• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

ST1300 Koppeling revisie, cq vervangen.

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
799
389
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Hoi, welkom in mijn PDF bestandje.

Heb geprobeerd de foto’s groter te laten, is wellicht wat duidelijker. Daarbij een feestelijk tintje aan de foto’s gegeven. (zo'n 190)
Het eigenlijke bestand was erg groot, vandaar dat het bestand is opgedeeld in 2 delen.

We weten het allemaal, een motorvoertuig is onderhevig aan slijtage. Zo ook een Honda, wellicht met een zijspan eraan nog meer.

Nu wordt het wel eens vaker geroepen, oh die koppeling is nog goed….totdat.
Zelf wil ik geen risico lopen omdat de boel toch uit elkaar moest vanwege een defecte waterpomp.

Bij deze motorfiets was de koppeling nog vrij goed, er was wel een vervelend geluid hoorbaar. Ook trilde de koppeling hendel bij het bedienen ervan.

Tevens had de waterpomp een olie lekkage, deze klus wordt later gedoopt tot een HWTD.

Repareren moet gaan gebeuren. Gelukkig bepaald dat ieder voor zich, de een doet het zelf en de ander wil het niet uitbesteden aan een derde omdat dan de kosten nogal hoog kunnen oplopen.

Het is geen makkelijke klus. Er komt meer sleutel ervaring bij kijken, en nogal wat (speciaal) gereedschap.

Voor mij was dit de eerste keer, althans een natte koppeling.

Spreek woord zegt het al ‘’Als je het weet is het niet moeilijk”, dat geld ook voor deze klus. Achteraf zeg je, ja, is wel te doen.

Ik heb een foto reportage gemaakt en naderhand bewerkt, dit is de manier zoals ik het gedaan heb, ik zeg niet dat dit zo moet.

Mocht je deze klus ook willen doen, is het uiteraard geheel op eigen risico en kan je mij nergens aansprakelijk voor stellen.

Wel sta ik open voor verbetering punten, tips, suggesties en dingen die ik fout gedaan heb of vergeten ben te melden.

Veel kijkplezier in mijn ‘koppeling revisie vervangen” PDF je.
 

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: Simon en Nosegear

GotTheSunInMyFace

4e Versnelling
18 jan 2017
331
114
43
38
Zwolle
Type motor
ST1100
Weer ontzettend netjes en overzichtelijk gewerkt. Ondanks dat ik geen ST1300 heb is het leuk leesvoer en een duidelijk naslagwerk. Goed bezig hoor.
 
  • Like
Reactions: Pathfinder

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
3.020
1.094
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Godsjimenas !
Andreas , wat een werk en zoals altijd een geweldige foto reportage en een degelijke uitleg erbij.
Mijn pet af of helm !
Doe zo verder :) .
Je werkplaats Andreas is om van te snoepen , huh heb ik dat al eens niet geschreven ?
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Pathfinder

Guyke

Kilometervreter
18 nov 2015
957
595
93
Heindonk
Type motor
ST1300
Zeer gedetailleerde info. :bravo:
Dank hier voor.
Er zelf aan beginnen is nog een ander paar mouwen denk.
 
  • Like
Reactions: Pathfinder

marccc

Kilometervreter
14 aug 2013
987
391
63
59
koersel ( België)
Type motor
ST1300
mooi werk geleverd , proficiat . ook voor de goede foto's en uitleg . met deze kan ieder forumlid er aan beginnen . het is wel een werkje dat wat tijd inneemt . nogmaals TOP !
 
  • Like
Reactions: Pathfinder

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
514
250
63
59
Flevoland
Type motor
ST1300
Hier zijn geen woorden voor, maar proostDrinks een topper. Mooi en duidelijk.
Bij hoeveel Km heb jij nu de koppingsplaten gedaan? of heeft het ook te maken met de zijspan?
 
  • Like
Reactions: Pathfinder

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
799
389
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
@TuinfluiterPan , het naaldlager in de koppelings korf bleek achteraf de boosdoener te zijn. Ondanks dat de platen nogal blauw waren , waren ze nog ruim binnen de specs. Maar ja, wat doe je als alles open ligt !
Daar het nogal een grote klus is ivm het span, meteen alles vervangen.

@Ton en Hennie , je zal zeker ook een specialiteit hebben. Toch ?
 
  • Like
Reactions: fred

Martell

2e Versnelling
2 mrt 2018
48
14
8
45
Turnhout
Type motor
ST1100
Duidelijk, top.

Wel wat aanvullingen. Dit is een reparatie, niet echt een revisie. Er zijn onnodig veel onderdelen vervangen. Ik ben van: kijken wat stuk is, waarom, oorzaak verhelpen en daarna maken wat gemaakt moet worden. Op deze manier is het erg kostbaar.

Ook mis ik het belangrijkste wat je moet doen, bij het toch al zover sleutelen aan de koppeling. Namelijk de passing van de platen in de koppelingskorf. Elke zijde van korf waar de platen in vallen moet perfect glad zijn. Controleren, en ev bijwerken. Dat is namelijk wat je merkt, of niet merkt en voor overbodige slijtage zorgt.

Een lager extra preventief vervangen is prima, zeker die niet kostbaar zijn.

Desondanks: veel naslagwerk, mooi hoor.

Oh ja, blauwe tussenplaten duidt op overmatige hitte. Deze koppeling heeft wat slip gekent. Nameten kan, maar vervangen is vaak het beste.
 

Pathfinder

5e Versnelling
26 feb 2017
799
389
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Bedankt voor de aanvulling Martell. Dat er onnodig te veel onderdelen vervangen zijn ben ik ook met je eens. Ook dat heeft een rede , voor mij de 1e keer aan een Honda (als Beemer man) daarbij het vele, zeer vele werk voordat je überhaupt kan beginnen met sleutelen. Het lager in de korf was niet preventief, deze was aan het "slijten". Het slijpsel zat er als ziverlak op vele delen.
Wat daar de oorzaak van was ?
De vreemde trillingen in de hendel zijn wel verdwenen , gelukkig .

Koppeling en tussenplaten zijn inderdaad vervangen.
De binnen & buitenkorf heb ik inderdaad wel gecontroleerd, met de nieuwe erin voordat de montage is begonnen. Staat inderdaad niet vermeld. Effin, ik heb er ook niet voor geleerd. Totaal geen opleiding voor gehad.
Het is de manier zoals ik het gedaan heb en niet zoals het moet, sta ook open voor aanvullingen zoals deze van uw kant.
Fijn dat je de tijd ervoor genomen hebt om de reparatie te bekijken. Niet alleen het repareren , maar ook de foto's tijdens het sleutelen maken kost veel aandacht.
En als je klaar bent een HWTD ervan maken, dan kan er wel eens wat vergeten worden ;)
 
Bovenaan Onderaan