ST1100 Koppelingsvloeistof vervangen ST1300A

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Heb mij bezig gehouden van de week met het vervangen / verversen van de koppeling vloeistof.
Het is een relatief eenvoudige klus, makkelijk zelf te doen.
Om het nog gemakkelijker te maken laat ik dmv deze PDF file zien zoals ik het gedaan heb.
Suggesties en en opmerkingen altijd welkom, veel kijkplezier.

(PS: Koppeling zelf is al gereviseerd / vervangen komt tzt een HWTD van.)

Bijlagen

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.127
358
83
overveen
Type motor
ST1300
prachtig maar ipv kruiskopschroefjes om het dekseltje vast te zetten, heb ik er torx ingedraaid gaat makkelijker en beter open,want na een aantal keren is het kruis kapot.
is de koppeling bij jou na en keer na vullen op druk?proficiat.

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Ja @Fred-A. Voorheen deed ik dit altijd met een zuig apparaat, of handmatig. Mijn ervaring is dat het op deze manier net zo goed, als niet beter is. Zat vroeger ook vaker te klooien met op druk te krijgen.
Ik trek ook nooit een reservoir, van koppeling of remmen meer leeg. Schoonmaken, vullen en dan zolang dat er nieuwe schone vloeistof uit komt. Bij de remmerij gebruik ik wel een pomp. Oke, als je een revisie gedaan hebt of nieuwe leidingen is het systeem leeg en kan het niet anders.

Wat de schroefjes betreft heb je wel een punt, maar heb deze eenmaal op voorraad. Vandaar een beetje koper vet en zeer belangrijk, een goed passende kruis schroevendraaier en niet te vast zetten.

• Like
Reactions: TuinfluiterPan

Martell

2e Versnelling
2 mrt 2018
48
14
8
45
Turnhout
Type motor
ST1100
Hmmm.

Waarom zou het (bijna) stoppen met uit de nippel lopen, vlak voordat het reservoir leeg is? Is dat precies de inhoud van de leiding+ruimte in de slave cilinder?

Martell

2e Versnelling
2 mrt 2018
48
14
8
45
Turnhout
Type motor
ST1100
Onnodige quote verwijderd

Dat snap ik.
Bij plaatje 035 staat dat je de nippel moet dichtdraaien, 'als het bijna stopt'.

Daar zit mijn vraag, want volgens mij mij is de leiding leeg, 'als het bijna stopt'.

Laatst bewerkt door een moderator:

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Nee hoor, de druk is ervan af als het bijna stopt. (Lees langzamer lopen gaat)
Hetzelfde principe als bij een koekblik de remmen ontluchten ,
mbv het rempedaal.

• Like
Reactions: panman1100

Martell

2e Versnelling
2 mrt 2018
48
14
8
45
Turnhout
Type motor
ST1100

In geheel niet.

Er is geen druk in dit voorbeeld, want een paa stappen er voor staat: hevel inknijpen en ingeknepen houden. Dat betekent zwaartekracht het werk laten doen, en niet pompen.

En dat komt ook overeen met het ontbreken van telkens nippel dichtdraaien.

Niet om te zeuren hoor, maar liever goed, dan verwarrend. Nu klopt het niet.

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Prima Martell.
Je hebt gewonnen en mijn koppeling werkt al meer dan 2500 km niet meer na het verversen van mijn koppeling vloeistof. :vroem:

Martell

2e Versnelling
2 mrt 2018
48
14
8
45
Turnhout
Type motor
ST1100

De how to kan ook kloppend gemaakt worden. Niet voor mij, ik wete hoe het moet en hoe ik het zou doen, Niet voor jou, want het gaat kennelijk prima. Maar voor een ander, die de hevel ingeknepen houdt, totdat alle dot 4 er uit is, en vervolgens opnieuw kan beginnen.

Lijkt me.

Overigens wel hulde voor het vele werk van samenstellen van de how to, begrijp me niet verkeerd. Erg compleet. Toch moet het helemaal kloppen, dat maakt het af. :Smile:

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.774
5.771
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
@Martell :Onnodige quotes worden verwijderd, bevorderd de leesbaarheid niet en vreet ruimte.

Direct quoten op een bovenstaande reactie is dus niet nodig .

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Niet iedereen leest door dezelfde bril als de mijne, kan best zijn dat mijn info niet duidelijk overkomt.

Ik heb er niet voor geleerd en doe het hobby matig, aanvullingen zijn welkom.

Maar als je technisch niet onderlegd bent zal je eigenlijk ook niet (zonder toezicht) aan een dergelijke klus (je) moeten beginnen.

Heb vaker mensen geholpen die helemaal in paniek waren omdat de repair Manuel of een HWTD

"Verkeerd" gelezen werd.
BV ik kan geen olie in de cardanklok bijvullen via de "ontluchting"
Geloof me, het gebeurd ! Neem het de mens niet kwalijk, ieder zijn ding.
Maar ze hebben het wel geprobeerd en vragen hulp, daar heb ik dan respect voor.
Ook ik heb nog veel te leren. Graag zelfs .
Ga de HWTD dan ook niet aanpassen, was inderdaad al werk genoeg.

Martell

2e Versnelling
2 mrt 2018
48
14
8
45
Turnhout
Type motor
ST1100
Ik snap het hoor. Ik ben wel eerste monteur, acht jaar eigen motorzaak gehad. En dan nog weet ik dus niet alles, echt niet.

Ik kijk wel naar waar het mis kan gaan, want ook ik heb de meest bizarre vergissingen gezien, die je echt vooraf niet kunt bedenken.

