Kroon olie 10 W 40 Pulsa half synt vs Eurol olie 10 W 40 half synt

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.573
865
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Sinds ik mijn motorfiets heb van ongeveer sept 2016 heb ik steeds Eurol motorolie zoals de titel aangeeft gebruikt in combinatie met een K&N oliefilter.
Nieuwe olie erop gelijk een nieuwe oliefilter.
Een 2000 km geleden heb ik de Eurol ververst door Kroon olie alsook een nieuwe filter en ik doe dit om de
10 000 km.
Morgen vertrek ik op verlof voor een rit van om en bij de 4 000 km.
Vandaag nog maar even het olie niveau nagekeken , motorfiets mooi pas gezet en ik zie dat tussen + & - nog 1/3 olie zit.
Vreemd .
Met mijn Eurol olie was mijn olie altijd op max niveau , zelfs na 10 000 km.
Ik heb mijn motorfiets gestart en verschillende min laten draaien , motor stilleggen en geduldig wachten tot alle olie is terug gelopen.
Het resultaat 1 / 3.
Wat heb ik nagekeken , de schroefdop van de radiateur eraf geschroefd en mijn vinger in opening gestoken en ik voel gewoon koelvloeistof en zo ruikt het ook naar koelvloeistof.
Geen smurrie van water met olie.
De dop van het uitzetvat eraf genomen en een staafje ingestoken , koelvloeistof.
Voor zo ver gaat mijn kennis .
Ik ga ervan uit dat er geen olie in mijn koelwater is terecht gekomen.
Hier thuis had ik nog een ongeopende olie bus staan van Eurol en ik heb de Kroon afgelaten en Eurol olie + een nieuwe olie filter geplaatst ( al was die filter misschien overbodig ) .
Alles mooi op max niveau gezet zoals het wph voorschrijft.
Ik had geen olielek aan de filter en ook niet aan mijn aftapplug en ik vervang ook steeds de oliering.
Nu is mijn vraag , is het mogelijk dat een ander merk van motorolie gemakkelijker olie verbruikt zal ik maar schrijven ?
Ik heb wat reserve olie mee in mijn koffer en dan kan ik morgenavond al eens mijn niveau nakijken , maar ik wil mezelf geen angst aanjagen door te denken dat ik nu met een groot olie probleem zit.
Graag jullie mening of er verschil kan zijn kwestie olie "verbruik "?
Motorfiets heeft 78 000 km gereden of is het gewoon mogelijk dat ik sinds heel kort dan een verbruik van olie heb ongeacht het merk.
 

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.241
1.689
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Je hebt de verkeerde kroon olie gebruikt voor je 1300. Dan moet er kroon expulsa rr 10w40 in verversen na 12000km, dat is een vol synthetische olie. Voor de 1100 kun je de halfsynthetische expulsa 10w40 gebruiken.

groeten, Lucky Luc, verstuurd vanaf mijn striekfeun
 

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.241
1.689
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Overigens beveel ik de eurol, niet meer aan.

groeten, Lucky Luc, verstuurd vanaf mijn striekfeun
 

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.419
2.057
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Voor olie verbruik hoef je geen zorgen te maken, zelfs al moet ie hard gaan werken in de bergen, ik doe het al jaren met ook al verschillende Pan, s, en heb er nog nooit last van gehad zelfs met en Pan die 150000km gelopen had, en met die Pan zelfs 4000 km alleen al in de bergen spittig doorgereden, en bij aankomst na in het totaal 12000km voor een olie wissel te doen was het nauwelijks merkbaar dat het olie niveau gezakt was. Maak je maar geen zorgen.
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.033
822
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Beste Erwin,
Je moet die olie kiezen die voor jou het beste gevoel geeft.
en welk merk of type dat is maakt daarin weinig onderscheid.
De ene heeft merk A en de ander merk B
Dan weer een viscositeit C en de ander rijdt op D
En dan weer de overweging ,ga ik voor half synt of voor een vol synthetische basisolie
Je vraag zal zeker reacties gaan uitlokken maar alle zullen gebaseerd zijn op hun eigen ervaringen.
Echter de basis ligt wel bij het smeeradvies van de fabrikant en die is voor de ST1300 >2007
een 10 w 30 full synth

Er zijn bepaalde aspecten die invloed hebben op het uiteindelijke verbruik (lees lekken, verbranden en verdampen) maar de gedachte dat verbrandings motoren geen olie mogen verbruiken is werkelijk een mythe.
vergelijkingen zijn enkel mogelijk als de omstandigheden waarin deze vergelijking plaatst vind ook gelijk zijn.

