data-csrf="1558429472,e3141c797c7165aaece9d5d35597e392" Kroon olie 10 W 40 Pulsa half synt vs Eurol olie 10 W 40 half synt | ST1100-1300.eu

Kroon olie 10 W 40 Pulsa half synt vs Eurol olie 10 W 40 half synt

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.791
978
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Sinds ik mijn motorfiets heb van ongeveer sept 2016 heb ik steeds Eurol motorolie zoals de titel aangeeft gebruikt in combinatie met een K&N oliefilter.
Nieuwe olie erop gelijk een nieuwe oliefilter.
Een 2000 km geleden heb ik de Eurol ververst door Kroon olie alsook een nieuwe filter en ik doe dit om de
10 000 km.
Morgen vertrek ik op verlof voor een rit van om en bij de 4 000 km.
Vandaag nog maar even het olie niveau nagekeken , motorfiets mooi pas gezet en ik zie dat tussen + & - nog 1/3 olie zit.
Vreemd .
Met mijn Eurol olie was mijn olie altijd op max niveau , zelfs na 10 000 km.
Ik heb mijn motorfiets gestart en verschillende min laten draaien , motor stilleggen en geduldig wachten tot alle olie is terug gelopen.
Het resultaat 1 / 3.
Wat heb ik nagekeken , de schroefdop van de radiateur eraf geschroefd en mijn vinger in opening gestoken en ik voel gewoon koelvloeistof en zo ruikt het ook naar koelvloeistof.
Geen smurrie van water met olie.
De dop van het uitzetvat eraf genomen en een staafje ingestoken , koelvloeistof.
Voor zo ver gaat mijn kennis .
Ik ga ervan uit dat er geen olie in mijn koelwater is terecht gekomen.
Hier thuis had ik nog een ongeopende olie bus staan van Eurol en ik heb de Kroon afgelaten en Eurol olie + een nieuwe olie filter geplaatst ( al was die filter misschien overbodig ) .
Alles mooi op max niveau gezet zoals het wph voorschrijft.
Ik had geen olielek aan de filter en ook niet aan mijn aftapplug en ik vervang ook steeds de oliering.
Nu is mijn vraag , is het mogelijk dat een ander merk van motorolie gemakkelijker olie verbruikt zal ik maar schrijven ?
Ik heb wat reserve olie mee in mijn koffer en dan kan ik morgenavond al eens mijn niveau nakijken , maar ik wil mezelf geen angst aanjagen door te denken dat ik nu met een groot olie probleem zit.
Graag jullie mening of er verschil kan zijn kwestie olie "verbruik "?
Motorfiets heeft 78 000 km gereden of is het gewoon mogelijk dat ik sinds heel kort dan een verbruik van olie heb ongeacht het merk.
 

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.454
1.821
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Je hebt de verkeerde kroon olie gebruikt voor je 1300. Dan moet er kroon expulsa rr 10w40 in verversen na 12000km, dat is een vol synthetische olie. Voor de 1100 kun je de halfsynthetische expulsa 10w40 gebruiken.

groeten, Lucky Luc, verstuurd vanaf mijn striekfeun
 

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.454
1.821
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Overigens beveel ik de eurol, niet meer aan.

groeten, Lucky Luc, verstuurd vanaf mijn striekfeun
 

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.497
2.091
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Voor olie verbruik hoef je geen zorgen te maken, zelfs al moet ie hard gaan werken in de bergen, ik doe het al jaren met ook al verschillende Pan, s, en heb er nog nooit last van gehad zelfs met en Pan die 150000km gelopen had, en met die Pan zelfs 4000 km alleen al in de bergen spittig doorgereden, en bij aankomst na in het totaal 12000km voor een olie wissel te doen was het nauwelijks merkbaar dat het olie niveau gezakt was. Maak je maar geen zorgen.
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.044
834
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Beste Erwin,
Je moet die olie kiezen die voor jou het beste gevoel geeft.
en welk merk of type dat is maakt daarin weinig onderscheid.
De ene heeft merk A en de ander merk B
Dan weer een viscositeit C en de ander rijdt op D
En dan weer de overweging ,ga ik voor half synt of voor een vol synthetische basisolie
Je vraag zal zeker reacties gaan uitlokken maar alle zullen gebaseerd zijn op hun eigen ervaringen.
Echter de basis ligt wel bij het smeeradvies van de fabrikant en die is voor de ST1300 >2007
een 10 w 30 full synth

