Koelsysteem reinigen

  • beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.295
2.062
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
#1
Dompelpomp met opvangbak.
IMG_0410.JPG
IMG_0411.JPG


Emmer met gaatjes met
filterdoek er om heen die de vuile bastanddeeltjes op zal vangen.
IMG_0414.JPG
Spoeling in werking, zoals je ziet gaat het via de rode slang er in, en langs de witte slang uit het blok, en zo word het vuil door de witte filterdoek opgevangen
IMG_0418.JPG
IMG_0419.JPG



Hier zie je en kogelvangkraan die er tussen staat om het debiet regelen.
IMG_0421.JPG
De spoeling van de radiateur
IMG_0435.JPG
En nu een controle ( beeld binnen in het blok )met een endoscoop (camera), is wel heel handig apparaatje om iets inwendig of op plaatsen waar je niet aan kan of kan zien, te bekijken
IMG_0433.JPG IMG_0410.JPG IMG_0410.JPG IMG_0414.JPG IMG_0411.JPG IMG_0418.JPG IMG_0419.JPG IMG_0421.JPG IMG_0435.JPG IMG_0433.JPG
 
Laatst bewerkt:

Horspan

5e Versnelling
4 nov 2012
782
260
63
54
Katwijk
Type motor
Anders
#2
Waarom niet gewoon aftappen en verversen ? Eventueel spoelen met water. Op zich wel een goede actie maar vrij omslachtig denk Ik.
 

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.000
4.721
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#5
In plaats van gewoon aftappen , spoelen met water en verversen ,
is dit de manier om de leidingen en radiateur onder druk te reinigen .:bravo:
 
Laatst bewerkt:

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.000
4.721
413
70
Voorhout
Type motor
ST1100
#6
Kwam er nog veel vuil uit het systeem , ben er benieuwd naar .
 

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.295
2.062
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
#7
Henk,
bij het aflaten van de koelvloeistof was het niet zo veel.
Maar na een grondige spoeling, zoals ik het heb gedaan, dat zal ik je nog wel eens tonen samen met de beelden in het blok ( blink blink :Shok: )die gemaakt zijn met de endoscoop.
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.538
2.425
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#9
Ben het geheel eens met Henk.

Dit is DE manier voor mij.
Hoe makkelijk kan je het jezelf maken, door het op deze wijze te doen.
Geen gekloot met het boutje losmaken aan de onderzijde van je blok, om het gehele blok te spoelen.
Alleen door af te tappen blijft er een kans bestaan dat er toch rommel achterblijft in je blok, mochten er bv verschillende soorten koelvloeistof zijn gebruikt......geeft een hoop zooi.

Ik zeg doen! Dompelpompje, warm water, komt U maar!

Lekker warm water pakken, de radiateur kan gewoon losgemaakt worden en apart gespoeld worden.

Super.
 

Horspan

5e Versnelling
4 nov 2012
782
260
63
54
Katwijk
Type motor
Anders
#10
Dennis blijft volgens mij na spoeling water achter in blok. Moet je alsnog onderste schroef los koppelen. En wat doet de waterdruk van de dompelpomp met de waterpomp . ?? begrijp me goed dat ik het een goed idee n vind,maar toch een puntje om even over na te denken.
 

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.249
2.617
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
#11
Het lijkt misschien wat omslachtig zoals Marc het heeft gedaan, maar ik zeg op mijn beurt.
Als marc tevreden is met zijn manier van handelen, dan is er toch niks aan de hand.
Ieder zijn ding
En ik denk dat als je het systeem echt schoon wilt spoelen, gebruik dan schoonmaakazijn.
Ik denk te kunnen stellen dat er dan echt geen spoortje aangekoekt vuil in het systeem achterblijft.
Wel meerdere keren doorspoelen met schoon water, want om restanten schoonmaakazijn in je systeem te hebben lijkt me niet echt bevorderlijk.
Ik heb even niet paraat wat schoonmaakazijn met aluminium doet in geval van langdurig contact.
 

