Linksaf slaan en rechts de bocht uitlopen!

Status
Niet open voor verdere reacties.

dimmo

1e Versnelling
Ik heb volgende probleem.
Een weken begon dit bij nemen van een rotonde. Bij het nemen van een kleine rotonde wil de motor links de bocht uitlopen bij het nemen van 3/4 van de rotonde.
Op het moment dat het de eerste keer gebeurde was de achterband niet op, maar vervanging werd wel wenselijk. Er een nieuwe BT023 met dezelfde maten en specificaties om gelegd. Maar omdat ik toch wel geschrokken was, ging ik vooral in het begin voorzichtiger rijden. Wat resulteerde in het te langzaam nemen van de bochten. Maar naar een tijdje heb ik dit uit mijn hoofd gezet en ben weer wat relaxter gaan rijden. Dat gaat goed. Maar toch wil de motor nog steeds met linksaf slaan, rechts de bocht. Je schrikt jezelf lam en is slechts voor je zelfvertrouwen. Wat is er verder gebeurd aan de motor. Er is een nieuwe voorband opgekomen, hyperpro voorveren met vorkolie en een achterschokbreker ook een hyperpro.
De achterbrug is hard, het balhoofd draait soepel en is schoongemaakt, opnieuw gesmeerd en spellingsvrij gemonteerd.
Ik weet het even niet meer.
Wie heeft raad of een soortgelijke ervaring.

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Wat doet de motor als je het stuur los laat op een recht stuk?
Je kroonplaat en t-stuk zijn gewoon goed verder? Je stuurnokken zijn die niet ingeslagen? (op het balhoofd)
Wat Freddy zegt .. Je zou ook kunnen uitzoeken over er speling zit op je achterbrug.

Jan Koekepan

Klokje Rondrijder
Al iemand anders op je motor laten rijden die eens kan voelen?
Waar woon je Dimmo? Als ik wat kan doen voor je…

dimmo

1e Versnelling
Balhoofd, kroonstuk, bovenlaag en aanslag nokken zijn goed. Ik voel geen spelling op de achterbrug. Wiellager achter zou kunnen. Zo voel ik nu niks, maar zou kunnen dat de kooi gebroken is. Zou het kunnen dat er te veel olie in de voorvork zit?
postings automatisch samengevoegd:

Al iemand anders op je motor laten rijden die eens kan voelen?
Waar woon je Dimmo? Als ik wat kan doen voor je…
Ik woon in Lelystad.

@dimmo Je hebt er een nieuwe achterband zeg je,
maar hoeveel luchtdruk heb je in jou voorband ?
Voorband staat op 2,8 en achter op 2,9.

waffie

Mega Mijlenmaker
Tja wat moeten we hier van maken,.
echt vergelijk materiaal is er niet omdat iedereen het motorrijden op zijn eigen manier beleefd.
ik heb we een soortgelijke ervaring met een klant gehad.
deze was het vertrouwen zoek om dat de motorfiets niet door de bocht te krijgen was en hij het gevoel had dat deze grip verloor in de bochten en reed er vervolgens mee als een oud wij(F) maar verdacht de techniek omdat deze in zijn visie hier het probleem zat

vervolgens in het bijzijn van hem een goede motorfiets coureur gevonden die vervolgens in zijn bijzijn een proefrit ging maken maar wel de stepjes met die zelfde motorfiets aan de grond reed.
en feitelijk geen opmerkingen had over hoe de motorfiets presteerde.
alles werkte goed en het gedrag was zoals je dat bij die fiets mocht verwachten.

Dit neemt niet weg dat jou ervaring anders kan zijn.
maar je kunt er jaren naar zoeken... als het vertrouwen weg is.. neem er afstand van en ga op zoek naar een andere motorfiets of zelfs een andere hobby.
enkel jijzelf kunt dit bepalen
techneuten kunnen enkel op zoek gaan naar zaken die niet goed kunnen zijn of misschien zijn.
Dit brengt kosten met zich mee en maar zoals je zelf aangeeft er is inmiddels al wat gebeurt.
maar hoever ga je ?
(breng de spanning van de voorband is op 260 Kpa en achter 280 Kpa met een banden druk meter waarvan je weet dat ze juist is)

dimmo

1e Versnelling
@waffie, dank je voor commentaar en er kan zeker een kern van waarheid in zitten. Misschien zit het wel tussen mijn oren. Maar dan zou ik dat op ook mijn VFR750F moeten hebben. Maar nogmaals, kan best dat ik ergens in mijn achterhoofd geen vertrouwen mijn Pan heb.