Er zijn bepaalde aspecten die invloed hebben op het uiteindelijke verbruik (lees lekken, verbranden en verdampen) maar de gedachte dat verbrandings motoren geen olie mogen verbruiken is werkelijk een mythe.
vergelijkingen zijn enkel mogelijk als de omstandigheden waarin deze vergelijking plaatst vind ook gelijk zijn.

neem bijv de temperaturen van de laatste 2 maanden.. erg heet
en als iets heet wordt verdampt er ook iets (NOAK waarde)
Dit is al een bijzondere omstandigheid
Ik persoonlijk vind je keuze om de olie te vervangen dan ook voorbarig
Je hebt nu niet alleen je investering weg gedaan maar ook kosten genaakt om andere olie te kiezen.
Bijvullen had in mijn optiek voldoende geweest
 
Laatst bewerkt:

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.791
978
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Dat van die hete temperaturen is wel waar en ik heb op die zondagen dan ook ritten gemaakt van 400 tot 500 km .
Ze is nu vervangen dat kan ik niet meer terugdraaien en ben ik misschien te snel geweest van oordeel.
Maar met een leuke vakantie voor de deur heb je graag dat als dat mogelijk is alles ok is.
Ik houd het in het oog en als dat verbruik echt abnormaal blijft dan post ik het hier wel.

Goed Marc :).
 
  • Like
Reactions: Alex1976

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.454
1.821
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
De basisolie van eurol is grotendeels gerecycled en voorzien van nieuwe dopes, vroeger werd die verrijkt met "schone" basis olie, maar dat is een stuk minder geworden, bovendien worden in het reinigingsproces alle oliën (auto,motor etc) door elkaar geknikkerd en kunnen er anti-frictie dopes uit auto olie in je motorolie komen, dit zal nooit veel zijn, maar na verloop van tijd kun je wel last van je (natte platen) koppeling krijgen, doorslippen b.v. overigens zijn er tegenwoordig een aantal "merken" die zo olie maken. Zal er wel eens een lijstje van plaatsen als ik terug van vakantie ben. Overigens ligt de verdampingstemperatuur van olie boven de 180°C en wordt de olie in je blok nooit warmer dan 120°C, anders zou je grote mechanische problemen krijgen namelijk.

groeten, Lucky Luc, verstuurd vanaf mijn striekfeun
 

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.044
834
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
beste Erwin,
het peilglas laat slecht een verschil toe van ca 200 Ml dus waar praten we dan nog over

als de olie tussen min en max staat is er gewoonweg voldoende.
En het product is echt goed verkrijgbaar.. zowat op iedere hoek.
Ik heb zelf een 500 ml bij in een klein flesje voor dat ene zeldzame moment dat er bij zou moeten.

geen zorgen meer maken en gewoon vertrekken,
 
  • Like
Reactions: Mister Vogezen

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
838
332
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
Ik gooi er 10W40 halfsyntheet (Procycle) van Louis in.
Bij verversen een hele can van van 4l.
12.000 km verder weer een hele can.
Nog nooit een prbleem mee gehad.
Peil daalt nauwelijks.
Uitkomende olie is wel dunner dan nieuwe. Goede reden om te verversen.
 

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.056
328
83
overveen
Type motor
ST1300
nee, ik prop de vloeistof erin,nadat ik het eerst tot balletjes heb gekneed,gelardeerd met wat paneermeel voor de betere smering,
vervolgens zet ik het geheel onder water,haal het eruit en spoel het door de wc,vang het op bij de zuivering,waar ik met de motor heen ben gegaan en dan pas,ja dan pas wordt het gepropt,niet verwarren met geprept dat is heel wat anders.
 

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
838
332
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
Ook gooien?? [emoji38][emoji38]

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Vakkundig gooien is een kunst.
Flink oefenen. [emoji12]
Minimaal 2x per jaar. Soms 3.
Pure extase als ik 4 keer per jaar mag.
(Ik heb het nog steeds over olieverversen...).

Martin.
 

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.056
328
83
overveen
Type motor
ST1300
nee Martin dat had je er nou niet bij moeten zeggen.{olieverversen}
dacht heel wat anders,draaien in het reuzenrad of het spookhuis.
geintje.
 

MWA

Beginnend Bestuurder
13 okt 2016
11
10
3
51
Type motor
ST1100
Ik gooi altijd Lidl 15W-40 (API-SL) olie in m'n 1100 Pan:oh no:.
De owners manual eist 15W-40 API SE of beter
Geen enkel probleem (maar lees verder).

