• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Koppeling temparatuur gevoelig

mschils

2e Versnelling
10 mrt 2017
46
5
8
51
LANAKEN
Type motor
ST1100
hallo

er is mij opgevallen, dat als de motor warm is de koppeling het soms slechter doet. slechter bedoel ik mee dat de 2de versnelling toch wal even kraakt voordat hij zit.
op andere momenten doet de koppeling het weer muis stil.
al geprobeerd mijn voet lichtjes aan te drukken voordat ik koppel, en ook dat helpt soms maar niet altijd.

als de motor kouder is, stukje rijden of net gestart) hoor ik bijna niets in de koppeling?

olie is net vervangen ( louise olie)
remvloeistof vanavond door gespoeld ( toch altijd iets om de juiste druk erop te krijgen) maar goed.

bij testen, motor op de bok en even laten draaien, ijkt het wel als ik ietsjes toeren maak de versnelling perfect schakelt, maar met de standaard toeren +/- 1100 toeren hij naar de 2 weer ratelt.

is dit standaard?
is het de slave cylinder?
de platen? al voel ik niets vreemds hierbij ( slepende koppeling ofzo)

ik verneem het gaat van jullie

Greets
Marcel from Lanaken belgium

Wackywabbit

1e Versnelling
23 nov 2016
37
30
18
43
Wolphaartsdijk
Type motor
ST1100
Of motorolie, als je koppelingsplaten wat plakken kun je dit hebben, was vroeger heel erg met Shell Advance olie.
Mijn XJ900 doet het eigenlijk altijd wel, ik maak me er niet heel druk om dat ie van 1 naar 2 even voelbaar is.
XJ900 heeft een kabel.
Mn VRF voelde ik ook vaak wel even.
Vuil in de slave cilinder kan ook idd, zeker als hij het koud niet heeft.

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.245
2.668
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
En dat is een klusje van niks.
Onderbak eraf.
Boutjes losdraaien ( mogelijk moet je effe met een koevoet een millimeter ruimte ( spanning erop zetten) maken tussen het boutje en je uitlaatbocht.
Goed reinigen en terug monteren met een verse pakking en verse ringetjes tussen je banjobout
Koppelingshandel intrekken en van onderaf volspuiten met verse 5.1 remolie..

Benodigd gereedschap....
Inbus 6mm
Ringsleutel 10
Dopje 8 mm
Bakje om de lekkende olie op te vangen.
Doeken, schuurspons
Stukje slang 8mm en een injectiespuit 60 cc
zakkie geduld.
Vrouw die zorgt voor de koffie tijdens de klus

cjavham

5e Versnelling
30 mei 2016
508
172
43
66
Spijkenisse
Type motor
ST1100
Pan is op de bak gevoelig met welke olie je er in doet had er ook last van ander olie en nu zo goed als weg eerst vol synthetische olie nu half synthetische olie zo als voor geschreven door Honda een wereld van verschil

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

mschils

2e Versnelling
10 mrt 2017
46
5
8
51
LANAKEN
Type motor
ST1100
bedank voor de reactie ,
ik heb alles open liggen, nu nog even de pakkingen en rubbertjes ergens uit halen.
Misschien morgen bij MotoPort in Echt, ik dacht ergens te lezen dat hier een stand stond van de Honda Pan?

was een beetje vervuild, maar zal zeker helpen nu dat alles weer schoon is.
inderdaad met wat geduld en "thee" :)
remolie dien ik opnieuw aan te kopen, zal meteen 5.1 kopen.

voor wat betreft de olie, heb ik alleen nog maar ervaring met de half synthetisch van de louise.
zit er nog maar net in, dus om deze nu al te vervangen is wat vroeg.
misschien de volgende keer weer eens andere proberen.

greets
Marcel

Mikey

4e versnelling
9 feb 2013
2.232
4.127
413
Type motor
Anders
Hmmmm......

