Mooie nieuwe led H4 lampen ontdekt!

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Bassie

3e Versnelling
11 jul 2017
172
65
28
53
Heppen - Leopoldsburg
www.heppen.be
Type motor
Anders
Dag medepanners,

Eindelijk heb ik dan led koplampen, na lang zoeken heb ik ze dan toch gevonden.
Of ze het lang uithouden weet ik nog niet, maar werken doen ze prima.
Ik heb gekozen voor Geel, maar er zijn ook Witte te koop.

Nu denk je wat is er zo speciaal aan led H4 lampen, wel meestal is het een heel gepiel, passen ze niet, zitten er fans achterop, is het niet waterdicht etc.

Maar deze lampen zijn precies hetzelfde als gewone H4 lampen en passen zonder aanpassing of niks meteen in de houder.

Natuurlijk heb ik foto's gemaakt en ze zijn hier te krijgen....maar goedkoop zijn ze niet.

https://nl.aliexpress.com/item/New-2016-Cars-H4-led-Headlights-hi-lo-25W-2800LM-Auto-led-Light-Bulbs-12V-Light/32590144675.html

Natuurlijk ook even foto's gemaakt:IMG_20180718_104329.jpg
IMG_20180718_105021.jpg IMG_20180718_104357.jpg IMG_20180718_104411.jpg
Lichtopbrengst valt me helemaal niet tegen, maar ik heb er nog niet mee in de avond gereden.

Zoals gezegd, deze leds zijn instant-replacement, oude lampen eruit, deze erin en karren maar :biker:

• Like
Reactions: Marquez93

MINIBENZ

Klokje Rondrijder
29 okt 2012
3.321
997
413
49
Purmerend
Type motor
ST1300
Maar de vraag is nu, waar blijft de warmte die bij de andere led lampen door de koelribben afgevoerd wordt.

mvdv

Beginnend Bestuurder
12 okt 2017
13
7
3
eindhoven
Type motor
ST1300
Ook ik ben benieuwd hoelang de ventilators die op de kop van de lamp zitten mee gaan.
De warmte blijft namelijk in de lamp hangen.
Maar het is wel een praktisch oplossing, ik blijf het hier volgen

Martin

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.928
1.651
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
Snap dat deze handig zijn omdat ze gewoon in de originele fittingen passen.

Maar waarom voor de gele kleur gekozen?

Bassie

3e Versnelling
11 jul 2017
172
65
28
53
Heppen - Leopoldsburg
www.heppen.be
Type motor
Anders
De warmte ben ik niet bang voor, want halogeenlampen worden ook enorm heet maar leds worden wel warm maar niet zo heet.
Mijn ervaring met transistoren is dat warmte geen probleem is zolang het maar niet in de transistor zelf blijft zitten, heel veel afvoer is niet nodig maar het mag niet opbouwen.
We gaan het zien, neem aan dat ze het wel grondig getest hebben en anders gaan de oude er weer in.

De keuze voor Geel is simpel, ik rij nu al een paar jaar met geel en het valt me nog altijd op dat de andere weggebruikers me gewoon zien.
Waar ze vroeger met wit gewoon voor me afdraaiden of opdraaiden heb ik dit sinds het gebruik van geel eigenlijk niet meer gezien.
Zelf een tijdje geleden ook gehad met een Audi die witte dag-rij-verlichting had, was dat mijn vrouw die auto nog zag maar ik had een complete Audi over het hoofd gezien, gelukkig zat ik wel zelf in een auto.
Nog erger zijn motorrijders die hun licht extra hoog afstellen, die verdwijnen in de omgeving.
Rij maar eens een weekje met geel, je gaat geen wit meer willen. En 's avonds is het in het begin even wennen maar verder is er daarna geen verschil in zicht.

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.148
2.033
113
47
Barendrecht
Type motor
ST1300
Interessante ontwikkeling, de warmte in de lamp zie ik zelf als voordeel. Mijn Pan slaapt helaas buiten en zeker vroeg in het seizoen zijn er dan wel ochtenden dat er enige condens in de koplamp zit.
Met de orginele lampen is me dat nooit opgevallen, na overschakeling naar led wel.
Met de warmtebron terug in de koplamp zou dat wel eens verleden tijd kunnen zijn.
Ik ben daarom benieuwd naar je bevindingen.