Dennis

The Preacher
12 sep 2013
3.538
2.425
113
45
Alphen aan den Rijn
www.bmwdriversforum.nl
Type motor
ST1100
#12
Klopt Cees, maar het gaat om het spoelen an sich.
Komt veel meer vuil, oud water etc uit dan op de normale wijze.
Arno roept azijn, hetgeen ook een mooi hulpmiddel is. (goed hulpmiddel zelfs)
Maar feit blijft, de wijze waarop marc het doet, daarmee spoel je het gehele blok.

Je kan ook DEZE TOOL gebruiken.
Die creeert een vaccuum. Daarmee zuig je al het vocht uit je systeem. Dit herhaal je een aantal keren, dmv kraan water en daarna met gedestilleerd water.
Als dat gedaan is dan vullen met koelvloeistof.

(manier die in de joe es of ee wordt gebruikt en ik denk dat dit misschien wel DE manier is, als je echt je blok "droog" wil hebben van binnen)
 

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.295
2.062
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
#13
Kan ik dan misschien jullie allemaal gerust stellen dat er in mijn blok van de Pan, geen water meer in zat, allé op en paar druppeltjes die tegen de want hangen gaan we nu niet aanrekenen hé. Zonder alsnog het onderste schroef los koppelen. Met behulp van met perslucht er op te zetten gedurende 2 a' 3 min met 10 bar, krijg je er nog +/- 300cl uit.
Ik heb het water eerst opgevangen dat er uit kwam met behulp van een aangepaste emmer die ik vermaakt heb zoals je hier op de foto kan zien, die er perfect onder en aangesloten aanpast. Die er nu een beetje van weg gedraaid is om een foto van te nemen. En als dan de zelfde hoeveelheid vloeistof er terug ingaat, na 2 maal het motorblok te laten warm draaien tot dat de fans opspringen, en dit telkens bijgevuld te hebben na afkoeling.
IMG_2079.JPG
IMG_2081.JPG IMG_2081.JPG
 
Laatst bewerkt:

elmo

Mega Mijlenmaker
24 mei 2014
2.129
1.468
113
44
biddinghuizen
Type motor
ST1100
#14
Ik zeg goed bezig en als het tot volle tevredenheid heeft gedaan wat het moet doen toppie

Verstuurd vanaf mijn GT-I9300 met Tapatalk
 

Ray_308

3e Versnelling
29 okt 2018
94
62
18
46
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
#17
Een oud draadje, toch een vraagje. In mijn Pan zi hele oude koelvloeistof en zelfs verschillende volgende de oude eigenaar. Ik heb de boel leeg inmiddels, incl de drainboutjes in de koppen. Bijna drie liter opgevangen incl tankje en ongeveer 200ml ernaast ;)

Ik wil even spoelen met water/schoonmaakazijn. Gebruik je de azijn dan puur of aanlengen met water? En kan je dit dan een dagje laten staa, of is het vullen motor laten lopen op toeren, weer legen en en dan het echte spul erin?

Groeten,

Raymond
 

Ray_308

3e Versnelling
29 okt 2018
94
62
18
46
Heemskerk
www.minneboo.net
Type motor
ST1100
#19
Gewoon schoon water gebruiken dus, ik dacht dat soda alu aantast, maar schoonmaakazijn dus ook, dan gewoon water, beter safe dan sorry zal ik maar zeggen. ;)

Overigens was het reservevloeistof bakje bijna geheel zwart en vuil van binnen, ligt ook te weken ;)
 
Laatst bewerkt:

RRR

5e Versnelling
18 sep 2016
609
211
43
Dalen
Type motor
ST1300
#20
Expansievaatje heb ik gereinigd door er een een handje kiezelsteentjes in te doen en dan met heet water erin flink schudden.
 

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.295
2.062
113
52
Westmalle, België
Type motor
ST1300
#22
Daarvoor gebruik ik soda met warm water van +/- 70°,
gewoon wat schudden, en proper.