"Licht" gekleurde remschijven en rokende blokken.... En dat na slechts 3 noodremmingen van 180 km/u naar 0. Het kán dus best verschrikkelijk heet worden....[emoji4] [emoji1] [emoji1]

Maar oké, dat is niet de koppeling. Maar wel dezelfde vloeistof.

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
843
333
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
Heb ooit eens een echt hete achterschijf gehad.
Stond werkelijk roodheet. Tegen oranje aan....
Achterrem bleef hangen.
Moest vol gas geven om 50 km/h te kunnen rijden.
Blokkeerpen van de achterrem (1300) was losgekomen. Remleidingen werden dichtgedrukt.
Enige keer dat ik remvloeistof kokend kreeg.
Remschijf was na afkoelen ruw als schuurpapier...

Pannos

Mega Mijlenmaker
30 mei 2016
1.995
834
113
36
Spijkenisse
www.fordmondeoclub.nl
Type motor
Anders
Heb ooit eens een echt hete achterschijf gehad.
Stond werkelijk roodheet. Tegen oranje aan....
Achterrem bleef hangen.
Moest vol gas geven om 50 km/h te kunnen rijden.
Blokkeerpen van de achterrem (1300) was losgekomen. Remleidingen werden dichtgedrukt.
Enige keer dat ik remvloeistof kokend kreeg.
Remschijf was na afkoelen ruw als schuurpapier...
Scheurtjes erin?
Toen ik nog in de garage werkte (truckdealer en lang geleden), waren de schijfremmen met name op getrokken materieel nog niet helemaal ingeburgerd, ook dat ging nog wel eens fout omdat er wel eens iets bleef hangen met als gevolg dat de schijf uit elkaar spetterde.
Je ziet het nog wel eens, dan liggen de bonken op de vluchtstrook.
Met 40-50 ton en 500Pk onderweg merk je niet zo snel dat er iets aanloopt....

MWA

Beginnend Bestuurder
13 okt 2016
11
10
3
52
Type motor
ST1100
Ook ik heb al een tijd last van een koppeling die niet (goed)ontkoppelt als de motortemperatuur over het midden van de schaal gaat. Nou gaat dat meestal gewoon goed omdat m'n temperatuurmeter meestal maar net uit de hoek komt.
Alleen bij 150km/u op de snelweg en dan de stad in op een warme dag met veel verkeerslichten tegen werd een uitdaging.

Na verversen en ontluchten van de olie was het probleem nog hetzelfde.
Werkplaatshandboek geraadpleegd.

Het dekseltje van het oliereservoir op het stuur heeft ontluchting:
IMG_20180708_101026_resized_20190312_112541443 rubber.jpg
Omdat er olie met het bedienen van de koppeling in en uit het reservoir stroomt moet er ook lucht in en uit kunnen om onderdruk (of overdruk als de zon er op staat) te voorkomen.
Het rubber membraan dicht af en is geribbeld om met het niveau mee te kunnen bewegen.
IMG_20180708_101015_resized_20190312_112542498 witte plaat.jpg
Daar bovenop licht een kunststof plaatje met een gaatje dat ook lucht doorlaat.
IMG_20190310_230059_resized_20190312_105732666-1.jpg
Het metalen dekseltje van het oliereservoir op het stuur heeft een sleufje naar buiten bij de schroefjes.
Goed schoongemaakt. Ik verwachtte niet dat het zou helpen en dat deed het ook niet
Diep nagedachtAggressive.

