Koelsysteem vullen en ontluchten

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Rein

Beginnend Bestuurder
27 dec 2015
14
22
3
56
Zuid-Limburg
Type motor
ST1100
Hallo forumleden,

Enige dagen geleden kampte ik met een hoog oplopende temperatuur en vrijkomende stoom vanuit het koelsysteem. Na enig speurwerk kwam ik erachter dat de expansieleiding ter hoogte van het thermostaathuis poreus was. Dit veroorzaakte (naar mijn overtuiging althans) dat vloeistof wel tijdens expansie naar het expansietankje werd gestuwd, maar er bij afkoeling (onderdruk) geen vloeistof maar lucht werd terug gezogen in het systeem.
Na de slang te hebben gerepareerd, het systeem afgetapt en opnieuw afgevuld. Nu geeft het instructieboekje aan dat er 3 liter (excl expansievat) in moet, maar ik heb hooguit 2 bijgevuld. Zit er mogelijk nog lucht in het systeem, en zo ja, hoe krijg ik dat eruit? Expansie werkt goed, en er wordt weer vloeistof terug gezogen, maar ik krijg niet de indruk dat de ontbrekende (1) liter er nu ook extra wordt aangezogen, m.a.w. het expansievat blijft boven de maximum streep staan. Of te wel is er zelfs meer uitgedrukt als dat er weer terug gezogen wordt.
Onder snelwegomstandigheden blijft de thermometer laag staan, maar zodra ik file ga rijden of in de stad gaat de temperatuur snel omhoog tot in het rode.

Portupan

Kilometervreter
14 nov 2012
810
303
63
Poortugaal
Type motor
ST1300
Rein, slaat de ventilator wel aan als de temperatuur sterk stijgt?

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.884
4.590
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
De hoeveelheid koelvloeistof die in de st1100 gaat is geen 3 liter zoals het instructieboekje zegt ,
maar " slechts " 2070 cc

Dus geen zorgen over de hoeveelheid koelvloeistof .

Is de thermostaat nog wel goed ?
Indien deze niet goed opent of sluit dan krijg je de door jouw omschreven problemen.
Controleer ook de sensoren van de temperatuur , zowel op de radiateur als op het thermostaathuis , op goede werking .

Meten is weten .

PRS

Kilometervreter
11 jan 2014
1.383
1.390
113
Steenwijkerland
En controleer zoals Portupan zegt de werking van de koelvinnen, daar kan je echt niet zonder :Shok:

Rein

Beginnend Bestuurder
27 dec 2015
14
22
3
56
Zuid-Limburg
Type motor
ST1100
Portupan, dank. De ventilator werkt prima!
Panman1100 (Henk) , dank je. Overweeg nu al om de thermostaat te vervangen.
Pre...ook bedankt voor je reactie.

hevers

Beginnend Bestuurder
10 jul 2018
15
6
3
57
Borculo
Type motor
ST1100
En, opgelost? Ik was even nieuwsgierig. Heb het zelfde probleem namelijk. Slang was poreus. Heb er een nieuwe fanswitch ingezet, slang vervangen, systeem gespoeld en weer bijgevuld. Vloeistof was wel erg vuil. Motor heeft een tijd stilgestaan, dus ben bang dat de thermostaat ook niet goed werkt. Valt mij wel op, dat bij hoger toeren de temp zakt en laag toeren stijgt. Ook valt mij op, dat de fan laat aanslaat (op 3 kwart). De temperatuur zakt dan niet hard namelijk. Ik heb er voor de zekerheid een bypass opgemaakt om de fan handmatig in te schakelen. Dit dmv een schakelaar. Deze zit in het linker opbergvakje.
Is de thermostaat makkelijk te vervangen trouwens?

Bijlagen

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
4.884
4.590
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
Op 3/4 aanslaan van de fan is goed .
Thermostaat wisselen is niet veel werk.

hevers

Beginnend Bestuurder
10 jul 2018
15
6
3
57
Borculo
Type motor
ST1100
Heb de thermostaat er uit. Het huis en de thermostaat waren nogal vervuild. Alles schoongemaakt en slang vervangen. Thermostaat getest. Gaat wel open bij pm 95 graden en sluit gedeeltelijk. Ga voor de zekerheid een nieuwe plaatsen, heb toch alles los liggen. Kwam er ook achter dat ik een kleine lekkage heb aan de benzinekraan. Zijn hier revisie setjes voor? Zo ja, werkt dit?
Al vast bedankt voor de tips.

