Jas/Broek Leren jack schoongemaakt.

ThunderSTreak

Mega Mijlenmaker
12 okt 2013
2.107
2.753
113
Omgeving Breda
Vandaag maar eens werk gemaakt van het schoonmaken van mijn leren jack. Fluor geel met wit leer is en blijft besmettelijk en het was zeker een jaar of vijf terug dat ik dit gedaan heb. Wel regelmatig vet gebruikt, maar het wit was eigenlijk zwart en het geel niet echt fris meer.

Leverancier voor mijn leerschoonmaakspulletjes is de tuigkast van de edele viervoeter. Begonnen met Belvoir Tack Cleaner:

Vlak voor vlak inspuiten, inwrijven met spons, in laten trekken en weer inwrijven en daarna met doeken het vuil wegnemen.

Volgende fase was het behandelen met vloeibare zadelzeep van Epplejeck.

Met stoffendoek leer verzadigen en vuil verder oplossen. Vuil afnemen met papieren doek en oude badstof handdoek. Alle vlakken van de jas zo vier keer behandeld. Per behandelbeurt werd het wit steeds witter en verdween zwarte aanslag van het geel.

De laatste behandeling was het invetten een waterafstotend maken van het leer met Epplejeck leervet.

Rijkelijk op stiksel en naden; goed in de naden vegen en een dunne laag op de vlakken. Jack ruikt nu naar een honingkorf want deze was is rijkelijk verzadigd met bijenwas . Was is waterafstotend en trekt goed in het leer. Jas erg vet in de garage opgehangen, maar nu vier uur later is het oppervlak weer redelijk droog. Veel vet is al ingetrokken.

H

Honda

Guest

Heb nog een leuk werkje voor je, heb n.l. ook een leren jas met nogal wat wit!Rofl

Ozzy

Klokje Rondrijder
R.I.P
30 okt 2012
5.227
3.185
572
Type motor
ST1100
Ik heb dasty gebruikt.... Als nieuw

• Like
Reactions: Dennis

ThunderSTreak

Mega Mijlenmaker
12 okt 2013
2.107
2.753
113
Omgeving Breda
Belvior € 10,95
Epplejeck zadelzeep € 9,95
Epplejeck ledervet blank € 9.95

Maar dat was al betaald door de 'ruiterdames'. :Biggrin Die gebruiken het spul om zadels en tuig schoon te houden dus stond al in de kast.

Als je dit spul koopt kan je minstens 10 keer je jack schoonmaken en invetten.

@ Ozzy of Dasty nu zo'n goede oplossing is weet ik niet. Mogelijk ontvet het het leer te veel. De schoonmaakmiddelen die ik gebruikt heb, bevatten glycerine en dat vet het leer ook in tijdens het reinigen. Leer blijft daardoor soepel.

• Like
Reactions: Zonneschijn76

Ozzy

Klokje Rondrijder
R.I.P
30 okt 2012
5.227
3.185
572
Type motor
ST1100
Is goed gegaan hoor René ... Is weer mooi geel ... Daarna heel goed ingevet

• Like
Reactions: panman1100

slop

3e Versnelling
18 aug 2016
159
224
43
Baflo
Type motor
ST1100
De info van @ThunderSTreak kwam ik laatst al zoekende tegen omdat ik voor onze oudste zoon een gebruikte leren motorpak heb gekocht. Mooi pak, netjes behandeld door de eigenaar, en heel lang in zijn bezit geweest, maar… inderdaad uiteraard een maar… de eigenaar was een fervent roker, en dat rook je zeker weten. Het leren motorpak een uitgebreide reiniging geven volgens de instructies van ThunkerSTreak.

1ste stap was het reinigen van het leer met Belvoir Tack Cleaner

Vlak voor vlak inspuiten, inwrijven met spons, in laten trekken en weer inwrijven en daarna met doeken het vuil wegnemen.

2de stap was het behandelen met vloeibare zadelzeep van Epplejeck.

Met stoffendoek leer verzadigen en vuil verder oplossen. Vuil afnemen met licht vochtige doek Alle vlakken van de jas zo vijf keer behandeld en de broek vier keer. Per behandelbeurt werd het wit steeds witter en verdween vuil en aanslag.

De laatste behandeling was het invetten een waterafstotend maken van het leer met Epplejeck leervet.
Rijkelijk op stiksel en naden; goed in de naden vegen en een dunne laag op de vlakken. Jack ruikt nu naar een honingkorf want deze was is rijkelijk verzadigd met bijenwas. Was is waterafstotend en trekt goed in het leer.

En ja, er zit wat tijd in, maar het resultaat is top, en het ruikt weer heerlijk fris met dank voor de gegeven info van ThunderSTreak!

Motorpak ziet er weer uit als nieuw, nu mijn eigen leren pak nog………

Bijlagen