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
Als die Pan kennis niets opmerkt dat kan wijzen op een manko of defect is het idd aan jou zelf Dimmo om tot een oplossing te komen tussen de oren.
Maar voor hetzelfde geldt is er wel iets mis met de fiets idd.
Zo zag ik bij een recente uitzending van Tros Opgelicht een opgeknapte Harley Davidson voorbij komen die een krom frame had (schade na ongeluk) en daardoor (in)stuur problemen gaf, hier was een inspectie door een motorkeurmeester voor nodig om erachter te komen.

Zonneschijn76

Kilometervreter
misschien heb ik een eye opener althans dat was het voor mij wel. En heb er heel veel baat bij. Gaf mij het stuurplezier weer helemaal terug.

Angst voor de bocht, verstijven van het bovenlichaam, onzeker de bocht in, te dichtbij kijken, als een krant de bocht door, daardoor het plezier in het rijden verminderen.

Ik ben het nu allemaal kwijt, gelukkig en weer blij rijdende.

Tegengesteld sturen ben ik erg blij van dat ik dat geleerd heb uiteindelijk.

Knorretje

2e Versnelling
Hallo dimmo, is het "overstuur?" De motor wil meer stuur nemen dan het toekomt? Ik kom er niet helemaal uit met de beschrijving links en rechts op een rotonde.

Controleer de voorvork op de midden bok bijvoorbeeld met iemand achterop gelegen. Balhoofdlagers zouden goed zijn volgens jou en je bemerkt geen speling van de voorvork, voel nu ook, beneden aan de vork, of de wiellagers gladjes lopen wanneer je aan het wiel draait.

De bandenspanning daar is weinig op aan te merken maar toch van voren wel aan de hoge kant dus controleer met een kritische blik of deze voorband niet een verdikking in het midden krijgt. De band moet over dwars een geleidelijke kromming hebben en geen bult in het midden er bovenop. Die opgeblazen vorm kan een band op een iets te hoge spanning al krijgen en zal dan zeker niet alleen de richting maar ook de snelheid van een wiel in een bocht beïnvloeden.

Ik heb iets gelezen en genoteerd over het plaatsen van het wiel bij de ST1300. "De bout moet gelijk zitten met de buitenkant van de vork aan de rechtse kant als men voor de motor staat. Anders zit het wiel er scheef in..."

Laatste idee van mij is een te slap geworden achtervering. Dat zou je moeten merken wanneer je in een straat een zo krap mogelijke bocht maakt om te keren. Het achtereind geeft dan een slinger. In een scherpe maar lange bocht zoals op een minirotonde kiest een slappe vering natuurlijk eigen richting. Is de weg op een rotonde niet schuin aflopend? Vering vanaf fabriek moet meestal al snel stijver worden afgesteld.

Tiesemans

Mega Mijlenmaker
@Knorretje dat van die achtervering spookt ook door mijn bovenkamer ...
Je zou zo maar een rotte achtervering kunnen hebben, niet zo heel raar op een fiets die 20+ jaar oud is.

Knorretje

2e Versnelling
Inderdaad een vervangende. Dan blijft toch het vermoeden dat de achter schokbreker op een lage en comfortabele stand staat. In die stand is het verschil in wat die over tijd inlevert groter. Ik zou zelf een nieuwe schokbreker ook niet snel hoger instellen dan nodig is. Misschien is het aandringen van mij maar de mini rotondes zijn soms stijl aflopend wegdek.

