ST1300 Koelvloeistof bijvullen, welke?

Gertjan_ST1300

3e Versnelling
8 dec 2018
104
95
28
56
Woerden
Type motor
ST1300
Een simpele vraag: ik wil koelvloeistof bijvullen, maar weet niet goed welke ik moet hebben. Welke wordt het meest gebruikt?
In het reservoir zit schone koelvloeistof met een blauwe kleur. Bij mijn andere motor heb ik felgele koelvloeistof (organisch volgens mij), lijkt me niet goed om te mengen.

Dank voor je reactie

Groeten, Gertjan

PanEuRoel

Klokje Rondrijder
15 jan 2015
3.839
2.445
113
Hulst
Type motor
ST1100
Ik ben geen techneut, maar verschillende soorten koelvloeistof bij elkaar kieperen, wordt ten zeerste afgeraden. Beter is heel het systeem te spoelen en dan weer te vullen met koelvloeistof. Merk, type, enz. opschrijven voor de volgende keer als je zou moeten bijvullen.
En voor dat laatste sluit ik me aan bij de vorige respondenten: Hoe komt het dat je moet bijvullen? :Smile:

waffie

Kilometervreter
7 nov 2012
1.304
1.270
113
Etten leur/Sprundel
Type motor
Geen
Als je niet zeker bent van wat er in zit, geef ik je eveneens het advies alles af te tappen en te verversen met een goede kwaliteit
50 % antivries + 50 % demi-water mix of een kant en klaar product.
kleur zegt niet alles. want we hebben geel, roze, blank rood en groen

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
5.142
2.524
113
54
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Als je motor pas hebt, de vloeistof aflaten en eens goed doorspoelen zoals hier al vermeld.
Zo weet je zeker dat je met één eigen product bezig bent plus hoe oud en hoe lang dat ie er op zit.
Ik persoonlijk vervang de koelvloeistof elke 2 a' 3 jaar, ik weet ook dat het niet nodig is.
Maar daar doet ieder zijn eigen goesting mee. zo vervang ik ALLE vloeistoffen en oliën zeker om de 2 jaar.
Uitgezonderd de olie van de motor die doe ik minimum 1x per jaar.
En als ik op vakantie ga om in de bergen ritten te maken, vervang ik mijn motor olie er net voor en bij aankomst terug weer.

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.361
2.855
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Een vraag voor de kenners.
Gertjan geeft niet aan waar hij de koelvloeistof wilt bijvullen.
De radiator bijvullen of het reservoir ?
Ik heb een beperkte kennis van die zaken en als de radiator moet worden bijgevuld kan het op een lek wijzen of een oververhitting geweest zijn , vroeger en dat er koelvloeistof is geloosd ?
Als het reservoir is er misschien toen te weinig bijgevuld alsook voor de radiator ?
Je hebt de motor nog maar juist in je bezit meen ik me te herinneren .
Maar ik volg de leden hier , spoelen en vernieuwen en eventueel in het oog houden naar het niveau want zonder reden kan het niveau niet zomaar dalen.

fred

Mega Mijlenmaker
27 sep 2015
1.865
1.029
113
67
Oldenzaal Twente
www.twentetransport.nl
Type motor
ST1300

Andre st1300

5e Versnelling
5 sep 2019
485
406
63
52
Raalte
Type motor
ST1300
Net hele koelsysteem gereinigd, radiator eraf gehaald, leeg laten lopen. Aftapboutje bovenaan cilinder losgehaald, kwam ook nog wel wat koelvloeistof uit. Expansievaatje schoongemaakt. Viel allemaal wel mee, was behoorlijk schoon en er kwam roze koelvloeistof uit. Waarschijnlijk al G12 plus. Hierna de boel gespoeld met een litertje nieuwe koelvloeistof, coolant sp15 long life van Kroon. ( Gele kleur ) . Na spoelen alles afgevuld via de radiatordop. Warm draaien, afkoelen, bijvullen en expansievaatje tot upper vullen ..... klaar

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
4.361
2.855
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Stel , als je nu steeds rijdt met positieve buitentemperaturen kan je dan geen gewoon kraantjes of gedistilleerd water gebruiken ?

Gertjan_ST1300

3e Versnelling
8 dec 2018
104
95
28
56
Woerden
Type motor
ST1300
Vullen met bier kan ook: all season Duvel bijvoorbeeld. Handig als je gestrand bent in Griekenland en je dorst hebt...

• grappig
Reactions: Robmo

Andre st1300

5e Versnelling
5 sep 2019
485
406
63
52
Raalte
Type motor
ST1300
Hahaha, alle antwoorden zijn al gegeven en een liter koelvloeistof kost ook niet de hoofdprijs. Daarom geen oude Schotse Whiskey.... veel te duur in koelssysteem...

• Like
Reactions: Gertjan_ST1300