Lithium-ion batterij voor motoren

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Blue Knight

4e Versnelling
21 jun 2016
360
80
28
58
Retie (België)
Type motor
ST1300
#1
Zonet een klein artikeltje gelezen dat Bosch een nieuwe lithium-ion batterij op de markt brengt, geschikt voor onder meer motoren, scooters en quads. Volgens artikel blijft dit nieuw type batterij tot vier keer langer opgeladen en de duurzaamheid ligt aanzienlijk hoger. Iemand al ervaring met dit type batterij ?
 

Bijlagen

Manus

5e Versnelling
21 jan 2016
566
483
93
68
Valkenswaard
Type motor
Anders
#3
Houd er rekening mee dat je ook een nieuwe lader moet aanschaffen.
 

Ad2002pan

Kilometervreter
4 jan 2013
967
540
113
61
Hendrik Ido Ambacht
Type motor
ST1300
#5
Martin Portupan heeft met een lithium accu gereden of nog steeds.
Misschien kan hij ook antwoorden.

Ad
 

S-Tsw-1300

Mega Mijlenmaker
3 nov 2013
1.870
850
113
Zeewolde
Type motor
ST1300
#6
Toen ik mijn motor van WillemB overnam zat er zo'n accu in. Helaas heb ik een keer mijn contact aan laten staan. Resultaat: helemaal leeg en niet meer op te laden met de Optimate 4. Nu zit er weer een 'normale' accu in. Met dank aan Ad2002pan
 

Panofiel

3e Versnelling
5 mei 2016
186
62
28
51
Hoogeveen
Type motor
ST1100
#7
Als je hier een andere acculader voor nodig hebt, moet je dan ook aan het laadsysteem van de motor iets veranderen?
 
H

Honda

Guest
#8
Neen het systeem kun je ook niet veranderen we hebben het puur over de accu.

NADELEN:
1)Een nadeel is dat de Li-ion-accu continu haar capaciteit verliest, al wordt zij niet gebruikt. Dit verlies is groter bij hogere temperaturen. Door dit chemisch verval gaat een accu ongeveer 3 tot 5 jaar mee. Dit afbraakfenomeen wordt versterkt wanneer de accu volledig is opgeladen.
2) Hoge kostprijs.
3) Lage interne weerstand; brandgevaar bij kortsluiting.
4) Speciale lader aanschaffen.

Ik wil hem nog niet al krijg ik zo'n accu voor niks-nul-noppes.
 

DennisMe

5e Versnelling
30 dec 2016
410
362
63
48
Vlissingen
Type motor
ST1100
#9
Volgens de PR heeft hij een ingebouwd battery management systeem en is de battery gewoon in een bestaand systeem te hangen. Als het niet zo was zou je ook een nieuwe spanningsregelaar nodig hebben, dat is immers de meest gebruikte "oplader" van de motor accu (als ie niet aan een druppellader hangt).
Maar de functies van een intelligente lader hangen sterk af van het gedrag van een 'normale' lood (/calcium) accu... Dus vermoed ik dat deze 'in de war' kan raken van het andere gedrag van deze accu.
Ik ga het in ieder geval niet uitproberen. Als ik gewicht wil verliezen kan ik beter op dieet, daar valt meer te halen dan bij een 30% lichtere accu, vrees ik :-(
 
H

Honda

Guest
#10
Ik ben al ruim 35 jaar lid van Modelvliegvereniging Delta in Oss, en de laatste jaren zijn de lipo accu's ook in gebruik bij de modelvliegtuigen.
Bij het opladen en vervoeren van deze accu's gebruikt men speciale zakken i.v.m. het ontploffing gevaar.
Bij onze en andere verenigingen is dat al meermalen voorgekomen.
O.A. deze zakken worden daarvoor gebruikt.

https://nl.aliexpress.com/item/Free...ion-proof-for-aircraft-model/32747533750.html
 

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
#11
Heb mij van de week toevallig ook nog verdiept in lood vs lithium toen ik een nieuwe nodig had.
Maar kon eigenlijk geen een argument vinden die lithium accus echt de moeite waard maken.

Lijkt mij vooral techniek om een volledig elektrisch aangedreven motor te bekrachtigen.
Maar denk dat voor enkel dat startmotortje aan te slingeren er weinig baat is bij Li-Ion.

Lithium Polymeer (Lipo ) is weer wat heel anders.
Super krachtige maar licht gewicht accu's.
Die inderdaad nogal een explosief karakter kunnen hebben en nog gecompliceerder zijn wat betreft laadtechniek.
 

Portupan

5e Versnelling
14 nov 2012
796
300
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
#12
Martin Portupan heeft met een lithium accu gereden of nog steeds.
Misschien kan hij ook antwoorden.

Ad
Ik heb m 2 jaar in gebruik gehad.
Prima starten, niets mis mee.
Nadeel van de aangeboden Li-accu’s is de beperkte capaciteit. 4Ah versus 11Ah van de normale accu. Ik heb de Li na 2 jaar preventief vervangen. (Ik gebruik de motor dagelijks voor woon-werk, dus wil betrouwbaarheid).
Omdat Li grotere stromen per Ah kan leveren is de startcapaciteit groter, maar de accu is sneller leeg als de motor niet via de dynamo spanning levert. Dit kan een belangrijk nadeel zijn.
Voordeel is lager gewicht, maar op 300kg van de Pan maakt dat minimaal uit.
Ik heb de Li nog aan de druppelaar staan en gebruik deze met een andere 12V accu als 12V buffer voor andere doeleinden.
Mocht iemand de Li willen proberen, hoor ik t wel.

Martin.
 

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
#13
Voor de grap eens gekeken voor de Pan.
Standaard accu is 3,7 kg, Lithium-Ion 1,1 KG.

Om voor die 2,6 kilo winst nou het dubbele te betalen, en dat nog ex speciale lader en evt aanpassing spanningsregelaar lijkt mij verre van rendabel.
Nog los van de andere nadelen die er aan kleven.

En wat wordt eigenlijk met dat "duurzaam" bedoeld ?
Hoor je vaak in marketing maar vind het zomaar een vaag begrip.
Vaak gaat het over een beter milieu, maar wel wordt voor het gemak vergeten wat een milieu schade het mijnen en verwerken van lithium met zich mee brengt.*

*Info: (engels)
http://www.kitco.com/ind/Albrecht/2014-12-16-How-Green-is-Lithium.html
 
Laatst bewerkt:

DutchMicro

5e Versnelling
23 okt 2015
622
876
93
Bergen op Zoom
Type motor
ST1100
#15
H

Honda

Guest
#19
Nouwwwwwwwwwwwwww............................Yuasa is wel het huismerk van o.a. Honda.