Dit weekeinde de distributieriem vervangen en wilde de dikte van het pakket koppelingsplaten ook opmeten.
En die draaien echt in de olie .
Maar hoe zit dat dan met stroef vs smeren :Questionmarks: ?
Dit is het beste artikel dat ik er over kon vinden: ANWB artikel over olie Duidelijke uitleg over alle ins/outs en aanduidingen.

Ik stel me zo voor dat in de tijd van de eerste ST1100 er nog niet zo veel dopes en synthetische oliën waren die zo goed smeren dat ze je koppeling zouden laten slippen.
Vandaar dat de simpele aanduiding API-SE of beter volstaat.
Nu gaat dat niet meer op.
Als je een klassieke minerale olie neemt die voldoet aan niet meer dan SG is er niks aan de hand.
Maar als je een verbeterde moderne olie (half-)synthetisch neemt moet de aanduiding JASO-MA (goed) (MA1 beter) (MA2 best) op het blik staan.
Dan is het een olie die geschikt is voor een motor met natteplatenkoppeling zodat deze niet gaat slippen.

Halfsynthetische expulsa 10w40 (JASO-MA2) voor de ST1100 is dus een prima advies :good:
 
Laatst bewerkt:
  • Niet Leuk
Reactions: marccc

Twointje Pan

3e Versnelling
14 nov 2012
180
138
43
56
Deinze
Type motor
ST1300
Beste Erwin,
Je moet die olie kiezen die voor jou het beste gevoel geeft.
en welk merk of type dat is maakt daarin weinig onderscheid.
De ene heeft merk A en de ander merk B
Dan weer een viscositeit C en de ander rijdt op D
En dan weer de overweging ,ga ik voor half synt of voor een vol synthetische basisolie
Je vraag zal zeker reacties gaan uitlokken maar alle zullen gebaseerd zijn op hun eigen ervaringen.
Echter de basis ligt wel bij het smeeradvies van de fabrikant en die is voor de ST1300 >2007
een 10 w 30 full synth

Er zijn bepaalde aspecten die invloed hebben op het uiteindelijke verbruik (lees lekken, verbranden en verdampen) maar de gedachte dat verbrandings motoren geen olie mogen verbruiken is werkelijk een mythe.
vergelijkingen zijn enkel mogelijk als de omstandigheden waarin deze vergelijking plaatst vind ook gelijk zijn.

neem bijv de temperaturen van de laatste 2 maanden.. erg heet
en als iets heet wordt verdampt er ook iets (NOAK waarde)
Dit is al een bijzondere omstandigheid
Ik persoonlijk vind je keuze om de olie te vervangen dan ook voorbarig
Je hebt nu niet alleen je investering weg gedaan maar ook kosten genaakt om andere olie te kiezen.
Bijvullen had in mijn optiek voldoende geweest

Beste Waffie..

Mijn Pan St1300 is van November 2007 en in het handleidingsboekje staat er nog steeds dat de juiste olie voor mijn Pan 10W40 half synthetische olie... Dus tot en met eind 2007 schrijft Honda nog steeds 10W40 half synthetische olie voor de ST1300
 

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.454
1.821
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Ik gooi altijd Lidl 15W-40 (API-SL) olie in m'n 1100 Pan:oh no:.
De owners manual eist 15W-40 API SE of beter
Geen enkel probleem (maar lees verder).

Dit weekeinde de distributieriem vervangen en wilde de dikte van het pakket koppelingsplaten ook opmeten.
En die draaien echt in de olie .
Maar hoe zit dat dan met stroef vs smeren :Questionmarks: ?
Dit is het beste artikel dat ik er over kon vinden: ANWB artikel over olie Duidelijke uitleg over alle ins/outs en aanduidingen.

Ik stel me zo voor dat in de tijd van de eerste ST1100 er nog niet zo veel dopes en synthetische oliën waren die zo goed smeren dat ze je koppeling zouden laten slippen.
Vandaar dat de simpele aanduiding API-SE of beter volstaat.
Nu gaat dat niet meer op.
Als je een klassieke minerale olie neemt die voldoet aan niet meer dan SG is er niks aan de hand.
Maar als je een verbeterde moderne olie (half-)synthetisch neemt moet de aanduiding JASO-MA (goed) (MA1 beter) (MA2 best) op het blik staan.
Dan is het een olie die geschikt is voor een motor met natteplatenkoppeling zodat deze niet gaat slippen.