neem bijv de temperaturen van de laatste 2 maanden.. erg heet
en als iets heet wordt verdampt er ook iets (NOAK waarde)
Dit is al een bijzondere omstandigheid
Ik persoonlijk vind je keuze om de olie te vervangen dan ook voorbarig
Je hebt nu niet alleen je investering weg gedaan maar ook kosten genaakt om andere olie te kiezen.
Bijvullen had in mijn optiek voldoende geweest
 
Laatst bewerkt:

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.573
865
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Dat van die hete temperaturen is wel waar en ik heb op die zondagen dan ook ritten gemaakt van 400 tot 500 km .
Ze is nu vervangen dat kan ik niet meer terugdraaien en ben ik misschien te snel geweest van oordeel.
Maar met een leuke vakantie voor de deur heb je graag dat als dat mogelijk is alles ok is.
Ik houd het in het oog en als dat verbruik echt abnormaal blijft dan post ik het hier wel.

Goed Marc :).
 
  • Like
Reactions: Alex1976

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.241
1.689
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
De basisolie van eurol is grotendeels gerecycled en voorzien van nieuwe dopes, vroeger werd die verrijkt met "schone" basis olie, maar dat is een stuk minder geworden, bovendien worden in het reinigingsproces alle oliën (auto,motor etc) door elkaar geknikkerd en kunnen er anti-frictie dopes uit auto olie in je motorolie komen, dit zal nooit veel zijn, maar na verloop van tijd kun je wel last van je (natte platen) koppeling krijgen, doorslippen b.v. overigens zijn er tegenwoordig een aantal "merken" die zo olie maken. Zal er wel eens een lijstje van plaatsen als ik terug van vakantie ben. Overigens ligt de verdampingstemperatuur van olie boven de 180°C en wordt de olie in je blok nooit warmer dan 120°C, anders zou je grote mechanische problemen krijgen namelijk.

groeten, Lucky Luc, verstuurd vanaf mijn striekfeun
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.033
822
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
beste Erwin,
het peilglas laat slecht een verschil toe van ca 200 Ml dus waar praten we dan nog over

als de olie tussen min en max staat is er gewoonweg voldoende.
En het product is echt goed verkrijgbaar.. zowat op iedere hoek.
Ik heb zelf een 500 ml bij in een klein flesje voor dat ene zeldzame moment dat er bij zou moeten.

geen zorgen meer maken en gewoon vertrekken,
 
  • Like
Reactions: Mister Vogezen

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
833
319
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
Ik gooi er 10W40 halfsyntheet (Procycle) van Louis in.
Bij verversen een hele can van van 4l.
12.000 km verder weer een hele can.
Nog nooit een prbleem mee gehad.
Peil daalt nauwelijks.
Uitkomende olie is wel dunner dan nieuwe. Goede reden om te verversen.
 

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.045
324
83
overveen
Type motor
ST1300
nee, ik prop de vloeistof erin,nadat ik het eerst tot balletjes heb gekneed,gelardeerd met wat paneermeel voor de betere smering,
vervolgens zet ik het geheel onder water,haal het eruit en spoel het door de wc,vang het op bij de zuivering,waar ik met de motor heen ben gegaan en dan pas,ja dan pas wordt het gepropt,niet verwarren met geprept dat is heel wat anders.
 

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
833
319
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
Ook gooien?? [emoji38][emoji38]

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Vakkundig gooien is een kunst.
Flink oefenen. [emoji12]
Minimaal 2x per jaar. Soms 3.
Pure extase als ik 4 keer per jaar mag.
(Ik heb het nog steeds over olieverversen...).

Martin.
 

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.045
324
83
overveen
Type motor
ST1300
nee Martin dat had je er nou niet bij moeten zeggen.{olieverversen}
dacht heel wat anders,draaien in het reuzenrad of het spookhuis.
geintje.
 

MWA

Beginnend Bestuurder
13 okt 2016
11
11
3
51
Type motor
ST1100
Ik gooi altijd Lidl 15W-40 (API-SL) olie in m'n 1100 Pan:oh no:.
De owners manual eist 15W-40 API SE of beter
Geen enkel probleem (maar lees verder).

Dit weekeinde de distributieriem vervangen en wilde de dikte van het pakket koppelingsplaten ook opmeten.
En die draaien echt in de olie .
Maar hoe zit dat dan met stroef vs smeren :Questionmarks: ?
Dit is het beste artikel dat ik er over kon vinden: ANWB artikel over olie Duidelijke uitleg over alle ins/outs en aanduidingen.

