1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Meenemer smeren

Discussie in 'How to' gestart door Ome Noot, 31 dec 2012.

1. Ome Noot

Ome Noot Moderator Medewerker

Hint: Dit is een nogal rommelig en vettig klusje.
    Smeer voorafgaand aan de klus je handen in met scheerschuim. Dit dicht de porien af wat het schoonmaken van de handen na de klus makkelijker maakt.
    Of gebruik monteurshandschoenen indien je daar mee kunt werken.

Met het achterwiel uit de motor ziet u de spline aan de rechterkant.
    Maak met een borstel de spline schoon. Alle vuil en vetten dienen te worden verwijderd.
    U kunt voor dit reinigen petroleum of remmenreiniger gebruiken.
    Zorg echter wel voor een lekbak onder het cardanhuis want die troep krijg je maar lastig van je vloer.

Als alles lekker schoon en droog is smeert u de spline in met Honda Moly 60 of Krytox in.
    Het is de bedoeling dit niet te dik in te smeren zoals u bijvoorbeeld bij de wiellagers zou doen..
    Het makkelijkst smeert u het vet op de spline met een ijsstokje.
    Hierdoor komt er niet teveel vet op, en slingert het vet ook niet rond op uw achtervelg.

Het smeren van de spline dient bij elke bandenwissel te gebeuren.
    Gebruik geen ander ver dan de hierboven voorgeschreven vetten.
    De spline wordt tijdens het rijden behoorlijk heet.
    Een normaal lagervet zal vloeibaar worden en tussen de spline vandaan geslingerd worden en op de achtervelg terecht komen.
    Die troep krijg je er maar moeilijk af en zal schade toe brengen aan de coatinglaag op je velg.

Bron: stowners.com

• Leuk Leuk x 1
  2. ankkro

ankkro 3e Versnelling

Ik kan me niet herinneren dat jij scheerschuim aan je handen had Nootje.......volgens mij waren ze gewoon kolenzwart.... :lol: :lol:

Goed uiteinde en pas op met je handjes he? ........

Groetjes,
    Anke ;)

3. Ome Noot

Hahahahaha toen wist ik scheerzeep truuk nog niet Ank... Fijne jaarwisseling voor jou en Petra

Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk

4. Huubxxl

Huubxxl Guest

Is dat Honda vet het zelfde als molycote vet ?

5. slowhand

slowhand Graficus

Huub, zoek even op dit forum naar " moly 60 "
    Daar wordt het uitgelegd ;)

• Leuk Leuk x 1
  6. Portupan

Portupan 5e Versnelling

Molykote GN paste. GEEN GR-2. Ondanks wat het 1100 handboek zegt.....

• Leuk Leuk x 1
  7. Huubxxl

Huubxxl Guest

Thx. Portupan
    Zal morgen even kijken wat op het blik staat

8. Ome Noot

En anders kan grote Huub hier een potje komen halen.
    Ik heb BR2 staan, graties en voor noppes

• Leuk Leuk x 1
    • Niet Leuk Niet Leuk x 1
  9. marc pan

marc pan Klokje Rondrijder

Is dat dan wel het juiste vet Noot of hoeveel Molybdeen zit er in verwerkt, want ik betaal er 82€ de kilo voor Moly lithuin met 60% Molybdeen er in. En zo als eerder al vermeld, heb ik kleine potjes van 150 gr gevuld met het vet, voor de leden die er interesse voor hebben. Maar niet gratis , maar wel voor de prijs die ik er zelf voor betaald heb.

• Leuk Leuk x 1
  10. Portupan

Portupan 5e Versnelling

Nootje,

Dat is nou net het verkeerde vet...
    KAN goed gaan, maar ik neem het risico niet.

Hoeveel blikken ver koop je voir de prijs van 1 meenemer?

11. Huubxxl

Huubxxl Guest

Bedankt Ome Noot ;)
    Heb al ergens gelezen dat we buren worden ;)
    Waar gaat het nu bij het juiste vet om ? Dat er die 60%molybdeen in zitten ?

