Koplamp raadsel

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.105
1.455
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Ik heb sinds dat mijn koplamp doorgelust is mbv een relais al drie keer een.lamp moeten vervangen .Alleen maar de linker kant als je er op zit,aangezien ik 5000k lampen voer niet echt goedkoop.

1 kan dit aan het relais liggen
2 kan dit aan de bekabeling liggen
3 iemand suggesties :Biggrin.

Voor de goede orde de rechter brand al 2 jaar

Hansepansje

Kilometervreter
11 apr 2013
1.528
786
113
52
Barneveld
Elmo,

Zit je linkerkoplamp rechtstreeks op de lichtschakelaar, en je rechterkoplamp aan het relais (dat bediend wordt door het signaal vanaf je linker koplamp/lichtschakelaar)?
Of heb je beide koplampen aan het relais gekoppeld, dat dan bediend wordt vanaf je lichtschakelaar?

Groets, Hans

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.105
1.455
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
@Hansepansje..
Ik zal daar eens naar kijken is het beter dat ze beide via het relais lopen?.

@Mister Vogezen als expert ga je me nu ook wel ff uitleggen wat ik moet meten hoop ik. Aangezien het drie kwart jaar goed gaat

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.504
2.031
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Beide via het relais lijkt me inderdaad beter, Elmar. Zo'n 55 Watt pitje trekt anders toch een 4.5A door de schakelaar aan het stuur . .

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
2.121
538
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Weet ik veel elmo.
Ik lees altijd meten is weten .
Als ik een expert zou zijn zou ik je het antwoord geven van je probleem.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.105
1.455
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Juist ja ....klepel.......klok....

Heeft iedereen beide lampen over het relais lopen? Die de lampen doorgelust heeft? Vraag ik me nu zo afo_O

Hansepansje

Kilometervreter
11 apr 2013
1.528
786
113
52
Barneveld
Zo'n 55 Watt pitje trekt anders toch een 4.5A door de schakelaar aan het stuur.
Dit klopt @Nosegear, alleen is de schakelaar hier als het goed is op gedimensioneerd: Origineel heeft de (oudere) Pan een enkel dimlicht aan dat via de schakelaar geschakeld wordt.
Dus met een enkel dimlicht zou het moeten kunnen zonder relais.

Als er een tweede dimlicht bijkomt, wil je dit idd liever niet via de schakelaar laten lopen, maar via een relais.
Dit relais voor de aansturing op het eerste dimlicht aansluiten, zou qua extra stroom door de schakelaar geen probleem moeten zijn.
Dus wat stroomsterkte betreft zie ik geen duidelijke voorkeur voor optie a) alleen rechter dimlicht via relais, of b) beide dimlichten via relais.

Blijft dus de vraag waarom Elmo met optie a) zo vaak z'n linker dimlicht moet vervangen.
Zelf heb ik ook optie a), met een 'eigenaardigheidje' (zie hier): ik schakel het relais vanaf het linker dimlicht/de schakelaar maar heb de andere aansluiting niet aan massa liggen, maar via een diode aan m'n grootlicht. Hierdoor gaat m'n rechter dimlicht uit als ik grootlicht aan heb. Dit maakt voor de linker lamp echter niet uit.
Nu is het zo dat bij schakelingen met relais vaak een 'blusdiode' wordt gebruikt, om spanningspieken bij het uitschakelen van het relais te 'blussen' voordat deze elders evt. schade aanrichten.
Dus is voor mij de vraag: zouden deze spanningspieken bij het ontbreken van zo'n 'blusdiode' de levensduur van het parallel geschakelde dimlicht kunnen bekorten? Gevoelsmatig zeg ik 'denk van niet', maar wie weet (of meet)?

Groets, Hans

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.504
2.031
413
51
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Tuurlijk is die switch daarvoor bedacht en gaat-ie niet stuk met die 4.5 A. Maar met 2 lampskes wordt dat al 9 A, dus een relais is een goed plan. Ook de schakelpiek wordt groter - uit m'n hoofd zou dat wel eens niet lineair kunnen zijn, dus factor 4 bij verdubbeling van de load, maar houd me ten goede. Daarnaast is het niet ondenkbaar dat er over de jaren nog wat andere zaken ook aan de verlichting gekoppeld zijn (GPS, handvatverwarming, weet ik het) die ook meehelpen de schakelpiek te vergroten. Het relais zelf is qua load verwaarloosbaar inderdaad, maar helpt wel goed mee om de piek te vergroten want het is een geschakelde spoel (bobine-effect).

Moeten beide pitten via het relais? Neu, niet per se. 't Is electrotechnisch netter, makkelijker foutzoeken ook, én je houdt een groter deel van de piek achter het relais. Vraag is wel: waar haal je de te schakelen voeding vandaan? Dat zou NIET van de andere lamp moeten komen, want dan schakel je alsnog de volledige stroom over de schakelaar in het handvat en dient het relais geen doel. Er moet dus een 12 V lijntje gevonden / getrokken worden. En als dat lijntje er dan toch ligt kun je net zo goed beide lampen daarop voeden.

Brainwavend: stel dat Elmar's eerste lamp via de handvatschakelaar gaat, en parallel over die lamp staat de spoel van het relais. Als de schakelaar in het relais nou óók z'n 12 V over de handvatschakelaar krijgt, dan a) is het relais overbodig, en b) komt de schakelpiek op de originele (eerste) lamp, maar niet op de tweede want die zit achter het relais. Gezien dat Elmar schrijft dat hij 5000k lampen heeft denk ik led - en led en pieken gaat een stuk minder goed samen dan halogeen en pieken.

Als dat maar vaak genoeg gebeurt zou dat die lamp kunnen mollen. Hier zit een dotje giswerk in, maar wellicht . . :) Plop beide lampen achter het relais, en voed het relais met een extra (gezekerde) plus direct vanaf de accu. Ik schat dat het probleem dan over is.

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.105
1.455
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Nou dennis is geweest...........nadat hij zijn auto aso heeft geparkeerd ging hij aan de slag.alles nagekeken en en alles was goed aangesloten, we hebben het relais vervangen door een hella relais met diode als ik het goed heb kijken of dit soelaas bied.

Dus dennis bedank weerGood
alleen jammer dat je mijn ruitschroef niet goed vastgemaakt hebt moest hem zelf nog 1/8 slag gevenRoflRofl

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.105
1.455
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Vandaag wederom 2 koplampen gesneuveld, beide dimlichten stuk, gelukkig deed mijn grootlicht het nog zodat ik nog thuis kon komen in het donker ..........Misschien toch spanningsregelaar??.

Wordt er zo langzamerhand wel een beetje flauw van

Zeurdoos

Kilometervreter
22 mei 2016
1.468
599
113
37
Bergen op zoom
Type motor
ST1100
Kijk ook meteen of de steker goed schoon zijn want als een lamp heel vaak aan en uit gaat dan gaat hij ook sneller stuk. Kan zijn de het dimlicht + niet strak genoeg meer sluit en hij daar door zonder dat je der erg in hebt heel de tijd aan en uit gaat ;) (toevallig bij de auto gehad)