Als ik het op de manier lees, dat bij het nemen van een flinke bocht naar links de motorfiets rechts de bocht uit gaat, zoals met onderstuur, dan heb ik een heel andere verklaring. In de titel van het topic staat het ook zo. Kijk, als je in een bocht remt dan ga je weer veel rechter op met de motor. Dat komt doordat je onderaan wordt tegengehouden. Bedenk dan dat een onzichtbare hand jou op een vreemde manier onderuit trekt en dat je vervolgens de bocht uit wordt getrokken wanneer er bovenaan op de motor veel weerstand is.

Het uit de bocht vliegen kan op een iets lichtere motorfiets met een groot scherm de hele tijd al wel gebeuren en in elke bocht. Het eerste wat in gedachten komt dat is dan natuurlijk of er een erg groot en hoog scherm op de motor zit, eentje met veel weerstand bovenaan. Of het die dagen winderig weer geweest is als goede tweede en of de vering goed afgesteld staat.

Ik heb bedenkingen bij het scherm van de ST1100 en denk dat de opstaande rand de rijeigenschappen best eens kan beïnvloeden. Of dat nou bij hoge snelheid rechtdoor is of in bochten, je krijgt beslist een paniek gevoel. Als dat het probleem is, controleer dan nog één keer de wiellagers en of het voorwiel er goed in gezet is, monteer dan een scherm dat korter is en geen opstaande rand heeft of toevoeging tegen bufetting (beuken van de wind).

RRR

Kilometervreter
@dimmo: We hebben het hier over een 1100? Zo ja, je schrijft dat er ook een nieuwe voorband op zit. Ik mag aannemen dat dit hetzelfde model is als de achterband? Ik heb ooit op mijn 1100 een ander merk voorband gehad (vóór Conti en achter Bridgestone). De dealer had die Conti gemonteerd toen ik de motor daar kocht. Waardeloos. Nooit fijn op gereden en een bocht naar links was nadat ik er paar duizend kilometer mee had gereden gewoon niet te doen. Ben toen zo dom geweest om die voorband op te rijden, maar had 'm eigenlijk gelijk moeten vervangen voor een Bridgestone. Met een nieuwe Bridgestone van het hetzelfde model als de achterband, kende ik de motor niet meer terug. Echt een mega verschil. Als je een 1300 hebt, dan is de volgorde- en het aanhaalmoment van de bouten/moer belangrijk (staat in het WPH van de 1300).

Laatst bewerkt:

dimmo

1e Versnelling
Ik heb inderdaad een ST1100. Voor en achter een Brightstone BT023 met dezelfde specificaties als de vorig.
En als ik zo alle antwoorden lezen, waar ik dankbaar voor ben, en zo terug ga redeneren, dan ga ik twijfelen aan de voorveren. Door een foutje bij de leverancier, had ik de voorveren van hyperpro voor een ABS model gekregen bij de streetbox. Deze paste voor geen meter in de voorvork. Ik heb toen de schokbreker gemonteerd en de oude voorveren terug gemonteerd. Tot die tijd, had ik totaal geen problemen met bochten en mini en grote rotondes. Maar na de montage van de juiste hyperpro voorveren is het begonnen na een lange rit met mijn meisie achterop.
Dan schrik je, je helemaal suf.
Alles wat ik ook maar kon bedenken om te controleren o.a. bandenspanning, instelling van de schokbreker, nieuwe band achter, zithouding, achterbrug, gisteravond de wiellagers van de voor en achterwiel.
Maar ik kan het niet terug beredeneren.
Echter het antwoordt van RRR en Knorretje doen mij denken aan de voorveren. Zondag ga ik de oude terug steken. Wie weet.

dimmo

1e Versnelling
Inderdaad een vervangende. Dan blijft toch het vermoeden dat de achter schokbreker op een lage en comfortabele stand staat. In die stand is het verschil in wat die over tijd inlevert groter. Ik zou zelf een nieuwe schokbreker ook niet snel hoger instellen dan nodig is. Misschien is het aandringen van mij maar de mini rotondes zijn soms stijl aflopend wegdek.