Hansepansje

Kilometervreter
11 apr 2013
1.548
811
113
53
Barneveld
Ben ook benieuwd.
Zo te zien is het alleen dimlicht, geen grootlicht meer. Niet dat ik dat veel gebruik, eigenlijk alleen om te seinen.

Groets, Hans

Guardian

4e Versnelling
7 mei 2018
284
138
43
Pernis - Rotterdam
Type motor
ST1100
Benieuwd naar jou bevindingen ben ik ook! Ook ik heb twee sets led lampen op de kop getikt via een website. Een bijna gelijk qua vorm aan de oude H4 lamp en een set met aan de achterzijde een kleine ventilator. Nu zit ik met het luxe probleem "welke ga ik plaatsten" ?? Ik dacht dat led lampen nauwelijks warmte afgifte hadden maar waarschijnlijk is dat dus wel ?

Anhhai

2e Versnelling
17 jul 2016
70
31
18
49
Neerpelt
Type motor
ST1300
Ik had eerder ook H4 led geplaatst, maar ze storen de antenne v/d radio.
Maar het geeft een bult licht, ja dat wel.

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
424
214
43
59
Zeewolde
Type motor
ST1300
Klopt bak licht...maar ook een nadeel..Ik moet de lamp geheel naar beneden draaien er veel strooi licht.

GEEL valt altijd beter op....Ga daarvoor...Nu led wit.

Warmte geen probleem zitten voor de rubbers..

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

Jan KoekePan

Mega Mijlenmaker
4 sep 2017
1.629
763
113
Schoonhoven
home.hccnet.nl
Type motor
ST1300
Beste lampen @Anhhai, zijn het witte? In dat geval neem ik ze graag over van je, zou je ze mee willen nemen naar de TDT? Ik ben eerst even drie weken op vakantie..
Anders vinden we vast een manier om tot zaken te komen...

honda1300

5e Versnelling
1 jun 2013
776
519
93
51
Almelo
Type motor
ST1300
Bassie, die lampen zou ik er meteen weer uithalen!
Het lichtbeeld klopt van geen kant!
Ook het grootlicht indien aanwezig zal niet doen wat het moet doen, gezien de leds alleen de bovenste helft van de spiegel belichten.
Die van anhhai zijn de juiste.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.554
2.245
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
De lampen die @Anhhai laat zien zijn de juiste. Je zou ze eigenlijk even een kwart slagje moeten draaien; als het goed is zit er aan beide zijden zo'n inham met een setje ledjes. Sterker: ze worden eigenlijk 'dwars' gemonteerd; één setje van de ledjes straalt naar links en de ander naar rechts (i.p.v. naar boven en beneden). Hiermee voorkomt de fabrikant dat als er één subdriver uitvalt de hele unit geen goede spreiding meer geeft. Nu neemt alleen de intensiteit links of rechts af.

Ook deze leds zijn zonder knippen en snijden prima in de Pan te plaatsen. Voordeel is ook nog dat er geen fan op zit die stuk kan gaan. Gáát die fan namelijk stuk dan zul je dat pas merken als je led oververhit raakt en dus sterft . . en stukgaan zal-ie, vroeg of laat. Daarnaast koelt die fan in een beperkte en afgesloten ruimte, en niet naar de vrije buitenlucht.

@Jan KoekePan: aan de foto van Anhhai is de lichtkleur niet te zien. Deze moet, als je dat echte witte licht wilt hebben, minstens 6000K zijn, maar 65ooK is beter. Mocht je voor geel gaan dan zit je zo rond de 2500 à 3000K. Met 4000lm heb je zat licht in elk geval. Als je je stadslichten ook wilt 'verledden', kies dan dezelfde kleurtemperatuur voor zowel je stads- als dim/grootlicht units. Dat staat een stuk mooier.

De ledlampen die @Bassie heeft aangeschaft geven inderdaad géén goed lichtbeeld. Je ziet dat ook op z'n laatste foto. De reflector in de koplamp is specifiek ontworpen voor een lichtbron op de plaats van het filament in de normale H4 lamp. Zet je er dus iets anders in, dan moet de lichtbron zoveel mogelijk op dezelfde plaats zitten als het filament van een H4.
Bij de lampen die ik op de allereerste foto's zie is dat duidelijk niet het geval; op de laatste foto die Bassie plaatste zie je dan ook dat de gele lamp verblindend is én niet voldoende de reflector vult. De reflector kan deze lichtbron duidelijk dus niet goed spreiden.