Halfsynthetische expulsa 10w40 (JASO-MA2) voor de ST1100 is dus een prima advies :good:
Helemaal met je eens, Overigens heb ik nog twee XS'en(....) En Lidl olie is er ook een die van gerecycelde olie wordt gemaakt. Dat hoeft overigens niet per definitie slecht te zijn, maar ik gebruik dat zéker niet voor mijn ST1300, voor een oudere auto is dat geen probleem. (uitleg staat boven). Voor mijn ST1300 gebruik ik de Kroon Expulsa RR 10W40, omdat die namelijk wat zwaarder termisch belast wordt na de modificaties aan het blok.
 
  • Leuk
Reactions: marccc

Twointje Pan

3e Versnelling
14 nov 2012
180
138
43
56
Deinze
Type motor
ST1300
Ik gebruik al jaren Eurol olie 10W-40 wat meneer Honda in MIJN handleiding boekje van November 2007 voorschrijft , nooit geen problemen mee gehad . Maar nu dat ik lees wat Lucky Luc zegt ben ik er toch niet helemaal gerust in , zeker omdat de prijs bij RAD 30 euro voor 4 Liter en ik bij Oliewereld.Nl 4 liter Castrol Power RS 4T 10W40 kan kopen voor 29 euro. Hoe kan dit nu is die Castrol dan slechter als de Eurol ?

Twointje Pan
 
Laatst bewerkt:

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.454
1.821
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Nee Tony, oliewereld verkoop véél meer olie dan RAD en dan gaat de prijs vanzelf omlaag. Staar je niet blind op de prijs waarmee ze adverteren want die geld alleen voor vaten van 208ltr.
 
  • Leuk
Reactions: Twointje Pan

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.322
5.035
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Hun site zegt echter dit Luc.

https://www.oliewereld.nl/product/castrol-power-rs-4t-10w40/
CASTROL POWER RS 4T 10W40

302523-44LOp voorraad€7,13€28,50

Artikelnr.Verp.VoorraadPrijs P/LPrijsAantalTotaal prijs
302523-11LOp voorraad€8,95€8,95Aantal€0,00
302523-1212 x 1LOp voorraad€8,58€102,95Aantal€0,00
302523-44LOp voorraad€7,13€28,50Aantal€0,00
14DAE5-6060LOp voorraad€5,81€348,75Aantal€0,00
14DAE6-208208LOp voorraad€5,06€1.052,30Aantal€0,00
 
  • Leuk
Reactions: Twointje Pan

Twointje Pan

3e Versnelling
14 nov 2012
180
138
43
56
Deinze
Type motor
ST1300
Ok maar is die Castrol olie beter dan die van Eurol.

Is dat een goed olie van Castrol want dan schakel ik over op die olie in de plaats van Eurol olie.

Groetjes Twointje Pan
 

Jan Pan

Moderator
Medewerker
14 feb 2013
1.291
871
413
52
Gorinchem
Type motor
ST1300
en de volgende dag in huis, gelijk ook maar ff cardanolie mee besteld:)
 

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
471
229
43
59
Flevoland
Type motor
ST1300
De olie wereld is niet anders dan de wereld van melk. de bron is een raffinaderij die een product levert waar vraag naar is. Castrol is toentertijd overgenomen door BP bijvoorbeeld. dus je hebt A merken en B merken. Maar alle hebben een technische specificatie die moet voldoen. Wie controleert of daadwerkelijk een productie run aan die specificatie voldoet.... dat is de brouwer zelf want de inkopende partij zal daarop inkoop enfin er zal heus wel eens een mis productie zijn. Dus een handelsonderneming besteld gewoon olie met een specificatie waar zij denken te kunnen verkopen voor een prijs incl hun winstmarge.
Algemeen zal weinig verschil zijn tussen A merken en B merken als de specificaties hetzelfde is. Maar hier geldt ook alle waarde naar kwaliteit. Dus je kan van een A merk een betere product ondersteuning en een constante van het product verwachten.

De product specificaties voor st1300 vanaf 2007 tot 2022. Gewoon boekje van de motor erbij gepakt wat Honda voorschrijft!
SAE 10W-30.... dan even check op API class. SG of hoger (behalve API-sticker gewaarmerkt "energie conserving" - die dan NIET gebruiken).
JASO T 903-norm moet MA zijn.