Omdat het probleem met een warme motor speelt/ontstaat ( zo ongeveer als de radiatorfan begint te draaien) moest het probleem m.i. b.v. in de leiding achter de radiator zitten. Maar omdat ik goed ontlucht had kon dat eigenlijk niet.
Dit weekeinde de slavecilinder gedemonteerd om verder te zoeken.
IMG_20190310_194653_resized_20190312_105732930-4.jpg
Hier boven de foto na het schoonmaken.
Zowel de buitenkant van de slavecilinder als in het motorblok zat wit/gele rommel als gevolg van corrosie van het aluminium. Vies, maar geen oorzaak m.i. De piston en pin lopen soepel.
Ik heb ergens op het forum de vraag gezien waar de "verdwenen" koppelingsolie blijft als je slavecilinder lekt.
Nou, die loopt niet het blok in, maar uit het gleufje over de letters Honda op de voorkant van het blok.
(als het de lak opvreet is het koppelingsolie, als het gaat glimmen is het motorolie).
IMG_20190309_173709_resized_20190312_105733441-3.jpg
Om te controleren of er nog ergens lucht in het systeem zit de slavecilinder in de lijmtang gezet. Dan moet de koppeling redelijk hard aanvoelen.
Toen ik kneep zag ik minuscule belletjes glinsteren tussen de slave piston en de cilinder (rechts van het plastic hoesje van de lijmtang).
Een klein luchtbel zou kunnen uitzetten bij goed doorgewarmde motor en olie terug drukken naar het reservoir op het stuur. En als je dan koppelt knijp je alleen de luchtbel plat/kleiner.
IMG_20190309_173650_resized_20190312_105733163-2.jpg
Mijn enige verklaring voor de luchtbel is dat ontluchten niet helpt als in het horizontale deel van de slave cilinder (aluminium kleurig deel in de foto hier boven) een kleine luchtbel zit.
Dat zou ook verklaren waarom ik hier en daar het advies lees om je koppelingshandle in te trekken en vast te zetten met elastieken. Mijns inziens onzinnig als er lucht in je leidingen zit, dat gaat nergens heen). Maar met lucht tegen de afdichting van je slave piston zou je het er wel eens uit kunnen persen.

Voortaan ga ik de koppeling ontluchten met het voorwiel iets hoger (let op dat je reservoir horizontaal blijft).
Van de zomer gaan we (twee pannetjes) naar o.a. Spanje. Kijken of t opgelost is.Dirol
(Voor de zekerheid maar een schakelaar op de radiatorfan maken):Nea:.

R. Jansen

1e Versnelling
20 mei 2018
28
1
3
50
Beckum
Type motor
ST1100
Helaas heb ik dit probleem ook. Motor onlangs stationeer laten lopen om bij iemand aan te bellen, wil ik wegrijden slaat de motor bijna af tijdens optrekken. Na een beetje rijwind is het koppelen en ontkoppelen normaal?
Ik ben iets hierover op internet ( Youtube) tegengekomen dat dit te maken kan hebben met een verouderde koppelingsslang.
Werd een filmpje van getoond dat door de warmte het rubber opgerekt wordt. Hierdoor zou, wanneer je de koppeling bediend de koppeling niet helemaal bekrachtigd worden. Probleem zou opgelost zijn door de oude slang te vervangen met een nieuwe (rubberen of staal omvlochten) slang.
Zit er logica in dit verhaal?

Gibbel

5e Versnelling
28 aug 2013
733
325
63
61
Herentals (B)
www.gibphoto.be
Type motor
ST1100
Ik had in het begin hetzelfde probleem, maar dat zat hem helemaal in de slavecylinder,,, deze weer netjes proper gemaakt en wat opgeschuurd (fijne korrel) en alles werkt zoals nieuw...
Ik dacht eerst ook dat het de leiding was omdat die dat enkel had als de motor warm was, ik kon dan niet meer ontkoppelen en remde de motor helemaal dood.
Ik zou dus as eerste even die slave even aanpakken,,,

• Leuk
Reactions: Guardian

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
502
201
43
Type motor
Geen
In het verleden ook problemen mee gehad, (achterstallig onderhoud bij de vorige eigenaar RIP). Master schoongemaakt, revisie set erin en geen problemen mee gehad.

• Like
Reactions: Gibbel

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.830
2.844
113
46
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
Wat ik altijd doe als ik de slave of de remmen reviseer of alleen de olie ververs, is de aansluiting van de remleiding op de slave/remklauw losmaken, en deze (na het leegtrekken van de master) een compressor gebruiken om de leidingen schoon te blazen. Als je soms ziet wat voor zooi er mee komt dan is dit geen overbodige luxe.

• Leuk
Reactions: Ray_308
Bovenaan Onderaan