Ik stel me zo voor dat in de tijd van de eerste ST1100 er nog niet zo veel dopes en synthetische oliën waren die zo goed smeren dat ze je koppeling zouden laten slippen.
Vandaar dat de simpele aanduiding API-SE of beter volstaat.
Nu gaat dat niet meer op.
Als je een klassieke minerale olie neemt die voldoet aan niet meer dan SG is er niks aan de hand.
Maar als je een verbeterde moderne olie (half-)synthetisch neemt moet de aanduiding JASO-MA (goed) (MA1 beter) (MA2 best) op het blik staan.
Dan is het een olie die geschikt is voor een motor met natteplatenkoppeling zodat deze niet gaat slippen.

Halfsynthetische expulsa 10w40 (JASO-MA2) voor de ST1100 is dus een prima advies :good:
 
Laatst bewerkt:

Twointje Pan

3e Versnelling
14 nov 2012
155
111
43
56
Deinze
Type motor
ST1300
Beste Erwin,
Je moet die olie kiezen die voor jou het beste gevoel geeft.
en welk merk of type dat is maakt daarin weinig onderscheid.
De ene heeft merk A en de ander merk B
Dan weer een viscositeit C en de ander rijdt op D
En dan weer de overweging ,ga ik voor half synt of voor een vol synthetische basisolie
Je vraag zal zeker reacties gaan uitlokken maar alle zullen gebaseerd zijn op hun eigen ervaringen.
Echter de basis ligt wel bij het smeeradvies van de fabrikant en die is voor de ST1300 >2007
een 10 w 30 full synth

Er zijn bepaalde aspecten die invloed hebben op het uiteindelijke verbruik (lees lekken, verbranden en verdampen) maar de gedachte dat verbrandings motoren geen olie mogen verbruiken is werkelijk een mythe.
vergelijkingen zijn enkel mogelijk als de omstandigheden waarin deze vergelijking plaatst vind ook gelijk zijn.

neem bijv de temperaturen van de laatste 2 maanden.. erg heet
en als iets heet wordt verdampt er ook iets (NOAK waarde)
Dit is al een bijzondere omstandigheid
Ik persoonlijk vind je keuze om de olie te vervangen dan ook voorbarig
Je hebt nu niet alleen je investering weg gedaan maar ook kosten genaakt om andere olie te kiezen.
Bijvullen had in mijn optiek voldoende geweest

Beste Waffie..

Mijn Pan St1300 is van November 2007 en in het handleidingsboekje staat er nog steeds dat de juiste olie voor mijn Pan 10W40 half synthetische olie... Dus tot en met eind 2007 schrijft Honda nog steeds 10W40 half synthetische olie voor de ST1300
 

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.241
1.689
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Ik gooi altijd Lidl 15W-40 (API-SL) olie in m'n 1100 Pan:oh no:.
De owners manual eist 15W-40 API SE of beter
Geen enkel probleem (maar lees verder).

Dit weekeinde de distributieriem vervangen en wilde de dikte van het pakket koppelingsplaten ook opmeten.
En die draaien echt in de olie .
Maar hoe zit dat dan met stroef vs smeren :Questionmarks: ?
Dit is het beste artikel dat ik er over kon vinden: ANWB artikel over olie Duidelijke uitleg over alle ins/outs en aanduidingen.

Ik stel me zo voor dat in de tijd van de eerste ST1100 er nog niet zo veel dopes en synthetische oliën waren die zo goed smeren dat ze je koppeling zouden laten slippen.
Vandaar dat de simpele aanduiding API-SE of beter volstaat.
Nu gaat dat niet meer op.
Als je een klassieke minerale olie neemt die voldoet aan niet meer dan SG is er niks aan de hand.
Maar als je een verbeterde moderne olie (half-)synthetisch neemt moet de aanduiding JASO-MA (goed) (MA1 beter) (MA2 best) op het blik staan.
Dan is het een olie die geschikt is voor een motor met natteplatenkoppeling zodat deze niet gaat slippen.

Halfsynthetische expulsa 10w40 (JASO-MA2) voor de ST1100 is dus een prima advies :good:
Helemaal met je eens, Overigens heb ik nog twee XS'en(....) En Lidl olie is er ook een die van gerecycelde olie wordt gemaakt. Dat hoeft overigens niet per definitie slecht te zijn, maar ik gebruik dat zéker niet voor mijn ST1300, voor een oudere auto is dat geen probleem. (uitleg staat boven). Voor mijn ST1300 gebruik ik de Kroon Expulsa RR 10W40, omdat die namelijk wat zwaarder termisch belast wordt na de modificaties aan het blok.