12. marc pan

Alles heeft zijn prijs, en als je er vet aandoet met de waarde waar 60%molybdeen in zit, dan zul je er ook voor moeten betalen, en zal je er ook de vruchten er van plukken. En vet met te weinig molybdeen er in, dan zal je de rekening vroeg of laar gepresenteerd krijgen. Ga maar eens na wat zo'n meenemer kost, waarvan er al mooie foto's hier geplaatst zijn. Mijn potje kost 82€/kg, en ga het maar eens na, dan zal je zien met vet van de zelfde waarde, dat het een goede prijs is.

Laatst bewerkt door een moderator: 25 apr 2015
  13. Huubxxl

Huubxxl Guest

Marc ik werk in de technische dienst van een gieterij.wij hebben tig potten vet van verschillende merken.daarom vraag ik wat er nu met die 60 %is

14. Ome Noot

het gaat om een percentage van 60 % molybdeen in de molycote.

En sorry dat ik het zeg Portupan, maar ik heb nog steeds geen klachten gehad over de potjes die ik inmiddels heb weggegeven.
    En ik bedoel dit niet lullig he, laat dat duidelijk zijn

15. Dennis

Dennis The Preacher

Br2 droogt op den duur uit. Men zal moeten blijven smeren. Doen ze dat niet, hebben ze toch echt een probleem op den duur.

Dit zijn feiten. Ook bv Goedhart gebruikt BR2.
    Op de vraag waarom ze vet gebruiken dat uitdroogt krijg je het antwoord: nooit klachten.
    Ja zo ken ik er nog 200 ofzo.

Het staat zelfs op de potjes: BR2 geschikt voor zwaar materiaal waar je te maken heb met weinig omwentelingen.

Op het juiste vet staat dat dit vet juist is voor stalen onderdelen die hoog toerental hebben.

Je merkt het als je het smeert. Het is minder smeuïg en vele malen vetter.

Ik zeg niet dat BR2 slecht is, maar dat het andere vet beter is.

Mobieltje kapot? Glas kapot? Ander defect aan je mobiel? Stuur me pb.
    Ps: heb een grijze st1100. Met toeter.

16. marc pan

Ik heb momenteel nog twee leden die nog zo'n potje vet met 60 % molybdeen er in van mij willen hebben, en heb er pas terug een verse pot van één kg voor besteld, dus heb nog vier potjes over. Ik schat dat je er per potje van 150 gr, wel 30 a' 40 keer je de meenemer kan mee insmeren. Dat maakt dan 0.35€ per smeerbeurt, daarmee word bij mij de meenemer altijd bij het uithalen van mijn achterwiel gesmeerd. Bij interesse voor een potje vet, stuur maar een PBtje.

17. Dennis

Dennis The Preacher

En als je toch je achterwiel eruit haalt, gelijk rubbers vernieuwen. Scheelt een berg en kost een beetje.

Mobieltje kapot? Glas kapot? Ander defect aan je mobiel? Stuur me pb.
    Ps: heb een grijze st1100. Met toeter.

18. Huubxxl

Huubxxl Guest

Even een gedachte ( ja dat kan Dirol )
    Het vet wat in de homokineet van de auto komt heeft dus eigentlijk de zelfde eigenschappen of niet....o_O
    Warmte door de remmen en toerental hebben ze ook genoeg:Search:

19. Huubxxl

Huubxxl Guest

Ik heb eens naar alternatieven gekeken....niet dat het moet maar het kan
    Ik gebruik aan de sideshift van onse 8t trucks die met vloeibaar ijzer rijden Fuchs Urethyn E2 vet.
    Dit vet is met teflon en houd tot 200 graden zijn vorm en druppelt niet.
    Als ik de geleiders insmeer ( hardchrome geleiders en brons bussen ) blijft er ook na 2 weken 2 ploegen dienst in het smeltbedrijf een teflon film over. Volgens fuchs lubricant zou het levenslang lager smering bieden aan lagers....

20. D.bouwhuis

D.bouwhuis 5e Versnelling

Ik lees hier verhalen over vetten en hoge toerentallen en hoge drukken.
    Hoge drukken kan ik begrijpen bij de spline verbinding tussen meenemer en cardanklok, maar mijn vraag is: wat zijn hoge toerentallen?
    Ik zit zelfin de servomotortechniek en daar zijn hoge toerentallen in de orde van grootte van 7500-10000rpm, ik kan dus niet helemaal inschatten of de toerentallen van de achterwielen van de pans?
    Uitgerekend kom ik bij een snelheid van 200 km/u op een toerental van ongeveer 1700 rpm, dit lijkt mij niet een hoog toerental. Nou kan mijn perceptie verkeerd zijn, maar als die 1700 rpm niet "hoog" is naar industriele maatstaven dan is het toch mogelijk om een goed industrieel drukvast molybdeenvet toe te passen?

Verzonden vanof mien eifeun

• Leuk Leuk x 1
  21. Fred-A

Fred-A 5e Versnelling

precies wat ik ook steeds denk.

22. Portupan

Portupan 5e Versnelling

Juist het lagere toerental zorgt in combinatie met het vermogen en de geringe diameter van overbrenging van dit koppel en het geringe contactvlak voor een grote oppervlaktedruk, waartegen de betreffende vet bestand moet zijn.
    Voor de 1100 werd dior Honda BR2 ver voorgeschreven. Het mag geen geheim zijn dat de spline van de 1100 bij bosjes sneuvelen.
    Voor de 1300 schrijft Honda GN-paste voor. Dit zal zeker niet zonder reden zijn.
    De spline van mijn 1300 ziet er met 151.000 km nog als nieuw uit. Bij elke bandenwissel gaat er een kloddertje GN-paste op. Kosten? Een paar euro. Een tube van 150g gaat minstens 10 achterbanden mee.

• Handig Handig x 1
  23. Huubxxl

Huubxxl Guest

Dat druk stabiel was ook mijn gedachte bij dat teflonvet
    Als er ca. 6,5t aan een chrome geleider hangt en dat vet nog steeds een smeerfilm achter laat moet het toch druk stabiel zijn.
    Ik zal zekers zorgen dat die goed gesmeerd word. Zal een een potje GN paste mee nemen...1 kilo is me teveel...60+ banden...dan rij ik niet meer :)

24. marc pan

@Huubxxl ...dan rij ik niet meer :)

Oei Huub, gadedan stoppe mey aasemen.:D B
    Oei Huub, ga je dan stoppen met ademen :D NL

25. Portupan

Portupan 5e Versnelling

Ook te koop in tube van 100g.

Eurootje of 17,44. Destil B.V.

• Leuk Leuk x 1
    Laatst bewerkt: 27 jul 2015
  26. Huubxxl

Huubxxl Guest

Ik denk dat ik dan niet meer op de brommert kom haha

• Leuk Leuk x 1
  27. marc pan

Voor interesse, ik heb nog 3 potjes van 150 gr staan, en kosten 15 € per potje. Zie vorige berichten op pagina 1.
    Voor de leden die op 30-08 naar Sprundel gaan bij AD, kan ik deze meenemen, maar stuur dan eerst een pbtje.

• Leuk Leuk x 2
    Laatst bewerkt: 28 jul 2015
  28. Shimano

Shimano Motorrijles

PB gestuurd naar Marc

29. marc pan

Jou potje staat klaar Hans.
    Ik ben inmiddels terug aan een nieuwe volle pot moeten beginnen, en heb nog voor 5 potjes vet over.
    Voor de geïnteresseerden laat het maar horen via pbtje.

30. Huubxxl

Huubxxl Guest

Heb net via de zaak een tube gekregen

• Leuk Leuk x 1
  31. Kwabbernoot

Kwabbernoot Beginnend Bestuurder

Hallo iedereen,

Eerst en vooral voor allen een gelukkig nieuwjaar gewenst!

Een klein vraagje, hoe lang gaat de meenemer dienst doen op een Pan 1100 als deze steeds correct is gesmeerd?

Heb mijn moto tweedehands gekocht bij omstreeks 80k km, spline stond toen kurkdroog en was toen al ingesleten. Heb nu 175k op de klok staan en op die afstand is het niet noemenswaardig verslecht. Ik schat dat er ongeveer 1/3 van de tandbreedte is afgesleten. Ik zou graag de levensduur kennen om mij een beeld te kunnen vormen over de kosten voor de verdere instandhouding van de moto.