Laat ik afsluiten met complimenten voor het nemen van de extra moeite van een complete foto reportage, dat heb ik niet eerder gezien in een how to :Smile:

• Like
Reactions: Ven st1300

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.150
978
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Aan alle,

En juist om dit soort zaken te begeleiden kijken we allemaal mee
Een eigen soort van wiki.
Maar gaat alleen werken als je daar allemaal open voor wilt staan.
En dat geldt zowel voor de pro als de amateur sleutelaar.
Al denk ik vaak dat de pro's zelden het probleem zijn
Zij hebben al veel gezien en meestal al ontdekt dat leren een constant proces is.

In deze how to heb ik ook een visie

Ik prefereer liever te werken met onderdruk dan mbv de hendel van een rem en of koppeling om de vloeistof te verwijderen.

Omdat :
de hendel bedient een zuiger die onder normale omstandigheden eigenlijk nooit tot op het handvat wordt aangetrokken.
Door deze beperkte beweging wordt aanwezig vuil exact verzameld achter dit denkbeeldig eindpunt.
Door de hendel tijdens een verversing te gebruiken komt ze veel verder en schuurt de afdichting mogelijk over dit opeen gehoopt vuil met als resultaat mogelijke beschadiging van deze seal
lekkage vind dan mogelijk later alsnog plaats.
(bij auto's is dit een serieus aandacht punt)

Ten zien van het aflaten van de oude vloeistof,
Als we het dan toch doen via de hendel van de pomp zou ik juist het systeem onder druk te zetten met de hendel(pomp) om daarna pas de nippel open te draaien en nadat de druk wegvloeit de nippel weer aan te zetten en dan pas de hendel los te laten
Daarna weer druk opbouwen en de handeling herhalen
De doorstroom snelheid is dan hoger en daarmee is er meer kans dat interne vervuiling mee los komt en wegvloeit.
De werkwijze op basis van zwaarte kracht kan enkel werken als het uitstroom punt lager ligt en er voldoende eigen gewicht(het reservoir) aanwezig is zodat de aanwezige vloeistof vooruit gedrukt kan worden.
Als enig obstakel weerstand geeft (zoals een verstopping of vernauwing ) werkt deze methode niet goed meer

De dikte van de vloeistof speelt bij verplaatsing altijd een rol
(immers dot 3,4, en 5.1 hebben verschillende viscositeit)

Laatst bewerkt:

Simon

1e Versnelling
9 sep 2016
21
51
13
40
Zonhoven, Belgisch Limburg
Type motor
ST1100
Had ik dit maar gelezen vóór ik er zelf aan begonnen was :)

Heb vanochtend van mijn ST1100 de koppelingsvloeistof vervangen.
Na heel wat gepiel kwam ik tot een systeem een beetje tussen dat van Pathfinder zoals hierboven door Waffie beschreven.

@Experts van het forum: Laat me weten waar ik met vergis - want ik ben een DIKKE amateur :)

1) Reservoir openen
2) Met oliepan onder nippel de nippel openen + koppelingshendel intrekken en de zwaartekracht zijn werk laten doen
3) Reservoir in de gaten houden en gevuld houden

Wanneer vloeistof vlot uit de nippel drupt beginnen met...

4) Slangetje op de nippel + nippel dichtdraaien
5) 5x pompen met hendel + hendel inhouden
6) Nippel even openzetten (luchtbelletjes onder druk zichtbaar in slangetje) + Nippel weer dicht
7) Herhaal stap 5 en 6 tot er geen lucht meer zichtbaar is...

Eens zover alles weer opruimen, reservoir bijvullen en de rest zoals in Pathfinder's verslag.

MAAR let op - de nippel is echt wel klein en als de vloeistof eens stroomt trekt het slangetje soms valse lucht (bij mij toch ... dikke ellende) - dan lijkt het alsof er nog lucht uit de nippeld komt, maar in werkelijkheid wordt er lucht getrokken langs de nippel door.

Ik heb ook mij remmen gereviseerd en stootte met rem-ontluchting op hetzelfde probleem. Maar da's voor een ander topic.

Super post Pathfinder!

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Yep, zo als je het omschrijft vind ik het prima. Als de koppeling zijn werk doet is het karwei geslaagd.
En inderdaad trekt de schroefdraad van de nippel lucht.
Zelf ververs ik de vloeistof in het reservoir voordat ik onder begin met aftappen, komt er meteen nieuwe vloeistof mee. Ik laat het systeem als het ware vol.

Good job :good:

Simon

1e Versnelling
9 sep 2016
21
51
13
40
Type motor
ST1100
Hey Pathfinder!

Dat van de vloeistof bovenaan eerst te verversen doe ik volgende keer ook. Super-tip!

En dat zakje boutjes stond me ook aan. Ben er meteen naar opzoek gegaan. M4x12 inox verzonken!
Maar ik ben zoals Fred-A schreef voor torx gegaan :)

upload_2018-3-7_14-11-9.png

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Ja @Simon, Torx is inderdaad een betere oplossing. En kosten vallen reuze mee.
En zo geven we elkaar allemaal tips waar we wat aan hebben, mooi.

Simon

1e Versnelling
9 sep 2016
21
51
13
40
Type motor
ST1100
Heb mijn Torx gekocht bij Fabory in Hasselt.
17 € of zo voor een doosje omdat het er meteen 500 waren :)
Mochten er nog geïnteresseerden zijn in de buurt van Zonhoven. Ik geef er graag wat gratis mee!

• Like
Reactions: Pathfinder

OllieB

2e Versnelling
10 apr 2015
43
16
8
57
Type motor
ST1100
Prachtige how-to en fraaie foto's . Goed te zien dat de boutjes zijn ingevet tegen invreten van het RVS op alu.

• Like
Reactions: Pathfinder