Waar draait het primair om - de viscositeit:
SAE 10W-30 voor omgeving temp. van -10 tot ongeveer +20 gr C.
SAE 10W-40 voor omgeving temp. van +10 tot ongeveer +40 gr C

Dus ga je naar Noorwegen voor een lange rit en je verwacht geen hittegolf boven de 25 gr.C of wordt het Italië waar je verwacht dat het niet vriest...

Kortom, je besteld merk olie waarvan je 99% kan aannemen dat zij CONSTANT een goed product leveren (de handelsonderneming zal geen risico nemen).
Je zal ook geen olie bij de Action halen of bij Alie als je niet 100% weet zit het product er ook in wat op hun etiket staat.

Daar is een zegswijze: goedkoop is vaak duurkoop!

Ik heb in mijn 2009 model gewoon Castrol 10W-40 en ga niet naar de Noordkaap ….nog (is bucket list)
postings automatisch samengevoegd:

Nu ik het bovenstaande had geschreven ben ik meer in de Castrol site gaan neuzen...

Wat daar staat klopt gewoon niet! voor een ST1100 10W-30?
Het is het voorbeeld van website redacteuren die toch geen verbanden kunnen leggen. ff doorlezen in motorbouwers specificaties.
Verder staat er geen specificaties in die je normaal wel verwacht. Alleen een richtlijnen van opslag en veiligheid.. EU richtlijnen.
kortom alles wat je digitaal leest op sites, ook je nuchter verstand gebruiken is mijn advies.
Lees analoog de specificaties van de bron! dus wat staat in het Honda boekje
postings automatisch samengevoegd:

Onderstaande is van de ANWB site en geeft goede onderbouwing voor keuze. viscositeit vd olie en uitleg.
welke handelsmerken leveren nu motorolie voor motoren en welke daarvan zijn A merken... wat is hier nu het verschil tussen een A merk en een B merk???
That's the question..
Wat voor motorolie kies je?
Meer en meer kun je motoroliën kopen met een lage viscositeit. Is een dunne olie wel een goede?

Vroeger was het gemakkelijk. Toen had je 10W-40 of een 20W-50 olie en kon je kiezen voor synthetische of minerale olie. En als het een niet goed genoeg en het ander te duur was, dan koos je voor een halfsyntheet. Dat laatste is nog steeds zo, maar er zijn nu veel meer viscositeiten en er staat een compleet cryptogram aan specificaties achterop. En hoe weet je nu wat de goede motorolie is?

Daarvoor moeten we iets dieper op de materie ingaan. Om te beginnen met minerale olie. Dat is een product dat uit ruwe aardolie wordt gedestilleerd. Dat levert in eerste instantie een tamelijk onstabiel goedje op, waarin nog veel ongewenste delen zitten. Deze ongewenste delen, de zogenaamde ‘onverzadigde koolwaterstoffen’, kun je met behulp van waterstof afbreken, waarna je een stabiele, minerale basisolie overhoudt. Die kun je vervolgens nog verbeteren door erg lange moleculen onder hoge druk en temperatuur met waterstof te laten reageren, zodat ze afbreken. Dan praat je over Hydrocrack olie, die al een stap beter en stabieler is dan een ‘gewone’ minerale olie.
Synthetische olie

Synthetische olie komt heel anders tot stand. Die maak je in een laboratorium door kleine moleculen, zoals aardgas (methaan oftwel CH4) aan elkaar te knopen tot je een koolwaterstof van de gewenste lengte hebt. Voor het maken van motorolie wordt vaak etheen (C2H4) gebruikt, waarvan lange moleculen worden gemaakt die de naam ‘alphaolefinen’ dragen. Knoop je er meer van aan elkaar, dan krijg je ‘Poly Alpha Olefinen’ (PAO). Op een vergelijkbare, synthetische manier
kun je ook zogenaamde esters maken uit vetzuren en alcoholen.

Esters zijn zeer geschikt als smeermiddel. Een groot voordeel van synthetische motorolie is dat de fabrikant precies kan bepalen welke moleculen er in de olie zitten en welke eigenschappen de basisolie dus heeft. De variatie in moleculen is kleiner en de moleculen breken niet zo gemakkelijk, de olie is dus stabieler en zal minder gauw verouderen of oxideren. De moleculen glijden ook makkelijker langs elkaar, waardoor de olie minder inwendige weerstand heeft en de wrijvingsverliezen lager zijn. Dat leidt tot een verlaging van het brandstofverbruik en dat is tegenwoordig een hot item!

