Lijmen spiegel kap

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

panrob

4e Versnelling
14 nov 2012
314
90
43
63
Swalmen
Vraagje, van mijn rechter spiegelkap is aan de binnenkant het plastic afgebroken waar de pin in zit die in de kuip gaat, zie foto's
Met welke lijm kan deze het beste lijmen?

Gewoon, via internet!!

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.284
1.482
113
58
Zaandam
Type motor
Anders
Flink met twee componenten ABS lijm en probeer ook een paar extra stukjes kunstof over de breuk te lijmen soort spalkje als het ware. (misschien zelfs met een paar kleine parkertjes vast te zetten?)

teacher

4e Versnelling
31 mei 2015
266
314
63
Type motor
ST1300
Wat je kan doen:

Naar de verfhandel en een fles MEK halen.
Dan een restje ABS plastic zoeken. Bumpers op de sloop, oude pc kasten, legosteentjes. Maak er hele fijne stukjes van en los de stukjes op in MEK in een jampotje oid. Doe dit wel buiten!

De boel goed ontvetten, de breuk al een beetje insmeren met MEK (er om heen ook een beetje) en daarna fixeren met tape. Nu pak je je ABS papje en smeer je het op / om de breuk. Ook dit doe je buiten!

Laten drogen, klaar.

Andere optie: ABS kan je lassen. Dat doe je met een heteluchtpistool (waarvan je de temperatuur kan regelen; 350 graden) en een smalle opzetmond, en ook hier wil je materiaal toevoegen: staafjes ABS, of bijvoorbeel filament van een een 3d printer. Ik heb ook wel eens geprutst met een soldeerpistool, maar dan was geen zichtwerk (ophangoog binnenzijde bumper) en dat ging ook. Zorg dat je beide delen smelt voordat je ze samen drukt. Is je breuk ingewikkeld kan dit lastig zijn overigens.

Laatst bewerkt:

Sancho Panza

5e Versnelling
14 jun 2015
714
669
93
44
Amersfoort
Type motor
ST1100
MEK staat trouwens voor Methylethylketon, voor de Scrabble-laars onder ons...

De tip van teacher heb ik zelf ook eens gebruikt: Lego of Duplo in snippers knippen en een klein laagje (1 a 2 centimeter) MEK in een jampotje doen.

Beetje roeren en vooral telkens de deksel er weer op doen, de Lego lost nu op tot een papje, tussendoor ook "effe roere".
Na het er op smeren vervliegt de MEK weer uit de Lego en wordt het weer hard.

Als je het potje met de deksel erop bewaard is dit later ook weer voor andere (reparatie)klusjes te gebruiken.

panrob

4e Versnelling
14 nov 2012
314
90
43
63
Swalmen
Mannen bedankt, ik heb gisteren 2 componenten lijm gebruikt, had ik nog liggen, hierna, met een handdoek, tussen de bankschroef geklemd. Vanmorgen de zaak bekeken, zit muurvast. Nogmaals dank voor jullie input.
Dat idee van MEK en lego ga ik zeker bewaren.

Gewoon, via internet!!

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.138
413
Type motor
Anders
Even een tip nav het 'kunstof lassen' want dat is feitelijk de hiervoor vermelde methode:

De meeste kuip delen zijn van ABS. De smelttemperartuur is om en nabij de 180°c. Overstijgt je die teveel, wordt de las poreus en breekt makkelijk weer. Dus beter een regelbare soldeerbout gebruiken en de temperatuur constant houden voor het meest optimale resultaat. En een zeer goed masker gebruiken want het is me een beetje giftig die dampen....

Laatst bewerkt door een moderator:

spydi

1e Versnelling
8 nov 2013
40
21
8
48
Havelte
Type motor
ST1100
Mannen bedankt, ik heb gisteren 2 componenten lijm gebruikt, had ik nog liggen, hierna, met een handdoek, tussen de bankschroef geklemd. Vanmorgen de zaak bekeken, zit muurvast. Nogmaals dank voor jullie input.
Dat idee van MEK en lego ga ik zeker bewaren.

Gewoon, via internet!!
hee Rob,

Beetje late reactie,maar Ik zit ook met een kapotte spiegelkap en wil hem ook weer lijmen,

Maar wat voor 2-komponenten lijm heb Je gebruikt ???

groetjes Friedrich

panrob

4e Versnelling
14 nov 2012
314
90
43
63
Swalmen
Hoi Friedrich , deze is van de gamma,: Sencys epoxylijm , gel.
Zit in een rode verpakking.