Momentsleutel

Henk2511

Mega Mijlenmaker
8 sep 2018
1.903
2.291
113
58
Gieten
Type motor
ST1100
Is er iemand die een momentsleutel over heeft en deze wil verkopen, eentje die je dus bij de Pan kunt gebruiken.
ik heb geen ervaring met een momentsleutel en ik weet dat er een topic over geweest is maar is me nog niet duidelijk !!
ik zet het nu op gevoel vast maar realiseer me dat dat niet altijd goed is, dus bij deze mijn vraag !

• Like
Reactions: Cabby

Garfield

4e Versnelling
12 mei 2017
372
247
43
Amersfoort
Type motor
Anders
Hi Henk,

Als je hier echt serieus in bent zou ik oppassen met een momentsleutel tweedehands kopen, zeker als je hier niet kundig in bent.
Als de vorige eigenaar de momentsleutel verkeerd heeft behandeld kan de kalibratie (flink) verkeerd zijn en dan draai je je bouten en moeren wellicht toch nog met het foute moment vast.

Verder zou je je moeten afvragen voor welke bouten en moeren je de sleutel wil gebruiken.
Voor je balhoofd of je wielen heb je veel grotere momenten nodig dan voor de kleine boutjes van bijv. carterdeksels.
Ik heb om die redenen 3 momentsleutels met verschillende bereiken zodat ik voor elke toepassing goed uitkom.
Deze heb ik nieuw gekocht en bij aankoop waren ze gekalibreerd en ik weet hoe ik de kalibratie moet controleren.
(Is geen rocket science maar als je echt niet weet wat je doet kun je hier wel de mist mee ingaan.)

Tenslotte is een goede momentsleutel ook niet echt goedkoop dus als je maar zelden sleutelt zou je wellicht beter af zijn om een keer een sleutel te lenen.

• Mee eens
  • Informatief
Reactions: marc pan en Cabby

RRR

Kilometervreter
18 sep 2016
918
572
93
Dalen
Type motor
ST1300
@Henk2511: Check dit draadje ff. Voor de Pan heb twee momentsleutels nodig. Een voor de lichtere- en een voor de zwaardere aanhaalmomenten.

Henk2511

Mega Mijlenmaker
8 sep 2018
1.903
2.291
113
58
Gieten
Type motor
ST1100