Tip: met Wegenwacht Service word je ook bij motorpech geholpen!
Dopes

Vaak worden de twee soorten synthetische basisolie gemixt om tot een bepaalde beste resultaat te komen. Bij een halfsyntheet worden minerale en synthetische oliën gemengd om een vrij hoogwaardige olie voor een relatief lage prijs te krijgen. Het spreekt dus voor zich dat de gebruikte basisoliën en de toegepaste mengverhoudingen de kwaliteit bepalen. De ene syntheet is daarom de andere niet. Maar er zijn nog meer verschillen. Om de olie nog verder te verbeteren, worden aan een minerale of synthetische basisolie talloze additieven of dopes toegevoegd.

Zo zijn er dopes die er voor zorgen dat de motor schoon blijft. Deze dopes kapselen vuil in en houden het zwevend, zodat vuil niet kan aankoeken. Andere additieven dienen om de wrijving te verminderen (friction modifiers) of om oxidatie van de olie of de metalen van het motorblok tegen te gaan. De fabrikanten doen veel onderzoek om een uitgebalanceerd pakket additieven samen te stellen, waarvan de componenten elkaar niet tegenwerken. Dat is ook een van de belangrijkste reden dat je niet zelf een potje additieven aan de olie moet toevoegen. Als de toevoeging goed is, zit hij er al in. Zo niet, dan kan het alleen maar kwaad. Een probleem van puur synthetische oliën is dat additieven er niet zo goed in oplossen. Doordat de oliemoleculen van synthetische olie mooier tegen elkaar aan liggen, is er minder ruimte voor de additieven. Daarom wordt aan een synthetische PAO bijna altijd 5% minerale olie of ester toegevoegd om de additieven goed te doen oplossen.
Viscositeit

Een belangrijke eigenschap van motorolie is de viscositeit, oftewel de dikte of stroperigheid van de olie. Een dikke olie geeft – in theorie – een sterkere smeerfilm, maar een dunne olie kan sneller vuil en hitte afvoeren en is bij een koude motor sneller op de te smeren plekken. Maar het probleem is dat olie dunner wordt als de motor heet wordt. Een olie die koud dik genoeg is, is in een warme motor te dun en een olie die warm de juiste dikte heeft, is te stroperig als de motor koud is. Maar ook daarvoor zijn oplossingen gevonden in de vorm van een molecuul dat zich oprolt als het koud is en zich uitrolt als het warm wordt. Zo zorgt dit stofje, dat Viscositeits-Index verbeteraar wordt genoemd, dat het de stroperigheid bij hoge temperaturen minder hard afneemt.

Hierdoor ontstaan zogenaamde ‘multigrade oliën’. Een 15W-40 olie heeft bijvoorbeeld als het koud is de viscositeit van een SAE 15 olie, terwijl hij bij 100° Celsius de dikte van een SAE 40 olie heeft. Synthetische oliën hebben van zich een stabieler viscositeitsverloop dan minerale olie en hebben dus minder VI-verbeteraar nodig. Dat is zeker voor motoren een voordeel, want daarbij draait de transmissie in de motorolie. De VI-moleculen kunnen tussen de tandwielen van de transmissie kapot gemalen worden, waardoor de motorolie bij bedrijfstemperatuur te dun wordt. Synthetische oliën hebben hier minder last van.
Trend naar dunnere olie

Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie. Het getal met de letter W (van Winter) geeft namelijk de vloeibaarheid bij lage temperaturen aan Die W-kwalificatie heeft dus meer te maken met eisen als stolpunt en verpompbaarheid bij kou. Het bepaalt hoe goed de smering bij een koude motor op gang komt. Hoe kleiner het getal, hoe beter.

Zoals al vermeld doen autofabrikanten de laatste jaren enorm hun best om het brandstofverbruik terug te dringen, een trend die ook bij motorfabrikanten langzaam doorzet. Ook daarvoor is een verlaging van de viscositeit belangrijk, omdat een dunne olie beter glijdt. Het vermindert dus de wrijvingsverliezen. Zeker bij de koude start kan er veel winst worden gehaald met een dunnere olie. Tegenwoordig is een 10W-40 olie vrij standaard, maar veel fabrikanten gaan al richting 5W-40 of zelfs naar 0W-30 oliën, die zowel koud als warm dun zijn. Het nadeel daarvan is wel, dat de smeerfilmsterkte lager is. De motor moet dus wel speciaal zijn ontworpen om met deze dunne oliën te kunnen draaien.