Groetjes, Herman

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.104
1.454
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Ja hier zijn revisiesetjes voor bij vele internetwinkels te koop ,kijk wel bij meerdere de prijzen willen nog al eens verschillen

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.104
1.454
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
Je weet het alternatief voor de dure orginele thermostaat?
Is een gates kan iemand ff gauw inspringen en het nr geven?Blush

hevers

Beginnend Bestuurder
10 jul 2018
15
6
3
57
Borculo
Type motor
ST1100
Super, heb hem besteld en scheelt echt wel in prijs. Ik houd jullie op de hoogte betreft het resultaat.

hevers

Beginnend Bestuurder
10 jul 2018
15
6
3
57
Borculo
Type motor
ST1100
Shit, vergeet de O ring. Heeft iemand een link voor dit artikel?

hevers

Beginnend Bestuurder
10 jul 2018
15
6
3
57
Borculo
Type motor
ST1100
Vandaag nieuwe thermostaat ontvangen (Gates) en O ring van Henk. Scheelt aanzienlijk qua prijs.
Op advies van Henk nog even de thermosensor er uitgehaald en schoongemaakt. Was niet erg vervuild trouwens, maar preventief onderhoud is nooit verkeerd.
Hele koelsysteem is nu gereinigd, bij gevuld en ontlucht (hoop ik).
Morgen krijg ik nog een nieuw lucht- en oliefilter binnen. Heb de oude olie al afgetapt, dus kan morgen pas proefdraaien.
Had ook nog een kleine lekkage aan de benzinekraan. Ook daarvoor krijg ik morgen een revisiesetje binnen, dus deze wordt morgen ook vervangen.
Filters bij Xmarket besteld. Prijs was gunstig, dus ook het proberen waard.
Verder alle stekkers, kabels, remblokken, boutjes en moertjes gecontroleerd. Geen bijzonderheden kunnen vinden
Morgen alles afmonteren en proefdraaien. Ben benieuwd.

hevers

Beginnend Bestuurder
10 jul 2018
15
6
3
57
Borculo
Type motor
ST1100
Alles klaar. Motor loopt weer prima. Temp blijft mooi in het midden. Fan slaat net iets over de helft aan. We kunnen weer een tijdje. Iedereen bedankt voor de tips.

Timzelf1100

1e Versnelling
13 jul 2018
31
9
8
31
Heerlen
Type motor
ST1100
Hallo forumleden,

Enige dagen geleden kampte ik met een hoog oplopende temperatuur en vrijkomende stoom vanuit het koelsysteem. Na enig speurwerk kwam ik erachter dat de expansieleiding ter hoogte van het thermostaathuis poreus was. Dit veroorzaakte (naar mijn overtuiging althans) dat vloeistof wel tijdens expansie naar het expansietankje werd gestuwd, maar er bij afkoeling (onderdruk) geen vloeistof maar lucht werd terug gezogen in het systeem.
Na de slang te hebben gerepareerd, het systeem afgetapt en opnieuw afgevuld. Nu geeft het instructieboekje aan dat er 3 liter (excl expansievat) in moet, maar ik heb hooguit 2 bijgevuld. Zit er mogelijk nog lucht in het systeem, en zo ja, hoe krijg ik dat eruit? Expansie werkt goed, en er wordt weer vloeistof terug gezogen, maar ik krijg niet de indruk dat de ontbrekende (1) liter er nu ook extra wordt aangezogen, m.a.w. het expansievat blijft boven de maximum streep staan. Of te wel is er zelfs meer uitgedrukt als dat er weer terug gezogen wordt.
Onder snelwegomstandigheden blijft de thermometer laag staan, maar zodra ik file ga rijden of in de stad gaat de temperatuur snel omhoog tot in het rode.
Ik herken je probleem ik heb precies het zelfde gehad kijk maar eens in de topic: voldoet gates thermostaat wel ?