Als ik het op de manier lees, dat bij het nemen van een flinke bocht naar links de motorfiets rechts de bocht uit gaat, zoals met onderstuur, dan heb ik een heel andere verklaring. In de titel van het topic staat het ook zo. Kijk, als je in een bocht remt dan ga je weer veel rechter op met de motor. Dat komt doordat je onderaan wordt tegengehouden. Bedenk dan dat een onzichtbare hand jou op een vreemde manier onderuit trekt en dat je vervolgens de bocht uit wordt getrokken wanneer er bovenaan op de motor veel weerstand is.

Het uit de bocht vliegen kan op een iets lichtere motorfiets met een groot scherm de hele tijd al wel gebeuren en in elke bocht. Het eerste wat in gedachten komt dat is dan natuurlijk of er een erg groot en hoog scherm op de motor zit, eentje met veel weerstand bovenaan. Of het die dagen winderig weer geweest is als goede tweede en of de vering goed afgesteld staat.

Ik heb bedenkingen bij het scherm van de ST1100 en denk dat de opstaande rand de rijeigenschappen best eens kan beïnvloeden. Of dat nou bij hoge snelheid rechtdoor is of in bochten, je krijgt beslist een paniek gevoel. Als dat het probleem is, controleer dan nog één keer de wiellagers en of het voorwiel er goed in gezet is, monteer dan een scherm dat korter is en geen opstaande rand heeft of toevoeging tegen bufetting (beuken van de wind).
Ik heb al een iets korter scherm van Givi.
Maar wat bedoel je met:"of het voorwiel er goed in gezet is"? De afstandsbussen, teller aandrijving, de as en bout zijn gemonteerd zoals dat hoort. Maar misschien zie iets over het hoofd. Waar zou dit fout kunnen gaan. Hoor het graag.

dimmo

1e Versnelling
@panman1100, quote:"Ik heb bedenkingen bij het scherm van de ST1100 en denk dat de opstaande rand de rijeigenschappen best eens kan beïnvloeden. Of dat nou bij hoge snelheid rechtdoor is of in bochten, je krijgt beslist een paniek gevoel. Als dat het probleem is, controleer dan nog één keer de wiellagers en of het voorwiel er goed in gezet is, monteer dan een scherm dat korter is en geen opstaande rand heeft of toevoeging tegen bufetting (beuken van de wind)."
Dat laatste stukje van zijn bericht, gaat over een ST1100. Op dit stukje reageerde ik.

Woon om de hoek bij jouw wil wel even keer meekijken en of rijden.....
Lijk mij een goed idee.

JoopH

Lid nr. 1000
Je schrijft dat er ook een nieuwe voorband op gekomen is. Ik weet alleen nog niet van welk bouwjaar je 1100 is.
Honda heeft op een gegeven moment besloten dat de tijd rijp was, om de 1100‘s te gaan voorzien van een bredere voorvelg. Hier zijn nogal wat fouten mee gemaakt bij bandenwissels.
Toen ik mijn 1100 kocht, zat er een te smalle ( voor het oudere type, smallere velg ) voorband op. Dat stuurde niet lekker. Het loopvlak is te plat en de motor wil niet lekker ’vallen’.
Na montage van de juiste voorband stuurde het beestje als een scheermes.
Dus, is wel de juiste band gemonteerd?

Laatst bewerkt:

dimmo

1e Versnelling
Ja, de correcte maten liggen er omheen. De voorband 500km oud en de achterband nu 150km.
Beide keurig rond en geen platte kanten.
Alles terug denkend, kom ik op 1 punt uit. Dat zijn de voorveren. Zondag ga ik de oude veren weer monteren.

JoopH

Lid nr. 1000
OK. Ik hoop voor je dat ‘ie dan weer betrouwbaar stuurt, zodat je een duidelijke oorzaak kunt aanwijzen. Succes!