Dat wordt tegenwoordig aangegeven met de HTHS viscositeit (High Temperature, High Shear), die wordt gemeten bij 150° Celsius. Dunne, brandstofbesparende oliën hebben een lage HTHS waarde. Is de motor er niet voor gemaakt, dan heb je een olie met een hoge HTHS waarde nodig.
Speciale eisen

De laatste tijd zijn er nog andere ontwikkelingen, die de kwaliteit van de olie bepalen. Sinds de invoering van de Euro III uitlaatgasnormen hebben de meeste motoren bijvoorbeeld een katalysator. En dat botst met bepaalde dopes in de motorolie, met name met de dopes die oxidatie tegengaan, die de motor schoon houden of die wrijving verminderen. Deze dopes komen via de cilinderwanden en de carterventilatie in de cilinders terecht. Daar verbranden ze tot asdeeltjes, die katalysatoren kunnen aantasten. Een motor met katalysator heeft dus een olie nodig, die minder van deze asdeeltjes produceert. Dit zijn de zogenaamde low-SAPSoliën, waarbij SAPS staat voor Sulphated Ash, Phosporous and Sulpher.

Daarnaast zijn er tegenwoordig ook steeds meer automerken die eigen eisen aan motorolie stellen. Vaak is die olie ontwikkeld of aangepast om speciale problemen van een type motorblok op te lossen. Zo heeft Volkswagen bijvoorbeeld een aparte oliespecificatie voor dieselmotoren met pompverstuivers, die aan een extreem hoge vlaktedrukken bloot staan. In de motorwereld zien we dit soort eisen (nog) niet. Wel zijn er enkele oliemerken die olieproducten ontwikkelen die speciaal op een bepaalde motorconstructie zijn afgestemd. Een hoogtoerige viercilinder wordt bijvoorbeeld heel anders belast dan een dikke eenpitter en wanneer je het smeermiddel daar op aanpast kun je volgens die fabrikanten een beter resultaat bereiken dan met een universele olie. En dat klinkt logisch…
API

Er zijn inmiddels dus heel veel soorten en combinaties olie. De ene syntheet is ook de andere niet, dat is ook duidelijk. Maar hoe weet je nu of je een goede kwalitateit olie te pakken hebt? Om daar duidelijkheid in te brengen, ontwikkelden diverse testcentra testmethoden en kwaliteitsnormen voor auto-motorolie, waarbij de kwaliteit in een overzichtelijke code op de fles wordt vermeld. Het American Petroleum Institute (API) gebruikt bijvoorbeeld een S aanduiding voor benzinemotoren en een C aanduiding voor diesel. De letter die erachter staat geeft de kwaliteit, hoe hoger de letter, hoe hoger de kwaliteit. Een SF/CD kwalificatie is bijvoorbeeld veel ouderwetser en dus minder goed dan de huidige SM/CF norm. De API-normen zijn ontworpen voor Amerikaanse auto’s en Amerikaanse rijomstandigheden. Daarom ontwikkelden de Europese autofabrikanten hun eigen testnormen. Deze ACEA–normen worden voor motorolie echter nauwelijks toegepast.
JASO

Een groot nadeel van de API en ACEA kwaliteitsnormen is dat ze zich richten op de olieprestaties in automotoren. Maar motormotoren zijn heel anders geconstrueerd dan automotoren. Bij de meeste motoren draait de koppeling in de motorolie en maakt de startmotor gebruik van een vrijloop, waarvan de werking op een zekere mate van wrijving berust. Daardoor is het niet mogelijk om een wrijvingsverlagende dope aan de olie toe te voegen, want daarvan gaan zowel de koppeling als de startmotorvrijloop slippen. En dus moeten er voor motoren speciale oliën worden ontwikkeld, waarin géén friction modifiers zitten. Om die reden kunnen deze oliën bij de API testen ook niet voorbij de API-SG-kwalificatie komen, want die haal je niet zonder friction modifiers. Toch bieden Castrol, Motul en Putoline hogere kwalificaties motorfietsolie aan, tot SL aan toe!