Met vriendelijke groet,

Kwabbernoot

32. panman1100

panman1100 VIP Medewerker

De levensduur is mede afhankelijk van de rijstijl en onderhoud.
    De bussen en de rubbers in het achterwiel horen goed te zijn , indien deze versleten zijn ,
    dan krijgt de meenemer het zwaar te verduren.

Behalve de meenemer slijt ook het ronsel waar deze ingrijpt
    En voor je het weet is de cardanaandrijving ook versleten

In jouw geval zou ik toch maar eens op zoek gaan naar een andere meenemer .
    Maar zou wel heel goed het binnenwerk van het achterwiel nakijken op slijtage.

33. Ome Noot

Kwabbernootjeeeee.
    Ik zou Bor even benaderen voor een andere spline en Ome Henk voor rubbers en bussen.
    Het is niet het werk om dat om te zetten, maar je hebt er alleen maar plezier van.
    Jij gebruikt je motor elke dag.
    Je wilt niet stilstaan op de ring van Antwerpen met een kompleet kale spline toch?

34. Eefje

Eefje Moderator Medewerker

Ik vraag me af of je een slijtage van zo 1/3 misschien niet al onbewust voelt.
    In hebt begin ( vroeger:) ) zat ik wel eens bij Ozzy achterop... En na het vervangen van de rubbers e.a. voelde ik het verschil tijdens het optrekken na het doorschakelen best goed. Dan had hij alleen de rubbers en busjes nog maar gedaan.

• Leuk Leuk x 1
  35. Ome Noot

Da's alweer een tijdje geleden dat je bij die kale mat achterop hebt gezeten.
    Slijtage slijt er langzaam in he.
    Dat gaat geleidelijk.
    Daarom heet het slijtage... sjongejonge hoe kom je erop pfffff hahahaha
    lees net als vering.
    Je merkt het pas als er nieuw onder zit

• Leuk Leuk x 2
  36. panpeter

panpeter 4e Versnelling

Als de spline altijd goed gesmeerd is gaat hij naar mijn idee een leven lang mee, bij mij na 174 K nog als nieuw

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

• Leuk Leuk x 1
  37. Ozzy

Ozzy Administrator Medewerker

Als ....

Daar heb je het bij het juiste eind ...

Tot op heden heb ik helaas bijna alleen nog maar niet goed onderhouden spline's mee gemaakt .... Althans die bij de dealer werden onderhouden.....

Vaak kom je kopervet tegen of helemaal geen vet ....

• Leuk Leuk x 3
  38. Ome Noot

Klopt Oz. en dan hebben ze vette pech

39. Mans

Mans 5e Versnelling

Naar aanleiding van een topic hier op het forum heb ik begin afgelopen jaar ook uiteindelijk eens de rubbers en de bussen vervangen met een bandenwissel. Wat een genot om die flinke tik in je kont/rug kwijt te zijn.

40. panman1100

Vervang de o-ringen ,die op de meenemer zitten,(3 stuks) als je het achterwiel eruit hebt .
    Word helaas vaak vergeten , en gebruik het juiste vet op de meenemer.

• Leuk Leuk x 1
  41. Kwabbernoot

Hey mannen, alvast bedankt voor de info.

Ik heb de blokken tesamen met de bussen in het achterwiel vervangen ergens in het voorjaar van 2015. De speling (voor - achter beweging met het achterwiel) als de motor in de eerste versnelling staat is nu ergens rond de 3 cm, dus dat zit wel snor.
    Ik zit enkel een beetje verveeld met de slijtage van de overbrenging, heb geen enkel idee hoe lang deze het nog zou volhouden. Heb eens zitten kijken op het net naar een 'vers' exemplaar (meenemer + cardanhuis) en dat komt tweedehands toch al snel richting 350€ voor een goeie. Weet niet of 't sop de kool waard is. Waarschijnlijk moet ook de achterschokdemper een keer vernieuwd worden, want met die kilometerstand is volgens mij 't beste er wel af.
    Ik kijk het nog wel effe aan, voor 't zelfde geld rijd ik met de huidige slijtage nog probleemloos 50k km.

Nu eerst roulement links achter in wiel laten vervangen, want dat is naar de filistijnen. De kogels zijn bijna allen tot moes gemalen, maar dat is de kost niet natuurlijk, meteen ook nieuwe achterband, want na een dikke 50.000 km (u leest het goed) is die ook ooit beter geweest. Uiteraard weer Metzeler Z6. Bij de montage van het achterwiel zullen dan de O-ringen vernieuwd worden (dank u Ome Noot ;-)), alsook wordt de meenemer van vers vet voorzien.

I'll keep you posted. Kwabbernoot

• Leuk Leuk x 1
  42. Ome Noot

Kwabernoot... Voor dat Cardanhuis en dat soort spul zou ik even contact opnemen met vriendje Bor.
    linker lagertje vervang je toch hopelijk wel zelf?
    Het is een SKF 6204 2 RSH.
    Kosten een paar centen en het werk is het niet.
    Die dealer ziet je al aankomen..... Die denkt dat het voordeelweek is bij Ikea.. Plundra die portemonee van Kwabbernoot

En wellicht dat er forumleden zijn die je met alle plezier willen helpen... :Smile:

• Leuk Leuk x 1
  43. marc pan

@ Ome noot zei, En wellicht dat er forumleden zijn die je met alle plezier willen helpen... :Smile:

Klopt Noot, maar dan met een potje vet dat 60 % molybdeen bevat.
    Ik heb er nog 5 stuks liggen.

Laatst bewerkt: 6 jan 2016
  44. Ome Noot

ik zou zeggen.. contact kwabbernoot effe.
    hij heeft het nodig

45. panman1100

Je kan ook je handjes laten wapperen Marc en hem helpen het lager goed te monteren ,
    ik denk dat hij daar meer mee geholpen is dan alleen een potje vet leveren.

• Leuk Leuk x 4
  46. Ome Noot

Oh dat is helemaal waar Henk.
    Van Antwerpen naar Marc is aanzienlijk korter en makkelijker als van Antwerpen naar Schiedam.
    Stel dat die spline het begeeft ergens bij Breda.
    Is die knul mooi in de aap gelogeerd...

• Leuk Leuk x 4
  47. Kwabbernoot

Gentlemen, komt allemaal in orde hoor, of zoals ze hier zeggen: in de sjakosj.
    Heb een lagertje besteld bij de dealer, alsook een nieuwe dustseal en nieuwe afstandsbus (die tussen lager en bevestiging achterrem zit) besteld. De afstandsbus was behoorlijk ingesleten. Alles bijéén een kleine 55€ aan onderdeeltjes. De man die m'n nieuwe band gaat opleggen gaat ook het lager monteren, dit gaat in één moeite door, dixit. Eigenlijk is monteren niet de moeilijkheid, demonteren is hier de lastiger klus, omdat je zo'n speciaal trekapparaat nodig hebt met een slag gewicht. Dus als alles goed gaat is de brommer zaterdag weer 100% ok om maandag naar 't werk te snorren.
    Wat de cardan en spline betreft, ik zal contact opnemen met Dhr. Bor, maar vind hier geen lid met die naam, ofwel heb ik niet goed gezocht?

@marc Pan: als ik het goed voor heb woon je in de buurt van Malle? Als ik eens in de buurt moet wezen, mag ik dan even binnen wippen voor zo'n extra beetje vet? Ik kom nog wel effe toe, maar op termijn zal ik toch moeten investeren.

Thanx voor de input, Kwabbernoot.

48. S-Tsw-1300

S-Tsw-1300 Mega Mijlenmaker

Volgens mij wordt hier de motorsloperij bedoeld http://www.bormotorparts.com/
    Succes
    Groet
    Ton

49. Ome Noot

Dank je Ton

• Leuk Leuk x 1
  50. Bertjepan

Bertjepan Beginnend Bestuurder

Na het sleutelen handen schoon wrijven met koffieprut en daarna wassen.
    Idee van ex vriendin met cb1.
    Door haar ben ik lang geleden van klx250 naar cx500 st1100 st1300

Deel Deze Pagina