keren op de weg inderdaad zo geleerd. Kun je door je rem te lossen meer snelheid of trekkracht genereren zonder aan het gas te zitten wat voor stabieler gedrag van de motor zorgt.

26. Marquez93

Marquez93 Kilometervreter

@snorpan : 40 jaar geleden al tijdens lessen geleerd .
    Werkt prima, alleen met DCBS niet of in ieder geval een stuk minder. Soms zelfs gevaarlijk want je wilt in een krappe langzame bocht geen blokkerend voorwiel.
    Ik doe het uit gewoonte echter nog steeds.

Laatst bewerkt: 17 mei 2018

Deel Deze Pagina