Duidelijk is echter, dat je met alleen een API specificatie nog steeds niet weet of je een olie hebt die ook geschikt is voor je motor. Wat dat betreft is de komst van de JASO norm (Japanese Automotive Standards Organisation) een goede zaak. Daarin wordt speciaal getest of een olie vriendelijk is voor natte koppelingen en of de olie bestand is tegen de afschuifkrachten in transmissies, die bij motoren immers ook in de motorolie draaien. Als een motorolie de MA-kwalificatie heeft, heb je dus een olie die speciaal getest is voor het gebruik in motormotoren met natte koppeling. Sinds enige jaren maakt de JASO daarbij onderscheid tussen een MA1 en een MA2 kwalificatie: de MA2 stelt hogere eisen aan de wrijving in de koppeling en is dus beter geschikt voor motoren met een hoge koppel- en vermogensafgifte. Voor motoren met een droge koppeling hanteert de JASO de MB kwalificatie. Dat zijn dus motorfietsoliën die ‘gezakt’ zijn voor de MA testen…
Welke olie?

Welke olie moet je nu kiezen? Het beste neem je – zodra de motor goed is ingelopen - een merkolie van goede kwaliteit, dus een half- of volsyntheet met een SG en minimaal een JASO MA1 kwalificatie. Voor de viscositeit kijk je eveneens naar het advies in het instructieboekje. Rij je grote afstanden op straat, dan kies je het tweede (warme) getal laag, binnen die adviezen. Dus liever een 10W-30 dan een 10W-40. Doe je veel korte afstanden, dan kun je beter een hoger getal kiezen, omdat de olie dan in de loop der tijd door condens en brandstofresten verdund raakt. Rijd je veel op circuits, dan kies je juist voor een hoog getal, omdat de motor in raceomstandigheden heter en de olie dus dunner wordt.

Voor barre, winterse omstandigheden kies je het ‘W’ getal zo laag als wordt toegestaan, want dan is de olie eerder bij alle te smeren onderdelen en blijft slijtage aan nokkenassen beperkt. Dan dus liever een 5W-40 dan een 10W-40. Rijd je toch niet als het echt koud is, dan kun je net zo goed een hoger getal nemen. En natuurlijk geldt altijd: beter de verkeerde olie, dan helemaal geen olie…
 
Laatst bewerkt:

Twointje Pan

3e Versnelling
14 nov 2012
180
138
43
56
Deinze
Type motor
ST1300
Oei oei TuinfluiterPan wat een uitleg ,ik ga je geloven want ben daar een leek in . Maar ga je toch op één ding geen gelijk geven de productspecificatie voor de ST1300 zullen vanaf 2008 tot 2016 10W - 30 olie zijn , want mijn St1300 heb ik nieuw gekocht eind november 2007 en in mijn instructie boekje staat nog steeds 10W - 40 voor olie. Ik ben al ettelijke kren naar italie en Portugal gereden met in Portugal temperaturen van 45 graden en nog nooit geen problemen gehad met de 10W - 40 olie ook geen verbruik van olie na een trip van 13500 km van België naar Portugal. Ik ga ook bij mijn 10W - 40 blijven maar mijn vraag was gewoon 10W - 40 olie van Eurol kost bij RAD 30 euro en bij Oliewereld.NL betaal ik nu maar 28.50 euro voor
CASTROL POWER RS 4T 10W40
Dus was mijn vraag ben ik toch beter af bij die Castrol olie of niet ?

Twointje Pan
 

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.791
978
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Die boekjes die ze bij de Pan leveren , de zogenaamde handleiding hebben ze denk ik met 1 000 000 exemplaren tegelijk gedrukt.
Een Pan van 2004 heeft hetzelfde boekje als 1 van 2012.
Op die manier blijf je de olie gebruiken die in het boekje staat al geeft Honda wel aan dat andere olie ook kan.
 

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
471
229
43
59
Flevoland
Type motor
ST1300
Ach, beide is goed als je de omgevingstemperatuur tussen 5 en 28 gr C is. In mijn Honda instructieboekje van 2009 staat inderdaad op de linkerpagina 92 10W-30. op blz 93 staat ook het een en ander over viscositeit. dan kan je specifiek kiezen voor juist 10W-40.

Wat hier verder niet is genoemd is half synthetisch of full synthetisch. Als je altijd full synth. hebt gebruikt dan ook die blijven gebruiken.
Heb je altijd half synth gebruikt dan altijd half synth.
Het effect... iets meer olie verbruik als je van half naar full gaat bij 320.523 Km gereden.....smile
 
  • Leuk
Reactions: Twointje Pan

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
471
229
43
59
Flevoland
Type motor
ST1300
Oeps ik vind een quote from US; Honda changed the recommendation for street bikes including the ST1300 from 10w40 to 10w30 after the 2006 model year with no apparent changes other than print in the owners and service manuals.

Kortom als wij maar de 350.000Km halen zonder olieverbruik... omdat de verkeerde olie erin zit.