RRR

Kilometervreter
Als je de oude originele voorveren terugplaatst, zorg er dan voor dat de juiste hoeveelheid olie, zoals voorgeschreven door Honda, erin zit. Bij de plaatsing van Hyperpro veren, verandert (bij de 1300 althans, maar misschien niet bij de 1100) ook de hoeveelheid olie. Als ik jouw (terug)redenatie zo lees, moet het probleem haast wel veroorzaakt worden door de Hyperpro veren. Toen je de (verkeerde) Hyperpro veren voor de originele veren had vervangen, stuurde 'ie immers (weer) normaal en na de plaatsing van de (tweede set) Hypepro's niet meer. En toch moet de 1100 echt opknappen van een setje Hypepro's. Ome Noot heeft er destijds ontzettend veel gemonteerd en de recensies waren bijna allemaal positief. Of je maakt een afspraak bij Hyperpro en vraagt of zij er eens op willen rijden (misschien heb je opnieuw verkeerde veren geleverd gekregen). Succes met het vinden van de oplossing.

Laatst bewerkt:

dimmo

1e Versnelling
Dat was ook de bedoeling van de HyperPro set. De originele schokbreker was op en nieuwe originele koste bijna net zoveel als een HP Streetbox. Door de positieve geluiden, was mijn keuze gemaakt.
Maar na montage van de goede voorveren, vond ik wel dat de voorkant lager was geworden.
Maar goed, ik ga de oude veren terug zetten. Olie niveau op de juiste hoogte. En dan weer rijden. Eventueel Elmo laten rijden.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
Zijn de veren op de juiste manier gemonteerd ?
De veren van een 1300 ( Hyperpro ) hebben aan de uiteinden een verschillende diameter.
Het is belangrijk dat deze juist zijn gemonteerd.
Ik weet niet of de Hyperpro veren voor een 1100 dit ook hebben ?

dimmo

1e Versnelling
De veren moeten net andersom gemonteerd worden. En lopen helemaal recht. De veren voor een 1100 hebben geen versmalling of verbreding. De veren van Honda lijken erop, maar zijn minder stug.
Maar thnx helemaal.
Zondag ga ik sleutelen en laat de uitslag horen.

waffie

Mega Mijlenmaker
ik wil zeker geen roet in het eten gooien maar blijf nu eens bij het het probleem,
we kunnen we 10 tallen gedachten over gooien en alles tot in lengte van dagen bespreken wat de oorzaak allemaal zou kunnen zijn maar ook wat het juist niet kan zijn..

het begint met een proefrit door derden om een hersenspinsel uit te sluiten en vandaar uit ga je op zoek,

het moment van vast stelling en de zaken die daar aan vooraf zijn gegaan kunnen van invloed zijn of juist niet
maar ga dus terug naar het moment waar datgene niet heeft plaatsgevonden
de zogenaamde schone lei

Garfield

5e Versnelling
En in ieder geval de bandenspanning goed zetten zoals @waffie ook al meldde.
2,8 bar in je voorband is véél te veel !
Standaard is 2,5 voor en 2,9 achter.

dimmo

1e Versnelling
ik wil zeker geen roet in het eten gooien maar blijf nu eens bij het het probleem,
we kunnen we 10 tallen gedachten over gooien en alles tot in lengte van dagen bespreken wat de oorzaak allemaal zou kunnen zijn maar ook wat het juist niet kan zijn..

het begint met een proefrit door derden om een hersenspinsel uit te sluiten en vandaar uit ga je op zoek,

het moment van vast stelling en de zaken die daar aan vooraf zijn gegaan kunnen van invloed zijn of juist niet
maar ga dus terug naar het moment waar datgene niet heeft plaatsgevonden
de zogenaamde schone lei
Dus terug naar de oude voorveren in de voorvork.
Daarna is probleem begonnen.
Maar je hebt gelijk.
En als het tussen mijn oren zou zitten, dan had ik dat ook moeten hebben op mijn VFR. Oké, dat is een andere type motor met een bouw. Maar heb ik totaal niet het gevoel dat deze de bocht uit wil.

dimmo

1e Versnelling
De band staat op de spanning die in boekje staat. Zelfs nog 0,1 bar te laag. Maar ik ga het proberen. Ik neem jullie opmerkingen echt serieus.
Ook ben ik aan terug denken vanaf wanneer dit is gebeurd en wat heb ik in de tussentijd veranderd.

waffie

Mega Mijlenmaker
je kunt onmogelijk vergelijken met een totaal ander motor concept
spruitjes en boerenkool zijn beiden koolgroenten maar vele houden toch niet van spruitjes

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan