ST1300 Koel vloeistof lekkages oplossen ST1300A.

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Hoi, welkom in mijn PDF bestandje; “Lekkages” (4 Delige HWTD)

Ook een Honda is aan slijtage onderhevig, helaas.

Bij de mijne had ik de dikke pech diverse koelvloeistof problemen te hebben, en een olie keerring van de waterpomp was defect.

Een flinke reparatie, uitbesteden of zelf doen ?

Gelukkig bepaald dat ieder voor zich, de een doet het zelf en de ander wil het niet uitbesteden aan een derde omdat dan de kosten nogal hoog kunnen oplopen.

Het is ook niet de gemakkelijkste klus, die je eventjes tussen de middag kunt doen. Er komt toch wel enige sleutel ervaring bij kijken, en ook het nodige gereedschap.

Voor mij was deze grote klus ook nieuw. Ook maar meteen de inlaat rubbers vervangen, was toch bezig.

Besteed het geld ook liever aan andere dingen, maar een reparatie zal toch nodig zijn.

Nu ben ik ook geen held, ook ik heb mij verdiept in deze materie, veel info van ons forum en ook elders ben ik gaan winkelen voor nog meer info.

En vergeet niet je werkplaatshandboek, dat is nl je beste vriendje (op de radio & koffie na) als je alleen sleutelt.

Spreek woord zegt het al ‘’Als je het weet is het niet moeilijk”, dat geld ook voor deze klus. Achteraf zeg ik, ja, is wel te doen.

Ik heb een foto reportage gemaakt (ongeveer 350 want tellen lukt mij ook al niet meer) en naderhand bewerkt, dit is de manier zoals ik het gedaan heb, ik zeg niet dat dit zo moet.

Mocht je deze klus ook moeten doen, is het uiteraard geheel op eigen risico en kan je mij nergens aansprakelijk voor stellen.

Wel sta ik open voor verbetering punten, tips, suggesties en dingen die ik fout gedaan heb of vergeten ben te melden.
Veel kijkplezier, groet Andréas.

Bijlagen

Laatst bewerkt:

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.416
1.602
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Toppie Andreas !
Als ik het allemaal zo bekijk dan denk ik , daar begin ik niet aan.
Maar als het moet zou ik het toch wel doen omdat het leuk is om te doen en het gevloek neem ik er maar bij.
In deel 4 zie ik veel glimmende onderdelen.
Gefotoshopt :) ?

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Pathfinder

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.124
358
83
overveen
Type motor
ST1300
fantastisch beter dan een wphb,prachtig overzicht in fotoos,met gedegen opmerkingen en verstand van techniek,nogmaals proficiat.

• Like

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Flink gepoetst Erwin, en ook veel nieuwe onderdelen.
Het monniken werk valt wel mee .
Bedankt voor de complimenten mannen.

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.203
2.061
113
48
Barendrecht
Type motor
ST1300
Mooi verslag en duidelijke foto's.:good:
Het is voor mij duidelijk geworden dat ik dit dus NOOIT zelf ga doen.

Enige puntje wat ik tegenkwam is aan het eind van je inleiding. Daar schijf je welkom bij het kleppenstellen, maar dat mag geen naam hebben.

• Like

Hunter

5e Versnelling
5 nov 2017
553
206
43
49
Antwerpen
www.garage-brabo.be
Type motor
ST1300
Knap werk Andreas! bedankt om te delen...

wat ik niet goed begrijp is hoe de borgring de ronde kopjes kunnen vasthouden, ik zie dit veel op 6-kant boutjes , waar je een zijde kan blokkeren door middel van dit principe (deel 4 foto 358)

• Like

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Oeps Marcel, dat krijg je met kopiëren en plakken, dat is slordig van mij. (Ondertussen aangepast)
Ben ik met je eens Hunter, had dit ook liever anders gezien. Hier voorkom je eigenlijk alleen maar dat ie er niet uit kan trillen. Maar echt borgen gebeurt hier niet, het is origineel van fabriek. Dat ga je bij je eigen motor straks ook tegen komen als het goed is.

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Marcel W.

Fred-A

Kilometervreter
14 nov 2012
1.124
358
83
overveen
Type motor
ST1300
Andreas,gebruik jij alleen originele onderdelen of heb je ook iets van de aftermarket?

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Voor zover het onderdelen zijn waarvan ik gemakkelijk(er) bij kan durf ik best aftermarkt te gebruiken.
Zoals O-Ringen in en aan het het motorblok had ik ook aftermarkt gekocht. Bij het testen van deze O-Ringen kwam ik er al snel achter dat de rubber samenstelling toch wel anders is en durfde ik het risico niet aan. Dit zorgde voor vertraging omdat ik weer opnieuw bestellen moest. Ook zijn de maten van deze O-ringen zodanig dat je ze in de aftermarkt niet exact hetzelfde kan krijgen.
Zoals de inlaat rubbers (en achterwiel dempers) heb ik van Tourmax aangeschaft. zoals in de HWTD is vermeld staan op deze rubbers de zelfde beschrijvingen als de originele ?