Daarnaast doen die units niet aan groot licht. En groot licht is verplicht aanwezig op een motorfiets volgens de Regeling Voertuigen Artikel 5.4.51 lid 1. Sorry dat het nieuws niet beter is, Bassie!

Bassie

3e Versnelling
11 jul 2017
172
65
28
53
Heppen - Leopoldsburg
www.heppen.be
Type motor
Anders
Ben ook benieuwd.
Zo te zien is het alleen dimlicht, geen grootlicht meer. Niet dat ik dat veel gebruik, eigenlijk alleen om te seinen.
Dag Hans,
Nee hoor ze geven Groot en Klein licht, werking is precies hetzelfde als de originele H4 lampen.
Groot licht zie je niet op de foto omdat die aan de andere kant zit en eerlijk meer dan seinen doe ik er ook niet mee.

Anyway, gister 180km gereden in de zinderende hitte van Limburg (B) en Luxemburg (B), lekker veel binnenweggetjes en buiten een "zalige" 30C.
Lampjes hebben geen problemen gegeven en werken perfect.

Ik moet dan ook nog testen in het donker.

De opmerking over het lichtbeeld, merk wel op dat de motor op de zijstand staat en dus schuin, ik heb zelf nog niet gezien dat het verblindend is, het is wel feller.
En de stadslichten moeten in België WIT zijn, je hebt geen keuze, meermaals mensen aangehouden zien worden die andere kleuren hadden steken, zelfs als stop je er blauwachtig-wit in.

Zoals gezegd moet er nog in de nacht mee rijden....maar hier is het bewijs van klein en groot licht, staat nu op de middenbok dus kan allemaal wat verkeerd lijken.

IMG_20180719_155230.jpg IMG_20180719_155238.jpg

Persoonlijk vind ik het grootlicht niet super omdat die aan de andere kant zit en niet aan alle kanten verlicht, misschien nog iets op vinden dat kleinlicht aanblijft.
Al gebruik ik het nooit en nogmaals nog niet in de avond gereden.

Deze lamp zit perfect op de plaats waar die moet zitten en de "gloeidraden" zitten ook op exact dezelfde plaats.

Edit: Nu ik er over nadenk een simpele diode tussen Groot en Klein licht zorgt ervoor dat klein altijd blijft branden ook al doe ik groot aan.....
Edit2: Mannen kijk eens goed op het doosje van de eerste foto :Biggrin

Laatst bewerkt:

honda1300

5e Versnelling
1 jun 2013
776
519
93
51
Almelo
Type motor
ST1300
Beste Bassie,
Je hoeft natuurlijk niets te doen met de adviezen van mensen die er verstand van hebben.
Het is maar een advies.

• Like
Reactions: Anhhai en Nosegear

Bassie

3e Versnelling
11 jul 2017
172
65
28
53
Heppen - Leopoldsburg
www.heppen.be
Type motor
Anders
Ik geef het op![emoji26]
Heb je nu verstand van zaken of gaat het enkel om te trollen? Want je lult uit je nek enkel en alleen om te posten.
Vanavond heb ik de aanbevolen leds geplaatst bij een forum-lid, heel leuke avond gehad....maar het beeld bij dimlicht was 100% hetzelfde....

Deze avond ook getest in het donker en zowel klein als grootlicht was exact wat ik ervan verwachtte. Gewoon goed.

Rimconator

Klokje Rondrijder
13 mrt 2014
3.928
1.651
113
50
Hulst (NL)
Type motor
ST1300
@Bassie: wat mij betreft mag de toonzetting van jouw mail wel anders. [emoji35]Het is makkelijk typen op een toetsenbord.

We zijn hier om elkaar te helpen en niet om af te zeiken. Richard was de eerste met het hele led en daylight verhaal en weet echt wel waarover hij praat.

honda1300

5e Versnelling
1 jun 2013
776
519
93
51
Almelo
Type motor
ST1300
Dat woordgebruik van Bassie zal ik hem maar vergeven.
Iemand met verstand van zaken, daar bedoel ik (ook) Nosegear mee.
En inderdaad ben ik zelf behoorlijk aan het pionieren geweest om de juiste leds te vinden, met als resultaat een mooi, goed en veilig verlichte Pan.
Daarbij heb ik een klein emmertje met minder bruikbare leds overgehouden.

Tukkerpanman

5e Versnelling
27 feb 2013
775
780
93
Type motor
Geen
beste mensen waar gaat dit weer over..... , respecteer eens iemands zijn eigen mening
en leg gelijk niet alles onder een vergrootglas, een advies of mening geven is prima maar..
als iemand jou mening advies naar zich neerlegt, moet je niet doorgaan om jou overtuiging/gelijk te halen...
komt behoorlijk betweterige over ...schiet niemand mee op...
dat gebeurt behoorlijk vaak momenteel op dit forum

Guardian

4e Versnelling
7 mei 2018
284
138
43
Pernis - Rotterdam
Type motor
ST1100
Vanmorgen mijn H4's vervangen voor leds. Lijkt allemaal mooi te werken. Ben benieuwd of dit in de duisternis beter of juist slechter beeld geeft. Had ook gelijk mijn stadslicht moeten doen maar dat komt nog wel.

• Like
Reactions: panman1100

Bassie

3e Versnelling
11 jul 2017
172
65
28
53
Heppen - Leopoldsburg
www.heppen.be
Type motor
Anders
Wel ik heb vandaag in het donker gereden met mijn "ontdekking" en kan enkel zeggen: WAUW!!!
Het lichtbeeld bij dimlicht is geweldig, niemand verblind, borden goed leesbaar en achter auto's gereden waar niemand zijn spiegel verstelde.
Ik was bang dat het groot licht niet goed zou zijn......wat zat ik fout!!! Met groot licht op kon ik verder kijken dan ooit en de lichtbundel was perfect de verte in!!

De lichtsterkte is ook geweldig.
Duurzaamheid kan ik niets over zeggen, maar deze lampen (zie eerste post) zijn een absolute aanrader, dit is de eerste led waarvan ik zeg dat het perfect is.
Marian, mijn vrouw, die achter me reed op haar VFR800Fi gaf me meteen de opdracht haar lampen ook te vervangen, haar witte halogeen was minder dan mijn gele led!!

Het is jammer dat mijn Mercedes enkele gloeidraad gebruikt anders verving ik die ook, maar de BMW F650 van de dochter ga ik voorzien.

Het was hier aldoor veel te heet om het te testen, maar vandaag was de dag en na ruim 80km binnenwegen en een stukje snelweg is het verdict: Deze leds zijn SUPER!!!!Yahoo:Yahoo:Yahoo:Yahoo:

Bassie

3e Versnelling
11 jul 2017
172
65
28
53
Heppen - Leopoldsburg
www.heppen.be
Type motor
Anders
Maar de vraag is nu, waar blijft de warmte die bij de andere led lampen door de koelribben afgevoerd wordt.
Ik heb gereden in temperaturen van 33C gedurende 2 tot 3 uur, lampen werken perfect, geen enkel probleem gehad.

Hoe lang ze het volhouden kan ik niet zeggen, maar de eerste tests lijken goed.
Als de fans 2 a 3 jaar heel blijven dan is dat al meer dan de meeste halogeen lampen, want daar heb ik er al veel van vervangen.

Ook hebben de lampen behoorlijk veel koel-ribben, dus mogelijk blijven die ook heel als de fan stopt, weet het niet, maar het ziet er allemaal wel goed en degelijk uit.
Tijd zal het leren.

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
424
214
43
59
Zeewolde
Type motor
ST1300
Na 3800 km in verzengende hitte van boven 44gr op de Peage. Boel bagage achterop. Achterveer op zwaar de lamphoogte helemaal naar laagste stand. Geen enkel probleem met verblinden. Doen het nog steeds perfect. Koel ribben zitten buiten het rubber. Kortom mijn leds doen wat ze moeten doen.....licht geven.

Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk

SEC

2e Versnelling
14 mei 2017
43
11
8
50
voorschoten
Type motor
ST1300
ik heb ook led lampen zoals anhhai eerst in mijn st1100 doorgeschakeld
daarna overgezet in mijn ST1300 ze doen het al 2 en een half jaar zeer
tevreden en een mooi gezicht de straat meteen verlicht toppie hoor

Dannys

3e Versnelling
1 sep 2017
116
81
28
33
Tilburg
Type motor
ST1300
Ik heb de afbeelding die Anhai plaatste in de zoekfunctie van Ali gezet. Daar kwam de volgende versie uit die ik besteld heb:

Klik hier

Succes!

FNaRK

2e Versnelling
3 okt 2018
56
35
18
51
Delft
Type motor
ST1300
@Dannys
Dank, volgens mij had ik dezelfde gevonden maar dan €4 goedkoper. Altijd lastig bij de chinees, veel aanbieders van (waarschijnlijk) hetzelfde product...

Gibbel

5e Versnelling
28 aug 2013
674
297
63
60
Herentals (B)
www.gibphoto.be
Type motor
ST1100
Ik heb zelf ook al een hele tijd leds er in zitten,, maar als ik kijk naar het lichtpatroon van Bassie dan zie ik toch geen mooi lichtpatroon???
Als ik de mijne bekijk (maar dat zijn er ook met een kapje op zoals die van Anhai) dan heb ik netjes die V vorm in het patroon zitten.
Dat zie ik niet bij die van Bassie???
Ik heb deze lfde leds ook in mijn auto zitten en die geraakt elke jaar toch door de keuring en ze zijn super streng tegenwoordig op de (B) keuring als het over lichten gaat...

PVB

3e Versnelling
2 sep 2018
171
75
28
55
Belgisch Limburg
Type motor
ST1300
De led lampjes die van diverse sites zoals Ali-Express vandaan komen trekken op geen zak! Heb er verschillende aangekocht en getest, allen om ter slechts! Branden doen ze allen, maar nergens een goed lichtpatroon.

Voor mij maar 1 goed product momenteel, via HiLox.eu
"Zie mijn draadje over deze led lampen op dit forum"

fred

Kilometervreter
27 sep 2015
1.270
602
113
66
Oldenzaal Twente
www.twentetransport.nl
Type motor
ST1300
Zijn we nu nachtrijders ?. Goed licht is belangrijk maar dat led,is ook niet alles.
Ik vraag me af of licht niet te veel verblind, ik vind het maar niks .

heb hier boven wel link geplaatst , maar ik, hou het bij het origineel. heb je ook geen problemen. :Smile:

Gibbel

5e Versnelling
28 aug 2013
674
297
63
60
Herentals (B)
www.gibphoto.be
Type motor
ST1100
De led lampjes die van diverse sites zoals Ali-Express vandaan komen trekken op geen zak! Heb er verschillende aangekocht en getest, allen om ter slechts! Branden doen ze allen, maar nergens een goed lichtpatroon.
Dan moet je hier maar een komen kijken,,, perfect licht patroon,, en zoals ik al zij ook in de wagen gemonteerd en die is al 2x door de keuring geraakt zonder problemen,,, en het minste dat je lichten niet goed zijn wordt je gewoon afgekeurd in België hoor!!!
Super lichtpatroon 100% gelijk aan halogeenlamp maar dan wel met 10x meer licht!!!
En mijn leds kome wel van Ali vandaan hoor.
En wat dacht je waar je Hilox leds vandaag zullen komen??? Weet dat er maar een paar fabrieken zijn die leds maken...
En dat die zo goed als allemaal in China staan...

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.647
2.631
113
46
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Je mag ook bij mij komen kijken.
Zal denk ik eerder met het stellen van de koplamp te maken, icm die led, hebben, dan de lampjes.
Ook bij mag je komen kijken.

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
424
214
43
59
Zeewolde
Type motor
ST1300
Ik had al in ander draadje genoemd... ik had de Alibaba leds onderste boven gemonteerd.... hoogte stelling geheel naar beneden... maar veel strooi licht.
Wat bleek ik had e led lampen verkeerd in de H4 houder gezet. (is nl. een bajonetsluiting) de tip die ik had gekregen en staat ook bij andere draadjes over ledlampen.
check of de led lampen goed erin zitten. - de led lamp heeft een schaaltje in het midden, het kommetje moet naar boven wijzen.
Je moet in de soepkom kunnen kijken.

Bij mij was direct veel beter licht beeld en geen strooilicht meer.