De koppeling bv is weer wel van aftermarkt zoals EBC en Lucas, remblokken van Nissin (Is eigenlijk weer wel origineel, frictie materiaal anders gevormd / gelijmd , maar scheelt veel in prijs)

Olie en koelvloeistof, remvloeistof neem ik bekende merken maar hoeft niet allemaal van hetzelfde merk te zijn.
Let uiteraard wel op de vereiste specs van Honda.

Soms zijn originele onderdelen maar een fractie meer in prijs, dan ga ik sowieso voor origineel.
En vaak is een onderdeel alleen maar origineel te krijgen, dan heb je helaas geen keuze.

Keerringen en lagers , buiten het motorblok om durf ik ook wel te experimenteren.

Hoop je zo voldoende info te hebben gegeven @Fred-A

panman1100

VIP
Medewerker
29 okt 2012
5.762
5.747
413
71
Voorhout
Type motor
ST1100
Andreas,
mijn complimenten voor deze mooie en duidelijke uitleg,
fantastisch dat jij dit zo heb gedaan en ook nog eens de tijd hebt genomen om het zo te presenteren.
(duidelijker dan het wplhandboek ).
Straks heel veel veilige en plezierige kilometers met je span.

• Like

Henri Quaedvlieg

5e Versnelling
3 jan 2016
586
82
28
55
Abbenbroek.
Type motor
ST1300
Dank je voor deze duidelijk en goede uitleg andreas,ik heb namelijk ook een lekkage aan mijn st1300A ga binnenkort de boel maar eens controleren waar die nu precies lekt, of de waterpomp of bij de termostaat, slangen heb ik al gecontroleerd en waren droog.
Dus ik kan deze pdf bestanden wel gebruiken,nogmaals mijn dank.

Groet Henri.

Henny

1e Versnelling
19 sep 2016
34
25
18
57
Venray
Type motor
ST1300
Andreas,

Bedankt voor de documenten. Afgelopen winter heb ik de gok gewaagd om de mechanische seal i.v.m. lekkage zelf te vervangen. De eerste kilometers zijn weer gemaakt en de reparatie lijkt geslaagd. Zonder deze documenten was ik er zeker niet aan begonnen.

Groet,
Henny.

Pathfinder

Kilometervreter
26 feb 2017
803
394
63
53
Maastricht
Type motor
ST1300
Het is graag gedaan mannen, fijn om te horen dat het waardevol is om deze info te mogen delen en elkaar dan als het ware toch geholpen hebben.
Ook fijn om hier een terug koppeling van te krijgen.
Daar doen we het voor, als is het natuurlijk geen fijne klus.
Goed om te horen dat de motoren nu weer verder kunnen rijden zonder lekkage, top :bravo:

TuinfluiterPan

5e Versnelling
28 okt 2014
522
266
63
60
Flevoland
Type motor
ST1300
Zeker heel waardevol. Als je voor het eerst aan deze klus begint is het bij mij steeds... doe ik het goed, wat moet eerst los, maak ik niet meer kapot.... shit de ketting valt eraf... heb ik wel al het gereedschap enz.

Dank voor het vele werk aan de foto's en comments.. top

• Leuk

Mister Vogezen

Klokje Rondrijder
27 sep 2016
3.416
1.602
113
55
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Zeker Tuinfluiterpan.
Een goede voorbereiding is een must.
Eraan beginnen en vaststellen dat je een bepaald gereedschapje of zelfs onderdeeltje niet in je bezit hebt is vervelend.

• Leuk

Henri Quaedvlieg

5e Versnelling
3 jan 2016
586
82
28
55
Abbenbroek.
Type motor
ST1300
Goeden avond,

Even een update ,ik heb de lekage gevonden en het waren de twee slangen klemmen onder die rubber flap onder de gaskleppen links ,kon er een gewoon rond draaien zo los zat die,heb gelijk maar elke klem aangedraaid nu hopen dat het droog blíjft. Er kwam soms een paar druppels koelvloeistof uit dat vierkante drain gaatje,.rechts onder op het motorblok in de buurt van het ronde gaatje van de waterpomp, ik dacht eerst dat het de waterpomp zou zijn maar die is gelukkig mooi droog en de termostaat ook.
Heb gelijk de radiator weer mooi zwart gespoten met hittebestendige lak ziet dat er gelijk weer mooi uit.

Groet Henri.

Laatst bewerkt: